Wanneer ben je bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2005 23:06

@caprice:
op Zijn manier.

sela

Berichtdoor sela » 26 jan 2005 23:09

of jij of ik nu gelijk heb.. het is een spanningsveld. want: ondanks dat de weg smal is zal het later een schare zijn die niemand kan tellen..

Christus maakt geen plaats, hij heeft reeds plaats gemaakt.
het maakt voor hem niet uit wat je post of wat ik post.

Hij geeft ons wel de opdracht om God lief te hebben en onze naasten als onszelf. Om in hem te geloven.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 23:15

lindita schreef:Jas, je springt steeds over op een iets andr onderwerp, maar geef nou eens echt antwoord.

Nee, ik heb het niet over accentverschillen, maar over interpretatieverschillen. Het maakt voor mijn gevoel nogal wat uit of je kunt bidden tot je een ons weegt ofdat je kunt bidden en dan zeker door God gehoord word, zoals je volgens mij die bijbeltekst uit moet leggen. Als jij dat een accentverschil noemt... :roll:

Juist daarom moet je de Schriften zélf onderzoeken.

Handelingen 17 vers 11:
En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 26 jan 2005 23:20

caprice schreef:Juist daarom moet je de Schriften zélf onderzoeken.

He he nou ben ik het met je eens! Pfoehhhh!!! :wink:

en nu ga ik echt slapen... echt waar!
the most important things in life are not things

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 00:42

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:Nee, we gaan niet vals worden. In zwakheid des vleses wendde ik me even tot dezelfde retoriek die ik sommige anderen hier zie gebruiken. Ik had het even helemaal gehad met jou en je pretenties en liet me gaan, het spijt me.. :oops:

Ik ben niet boos hoor. In feite maak jij je boos omdat ik eerlijk ben. Ik trachtte toch slechts iets uit te leggen omdat daarom gevraagd werd.

Nee, ik ergerde me omdat jij er zo van overtuigd lijkt te zijn dat jouw mening dezelfde is als die van God. Maar dat was meer naar aanleiding van een ander topic dan dit ook.

Overigens ben ik nog wel benieuwd of jij verschil ziet tussen een zakelijke transactie en een liefdesrelatie.. :)

Er is wel verschil, namelijk in de aard van de relatie. Echter het gaat niet één op één op om een gewone liefdesrelatie te vergelijken met de Goddelijke Liefde voor de mens. Mensen zijn aan elkaar nl. gelijkwaardig, maar aan dat hoge Goddelijke Opperwezen, zijn wij verre van gelijkwaardig. Dat is een belangrijk verschil. Verder is er nog een belangrijk verschil, nl. dat in de natuurlijke liefde niet het beginpunt is een verstoorde relatie tussen de 2 partners die gerepareerd moet worden. Dat is tussen de mens en God wel het geval, en daarin blijkt ook juist Zijn onmetelijke liefde, dat Hij Zich zo verlaagt om dat herstel te bewerkstelligen. Nog een verschil is, dat God een volkomen gehoorzaamheid eist van de wedergeboren mens, namelijk uit dankbaarheid en liefde tot Hem, de Schepper en Schenker van de nieuwe natuur in de mens. "Uw Maker is uw Man. Heere der heirscharen is Zijn Naam". Overigens heb ik ook niet beweerd dat de bekering een zakelijke transactie is. Ik heb gezegd dat wanner men bij een zakelijke transactie nauwkeurig handelt men dit zeker moet doen m.b.t. het eeuwig zieleheil van de mens. Het zal toch niet ontkend mogen en kunnen worden dat de mens arglistig is en zichzelf liever bij het Verbond insluit dan dat hij er zichzelf buiten zet. De angst voor valse gronden is dan ook terecht. De duivel is er bij gebaat om ons snel bekeerd te hebben op zodanige manier dat we ons over ons zieleheil niet meer druk maken. Het kenmerkende is juist dat hij de ware gelovigen met zijn valse beschuldigingen aanvalt, en de schijngelovigen met rust laat in een valse verzekerdheid. Een verzekerdheid die de bodem der hel zelf is, en met de mens eens het geopend graf in zal zinken. Daarom, doorzoekt uzelven nauw!
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 00:48

sela schreef:
jas schreef:
sela schreef:het is ook helemaal niet nodig, want God dopt z'n eigen boontjes wel. Hij trekt zijn volk, ook zonder het woeste gedreig van deze heren en soms zelfs met liefde.

