Berichtdoor Recitativo » 11 mar 2003 16:20
Die hoeden en rokken, dat zijn bijzaken, die raken de kern niet, dat is cultuur, een probleem dat in de Bijbel helemaal niet speelt, het is vorm, belangrijker vind ik de inhoud.
Het is dieptriest dat Nederland kerkelijk zo verdeeld is, hoeveel kerken dragen de naam gereformeerd, scheuringen die in het verleden ontstaan zijn. Was het altijd de leer of speelden ook andere factoren een rol? Bijv. botsende karakters van kopstukken, de in de Nederlandse volksaard ingebakken afscheidingsdrang/verzuiling enz.
Hoe Bijbels is het, dat we zoveel verschillende kerken hebben en elkaar van het avondmaal weren op grond van bijv. kleding e.d.? De kerk behoort een te zijn, dat is God's bedoeling, niet verdeeldheid die zo vaak heerst. Want zeg zelf, de verschillen tussen bepaalde kerken zijn erg miniem.
Maar voordat ik afdwaal, ik wil afsluiten met een variant op een mooi citaat, waarvan ik de naam van de oorspronkelijke auteur kwijt ben.
Mijn naam is christen, mijn achternaam protestant en mijn bijnaam reformatorisch.
Ik denk dat dat een gezonde insteek is, zoek wat ons bindt, ga de discussie aan, dat mag best kritisch, maar veroordeel elkaar niet op uiterlijkheden en bijzaken.