Wat is nou precies remonstrantisme?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jan 2005 14:29

jas schreef:God kun je niet los zien van een leer. Het arminianisme ontneemt God juist zijn leer.

En jij denkt dat God Zelf een leer heeft?! Een leer is een menselijke poging om God te omschrijven, stellen dat God Zelf een leer hanteert is een bespottelijke en misschien wel blasfemische gedachte.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 jan 2005 23:06

Aragorn schreef:
jas schreef:God kun je niet los zien van een leer. Het arminianisme ontneemt God juist zijn leer.

En jij denkt dat God Zelf een leer heeft?! Een leer is een menselijke poging om God te omschrijven, stellen dat God Zelf een leer hanteert is een bespottelijke en misschien wel blasfemische gedachte.

Natuurlijk heeft God een leer Aragorn. Daar is de Bijbel mee doordrenkt, ja, de Bijbel is Zijn leer.
Op zoveel plekken in de Schriftuur verkondigt Hij Zijn leer. Zo laat Hij bijv. Samuel spreken:
"Wat ook mij aangaat, het zij verre van mij, dat ik tegen den HEERE zou zondigen, dat ik zou aflaten voor ulieden te bidden; maar ik zal u den goeden en rechten weg leren.
Vreest slechts den HEERE, en dient Hem trouwelijk met uw ganse hart; want ziet, hoe grote dingen Hij bij ulieden gedaan heeft!"
Of zoals David in Psalm 51 zegt;
"15 Zo zal ik den overtreders Uw wegen leren; en de zondaars zullen zich tot U bekeren".
Hoezo heeft God geen leer? Hoe kan Hij van ons eisen dat wij Hem oprecht moeten dienen als Hij ons Zijn leer niet bekend maakt?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 17 jan 2005 21:49

Ik ben hier waarschijnlijk al meer dan een jaar niet meer op het forum geweest. Ik heb namelijk niet veel tijd meer, momenteel studeer ik theologie aan de universitaire faculteit voor protestantse godgeleerdheid te brussel. Maar deze discussie is natuurlijk interessant voor mij als waarschijnlijk de enige kerkganger van de Remonstrantse broederschap op dit forum.

Ik wil enkele opmerkingen geven:

1.De discussie omtrent het remonstrantisme wordt hoofdzakelijk gevoerd buiten de remonstrantse broederschap. De meeste remonstranten zijn zelfs niet op de hoogte van de dogmatiek van Arminius en Episcopius. De discussie hier op het forum houdt misschien nog wel één enkele prof. bezig aan het remonstrants seminarium te Leiden (em.prof.dr. Meijering)

2. Er wordt hier een wat ongenuanceerd beeld van de remonstrant opgehangen. Met name sinds het rechts modernisme (Roessingh en Heering) is de noodzaak tot genade van Godswege terug doorgedrongen tot de remonstrantse broederschap. De geloofsbelijdenis van 1940 geeft maar zeer weinig tot geen ruimte aan de mens.

gegroet
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 23:07

jas schreef:
Aragorn schreef:

Natuurlijk heeft God een leer Aragorn. Daar is de Bijbel mee doordrenkt, ja, de Bijbel is Zijn leer.

Nee. God is. En God heeft bepaalde eigenschappen. Die eigenschappen zijn terug te vinden in de bijbel en op grond van de bijbel proberen mensen een leer te formuleren. Dat zo'n leer onvolmaakt is, is evident als je ziet dat iedereen weer een andere leer bedenkt. Een leer is dus een menselijke poging om een consistent gods- en wereldbeeld te formuleren, maar aangezien God zelf al God is staat Hij ver boven al dat geleer en heeft Hij helemaal geen behoefte om een leer aan te hangen. De gedachte alleen al.. :)

Hoezo heeft God geen leer? Hoe kan Hij van ons eisen dat wij Hem oprecht moeten dienen als Hij ons Zijn leer niet bekend maakt?

Hij heeft wel een leer in de zin van een wet, een opdracht, maar niet in de zin van een reformatorische of een remonstrantse leer. Al kan het natuurlijk wel zo zijn dat de ene leer dichter bij de werkelijkheid komt dan de andere.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 18 jan 2005 04:36

Aragorn schreef:Dat zo'n leer onvolmaakt is, is evident als je ziet dat iedereen weer een andere leer bedenkt.

