baptisten gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

baptisten gemeenten

Berichtdoor Acire » 24 jan 2005 10:32

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsklomp7.html

Grumble. De bovenstaande vraag kwam uit mijn brein, maar aan het antwoord heb ik zo goed als nix :(

Het advies wat die ds geeft, eigen gemeente dienen, gaat niet lukken, want Jaco zit in de gergem, ik in de pkn, en we willen allebei niet daarin blijven.

En verder, hoe heeft de volwassendoop invloed op ambten, wat is de visie op de wederkomst?

Is er misschien iemand die hier wat wijze dingen over kan zeggen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2005 13:53

Op de wederkomst: iedereen die gedoopt is zal tot de grote scharen van het lam behoren, ofwel elke gedoopte gaat naar de hemel, aan de rechthand van God. Ook geloven ze meestal in een eerste wederkomst van Jezus (in de geest), daarna de verdrukking, dan de de lichamelijke wederkomst van Jezus, daarna wordt de Satan gebonden, 1000 jaar vrede, en daarna de nieuwe hemel en nieuwe aarde.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 24 jan 2005 16:46

Raido schreef:Op de wederkomst: iedereen die gedoopt is zal tot de grote scharen van het lam behoren, ofwel elke gedoopte gaat naar de hemel
Dat heb ik nog nooit een baptist horen zeggen...

Baptisten zijn nog al verdeerld in hun standpunten (ach, welke kerk niet). Wat de wederkomst betreft ligt er veel nadruk op de letterlijke uitleg van het boek openbaring (Tim Lahaye/Jerry B. Jenkins uitleg zegmaar). Traditionele ambten kennen ze naar mijn weten niet, wel hebben ze vaste voorgangers. Er ligt veel nadruk op de bekering en de doop. Baptisten verschillen van inzetting van vrijzinnig tot calvinistisch.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2005 20:09

Je wordt gedoopt als je waar geloofd, conclusie alle gedoopten gaan naar de hemel. Acire, ik heb persoonlijk geen problemen met de volwassendoop, wel wil ik zeggen dat baptisten problemen hebben met kinderdoop, ik zou toch mijn kinderen willen laten dopen, om het verbond. En dat kan dus niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jan 2005 22:37

Ik zou geen lid willen worden van een baptistengemeente, omdat je je over moet laten dopen om volwaardig lid te worden. Ik heb belijdenis gedaan en daarmee mijn doop bevestigd, dus ik wil niet nog een keer gedoopt worden. En als ik weer actief word in een kerk, wil ik daar actief lid van worden en niet alleen 'vriend' ofzo.

Maar ik weet niet zeker of dat voor elke baptistengemeente geldt, je zou het moeten navragen bij de gemeente waar jij graag heen wilt gaan.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 jan 2005 19:10

Het lijkt me in ieder geval een hele stap: je kinderdoop neerleggen, en de volwassendoop ondergaan. Maar ik neem aan dat Acire dat dan ook samen met vriendlief goed zal overdenken.

Overigens deel ik je kritiek niet helemaal.
De dominee geeft aan dat, indien je het doet (alleen) vanwege de wármte die je ervaart, hij je aanraadt in je eigen gemeente te blijven. (Misschien bedoelt hij wel in één van beide gemeentes van jullie). Dat is een wat andere nuance dan die jij er kortweg aan geeft, dat dat niet gaat want...

Overigens kan ik me voorstellen dat de dominee zich verplicht voelt op de vlakte te blijven: er is onder baptistengemeenten een dusdanige diversiteit dat het bijna ondoenlijk is in het algemeen aan te geven wat er op tegen is, of wat de gevaren zijn. Wat voor de ene gemeente geldt, geldt misschien weer niet voor de andere.

Wel kan hij dat aangeven op een gebied wat in elk geval in elke baptistengemeente speelt, namelijk het gebied van de kinderdoop versus volwassendoop. Het is dan ook niet meer dan logisch dat hij de volwassendoop noemt als een "strijdpunt" waarmee alles verbonden is.

