Jan Zwemer in het ND over de GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2005 13:24

caprice schreef:Die is namelijk langer dan 150 jaar geleden geschreven. Hoe God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd.

Off-topic. Door het werk van Christus zijn wij ook verheerlijkt.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2005 13:25

Sabra schreef:
caprice schreef:Die is namelijk langer dan 150 jaar geleden geschreven. Hoe God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd.

Wie worden bedoeld met 'wij'?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2005 13:26

caprice schreef:
Sabra schreef:

Diegenen die in Jezus geloven als hun zaligmaker, en die dat ook door hun levenswijze laten zien.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2005 13:28

Sabra schreef:
caprice schreef:
Sabra schreef:

Diegenen die in Jezus geloven als hun zaligmaker, en die dat ook door hun levenswijze laten zien.

Juist, alle uitverkorenen dus.

Met het op het diepst vernederen van een zondaar wordt zijn zondige natuur (oude mens) en zijn eigen werken bedoeld. En God, en Christus en al Zijn werk en gerechtigheid krijgen de hoogste eer.

sela

Berichtdoor sela » 20 jan 2005 13:32

caprice schreef:Met het op het diepst vernederen van een zondaar wordt zijn zondige natuur (oude mens) en zijn eigen werken bedoeld. En God, en Christus en al Zijn werk en gerechtigheid krijgen de hoogste eer.

is dit dus die 'Ego-religie' ofwel 'individuele invulling van geloof'?

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2005 13:34

Dat weet ik niet, want ik begrijp niet (wat/)waar je (op) (be)doelt.

sela

Berichtdoor sela » 20 jan 2005 13:47

k waardeer je steeds terugkerende oproep tot bekering. maar nog veel belangrijker dan dat is dat God alle eer moet krijgen. alle ziel zal zich voor hem buigen. hij is God.

maar door je woorden merk ik af en toe dat je steeds gericht bent op de zondige staat van de mens. dat is dus de andere kant op dan God alle eer geven.

Hij vraagt [in matth. 18?] of we willen geloven ales een kind. Het 'ware' geloof is dus ingewikkelder dan dat God oorspronklelijk van ons vraagt in de bijbel.

waarmee je oproepen steeds meer gericht zijn op de mens dan op God. op de individuele geestelijke ontwikkeling. en ik vraag me dus af of dat aansluit bij dat genoemde topic, kort samengevat 'egoreligie'.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2005 13:52

Als God een mens bekeert leert Hij hem dat.
Ik ben het van harte eens, dat het bekeren van een zondaar alléén maar strekt tot eer van God.
Ook tot onze zaligheid, maar als de Heere in het leven van iemand komt is het hem niet meer te doen om de hemel, maar om het recht des Heeren.
Het is door Hem, door Hem alleen, om het eeuwig welbehagen.

Ik weet niet of het 'werkt' om het alleen maar over Gods eer te hebben, en dat God die eer waardig is, want van nature zijn wij zo hoogmoedig, dat wij de mens, onszelf willen vergoddelijken, en God willen vermenselijken. We moeten bekeerd worden, is de eis, en als dat gebeurt wordt alles van de mens afgebroken, en gaat Zijn eer ons steeds liever worden. Hoe zwarter wij zijn, hoe meer Zijn eer en gerechtigheid komt te blinken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2005 13:55

Gaat dit nog over Jan Zwemer?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2005 13:56

Sabra,
nu heb ik inhoudelijke kritiek geleverd op het artikel van meneer Zwemer, en daar heb ik nog steeds geen reactie op gehad...
Misschien komt dan de discussie weer in het rechte spoor.

sela

Berichtdoor sela » 20 jan 2005 13:57

caprice schreef:Als God een mens bekeert leert Hij hem dat.
Ik ben het van harte eens, dat het bekeren van een zondaar alléén maar strekt tot eer van God.
Ook tot onze zaligheid, maar als de Heere in het leven van iemand komt is het hem niet meer te doen om de hemel, maar om het recht des Heeren.

Ik weet niet of het 'werkt' om het alleen maar over Gods eer te hebben, en dat God die eer waardig is, want van nature zijn wij zo hoogmoedig, dat wij de mens, onszelf willen vergoddelijken, en God willen vermenselijken. We moeten bekeerd worden, is de eis, en als dat gebeurt wordt alles van de mens afgebroken, en gaat Zijn eer ons steeds liever worden. Hoe zwarter wij zijn, hoe meer Zijn eer en gerechtigheid komt te blinken.

en het avondmaal dan? God heeft het ingesteld tot zijn eer en gedachtenis.
maar in onze kerken is het belangrijker dat we ons afvragen of we wel echt bekeerd zijn, dan dat we ons richten naar de opdracht van God om hem te gedenken. in hoeverre is dit gericht op God of gericht op de mens?

het gaat om bekering jazeker, maar daarnaast vraagt God of we vruchten willen dragen. vruchten van geloof. in dit leven. dit leven is er niet op gericht een weg naar bekering te zijn, maar leven in het geloof dat hij onze heer en heiland is.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 jan 2005 13:57

Ik ben geen lid van dit kerkgenootschap, dus het duurt altijd even om extra informatie in te winnen.

sela

Berichtdoor sela » 20 jan 2005 14:03

Sabra schreef:Gaat dit nog over Jan Zwemer?

looptr parallel aan denk ik

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jan 2005 14:08

sela schreef:
caprice schreef:Als God een mens bekeert leert Hij hem dat.

en het avondmaal dan? God heeft het ingesteld tot zijn eer en gedachtenis.
maar in onze kerken is het belangrijker dat we ons afvragen of we wel echt bekeerd zijn, dan dat we ons richten naar de opdracht van God om hem te gedenken. in hoeverre is dit gericht op God of gericht op de mens?

het gaat om bekering jazeker, maar daarnaast vraagt God of we vruchten willen dragen. vruchten van geloof. in dit leven. dit leven is er niet op gericht een weg naar bekering te zijn, maar leven in het geloof dat hij onze heer en heiland is.

Ik denk dat het wel samengaat. Weten of je bekeerd ben is n.l. weten of je Christus al tot je deel mag hebben of je Hem toebehoort. De bekering is een weg waarin het geloof (een middel, geen doel!) mag groeien en ons werk afgebroken wordt.
Ik weet wel wat je bedoelt, maar is het geen 'accentenwerk'?

Iemand die God leert kennen krijgt echt geen hoge dunk van zichzelf, hoor. En als dat wel lijkt bij iemand die doorgaat/zich uitgeeft voor een kind van God is hij in het gunstigste geval van zijn plaats. Want de wereld is nog nooit op zijn plaats geweest na de zondeval...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 20 jan 2005 14:12

caprice schreef:Hoe zwarter wij zijn, hoe meer Zijn eer en gerechtigheid komt te blinken.

Hoe bedoel je dat ?

Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”