Lezen we nog wel "theologische" boeken......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Lezen we nog wel "theologische" boeken......

Berichtdoor Night » 05 okt 2002 11:21

Ik sprak laatst een bevriende christelijke boekhandelaar.
We hadden het over wat aardse zaken zoals omzet en dergelijke en kwamen in gesprek over het leesgedrag.
Chriestelijke romans en dergelijke werden nog wel veel gelezen, toch bleek dat theologische boeken, prekenbundels, naslagwerken en al dat soort boeken maar door een beperkte groep werd gekocht en gebruikt.

Samen met het bemerken dat er hier iemand op het forum duidelijk wel leest, en ook citeert uit zulke boeken kwam ik op dit topic.

Mijn vraag is dan ook:
Staan dit soort werken in onze kast? Onder het stof?
Lezen we ze wel?

Of is dat niet nodig. Alleen voor de geinteresseerden. Niet ter zake doend voor de groei van ons geloof of om te komen tot meer kennis van de zaken die de eeuwigheid aangaan.

Of is het juist onze plicht, te doen aan onderzoek, naast het onderzoeken van Gods woord. Het zoeken naar antwoorden, verdieping van onze kennis omtrend bijvoorbeeld de heilsfeiten. Te staan naar groei van ons geloof.

Of hebben ze afgedaan. Comrie, Brakel, Rutherford, Owen, Calvijn, Spurgeon, Huntington, Warburton, Philpot, Immens, of de wat eigentijdsere boeken geschreven door predikanten uit onze eigen gemeenten....
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 okt 2002 11:24

ik heb genoeg theologische boeken, maar ik kom er eigenlijk te weinig aan toe om ze ooit te lezen. ik zal hiervoor toch wat meer tijd moeten vrijmaken. maar degene die ik toe nu toe op gelezen daar kan je veel onderwijzing uit genieten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 05 okt 2002 11:29

johannes1 schreef:ik heb genoeg theologische boeken, maar ik kom er eigenlijk te weinig aan toe om ze ooit te lezen. ik zal hiervoor toch wat meer tijd moeten vrijmaken. maar degene die ik toe nu toe op gelezen daar kan je veel onderwijzing uit genieten.

Tijd en fut is inderdaad een beperkende factor. je moet er wel concentratie voor hebben.
Maar..
"ik heb er geen tijd voor" is een vaak misbruikt argument om niet te willen lezen denk ik.
Bij jou bemerk ik in ieder geval dat je de waarde van het lezen inziet.

En anderen?
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 okt 2002 11:33

Tijd en fut is inderdaad een beperkende factor. je moet er wel concentratie voor hebben.
Maar..
"ik heb er geen tijd voor" is een vaak misbruikt argument om niet te willen lezen denk ik.

het argument: ik heb er geen tijd voor. veel mensen willen er geen tijd voor vrijmaken. maar in deze tijd is dit fenomeen een bekend begrip geworden, want niemand heeft meer tijd voor elkaar enzo. maar daar gaan we niet verder op in, want dan verschuiven we het onderwerp van dit topic
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 05 okt 2002 12:07

ik lees best veel theologische boeken. Op dit moment lees ik een boek van dr. w.j Ouweneel ''de ark in de branding''

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 okt 2002 09:13

ik lees nu religie & politiek van Van Ruler, maar ik lees wel te weinig theologische boeken, ga daar wel verandering in brengen, is de planning, omdat ik na het lezen van zo'n boek wel de waarde ervan zie. alleen het is vaak even bijten als je begint.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 okt 2002 10:09

Ik lees bijna nooit theologische boeken!!! Aan de boodschap mensen van vroeger heb ik niet zoveel boodschap. Dat spreekt me niet aan!! Het taalgebruik, de voorbeelden... nee.
Ik kan nog genoeg te ontdekken in de Bijbel zelf, voordat ik zulke boeken ga lezen voor meer diepgang!!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 okt 2002 10:48

Vroeger heb ik veel oudvaders gelezen, maar ik liep een beetje vast op theologische systematieken. Tegenwoordig lees ik veel van George Macdonald, die een hele bijzondere, en wat mij betreft ook verlichte, kijk heeft op het evangelie. Het is wel echt studiewerk, want het is niet in bijzonder toegankelijke taal geschreven.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 07 okt 2002 12:37

butterfly schreef:ik lees best veel theologische boeken. Op dit moment lees ik een boek van dr. w.j Ouweneel ''de ark in de branding''

Zelf lees ik niet echt 'theologische boeken'. Tenminste niet van die echte bijbel-uitleg-boeken. Het boek "Ark in de branding" wil ik nog wel gaan lezen. Zelf ben ik nu bezig met "God en de kosmos" en "God and the new physics" en "Het ontstaan van de aarde". Hierin worden de wetenschap en de bijbel naast elkaar gezet. In alle drie de boeken door een christelijke schrijver. Tegelijkertijd ben ik ook bezig in "Het Heelal" van Stephan Hawking.
Als je met 'thelogische boeken' ook de eerste drie genoemde bedoelt... ja dan lees ik ze wel. Maar anders is lees ik enkel kleine stukjes, als ik een bijbeltekst niet echt snap. (ik heb wel een bijbelse encyclopedie en bijbelstudieboekjes....).

