Wanneer ben je bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jan 2005 21:54

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:
Aragorn schreef:Tjoh, volgens mij ben ik het nog eens met jas ook. :D (Alhoewel het wel erg veel gesystematiseer is.. dat is misschien ook weer niet de bedoeling.)

Dus als ik het goed begrijp is de wedergeboorte dus de rechtvaardigmaking en de bekering een gevolg van de rechtvaardigmaking en een beginsel der heiligmaking?

Lees de kleine lettertjes. :wink:

Ik heb de kleine lettertjes gelezen maar ben er niet zo van onder de indruk. Het is noodzakelijk om de zaken aangaande de bekering recht voor te stellen. Het is nl. het belangrijkste wat een mens noodzakelijk in zijn leven moet ondergaan. Als je een zakelijke transactie aangaat wil je toch ook duidelijkheid voor alles? Waarom dan niet bij zaken aangaande de eeuwige zaligheid?

Ze waren ook niet bedoeld om indruk te wekken jas, niet iedereen gaat met dergelijke motieven de aarde rond. Maar wel om enige relativering tov. al dit technisch jargon aan te geven. Me dunkt, een zakelijke transactie is toch wel heel iets anders dan een liefdesrelatie, of niet? :roll:

jas schreef:Jaja, en iedereen die er dus zogezegd niet over wil praten, is dan ervaringsdeskundige zeker? Wel, ik weet één ding zeker, als een mens wedergeboren is, vraagt hij zich ten eerste al niet af óf hij wedergeboren is, en ten tweede wil hij m.b.t. deze dingen ook precies weten hoe het zit.

Ja jas, die willen graag hun wegje verklaard horen, of niet? En idd, zoals jij het zegt gaat het altijd, bij iedereen. Want dat zegt niet zomaar iemand, dat zegt Jas De Alwetende, Strijder Voor God's Heilig Recht. Gefeliciteerd ermee kerel.

Gaan we vals worden? Ik beweer niet dat de bekering bij iedereen hetzelfde gaat. Ik leg alleen uit dat wedergeboorte en bekering niet hetzelfde is, omdat dit gevraagd werd. Er bestaan blijkbaar veel misverstanden over. Maar beste kerel, je spraak maakt je openbaar.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jan 2005 21:56

sela schreef:
kurtyo schreef:Een ding, ik zie Caprice en Jas helemaal niet graag vertrekken. Eerlijk gezegd is dat het laatste waar ik me mee bezig houd. Maar waar jullie zeggen dat jullie het erg vinden dat velen direct naar de hel lopen (daar hoor ik vast bij volgens jullie redenatie) daar vind ik het erg wat jullie doen en wat jullie beweren... Dat moge duidelijk zijn. Verder vind ik wedergeboorte en bekering vage begrippen. Weet je bijvoorbeeld altijd van jezelf of je jezelf bekeerd/wedergeboren mag noemen?

het is ook helemaal niet nodig, want God dopt z'n eigen boontjes wel. Hij trekt zijn volk, ook zonder het woeste gedreig van deze heren en soms zelfs met liefde.

Het is onjuist dat 'deze heren' woest dreigen. 'Deze heren' proberen in alle gebrek Gods Woord te laten spreken. Maar blijkbaar is Gods Woord ondergeschikt aan wat de mensen hier zelf belangrijk en aardig en leuk vinden. Veel plezier ermee dan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2005 22:11

Nee, we gaan niet vals worden. In zwakheid des vleses wendde ik me even tot dezelfde retoriek die ik sommige anderen hier zie gebruiken. Ik had het even helemaal gehad met jou en je pretenties en liet me gaan, het spijt me.. :oops:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jan 2005 22:21

Aragorn schreef:Nee, we gaan niet vals worden. In zwakheid des vleses wendde ik me even tot dezelfde retoriek die ik sommige anderen hier zie gebruiken. Ik had het even helemaal gehad met jou en je pretenties en liet me gaan, het spijt me.. :oops:

Ik ben niet boos hoor. In feite maak jij je boos omdat ik eerlijk ben. Ik trachtte toch slechts iets uit te leggen omdat daarom gevraagd werd.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 26 jan 2005 22:22

jas schreef: Wel, ik weet één ding zeker, als een mens wedergeboren is, vraagt hij zich ten eerste al niet af óf hij wedergeboren is, en ten tweede wil hij m.b.t. deze dingen ook precies weten hoe het zit.

O ja? Weleens wat van John Bunyan gelezen? Die zat er anders erg over in of hij wel of niet wedergeboren was. Hij dacht dat het voor hem al te laat was...
the most important things in life are not things

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2005 22:23

jas schreef:Het is onjuist dat 'deze heren' woest dreigen. 'Deze heren' proberen in alle gebrek Gods Woord te laten spreken. Maar blijkbaar is Gods Woord ondergeschikt aan wat de mensen hier zelf belangrijk en aardig en leuk vinden. Veel plezier ermee dan.

Het Woord Gods is mij liever dan mijn eigen mening, het Woord Gods laat zich echter wel op meerdere manieren uitleggen. Misschien is dat ook wel de bedoeling, omdat God niet op één wijze uit te leggen valt. De kern is: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf, maar hoe je geloof verder invult en hoe je bekering verder invult, is soms heel lastig vast te leggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 22:24

Je moet gewoon lezen wat er stáát, en er niet iets bijdenken of afdoen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2005 22:26

Dan ben ik al afhankelijk van een vertaling en die wijzen soms al verschillende richtingen op.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 22:27

Optimatus schreef:Dan ben ik al afhankelijk van een vertaling en die wijzen soms al verschillende richtingen op.

