Dan denk ik altijd: welke God bedoelen ze nou eigenlijk? Ze geloven toch niet in God? Eb toch roepen ze steeds mijn God......

Moderator: Moderafo's
Mariamagdalena schreef:Wat mij altijd heel erg opvalt, dat atheistische mensen in bepaalde situaties heel hard roepen: MIJN GOD !
Dan denk ik altijd: welke God bedoelen ze nou eigenlijk? Ze geloven toch niet in God? Eb toch roepen ze steeds mijn God......
Yael schreef:je snapt heus wel wat ze bedoelt![]()
Raido schreef:Ik ben het met je eens, maar wil C.S. Lewis toch niet scharen onder de kudde der grote denkers of hoe je dat wil noemen. Tolkien heeft Lewis gepushed om te kiezen, voor Christus of voor de andere kant.
elbert schreef:Dus ondanks de accentverschillen, waren ze het over de kern wel eens.
Dat de Bijbel meervoudig geinterpreteerd wordt, is een feit, maar dat is nog geen bewijs voor het multi-interpretabel zijn van de Bijbel. De Bijbel is inderdaad een weerbarstig boek, maar je kunt de Bijbel ook vergelijken met een diamant die onder bepaalde invalshoeken een andere kleur weerspiegelt. Maar daardoor blijft het nog wel dezelfde diamant met dezelfde inhoud. En die inhoud is openbaar: God heeft de wereld geschapen, wij zijn in zonde gevallen, God heeft Zijn Zoon naar deze wereld gezonden opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven zal hebben.
Dat is in het kort de kern en ik zie niet in hoe je dat meervoudig kunt interpreteren.
Je kunt het wel weerspreken, maar dat is een heel ander verhaal.
Napoleon schreef:Tolkien heeft inderdaad met Lewis gesproken over het christendom rond de tijd van zijn bekering, maar om hem daarom te diskwalificeren als groot denker??? Het doet nl. niets af aan zijn boeken als onversneden christendom, wonderen en de afschaffing van de mens.
Aragorn schreef:elbert schreef:Dus ondanks de accentverschillen, waren ze het over de kern wel eens.
Dat de Bijbel meervoudig geinterpreteerd wordt, is een feit, maar dat is nog geen bewijs voor het multi-interpretabel zijn van de Bijbel. De Bijbel is inderdaad een weerbarstig boek, maar je kunt de Bijbel ook vergelijken met een diamant die onder bepaalde invalshoeken een andere kleur weerspiegelt. Maar daardoor blijft het nog wel dezelfde diamant met dezelfde inhoud. En die inhoud is openbaar: God heeft de wereld geschapen, wij zijn in zonde gevallen, God heeft Zijn Zoon naar deze wereld gezonden opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven zal hebben.
Dat is in het kort de kern en ik zie niet in hoe je dat meervoudig kunt interpreteren.
Je kunt het wel weerspreken, maar dat is een heel ander verhaal.
Ik denk dat inderdaad iedereen die zich christen noemt het daar mee eens is. Maar het onderwerp 'godsbeelden' komt niet in die kern voor, terwijl het voor heel veel mensen toch erg belangrijk schijnt te zijn (zoals een heleboel andere dingen die niet tot deze kern behoren).
Joh. 14:9 - Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
2 Kor. 4:4 - In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
Kol. 1:15 - Dewelke (Christus) het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen.
Hebr. 1:3 - Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid, en alle dingen draagt door het woord Zijner kracht, nadat Hij de reinigmaking onzer zonden door Zichzelven te weeg gebracht heeft, is gezeten aan de rechter hand der Majesteit in de hoogste hemelen;
Aragorn schreef:Napoleon schreef:Tolkien heeft inderdaad met Lewis gesproken over het christendom rond de tijd van zijn bekering, maar om hem daarom te diskwalificeren als groot denker??? Het doet nl. niets af aan zijn boeken als onversneden christendom, wonderen en de afschaffing van de mens.
Idd, als je "Surprised by Joy" leest is dat nu niet bepaald een soort 'peer pressure' geweest. Overigens zou ik hem nu ook weer geen Groot Denker willen noemen, het is meer zo dat hij de gedachten van andere op een aansprekende manier wist te verwoorden.
elbert schreef:Kortom: het enige juiste beeld van God kunnen we krijgen door op Zijn Zoon te zien. Al het andere is overtollig eigen fabrikaat.
Idd, Lewis is meer een apologeet, maar ik noemde zijn naam omdat hij een voorbeeld is van een christen die zijn verstand gebruikte.
Aragorn schreef:elbert schreef:Kortom: het enige juiste beeld van God kunnen we krijgen door op Zijn Zoon te zien. Al het andere is overtollig eigen fabrikaat.
Ook hier kan ik in meekomen, maar dan blijft toch nog staan dat iedereen die op de Zoon ziet weer op een ander godsbeeld uitkomt (al dan niet beinvloed door karakter, culturele achtergrond, etc).
Aragorn schreef:En in de reformatorische leer poogt men toch een soort omschrijving van God's eigenschappen te geven. Is dat overtollig eigen fabrikaat?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten