Ik sprak laatst een bevriende christelijke boekhandelaar.
We hadden het over wat aardse zaken zoals omzet en dergelijke en kwamen in gesprek over het leesgedrag.
Chriestelijke romans en dergelijke werden nog wel veel gelezen, toch bleek dat theologische boeken, prekenbundels, naslagwerken en al dat soort boeken maar door een beperkte groep werd gekocht en gebruikt.
Samen met het bemerken dat er hier iemand op het forum duidelijk wel leest, en ook citeert uit zulke boeken kwam ik op dit topic.
Mijn vraag is dan ook:
Staan dit soort werken in onze kast? Onder het stof?
Lezen we ze wel?
Of is dat niet nodig. Alleen voor de geinteresseerden. Niet ter zake doend voor de groei van ons geloof of om te komen tot meer kennis van de zaken die de eeuwigheid aangaan.
Of is het juist onze plicht, te doen aan onderzoek, naast het onderzoeken van Gods woord. Het zoeken naar antwoorden, verdieping van onze kennis omtrend bijvoorbeeld de heilsfeiten. Te staan naar groei van ons geloof.
Of hebben ze afgedaan. Comrie, Brakel, Rutherford, Owen, Calvijn, Spurgeon, Huntington, Warburton, Philpot, Immens, of de wat eigentijdsere boeken geschreven door predikanten uit onze eigen gemeenten....