Je moet ook geen interpretatie-vertaling lezen, maar de Statenvertaling. Getrouwelijk overgezet in het Nederlands vanuit de grondtekst.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2005 22:30

jas schreef:
Aragorn schreef:Nee, we gaan niet vals worden. In zwakheid des vleses wendde ik me even tot dezelfde retoriek die ik sommige anderen hier zie gebruiken. Ik had het even helemaal gehad met jou en je pretenties en liet me gaan, het spijt me.. :oops:

Ik ben niet boos hoor. In feite maak jij je boos omdat ik eerlijk ben. Ik trachtte toch slechts iets uit te leggen omdat daarom gevraagd werd.

Nee, ik ergerde me omdat jij er zo van overtuigd lijkt te zijn dat jouw mening dezelfde is als die van God. Maar dat was meer naar aanleiding van een ander topic dan dit ook.

Overigens ben ik nog wel benieuwd of jij verschil ziet tussen een zakelijke transactie en een liefdesrelatie.. :)

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 26 jan 2005 22:31

caprice schreef:Je moet gewoon lezen wat er stáát, en er niet iets bijdenken of afdoen.

Nou, er staat:
- "Zoekt en gij zult vinden." Sommigen nemen dit letterlijk, anderen zeggen: "Dat is alleen voor de ware zoekers." meestal gevolgd door:
- "Er is niemand die God zoekt."
- "Werkt uw zaligheid met vreze en beven, want het is God die in u werkt beide hetw illen en het werken." De 1 legt dus meer nadruk op het eerste en de ander meer nadruk op het laatste.

Moraal van mijn verhaal: je kunt wel gewoon lezen wat er staat, maar dan nog interpreteert iedereen het weer anders.

Elke christen moet m.i. gewoon God naar eer en geweten dienen. Bij de 1 is het geweten nauwer dan bij de ander, nou ja, dat kan. Dat hadden ze in Paulus tijd al en zoals je weet zei Paulus: daar moet je elkaar vrij in laten (vrij vertaald). :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 22:34

lindita schreef:
caprice schreef:Je moet gewoon lezen wat er stáát, en er niet iets bijdenken of afdoen.

Nou, er staat:
- "Zoekt en gij zult vinden." Sommigen nemen dit letterlijk, anderen zeggen: "Dat is alleen voor de ware zoekers." meestal gevolgd door:
- "Er is niemand die God zoekt."
- "Werkt uw zaligheid met vreze en beven, want het is God die in u werkt beide hetw illen en het werken." De 1 legt dus meer nadruk op het eerste en de ander meer nadruk op het laatste.

Moraal van mijn verhaal: je kunt wel gewoon lezen wat er staat, maar dan nog interpreteert iedereen het weer anders.

Elke christen moet m.i. gewoon God naar eer en geweten dienen. Bij de 1 is het geweten nauwer dan bij de ander, nou ja, dat kan. Dat hadden ze in Paulus tijd al en zoals je weet zei Paulus: daar moet je elkaar vrij in laten (vrij vertaald). :wink:

Als er echt iemand God zoekt is dat al een ware zoeker. Zo hebben beiden dus gelijk. Je moet niet naar een interpretatie van een ander luisteren, maar biddend lezen in Gods Woord, vragen om de leiding van Zijn Heilige Geest.
Je moet een tekst altijd lezen in de lijn van de gehele Bijbel, niet als losse tekst. De kanttekeningen bij de Statenvertaling kunnen ook zeer verduidelijkend werken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2005 22:38

En dan terugkerend naar het onderwerp. Kijk in de Bijbel eens naar het gebruik van het woord: bekering...

Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar ik denk dat daar al meerdere betekenissen aan het woord worden gegeven."

Ik citeer uit mijn hoofd, zonder vindplaatsen een paar teksten.

"Heere, bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn"
"Als gij eens bekeerd zult zijn, ..." (Dat zei de Heere Jezus ooit tegen Petrus"
"Bekeert u, want het koninkrijk der Hemelen is nabij"
"Bekeert u, want waarom zoudt gij sterven"
"Want er zal meer blijdschap zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert, dan over 99 die de bekering niet van node hebben."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2005 22:40

caprice schreef:
Optimatus schreef:Dan ben ik al afhankelijk van een vertaling en die wijzen soms al verschillende richtingen op.

Je moet ook geen interpretatie-vertaling lezen, maar de Statenvertaling. Getrouwelijk overgezet in het Nederlands vanuit de grondtekst.

En juist daarover zijn wij het fundamenteel oneens. Ik bestrijd de waarde van de SV niet, ik neem haar echter niet aan als DE vertaling voor het Nederlandse taalgebied.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 26 jan 2005 22:41

caprice schreef:Als er echt iemand God zoekt is dat al een ware zoeker. Zo hebben beiden dus gelijk. Je moet niet naar een interpretatie van een ander luisteren, maar biddend lezen in Gods Woord, vragen om de leiding van Zijn Heilige Geest.

Ik luister elke zondag naar een interpretatie, nl die van mijn dominee. En ik mag toch aannemen dat hij biddend leest in Gods Woord. En ik doe dat ook, maar soms lees ik toch wat anders dan hem. En als ik een keer naar een andere kerk ga hoor ik weer wat anders!!!!!!!!!!! :x :x :x

Sorry maar dit is mijn grrrote frrrustratie!!!

Terug naar “Archief”