Dat is daarmee helemaal niet bewezen. Dat er kwalijke leringen bestaan is geen bewijs voor het ontbreken van een deugdelijke leer.

Haal voor de gein eens een gratis online bijbel op. Zie een ander topic http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=9073 en zoek daarin eens naar het woord "leert"

Hij heeft wel een leer in de zin van een wet, een opdracht, maar niet in de zin van een reformatorische of een remonstrantse leer. Al kan het natuurlijk wel zo zijn dat de ene leer dichter bij de werkelijkheid komt dan de andere.

Wat zouden de apostelen geleerd hebben? Ook een onvolmaakte leer?

--Kees
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jan 2005 12:33

kees61 schreef:
Aragorn schreef:Dat zo'n leer onvolmaakt is, is evident als je ziet dat iedereen weer een andere leer bedenkt.

Dat is daarmee helemaal niet bewezen. Dat er kwalijke leringen bestaan is geen bewijs voor het ontbreken van een deugdelijke leer.

Klopt. Onvolmaakt is ook niet hetzelfde als ondeugdelijk.

Ja, dat denk ik wel. Niet perse omdat er veel mis was met hun leer, maar wel omdat een leer een menselijke poging is om het goddelijke uit te drukken. Je probeert het onzegbare te zeggen en die transformatie geschiedt nooit volmaakt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 jan 2005 15:14

Aragorn schreef: Je probeert het onzegbare te zeggen en die transformatie geschiedt nooit volmaakt.

Ik denk inderdaad dat zelfs het geopenbaarde deel van God voor een mens niet of nauwelijks te vatten is. Het is in geen mensenhart opgeklommen (zei Paulus dat niet?) hoe het bij God is, hoe God is. Hij stijgt dus boven elke dogmatiek uit, hoe bijbels ook. Dit sluit echter niet uit dat er een leer gebaseert kan worden op Gods eigen woord(en). Deze moet echter nooit de pretentie hebben God in zijn borstzakje te hebben.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jan 2005 18:07

Inspector Morse schreef:Ik ben hier waarschijnlijk al meer dan een jaar niet meer op het forum geweest. Ik heb namelijk niet veel tijd meer, momenteel studeer ik theologie aan de universitaire faculteit voor protestantse godgeleerdheid te brussel. Maar deze discussie is natuurlijk interessant voor mij als waarschijnlijk de enige kerkganger van de Remonstrantse broederschap op dit forum.

Ik wil enkele opmerkingen geven:

1.De discussie omtrent het remonstrantisme wordt hoofdzakelijk gevoerd buiten de remonstrantse broederschap. De meeste remonstranten zijn zelfs niet op de hoogte van de dogmatiek van Arminius en Episcopius. De discussie hier op het forum houdt misschien nog wel één enkele prof. bezig aan het remonstrants seminarium te Leiden (em.prof.dr. Meijering)

2. Er wordt hier een wat ongenuanceerd beeld van de remonstrant opgehangen. Met name sinds het rechts modernisme (Roessingh en Heering) is de noodzaak tot genade van Godswege terug doorgedrongen tot de remonstrantse broederschap. De geloofsbelijdenis van 1940 geeft maar zeer weinig tot geen ruimte aan de mens.

gegroet

Het ging mij in deze discussie niet zozeer om de Remonstrantse broederschap, en alles wat zich onder de naam remonstrantisme aandient.
Het ging mij meer om het remonstrantse gedachtegoed, zoals je dat concreet kunt aantreffen, ook al zal zo'n persoon zichzelf wellicht nooit zo noemen.
Toen ik dat boekje van Kees Goedhart las, drong het zich aan mij op: hier kun je de Dordtse Leerregels naast leggen. En die zijn toch overduidelijk geschreven tegen het remonstrantisme. De bestreden dwalingen worden in dat belijdenisgeschrift ook genoemd, door ze afzonderlijk weer te geven.

Het kan dus heel goed waar zijn dat degenen die zich vandaag remonstranten noemen, anders denken dan de remonstranten van de 17de eeuw. Dat is echter niet het wezen van deze discussie.