Het is onjuist dat 'deze heren' woest dreigen. 'Deze heren' proberen in alle gebrek Gods Woord te laten spreken. Maar blijkbaar is Gods Woord ondergeschikt aan wat de mensen hier zelf belangrijk en aardig en leuk vinden. Veel plezier ermee dan.

jas, je bent soms met oogkleppen op aan het posten. er staat meer in de bijbel dan hel en verdoemenis. bijv. over koorden van liefde waar God mee trekt. dus je posting gaat zijn doel voorbij.

je doet onze Heiland te kort met je eenzijdige beeld.

Dat doe ik beslist niet. Je suggereert dat ik enkel hel en verdoemenis preek maar dat is absoluut niet waar. Maar ik weiger Christus als goedkoop wegwerpartikel te laten onteren. Ik zeg dat de grootste zondaar door Zijn Bloed gereinigd kan worden. Maar dat houdt een staatsverwisseling van de mens in hetgeen ook uiterlijk en in gedrag bemerkt zal worden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 00:52

lindita schreef:Jas, je springt steeds over op een iets andr onderwerp, maar geef nou eens echt antwoord.

Dat is gewoon niet waar. Geef dan maar aan waar ik op andere onderwerpen overspring. Ik ben me er niet van bewust. En welk antwoord wil je hebben dan? Iets wat je meer aanstaat?
lindita schreef:
Nee, ik heb het niet over accentverschillen, maar over interpretatieverschillen. Het maakt voor mijn gevoel nogal wat uit of je kunt bidden tot je een ons weegt ofdat je kunt bidden en dan zeker door God gehoord word, zoals je volgens mij die bijbeltekst uit moet leggen. Als jij dat een accentverschil noemt... :roll:

Ik weet niet tegen wie je het nu hebt, maar ik heb het woord accentverschillen voor zover ik weet niet gebruikt. Ik voel me dan ook niet aangesproken.

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 07:59

jas schreef:Dat doe ik beslist niet. Je suggereert dat ik enkel hel en verdoemenis preek maar dat is absoluut niet waar. Maar ik weiger Christus als goedkoop wegwerpartikel te laten onteren. Ik zeg dat de grootste zondaar door Zijn Bloed gereinigd kan worden. Maar dat houdt een staatsverwisseling van de mens in hetgeen ook uiterlijk en in gedrag bemerkt zal worden.

nu ja zeg. er zit nog al een verschil tussen een goedkoop wegwerpartikel en 'koorden van liefde' zeg.
Gods eens volbrachte werk wordt echt niet beter of zuiverder door jouw woorden.. dat is reeds gedaan.
geloofd en u zult behouden worden, gij en uw huis. zo schrijft de bijbel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 10:25

sela schreef:
jas schreef:Dat doe ik beslist niet. Je suggereert dat ik enkel hel en verdoemenis preek maar dat is absoluut niet waar. Maar ik weiger Christus als goedkoop wegwerpartikel te laten onteren. Ik zeg dat de grootste zondaar door Zijn Bloed gereinigd kan worden. Maar dat houdt een staatsverwisseling van de mens in hetgeen ook uiterlijk en in gedrag bemerkt zal worden.

nu ja zeg. er zit nog al een verschil tussen een goedkoop wegwerpartikel en 'koorden van liefde' zeg.
Gods eens volbrachte werk wordt echt niet beter of zuiverder door jouw woorden.. dat is reeds gedaan.
geloofd en u zult behouden worden, gij en uw huis. zo schrijft de bijbel.