Enne wat betreft de tijd. Ik maak er soms ook te weinig tijd voor. Bij mij gaat studie voor. En af en toe 'verdoe' ik mijn tijd met chatten (en internetten/mailen), daar MAAK ik wel tijd voor.....Enne, het geld voor de studie (en de boeken :wink: ) moet ook verdiend worden.

gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 07 okt 2002 12:52

Om eerlijk te zijn lees ik geen theologische boeken...
Nooit echt over nagedacht eigenlijk..
Misschien wel goed om die boeken te lezen.....ter ondersteuning van je geloof.
Maar aan de andere kant denk ik dat gewoon de Bijbel met een ondersteunig (statenvertaling of Het Boek ofzo) erbij minstens zo nuttig is!

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 07 okt 2002 12:57

janneke schreef:
Maar aan de andere kant denk ik dat gewoon de Bijbel met een ondersteunig (statenvertaling of Het Boek ofzo) erbij minstens zo nuttig is!

Ik zeg niet dat ik veel th. boeken lees, maar het is zeker wel heel belangrijk om zulke boeken naast de Bijbel te lezen. Er komen bepaalde onderwerpen in de boekjes aan het licht die je zelf niet zo makkelijk uit de Bijbel kan halen.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 07 okt 2002 21:16

Wat mij betreft: ik lees veel en redelijk wat theologische boeken.
Daar heb inderdaad eigenlijk nooit 'tijd' voor, maar wat mij hierbij helpt is dat ik het mijzelf verplicht. Op zondag: in ieder geval uit de kerk. Als ik dan in iets begin (tot mijn schande moet ik zeggen dat ik me er vaak toe zetten moet.......) dan blijkt vaak dat het me zo boeit dat ik het boek uitlees in de week die volgt op deze zondag.

Op gevaar af dat ik hierop afgebrand wordt :wink: :Ik denk dat het gevaarlijk is alleen de Bijbel te lezen. Ons verstand is zo verduisterd. Ons hart zo arglistig. Het is goed kennis te nemen van de Bijbeluitleg die grotere geesten dan ik nagelaten hebben.

Hier wat tips voor lezers of nietlezers die moeite hebben met moeilijk taalgebruik en toch 'iets goeds' willen lezen:
*Een leidsman tot Christus - Salamo Stoddart
*Al de eenvoudige oefeningen - W. Floor
*Weldadigheden van een Verbondsgod - John Warburton
*De Psalmen - Ch. Spurgeon

Er zijn er natuurlijk nog veel meer te noemen, maar zo is het wel even genoeg, denk ik.
Je zult trouwens merken dat, als je begint met lezen, dat het taalgebruik je al minder in de weg staat. Het is vaak een kwestie van wennen..........
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 17 okt 2002 22:01

Tja, ik moet wel... voor school (eh-basisjaar). Maar zo heb je wel een stok achter de deur. Enne als je er voor gaat zitten is het erg leuk. duzzz aanradertje!!

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 17 okt 2002 23:18

Als ondersteuning naast de bijbel is het lezen van theologische boeken idd erg goed. Ik vind het standpunt van Elsa ook erg helder om te zeggen dat het lezen van alleen de bijbel "gevaarlijk" is omdat het verstand verduisterd is. Je kan zo makkelijk je eigen invulling geven wanneer de Heilige Geest er niet in mee komt.

Ik ervaar zelf wel dat ik soms dingen lees in de bijbel waar ik geen idee van heb wat de werkelijke betekenis ervan is. Wanneer dit uitgelegd wordt is het soms erg verhelderend.

Maar ik moet me er soms echt toezetten hoor en ik lees weinig theoligische boeken. Meestal begin ik er aan en haak dan weer af en liggen er zo vijf aangebroken boeken onder mijn kussen.
Laatst gewijzigd door Liesl op 18 okt 2002 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Refoweb is van ons allemaal :p

joepie

Berichtdoor joepie » 18 okt 2002 09:00

hallo,

Er staan bij ons in de kast heel wat theologische boeken die we uiteraard als naslagwerk gebruiken. Bij veel onderwerpen die er op de vereniging behandelt worden komen ze wel op tafel. Ook zondags na de preek willen we nog weleens wat opzoeken in diverse boeken.
Maar ik kan me voorstellen dat je niet zomaar een the. boek gaat lezen.
Er zijn voor jongeren ook genoeg boekjes die je kunt lezen.
Je hebt bijvoorbeeld een hele scala serie over allerlei onderwerpen.
Boekjes over bidden, uitgekozen, sexualiteit. Noem maar op.
Maar ik denk dat je zulke boekjes vaak pas gaat lezen als je er een aanleiding toe hebt.

Ik zou ook niet zomaar een dogmatisch boek gaan lezen.
Maar als b.v. voorbereiding op je huwelijk kan ik me voorstellen dat je wel met elkaar bepaalde boeken gaat lezen. Is maar een voorbeeld.
B.v Samen op weg naar het huwelijk van Ds Grutter.

Maar er wordt mijns inziens helemaal nog weinig gelezen tegenwoordig,
laat staan theologische boeken.

groetjes

Terug naar “Archief”