Inspector Morse schreef:Ik ben hier waarschijnlijk al meer dan een jaar niet meer op het forum geweest. Ik heb namelijk niet veel tijd meer, momenteel studeer ik theologie aan de universitaire faculteit voor protestantse godgeleerdheid te brussel. Maar deze discussie is natuurlijk interessant voor mij als waarschijnlijk de enige kerkganger van de Remonstrantse broederschap op dit forum.
Ik wil enkele opmerkingen geven:
1.De discussie omtrent het remonstrantisme wordt hoofdzakelijk gevoerd buiten de remonstrantse broederschap. De meeste remonstranten zijn zelfs niet op de hoogte van de dogmatiek van Arminius en Episcopius. De discussie hier op het forum houdt misschien nog wel één enkele prof. bezig aan het remonstrants seminarium te Leiden (em.prof.dr. Meijering)
2. Er wordt hier een wat ongenuanceerd beeld van de remonstrant opgehangen. Met name sinds het rechts modernisme (Roessingh en Heering) is de noodzaak tot genade van Godswege terug doorgedrongen tot de remonstrantse broederschap. De geloofsbelijdenis van 1940 geeft maar zeer weinig tot geen ruimte aan de mens.
gegroet
Het ging mij in deze discussie niet zozeer om de Remonstrantse broederschap, en alles wat zich onder de
naam remonstrantisme aandient.
Het ging mij meer om het remonstrantse gedachtegoed, zoals je dat concreet kunt aantreffen, ook al zal zo'n persoon zichzelf wellicht nooit zo noemen.
Toen ik dat boekje van Kees Goedhart las, drong het zich aan mij op: hier kun je de Dordtse Leerregels naast leggen. En die zijn toch overduidelijk geschreven tegen het remonstrantisme. De bestreden dwalingen worden in dat belijdenisgeschrift ook genoemd, door ze afzonderlijk weer te geven.
Het kan dus heel goed waar zijn dat degenen die zich vandaag remonstranten noemen, anders denken dan de remonstranten van de 17de eeuw. Dat is echter niet het wezen van deze discussie.
Remonstrantisme kun je overigens ook op een
nog andere manier omschrijven:
een scheldwoord wat te pas en te onpas gebruikt wordt, voor alles en iedereen die anders denkt dan de persoon die dat etiket plakt. Voorbeeld: ds. F. Mallan zal mijn opvattingen ook echt wel als remonstrants willen betitelen.
Laten we eerlijk wezen: zo wordt dat woord gebruikt.
Ook dat is echter niet het wezen van deze discussie.
Het wezen van deze discussie is: de rode draad naar boven halen wat je aantreft in, wat ik noem: remonstrants denken.
En dan gaat het me om dat remonstrantisme, waar de Dordtse Leerregels zich tegen richten.