Ja. en denk je niet dat dat geloof ook kenmerken heeft? Of ben je enkel met het woordgeloof klaar?

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 10:44

jas schreef: Ja. en denk je niet dat dat geloof ook kenmerken heeft? Of ben je enkel met het woordgeloof klaar?

jij hebt het over woordgeloof. ik heb het over een belofte van God die in de bijbel staat.
opnieuw scherm je met woorden om zoveel mogelijk succes te halen. ik ben tot op het bot verdrietig dat je zo over mijn Heer en Heiland praat.
winnen in een post is niet winnen voor de eeuwigheid.
dat is door de weg die God met een ieder persoonlijk gaat.

mensen, er is hoop in Christus. Bidt en u zal gegeven worden zo schrijft hij in zijn woord. Klopt en u zal open gedaan worden. Hoopt op Hem!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 10:54

sela schreef:
jas schreef: Ja. en denk je niet dat dat geloof ook kenmerken heeft? Of ben je enkel met het woordgeloof klaar?

jij hebt het over woordgeloof. ik heb het over een belofte van God die in de bijbel staat.
opnieuw scherm je met woorden om zoveel mogelijk succes te halen. ik ben tot op het bot verdrietig dat je zo over mijn Heer en Heiland praat.
winnen in een post is niet winnen voor de eeuwigheid.
dat is door de weg die God met een ieder persoonlijk gaat.

mensen, er is hoop in Christus. Bidt en u zal gegeven worden zo schrijft hij in zijn woord. Klopt en u zal open gedaan worden. Hoopt op Hem!

Maar daar ben ik het ook geheel mee eens. Ik scherm helemaal nergens mee. Wat is dat toch dat je me zo verkeerd wil begrijpen? Ik stel je gewoon een vraag, geef eens aan wat je met geloof bedoelt. Je verwijt is onterecht dat ik met woorden scherm om succes te behalen. Ik behaal hier alles behalve succes, dat lijkt me vrij duidelijk uit de verschillende postings.

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 11:07

jas, je kent mijn zwakte: ik ben geen schrijver.
maar ik kan wel lezen.
ik vind echt dat je God onrecht aandoet en de kleinen in het geloof ontmoedigt met je waarschuwingen.
en daar doe je naar mijn mening God geen goed mee.

als dat jouw God is, dat kan.
maar ik herken er weinig in.

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 11:14

Maar daar ben ik het ook geheel mee eens. Ik scherm helemaal nergens mee. Wat is dat toch dat je me zo verkeerd wil begrijpen? Ik stel je gewoon een vraag, geef eens aan wat je met geloof bedoelt. Je verwijt is onterecht dat ik met woorden scherm om succes te behalen. Ik behaal hier alles behalve succes, dat lijkt me vrij duidelijk uit de verschillende postings.

God zegt in de bijbel: 'geloof als een kind'. is't that simpel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 11:19

sela schreef:jas, je kent mijn zwakte: ik ben geen schrijver.
maar ik kan wel lezen.
ik vind echt dat je God onrecht aandoet en de kleinen in het geloof ontmoedigt met je waarschuwingen.
en daar doe je naar mijn mening God geen goed mee.

Dit is gewoon niet waar. Een kleine in het geloof is net zo oprecht als een grote in het geloof. Maar de term 'kleine in het geloof' wordt maar al te graag misbruikt om alle zieleberoerselen die een mens kan hebben zonder echter in Christus te zijn, aan te duiden. Daar ben ik het niet mee eens. Wel is het zo, dat het kleinste geloof in Christus een waar geloof is. Iets anders heb ik ook nooit gezegd en je beschuldiging is dan ook vals.
Wellicht lees je selectief, alleen datgene waarop je me kunt aanvallen.

sela

Berichtdoor sela » 27 jan 2005 11:22

opnieuw ontneem je mensen hoop, terwijl ze juist naar Christus toemoeten. Jij schreeuwt ze alleen maar van hem af.

Terug naar “Archief”