Remonstrantisme kun je overigens ook op een nog andere manier omschrijven: een scheldwoord wat te pas en te onpas gebruikt wordt, voor alles en iedereen die anders denkt dan de persoon die dat etiket plakt. Voorbeeld: ds. F. Mallan zal mijn opvattingen ook echt wel als remonstrants willen betitelen.
Laten we eerlijk wezen: zo wordt dat woord gebruikt.
Ook dat is echter niet het wezen van deze discussie.
Het wezen van deze discussie is: de rode draad naar boven halen wat je aantreft in, wat ik noem: remonstrants denken.
En dan gaat het me om dat remonstrantisme, waar de Dordtse Leerregels zich tegen richten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 jan 2005 19:56

Aragorn schreef:

Ja, dat denk ik wel. Niet perse omdat er veel mis was met hun leer, maar wel omdat een leer een menselijke poging is om het goddelijke uit te drukken. Je probeert het onzegbare te zeggen en die transformatie geschiedt nooit volmaakt.[/quote]
Aragorn, je bent ketters bezig. Een ander woord is er niet voor. Door jou stelling verwerp je ook Gods Woord zelf, nl. de Bijbel. Ik begin steeds meer te zien welk juk een ongelovige zich aantrekt. Zo heb je toch geen leven man.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jan 2005 20:55

jas schreef:
Aragorn schreef:

Ja, dat denk ik wel. Niet perse omdat er veel mis was met hun leer, maar wel omdat een leer een menselijke poging is om het goddelijke uit te drukken. Je probeert het onzegbare te zeggen en die transformatie geschiedt nooit volmaakt.

Aragorn, je bent ketters bezig. Een ander woord is er niet voor. Door jou stelling verwerp je ook Gods Woord zelf, nl. de Bijbel. Ik begin steeds meer te zien welk juk een ongelovige zich aantrekt. Zo heb je toch geen leven man.

Mm, misschien hebben we wel een andere definitie van leer voor ogen. Ik dacht meer aan een leer die God probeert te be- en omschrijven, maar zit jij niet meer aan een leer om je leven naar te richten te denken? Dus de wet enzo?

En ach, of ik een leven heb of niet laat ik eigenlijk niet meewegen bij de keuze voor m'n standpunten, dat lijkt me hoogst oninteger en eigenlijk ook onmogelijk (voor mij). :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 jan 2005 22:47

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Mm, misschien hebben we wel een andere definitie van leer voor ogen. Ik dacht meer aan een leer die God probeert te be- en omschrijven, maar zit jij niet meer aan een leer om je leven naar te richten te denken? Dus de wet enzo?

Nee, ik ben verre van wettisch. Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen, dat ook de brieven van Paulus, en daarmee dus zijn eigen woorden Gods woord zijn en dus de zuivere waarheid.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 18 jan 2005 23:57

Aragorn schreef:Klopt. Onvolmaakt is ook niet hetzelfde als ondeugdelijk.

ee goe versta hee aa ee hal woo geno
Jij je zin, ik zal het anders formuleren: onvolmaakte dingen zijn geen bewijs voor het niet bestaan van volmaakte dingen.

Ja, dat denk ik wel. Niet perse omdat er veel mis was met hun leer, maar wel omdat een leer een ...

Dat de leer van de apostelen volmaakt was, is een feit. Zij leerden niets dat zij zelf verzonnen hebben, maar alleen wat God hen heeft ingegeven om te leren. Ik durf zelfs te stellen dat God door de apostelen sprak. Dus wat de apostelen ons te zeggen hebben, moet je zien alsof God Zelf het tegen ons zegt.

Trouwens, om iets onvolmaakt te kunnen noemen, moet je eerst weten wat volmaakt is. De bijbel is volmaakt en is het boek bij uitstek om allerlei leer mee te vergelijken. De eerdergenoemde remonstantse leer blijkt daar niet mee overeen te stemmen.

--Kees
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 apr 2005 09:13

Remonstrantisme kan blijkbaar ook heel erg bevindelijk zijn. Ik ben aan het lezen in Why am I not a Calvinist, een boekje vanuit arminiaanse hoek. (Er is ook een tegenhanger: Why am I not an Arminian. Die heb ik ook, en ga ik ook lezen.)
De auteur onderscheid het hedendaagse arminianisme, wat een erg oppervlakkige visie op de zonde heeft. En daarnaast het klassieke arminianisme. Het klassieke arminianisme zou niet de vrije wil leren, maar de vrije gratie. In de loop van de tijd zou er een verschuiving hebben plaatsgehad van de vrije gratie naar de vrije wil. Dat geloof ik eerlijk gezegd niet helemaal, want de DL gaan toch juist tegen de vrije wil in?

