Invloed van tv en media op onze maatschappij.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dozer

Invloed van tv en media op onze maatschappij.

Berichtdoor Dozer » 24 jan 2005 13:48

Ben voor school bezig met een onderzoek, en ben benieuwd wat jullie mening is op de volgende stelling:

De media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, maar wat voor invloed heeft het eigenlijk op onze maatschappij??

alvast bedankt!!!

:D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2005 13:57

De media is mede verantwoordelijk voor de globalisering van de wereld, het effect dat er een grote 'global-village' ontstaat, iedereen weet alles van iedereen (even overdreven), als er wat gebeurd aan d andere kant van onze aardkloot weten we het hier in no-time. We hebben vliegtuigen die we niet kunnen missen (denken we), media idem-dito, we kunnen best zonder, de wereld zou beter af zijn zonder de mediamogelijkheden, maar ze zijn er, en dan mogen/moeten we daar gebruik van maken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 jan 2005 14:00

Als ik het goed begrijp is de stelling eigenlijk een vraag die als volgt luidt: Wat voor invloed heeft de media op onze maatschappij?

De invloed van de media is in mijn ogen erg groot, op vele fronten slecht, maarrrrrrrr, daar staat tegenover dat kranten als metro en spits er voor hebben gezorgd dat pubers weer een klein beetje weten wat er in de wereld speelt.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 24 jan 2005 16:32

In principe hebben media de wereld alleen maar kleiner gemaakt. We het nu bijna direct als er in Indonesie een vloedgolf is of in het witte huis iemand zijn handen niet thuis kon houden. Dat heeft negatieve kanten, iedere gek kan tegenwoordig alles voor een groot publiek beschikbaar maken en positieve kanten, de verspreiding van het evangelie gaat sinds de boekdrukkunst immers ook een stuk beter en meer betrouwbaar. Maar dat heeft meer te maken met de inhoud van de media.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 jan 2005 18:12

langzamerhand kan de media iets wat eerst niet geacdepteerd is later wel geaccepteerd krijgen...

volgens mij was er daarom ook iemand die ooit eens zei, je kunt een kikken in een koud bad stoppen, en langzaam aan het water warm laten worden totdat het kookt, en de kikker zal niet klagen.

andersom, als je het in een keer in een heet bad stopt springt het eruit.

wij lijken wel net zo koudbloedig, het doet ons eigenlijk vrij weinig hoe langszamerhand de media de moraal heeft weten te verschuiven.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 jan 2005 09:31

Maar ik vraag me af of dat laatste perce slecht is...

De invloed van de media is uiteraard enorm. De wereld wordt kleiner etc. Maar wat zijn de duidelijke argumenten tegen de media (internet, tv, radio, krant, etc.)?

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 25 jan 2005 15:21

Ik bespeur bij leerlingen een bepaalde hardheid, die in mijn middelbare schooltijd (terwijl die nog maar een jaar of 6 geleden is) nog niet bestond. Zo weet ik dat de leraar bij ons kon rekenen op een stille en ontdane klas wanneer hij beeldend vertelde over Auschwitz. Wanneer ik daar over vertel (en ik kan best beeldend vertellen) is er van enige geschoktheid niets of weinig te merken.
Ik kan zelf niet bewijzen dat dit komt door media, maar ben er tamelijk zeker van dat er een verband is.

Daar komt bij dat televisie en internet ontzettend veel tijd opslokken, de tijd die kinderen nu achter de buis hangen of msnend doorbrengen werd tot voor kort misschien wel besteed aan lezen of muziek maken of andere nuttige dingen.
Er zijn al onderzoeken geweest die een dalende lijn laten zien voor het lezen van boeken, na de opkomst van internet, veelzeggend lijkt me.

Ik denk dat er ook positieve invloeden zijn (zie eerdere post), maar dat de negatieve zwaarder wegen.
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 jan 2005 15:38

Met dat laatste stuk van Snorbaarder kan ik instemmen. (De reden dat ik zoveel post is overigens dat ik niets te doen heb op mijn werk... :wink: :mrgreen: )

Jupiter
Verkenner
Verkenner

media

Berichtdoor Jupiter » 26 jan 2005 18:59

Volgens mij heeft moderne media een paar uitwerkingen.
1 globalisering (communicatie is over de hele wereld mogelijk)
2 Individualisering. Door (moderne) media als bijv. internet hoef je je huis niet meer uit
3 Uitteraard heeft de media veel invloed op het publieke debat, cultuur (denk aan kleding, muziek)

er zijn vast meer invloeden te bedenken....

Terug naar “Archief”