caprice schreef:Bekering is hetzelfde als wedergeboorte.
Caprice, eerst wil ik zeggen: je moet niet opgeven, gewoon door blijven gaan met zeggen wat je te zeggen hebt. Laat je niet van de wijs brengen doordat mensen je boodschap niet aangenaam vinden, dat is helemaal niet belangrijk. Jij vindt omgekeerd hun boodschap toch ook niet aangenaam? Ik heb daar geen moeite mee, wel vind ik het erg dat mensen zo blind naar de hel lopen, maar dat wakkert eerder mijn ijver aan om daar tegen te ageren en te waarschuwen, dan dat ik het bijltje er bij neer zou gooien.
Nu even over wat je schrijft. Bekering is hetzelfde als wedergeboorte. Dat is niet zo. (sorry dat ik weer zo kort door de bocht ga) Bekering is iets wat de mens doet, wedergeboorte is iets wat God doet. Bekering kan inwendig en uitwendig zijn, wedergeboorte is altijd inwendig.
Bekering is het zich omdraaien van de wereld naar God, de oude verkeerde paden verlaten, etc. Wedergeboorte is een scheppend werk van God, nl. hij schept een nieuwe natuur in de mens naast zijn oude natuur. Een natuur die niet kan zondigen, en een natuur die alleen maar kan zondigen. Dat betekent strijd, grote strijd. Hoe dan ook, bekering is geen wedergeboorte, hoewel wedergeboorte wel gepaard gaat met bekering, kan bekering plaatsvinden zonder wedergeboorte. Wedergeboorte is wel hetzelfde als levendmaking. Die daarin onderscheid maakt, dwaalt. (dit werd v.d. Berg GGiN BV verweten).
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )