Wanneer ben je bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 25 jan 2005 22:35

Sabra schreef:
caprice schreef:Het Verbond gaat mij hoger dan het verband, maar ik ben vaak altijd zo bang dat mensen zichzelf bedriegen voor de eeuwigheid.

Caprice, beste jongen,

Wanneer word je eens concreet. Zeg gewoon dat mensen naar de hel gaan, want hier in Rotterdam weten de mensen niet waar jij het over hebt als je deze term bezigt.

Ik ben geboren in Rotterdam, en mijn voorvaderen en het andere oude volk wist héél goed wat dit betekent.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 jan 2005 22:36

caprice schreef:Ik ben geboren in Rotterdam, en mijn voorvaderen en het andere oude volk wist héél goed wat dit betekent.

Het oude volk is op sterven na dood.

caprice

Berichtdoor caprice » 25 jan 2005 22:39

Yael schreef:Daar kan jij niks aan veranderen als ze dat doen daarom kun je in de eerste plaats beter bij jezelf blijven :wink: daar heb je dan ook wel genoeg aan denk ik. (toch)?

Zeker, maar is het onze taak niet om er voor te waarschuwen? Ik probeer dit op dit forum naar eer en geweten te doen, maar mede door al die tegenstand tegen het ware Woord van God denk ik er de laatste tijd steeds vaker over om maar een einde te maken aan mijn bezigheden hier.
Ik heb zeker genoeg te stellen aan mijzelf.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 jan 2005 22:49

Even ter verdediging van Caprice en Jas (kunnen ze zelf ook) en als algemene opmerking (dat is dus het belangrijkst)

Caprice wordt verweten dat hij niet concreet zegt: dan ga je naar de hel, Jas zegt: je gaat naar de hel, en die wordt meteen met allerlei lelijks belaagd.
Oftewel: je doet het ook NOOIT goed.
Maar ja, daar zijn we mens voor...

Terug naar het topic: het is erg belangrijk dat je helder hebt wat je met "bekeerd zijn" bedoelt. Bedoel je de actieve verandering van gezindheid, oftewel de daad van geloof dat je je op God richt. Of bedoel je meer het meer en meer afsterven van de oude mens. Zolang dat niet helder is, is het moeilijk praten erover.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 jan 2005 22:56

caprice schreef:
Yael schreef:Daar kan jij niks aan veranderen als ze dat doen daarom kun je in de eerste plaats beter bij jezelf blijven :wink: daar heb je dan ook wel genoeg aan denk ik. (toch)?

Zeker, maar is het onze taak niet om er voor te waarschuwen? Ik probeer dit op dit forum naar eer en geweten te doen, maar mede door al die tegenstand tegen het ware Woord van God denk ik er de laatste tijd steeds vaker over om maar een einde te maken aan mijn bezigheden hier.

ow :roll: je moet toch geen branden schip verlaten? dat deed Jeremia ook niet. hij bleef preken tegen Israel ookal wist hij dat het weinig tot niks zou uitwerken. ik zou het iedergeval wel erg jammer vinden als je weg ging van dit forum.

caprice

Berichtdoor caprice » 25 jan 2005 22:59

Het gaat ook niet om mijn werk, maar om Gods werk.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 jan 2005 23:00

caprice schreef:Het gaat ook niet om mijn werk, maar om Gods werk.

jawel, maar God wil door mensen heenwerken.

caprice

Berichtdoor caprice » 25 jan 2005 23:02

Yael schreef:
caprice schreef:Het gaat ook niet om mijn werk, maar om Gods werk.

jawel, maar God wil door mensen heenwerken.

Dat weet ik. Het is niet hard voor mij, maar Gods eer wordt menigmaal door het slijk gehaald.

Jij mag het met nog een andere enkeling misschien jammer vinden, maar het merendeel zal mij met genoegen zien vertrekken, om zich daarna weer verder bezig te houden met hun eigenwillige godsdienst zonder God.
Laatst gewijzigd door caprice op 25 jan 2005 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jan 2005 23:04

caprice schreef:

Dat zou jammer zijn, maar Caprice, je zou er goed aan doen eens wat minder gewichtig taalgebruik te bezigen (in de Refobliek is dat wat anders, da's maar een spelletje, maar hier lezen veel mensen die zich vertwijfeld afvragen: wat bedoelt die gast?)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 25 jan 2005 23:27

Optimatus schreef:Dat zou jammer zijn, maar Caprice, je zou er goed aan doen eens wat minder gewichtig taalgebruik te bezigen (in de Refobliek is dat wat anders, da's maar een spelletje, maar hier lezen veel mensen die zich vertwijfeld afvragen: wat bedoelt die gast?)