Dan beschrijft de auteur de overeenkomst tussen calvinisme en klassiek arminianisme, om daarna de calvinistische visie op redding te beschrijven:
Daarentegen zien Calvinisten en klassieke Arminianen de zondaar als reeds gevangen in de diepste hoek van een terroristenkamp. Gebonden, gekneveld, geblinddoekt, bedwelmd, is de gevangene zwak en met waanideeën in zich. Calvinisten en klassieke Arminianen weten dat de predikant de gevangene niet kan bereiken door de lagen van opsluiting en zintuiglijke vervorming. De gevangene kan zelf niet eens beginnen te pleiten om hulp of een ontsnapping plannen. In feite voelt de gevangene zich thuis in de vochtige smerigheid van de cel. Ze is ertoe gekomen om zich te identificeren met haar gevangennemers en zal elke gepoogde redding proberen van zich af te vechten. Alleen een goddelijke invasie zal slagen.
De Calvinistische visie van goddelijke invasie is simpel. God gaat het kamp binnen, draagt de gevangene eruit, verwijdert van de gevangene boeien en blinddoeken, en injecteert geloof in aders van gevangene. De voormalige gevangene, die al gered is van de gevangenis en buiten de muren geplaatst is, vertrouwt nu de Verlosser vanwege de kracht van het toegediende geloofsserum. God is de enige dader geweest van begin tot eind, in de betekenis dat het menselijke antwoord van geloof direct en onwederstandelijk veroorzaakt is door God. Of deze reddingsactie van God nou plaatsvind over een langere of kortere tijdsperiode, geloof is het onvermijdelijke resultaat van goddelijke verlichting.

En tenslotte beschrijft hij de klassiek arminiaanse visie, en dat is waar het mij hier om gaat:
De klassieke Arminiaanse visie gelooft dat God steelt in de gevangenis en maakt het tot de doktersplaats van het slachtoffer. God injecteert een serum dat de geest van de gevangene opheldert van de bechoogeling en haar vijandelijke reacties smoort. God verwijdert de prop en schijnt een flitslicht rondom de pikzwarte ruimte. De gevangene blijft stil als de stem van de Redder fluistert: “Weet je waar je bent? Laat het mij jou vertellen! Weet je wie je bent? Laat het mij aan je tonen!” En als het pogen tot overhalen begint, begint goddelijke waarheid te ontluiken in het hart en de geest van de gevangene. De Redder houdt een kleine spiegel omhoog om aan de gevangene haar gezonken ogen en broze lichaam te tonen. “Zie je wat ze je hebben aangedaan, en zie je hoe je jezelf hebt gegeven aan hen?” Zelfs in het gedimde licht beginnen de ogen van de gevangene zich te richten. De Redder vervolgt: “Weet je wie Ik ben, en dat ik jou wil voor mijzelf?” Misschien maakt de gevangene geen duidelijke voorwaartse beweging, maar hij wendt zich niet af. De vragen blijven komen: “Kan ik jou plaatjes laten zien van wie je eens was, en de wonderlijke plannen die ik heb voor jou in de komende jaren?” De hartslag van de gevangene versnelt als de Redder verder aandringt. “Ik weet dat een deel van jou verdenkt dat ik gekomen ben om jou kwaad te doen. Maar laat ik jou eens wat laten zien – mijn handen, zij zijn een beetje bloederig. Ik kroop door een afschuwelijke wirwar van prikkeldraad om jou te kijgen.” Nu hier, in deze nieuw geschapen heilige ruimte, op dit moment van nieuwe mogelijkheid, fluistert de Redder: “Ik wil jou nu van hier wegnemen! Geef mij jouw hart! Vertrouw mij!”

(De aangehaalde stukken zijn vertaald.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 apr 2005 14:01

Boekenlezer schreef:Remonstrantisme kan blijkbaar ook heel erg bevindelijk zijn. Ik ben aan het lezen in Why am I not a Calvinist, een boekje vanuit arminiaanse hoek. (Er is ook een tegenhanger: Why am I not an Arminian. Die heb ik ook, en ga ik ook lezen.)
De auteur onderscheid het hedendaagse arminianisme, wat een erg oppervlakkige visie op de zonde heeft. En daarnaast het klassieke arminianisme. Het klassieke arminianisme zou niet de vrije wil leren, maar de vrije gratie. In de loop van de tijd zou er een verschuiving hebben plaatsgehad van de vrije gratie naar de vrije wil. Dat geloof ik eerlijk gezegd niet helemaal, want de DL gaan toch juist tegen de vrije wil in?