Ik denk dat je wat dit betreft (zeker omdat het om een dergelijk fundamenteel verschillende inhouden gaat) zélf erg diep moet gaan zoeken en graven waar daadwerkelijk de verschillen liggen, althans, ik zou dan het naadje van de kous willen weten en niet voor verrassingen willen komen te staan.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 11:34

Lalage schreef:Ik zou geen lid willen worden van een baptistengemeente, omdat je je over moet laten dopen om volwaardig lid te worden. Ik heb belijdenis gedaan en daarmee mijn doop bevestigd, dus ik wil niet nog een keer gedoopt worden. En als ik weer actief word in een kerk, wil ik daar actief lid van worden en niet alleen 'vriend' ofzo.

Dit is niet het geval bij elke baptistengemeente. Zo is een zeer goede vriend van mij lid van 'Bethel', de gemeente van dominee Bottenbley. Hij is/was niet verplicht zich opnieuw te laten dopen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jan 2005 14:57

Sabra schreef:
Lalage schreef:Ik zou geen lid willen worden van een baptistengemeente, omdat je je over moet laten dopen om volwaardig lid te worden. Ik heb belijdenis gedaan en daarmee mijn doop bevestigd, dus ik wil niet nog een keer gedoopt worden. En als ik weer actief word in een kerk, wil ik daar actief lid van worden en niet alleen 'vriend' ofzo.

Dit is niet het geval bij elke baptistengemeente. Zo is een zeer goede vriend van mij lid van 'Bethel', de gemeente van dominee Bottenbley. Hij is/was niet verplicht zich opnieuw te laten dopen.

zijn dat baptisten dan? Lijkt me meer evangelisch ;)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 16:54

Van de site van de gemeente Bethel:

De Vrije Baptisten Gemeente 'Bethel' te Drachten is een kerkelijke gemeenschap. Wij hebben ontdekt dat een relatie met Jezus Christus het meest waardevol is in dit leven. Daarom willen we in de samenkomsten, in de onderlinge relaties en naar buiten toe de blijdschap van het geloof in Jezus Christus tonen.

Voorganger van de gemeente is ds. O. Bottenbley

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jan 2005 18:30

ow ook goed. Kan mij het ook schelen. 't Zijn allemaal m'n broertjes en zusjes in Christus. Ja, refo's ook...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 jan 2005 19:52

Wanneer stopt de Driestar dan met zijn contact met de gemeenten in Oekraïne? Dat zijn ook baptisten en zomers staan hele volksstammen ger. gemmers aan de waterkant om de volwassendopen te aanschouwen, om vervolgens mee te gaan naar de kerk waar een zanger, begeleid met gitaar en keyboard zijn liederen zingt. Vreemd dat het dan geen probleem is, maar dicht bij huis wel.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 26 jan 2005 20:00

Hoezo vreemd? dat je het ergens niet mee eens bent wil per definitie toch nog niet zeggen dat je het links moet laten liggen? Of dat je contacten moet verbreken? Het is toch juist heel mooi dat gergemmers, ook al zijn ze het niet eens met die gemeente in Oekraine, wel aanwezig zijn bij zoiets?
Ik zie het vreemde niet in.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 jan 2005 22:55

Om maar even de varianten aan te geven:
In Engeland heb ik een aantal jaren terug de strict baptists bezocht.
Heel goed te vergelijken met de rechtse reformatorische kerken.

Een andere groep bezocht op hetzelfde moment daar baptists.
Wat ze daar zagen hadden ze als refo nog nooit aanschouwt. Handengeklap, praten in tongentaal, voor hen op dat moment allemaal vreemde zaken.

Ik denk de diversiteit hier in Nederland haast even groot is.
Maar: ben geen kenner. Wie weet kan een ander dat wel aangeven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 23:25

Ik weet ervaring en uit eerste hand dat tongentaal niet wordt geaprecieerd bij Bethel. Volgens mij staan Baptisten daar ook niet echt om bekend, dat zijn meer de Vol Evangelische Gemeentes en de Pinkstergemeentes.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 jan 2005 17:33

Sabra schreef:Ik weet ervaring en uit eerste hand dat tongentaal niet wordt geaprecieerd bij Bethel. Volgens mij staan Baptisten daar ook niet echt om bekend, dat zijn meer de Vol Evangelische Gemeentes en de Pinkstergemeentes.

Dat vermoeden had ik zelf ook al.
Maar nogmaals, ben geen kenner wat betreft Baptisten in nederland, dus dan maar even wachten wat anderen wel met zekerheid weten te vertellen.

Het enige wat ik aan wilde geven is wat ik van Engeland heb gezien en gehoord: heel divers dus.

Terug naar “Archief”