Berichtdoor Snorbaarder » 25 jan 2005 15:21
Ik bespeur bij leerlingen een bepaalde hardheid, die in mijn middelbare schooltijd (terwijl die nog maar een jaar of 6 geleden is) nog niet bestond. Zo weet ik dat de leraar bij ons kon rekenen op een stille en ontdane klas wanneer hij beeldend vertelde over Auschwitz. Wanneer ik daar over vertel (en ik kan best beeldend vertellen) is er van enige geschoktheid niets of weinig te merken.
Ik kan zelf niet bewijzen dat dit komt door media, maar ben er tamelijk zeker van dat er een verband is.
Daar komt bij dat televisie en internet ontzettend veel tijd opslokken, de tijd die kinderen nu achter de buis hangen of msnend doorbrengen werd tot voor kort misschien wel besteed aan lezen of muziek maken of andere nuttige dingen.
Er zijn al onderzoeken geweest die een dalende lijn laten zien voor het lezen van boeken, na de opkomst van internet, veelzeggend lijkt me.
Ik denk dat er ook positieve invloeden zijn (zie eerdere post), maar dat de negatieve zwaarder wegen.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.