refo's versus andere kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

refo's versus andere kerken

Berichtdoor Lalage » 11 mar 2003 10:26

Ik zwerf hier nu al een hele tijd rond op refoweb en laatst kwam deze vraag bij mij bovenborrelen:

Hoe zien refo's andere christenen? Die geen rokken en hoeden dragen en die misschien wel opwekkingsliederen met pianobegeleiding in hun kerk hebben.
Beschouwen jullie mij gewoon als zusje in Christus of ligt het toch wat anders?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: refo's versus andere kerken

Berichtdoor RieBo » 11 mar 2003 10:55

Lalage schreef:Ik zwerf hier nu al een hele tijd rond op refoweb en laatst kwam deze vraag bij mij bovenborrelen:

Hoe zien refo's andere christenen? Die geen rokken en hoeden dragen en die misschien wel opwekkingsliederen met pianobegeleiding in hun kerk hebben.

Ik denk dat we elkaar als christen hard genoeg nodig hebben. Ik weet dat er verschillen zijn binnen de kerken, en die moeten we respecteren, maar kunnen we niet veel beter kijken wat ons bindt? Denk dat we dan een veel beter front of gezicht naar de buitenwereld (niet kerkelijken) geven alsdat we binnen kerken elkaar nog lopen af te slachten.

Je bent dus altijd welkom Lalage :D :wink:
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 11 mar 2003 11:43

Een christen is een christen. De mensen in Iryan Nee-Nee begeleiden ze zichzelf met trommels etc. Waarom zouden 'wij' 'christen' iemand die net iets anders is als 'ons' tot niet christen dopen?
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 11 mar 2003 13:18

Volgens mij gaat dan de 'refo-arrogantie' weer een rol spelen, je bent zo'n beetje gelijk afvallig en je kan niet in de hemel komen.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 11 mar 2003 13:58

En nou nog reaktie van refo's..... :wink:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: refo's versus andere kerken

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mar 2003 15:41

Lalage schreef:Ik zwerf hier nu al een hele tijd rond op refoweb en laatst kwam deze vraag bij mij bovenborrelen:

Hoi,
een ieder die met zijn mond belijdt en met zijn hart gelooft dat Jezus is de Christus is voor mij een broeder of zuster (zusje zo je wilt, maar dat is geen refo-term ;))

Dat wil niet zeggen dat ik daarmee iemands gehele levensstijl ook goed vind ofzo, maar dat is niet de kern van het geloof, toch?

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 11 mar 2003 16:20

Die hoeden en rokken, dat zijn bijzaken, die raken de kern niet, dat is cultuur, een probleem dat in de Bijbel helemaal niet speelt, het is vorm, belangrijker vind ik de inhoud.

Het is dieptriest dat Nederland kerkelijk zo verdeeld is, hoeveel kerken dragen de naam gereformeerd, scheuringen die in het verleden ontstaan zijn. Was het altijd de leer of speelden ook andere factoren een rol? Bijv. botsende karakters van kopstukken, de in de Nederlandse volksaard ingebakken afscheidingsdrang/verzuiling enz.

Hoe Bijbels is het, dat we zoveel verschillende kerken hebben en elkaar van het avondmaal weren op grond van bijv. kleding e.d.? De kerk behoort een te zijn, dat is God's bedoeling, niet verdeeldheid die zo vaak heerst. Want zeg zelf, de verschillen tussen bepaalde kerken zijn erg miniem.

Maar voordat ik afdwaal, ik wil afsluiten met een variant op een mooi citaat, waarvan ik de naam van de oorspronkelijke auteur kwijt ben.

Mijn naam is christen, mijn achternaam protestant en mijn bijnaam reformatorisch.

Ik denk dat dat een gezonde insteek is, zoek wat ons bindt, ga de discussie aan, dat mag best kritisch, maar veroordeel elkaar niet op uiterlijkheden en bijzaken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mar 2003 16:21

Mijn naam is christen, mijn achternaam protestant en mijn bijnaam reformatorisch.

Prof. dr. A.A. van Ruler toevallig?

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 11 mar 2003 16:22

TheKeimpe schreef:

Prof. dr. A.A. van Ruler toevallig?

Ik denk dat je gelijk hebt, bedankt.

