jas schreef:Ik hanteer mijn Bijbel, de SV. En dat jij er nu ineens een Bijbel bij moet slepen wat ik niet eens een Bijbel wil noemen, heb ik niks mee te maken.
Dat jij de NBV geen bijbel noemt, moet jij weten. Ik hanteer de NBV, en die is op veel plekken beter vertaald. Dat jij dus de SV heilig hebt verklaard, daar heb ik niets mee te maken.
De SV spreekt in die tekst over het Verbond tussen de Vader en de Zoon. En ik snap best dat die nbv dat niet doet, want die vertalers geloven waarschijnlijk niet eens in de Zoon, laat staan in een verbond tussen Vader en Zoon van eeuwigheid. Je kunt in elk geval die tekst niet weerleggen zonder er een uitgeklede 'bijbel' bij te slepen.
Ik ga hier geen discussie starten over vertalingen, maar jij staart je blind op een vertaling die in veel kortere tijd is vertaald dan de NBV. De NBV is wetenschappelijk verantwoorder dan de SV omdat er veel meer vertalers aan hebben meegewerkt en dat het vertalingsproces heeft plaatsgevonden d.m.v. langdurige afweging en op basis van meer beschikbare oude manuscripten. De SV is wat dit allemaal betreft maar een armzalig geschrift.
Dat jij denkt of vindt dat deze vertalers niet in Jezus geloven, is onzin. Dat is geklets in de ruimte, je kent die mensen niet eens.
Daarnaast heb jij nog nooit gereageerd op mijn stelling dat het onzinnig is om ondoorgrondelijke Goddelijke zaken te willen kanaliseren in voor mensen begrijpbare pseudo-wetenschappelijke systemen. Het feit dat er in de reformatorische hoek allerlei theoriën de ronde gaan over verbonden, uitverkiezingen, etc, komt voort uit het feit dat mensen evenveel willen weten als God en als God willen zijn. Dit omdat ze alles willen weten. Hoor ik daar opeens een slang praten, over het gelijk zijn aan God?? Verder dienen deze theoriën nergens toe. Laat staan dat ze wetenschappelijk verantwoord zijn, want theologie is geen wetenschap, hooguit een kunde.
@Caprice:
Leuk dat het oude volk ermee overweg kon. We leven nu ruim 400 jaar later, en van het oude volk is fysiek iedereen uitgestorven, hun ideeën opvattingen en begrippen leven nog voort in een aantal fundamentalistische geesten.
Is dat wat waard, zeker. Is het zinvol om net te doen als het oude volk. Niet of nauwelijks. God is een God van alle eeuwen, niet alleen van de tijd van de Nadere Reformatie.