Berichtdoor Night » 25 jan 2005 19:10
Het lijkt me in ieder geval een hele stap: je kinderdoop neerleggen, en de volwassendoop ondergaan. Maar ik neem aan dat Acire dat dan ook samen met vriendlief goed zal overdenken.
Overigens deel ik je kritiek niet helemaal.
De dominee geeft aan dat, indien je het doet (alleen) vanwege de wármte die je ervaart, hij je aanraadt in je eigen gemeente te blijven. (Misschien bedoelt hij wel in één van beide gemeentes van jullie). Dat is een wat andere nuance dan die jij er kortweg aan geeft, dat dat niet gaat want...
Overigens kan ik me voorstellen dat de dominee zich verplicht voelt op de vlakte te blijven: er is onder baptistengemeenten een dusdanige diversiteit dat het bijna ondoenlijk is in het algemeen aan te geven wat er op tegen is, of wat de gevaren zijn. Wat voor de ene gemeente geldt, geldt misschien weer niet voor de andere.
Wel kan hij dat aangeven op een gebied wat in elk geval in elke baptistengemeente speelt, namelijk het gebied van de kinderdoop versus volwassendoop. Het is dan ook niet meer dan logisch dat hij de volwassendoop noemt als een "strijdpunt" waarmee alles verbonden is.
Ik denk dat je wat dit betreft (zeker omdat het om een dergelijk fundamenteel verschillende inhouden gaat) zélf erg diep moet gaan zoeken en graven waar daadwerkelijk de verschillen liggen, althans, ik zou dan het naadje van de kous willen weten en niet voor verrassingen willen komen te staan.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!