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 11 mar 2003 17:22

We geloven, als het goed is, allemaal hetzelfde. Als je alleen daar naar kijkt, is het makkelijk. Maar aangezien dat niet het enige is wat speelt, wordt het moeilijker om hier wat over te zeggen.
Er zijn niet voor niets zoveel soorten kerken. De ene zingt sneller dan de ander, de één heeft liever dat de dominee een toga aan heeft en de ander vind dat onzin, en ga zo nog maar even door. Waarom? Dat vragen mensen zich al eeuwen af, maar nog steeds blijven mensen kerksoorten verzinnen.

Zelf zie ik de andere soorten kerken gewoon als "broeders en zusters in het geloof". Al heb ik soms wel twijfels bij onze 'strengere' familie. Als je de regels (die wij mensen hebben gemaakt) zo vreselijk serieus neemt, dan ga je soms misschien een beetje te ver.
((Bijvoorbeeld: er is een kerkgemeenschap waar op zondag geen gebruik van het wiel mag worden gemaakt. Dit betekend dat rolstoelen, buggy's, auto's, fietsen uit den boze zijn. Wat tot gevolg heeft dat invalide mensen of ouders van kleine kinderen (denk eens in dat je een half uur met een reiswieg moet gaan lopen), niet naar de kerk kunnen.))

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 11 mar 2003 17:31

Jij zet nu wel erg een karikatuur neer, die kerkscheuringen hebben niets met voor of tegen toga te maken, het gaat toch iets verder dan dat, maar dan nog. En over die wielen, sorry, maar dat is een absurd voorbeeld hoor.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 mar 2003 18:20

Is het dan wel waar? Zijn er kerken waar je geen wielen mag gebruiken? Het zou dan misschien geen probleem zijn voor sommigen, maar ik kan me voorstellen dat vele anderen zich er niet prettig bij zouden voelen. Tenzij er natuurlijk een hele duidelijke onderbouwing voor is.

En natuurlijk zijn er veel diepergaande redenen voor een kerkscheuring. Maar sommige uiterlijkheden, of simpel uit te legen zaken, zijn we vaak makelijk om een verschil uit te leggen.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 11 mar 2003 18:26

Ik ga af en toe generaliseren...
Veel reformatorischen beschouwen mensen die opwekkingsliederen zingen met een piano in de dienst en die daarbij zelfs een broek aanhebben en niet eens een hoed als een 'lichte' godsdienst. Daar wordt het 'ware bevindelijke' niet gevonden. Velen zullen het uiteraard niet zo zeggen, maar heimelijk vinden ze het wel, in welke bewoordingen dan ook. Men moet daar niet al te veel van hebben (zie discussies over EO-Jongerendagen etc.).

Of ze je als een zusje in Christus beschouwen zullen? Ten eerste zullen ze nooit zulke termen gebruiken. Zo op het uiterlijk afgaande zullen ze je niet herkennen als een kind van God. Want je bent sowieso al niet herkenbaar als iemand die zich christelijke kleedt.

Of ze je zullen erkennen, dat gaat alleen via het gesprek. Daarin moet je duidelijk kunnen maken wie Christus voor je is en hoe je je geloof beleeft en ook uitdraagt in praat, daad en gewaad.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 11 mar 2003 18:35

Laat dat af en toe maar weg. Mensen waarom zetten jullie zulke karikaturen neer? Wielen, toga's, christelijke kleding enz.?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 11 mar 2003 19:30

"Laat dat af en toe maar weg. Mensen waarom zetten jullie zulke karikaturen neer? Wielen, toga's, christelijke kleding enz.?"

Wielen is een extremiteit, evenals toga's. Maar men let zeker wel op de christelijke kleding. Kun je me anders even verklaren waarom op de reformatorische scholengemeenschappen het verplicht is om een rok te dragen en dat je in een zware kerk erop aangekeken wordt als je geen hoed op hebt.

En dat is niet naar bedoeld hoor, het zijn zeker geen farizeers, ze hebben alleen ontzag voor Gods Woord en wetten en willen daarnaar leven. Je schetst de werkelijkheid net wat te gemakkelijk denk ik. Niet voor niets wordt ook in het RD en het kerkblad van de Gereformeerde Gemeenten duidelijk gewaarschuwd tegen de amusementsgodsdienst van de jongerendagen van de EO, men is ook huiverig voor opwekkingsliederen en men zingt zonder enige uitzondering in alle reformatorische kerken met begeleiding van het orgel. Ook niet zonder reden dat ze dat niet vernieuwen denk ik.

Terug naar “Archief”