Ik gebruik helemaal geen moeilijke taal. Die is gewoon gangbaar.
Ik dacht dat dit een reformatorisch forum was.

Wellicht met de nadruk op 'was'.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 jan 2005 23:31

Is Refoweb nog Reformatorisch?

koekie
Mineur
Mineur

Re: Wanneer ben je bekeerd?

Berichtdoor koekie » 25 jan 2005 23:50

gaat lekker weer ontopic. :P

Boekenlezer schreef:Dus: Gods geboden moeten ons ter harte gaan, en dat moet tot uiting komen in onze daden.

kzit op een onchristelijke scool, en kvraag me af of ze wel an me kunne zie da ik christen ben want ik raak zow snel meegesleurd door men klasgenoten(de helft weet niet da ik geloof). en da denk ik sochtends wel van nu wil ik echt voor GOD uitkomen want ik hoef me niet te schame da ik geloof. ma als ik da op scool ben, da doe ik et toch nie want 'stel da ze et zien' en da thuis baal ik der weer van da ik nie goed voor GOD uit gekome ben. omda ik in daden net als men andere klasgenote ben. kheb ook nie ech et gevoel da ik een band heb met GOD.(soms wel een beedie) ma kwil et wel. ben ik da nie bekeerd?? en hoe krijg ik een betere band met GOD?

(btje vaag miss ma kvin et een beedie irri om zoiets uit te legge. :? )
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2005 00:12

caprice schreef:
Optimatus schreef:Dat zou jammer zijn, maar Caprice, je zou er goed aan doen eens wat minder gewichtig taalgebruik te bezigen (in de Refobliek is dat wat anders, da's maar een spelletje, maar hier lezen veel mensen die zich vertwijfeld afvragen: wat bedoelt die gast?)

Ik gebruik helemaal geen moeilijke taal. Die is gewoon gangbaar.
Ik dacht dat dit een reformatorisch forum was.

Wellicht met de nadruk op 'was'.

Ik heb soms grote moeite je te volgen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jan 2005 02:06

caprice schreef:Bekering is hetzelfde als wedergeboorte.

Caprice, eerst wil ik zeggen: je moet niet opgeven, gewoon door blijven gaan met zeggen wat je te zeggen hebt. Laat je niet van de wijs brengen doordat mensen je boodschap niet aangenaam vinden, dat is helemaal niet belangrijk. Jij vindt omgekeerd hun boodschap toch ook niet aangenaam? Ik heb daar geen moeite mee, wel vind ik het erg dat mensen zo blind naar de hel lopen, maar dat wakkert eerder mijn ijver aan om daar tegen te ageren en te waarschuwen, dan dat ik het bijltje er bij neer zou gooien.
Nu even over wat je schrijft. Bekering is hetzelfde als wedergeboorte. Dat is niet zo. (sorry dat ik weer zo kort door de bocht ga) Bekering is iets wat de mens doet, wedergeboorte is iets wat God doet. Bekering kan inwendig en uitwendig zijn, wedergeboorte is altijd inwendig.
Bekering is het zich omdraaien van de wereld naar God, de oude verkeerde paden verlaten, etc. Wedergeboorte is een scheppend werk van God, nl. hij schept een nieuwe natuur in de mens naast zijn oude natuur. Een natuur die niet kan zondigen, en een natuur die alleen maar kan zondigen. Dat betekent strijd, grote strijd. Hoe dan ook, bekering is geen wedergeboorte, hoewel wedergeboorte wel gepaard gaat met bekering, kan bekering plaatsvinden zonder wedergeboorte. Wedergeboorte is wel hetzelfde als levendmaking. Die daarin onderscheid maakt, dwaalt. (dit werd v.d. Berg GGiN BV verweten).
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2005 02:12

Tjoh, volgens mij ben ik het nog eens met jas ook. :D (Alhoewel het wel erg veel gesystematiseer is.. dat is misschien ook weer niet de bedoeling.)

Terug naar “Archief”