Dan beschrijft de auteur de overeenkomst tussen calvinisme en klassiek arminianisme, om daarna de calvinistische visie op redding te beschrijven:
Daarentegen zien Calvinisten en klassieke Arminianen de zondaar als reeds gevangen in de diepste hoek van een terroristenkamp. Gebonden, gekneveld, geblinddoekt, bedwelmd, is de gevangene zwak en met waanideeën in zich. Calvinisten en klassieke Arminianen weten dat de predikant de gevangene niet kan bereiken door de lagen van opsluiting en zintuiglijke vervorming. De gevangene kan zelf niet eens beginnen te pleiten om hulp of een ontsnapping plannen. In feite voelt de gevangene zich thuis in de vochtige smerigheid van de cel. Ze is ertoe gekomen om zich te identificeren met haar gevangennemers en zal elke gepoogde redding proberen van zich af te vechten. Alleen een goddelijke invasie zal slagen.
De Calvinistische visie van goddelijke invasie is simpel. God gaat het kamp binnen, draagt de gevangene eruit, verwijdert van de gevangene boeien en blinddoeken, en injecteert geloof in aders van gevangene. De voormalige gevangene, die al gered is van de gevangenis en buiten de muren geplaatst is, vertrouwt nu de Verlosser vanwege de kracht van het toegediende geloofsserum. God is de enige dader geweest van begin tot eind, in de betekenis dat het menselijke antwoord van geloof direct en onwederstandelijk veroorzaakt is door God. Of deze reddingsactie van God nou plaatsvind over een langere of kortere tijdsperiode, geloof is het onvermijdelijke resultaat van goddelijke verlichting.

En tenslotte beschrijft hij de klassiek arminiaanse visie, en dat is waar het mij hier om gaat:
De klassieke Arminiaanse visie gelooft dat God steelt in de gevangenis en maakt het tot de doktersplaats van het slachtoffer. God injecteert een serum dat de geest van de gevangene opheldert van de bechoogeling en haar vijandelijke reacties smoort. God verwijdert de prop en schijnt een flitslicht rondom de pikzwarte ruimte. De gevangene blijft stil als de stem van de Redder fluistert: “Weet je waar je bent? Laat het mij jou vertellen! Weet je wie je bent? Laat het mij aan je tonen!” En als het pogen tot overhalen begint, begint goddelijke waarheid te ontluiken in het hart en de geest van de gevangene. De Redder houdt een kleine spiegel omhoog om aan de gevangene haar gezonken ogen en broze lichaam te tonen. “Zie je wat ze je hebben aangedaan, en zie je hoe je jezelf hebt gegeven aan hen?” Zelfs in het gedimde licht beginnen de ogen van de gevangene zich te richten. De Redder vervolgt: “Weet je wie Ik ben, en dat ik jou wil voor mijzelf?” Misschien maakt de gevangene geen duidelijke voorwaartse beweging, maar hij wendt zich niet af. De vragen blijven komen: “Kan ik jou plaatjes laten zien van wie je eens was, en de wonderlijke plannen die ik heb voor jou in de komende jaren?” De hartslag van de gevangene versnelt als de Redder verder aandringt. “Ik weet dat een deel van jou verdenkt dat ik gekomen ben om jou kwaad te doen. Maar laat ik jou eens wat laten zien – mijn handen, zij zijn een beetje bloederig. Ik kroop door een afschuwelijke wirwar van prikkeldraad om jou te kijgen.” Nu hier, in deze nieuw geschapen heilige ruimte, op dit moment van nieuwe mogelijkheid, fluistert de Redder: “Ik wil jou nu van hier wegnemen! Geef mij jouw hart! Vertrouw mij!”

(De aangehaalde stukken zijn vertaald.)

Typisch Arminiaans. Een mooi verhaal om te zeggen dat de genade wederstandelijk is. Overigens, zoals je al zei, het ging reeds in de beginjaren van het Arminianisme al over de vrije wil. Dat is niet iets wat pas later ontstaan is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 apr 2005 14:45

Arminius zelf was geen voorstander van de vrije wil.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”