Kanseltaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2005 22:06

Dus ook voor de jeugd en de randkerkelijken!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

antenne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor antenne » 16 jan 2005 14:52

inderdaad

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 16 jan 2005 20:26

Alexandra schreef:Het is denk ik onvermijdelijk dat je als kerk een jargontaal hebt, naar de stijl waarin de bijbel geschreven is: de SV plechtig, de NBV meer hedendaags; in beide gevallen heb je het over de drie-enigheid of drie-eenheid van God, in beide gevallen heb je het over genade, enz.

Kerkjargon dat niet rechtstreeks uit de bijbel komt, maar ontstaat door traditie, daar moet je gewoon mee uitkijken en mee stoppen.

<knip>

Als mensen interesse hebben in het christelijk geloof, zullen ze het ook onderzoeken!

Met dat laatste ben ik het zeker eens. Ik denk ook niet dat onkerkelijken er een probleem mee hebben als ze niet alles begrijpen.
Aan de andere kant vind ik het wel onzinnig om oud taalgebruik te hanteren, omdat iedereen zich daar lekker bij voelt.

Maw ik wil zoveel mogelijk hedendaags Nederlands, zonder inhoud verloren te laten gaan.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 16 jan 2005 21:15

Raido schreef::? juist ja... ofwel, onkerkelijke mensen hebben gewoon lekker pech? Ik heb pas een aantal vrienden van mij mee genomen naar de kerk, er was er eentje die het nog aardig kon volgen, maar die had dan zelf ook een semi-kerkelijke achtergrond.

Die ervaring heb ik ook.
Bij ons wordt er in de jeugdgerichte diensten in normaal nederlands gesproken. Is het een normale dienst dan schakelen de predikanten ineens 50 tot 150 jaar terug in de tijd met hun spraakgebruik.
Een van de predikanten luistert in zijn vrije tijd de mooiste muziek die ik me kan bedenken. Overal draait hij het maar in de kerk kun je het volgens hem niet.

Is God niet altijd bij ons? Zou Hij ons dagelijks taalgebruik niet verstaan en moeten we het daarom jaren terugschakelen? In Kopspijkers was er een fragment van een pater die commentaar gaf op uitspraken van Bush. Hij wist ons prachtig te vertellen dat God geen Engels verstaat. :lol:

Voor God maakt het niet uit wie je bent en op wat voor manier je hem prijst. Als je het maar doet.

Met normaal taalgebruik komt de boodschap beter over dan in een soort geheimtaal. De Latijnse missen van de middeleeuwen zijn een goed voorbeeld, het gewone volk verstond er niets van en de boodschap kwam ook niet over.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2005 15:38

Inderdaad.... ik heb nog steeds geen goede redenen gehoord om taalgebruik van 150 jaar geleden te gaan praten in de kerkdienst.... Waarom kan normaal praten in jeugdgerichten diensten of op cathechisatie vaak wel.... maar moet het in de kerkdienst toch een hoop ouderwetser.... klinkt dat gewichtiger? Soms zou ik bijna gaan denken dat dat de reden is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 17 jan 2005 15:52

Misschien trachten zij door zeer weloverwogen ouderwetse taal aan te wenden een zeer nostalgisch gevoel te handhaven, het intellectuele niveau te laten stijgen danwel de gemeente te imponeren. Het lijkt het Groot dictee der nederlandse taal wel. Prezwalskipaard. 8-[

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 jan 2005 15:54

Marnix schreef:Inderdaad.... ik heb nog steeds geen goede redenen gehoord om taalgebruik van 150 jaar geleden te gaan praten in de kerkdienst.... Waarom kan normaal praten in jeugdgerichten diensten of op cathechisatie vaak wel.... maar moet het in de kerkdienst toch een hoop ouderwetser.... klinkt dat gewichtiger? Soms zou ik bijna gaan denken dat dat de reden is.

Tsja, misschien wil men ook wel verhullen dat men geen boodschap te verkondigen heeft. Of wil men zich in iedere zin dogmatisch indekken tegen een valse leer.
Maar eerlijk is eerlijk, houdt elke zondag maar eens een goede preek in gewoon nederlands, das echt moeilijker dan je denkt. Korter preken is ook geen optie, een korte preek maken is moeilijker dan een lange.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 jan 2005 15:58

Maja de Bij schreef:
Tsja, misschien wil men ook wel verhullen dat men geen boodschap te verkondigen heeft. Of wil men zich in iedere zin dogmatisch indekken tegen een valse leer.
Maar eerlijk is eerlijk, houdt elke zondag maar eens een goede preek in gewoon nederlands, das echt moeilijker dan je denkt. Korter preken is ook geen optie, een korte preek maken is moeilijker dan een lange.

Ten eerste is hedendaags Nederlans denk ik gemakkelijker voor een voorganger én voor de luisteraars. Daarnaast is korter preken zeker een optie, omdat de spanningsboog van een mens ongeveer een half uur is. Langer moet een preek niet duren, anders verliest de meerderheid van de lusiteraars de aandacht.
Tot slot is een korte preek maken niet moeilijker dan het maken van een lange preek, dat hangt meer af van het verstandelijke vermogen van een voorganger.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 jan 2005 16:04

Sabra schreef:Ten eerste is hedendaags Nederlans denk ik gemakkelijker voor een voorganger én voor de luisteraars. Daarnaast is korter preken zeker een optie, omdat de spanningsboog van een mens ongeveer een half uur is. Langer moet een preek niet duren, anders verliest de meerderheid van de lusiteraars de aandacht.
Tot slot is een korte preek maken niet moeilijker dan het maken van een lange preek, dat hangt meer af van het verstandelijke vermogen van een voorganger.

Ook elke zondag twee keer een goed verhaal van een half uur houden is niet gemakkelijk, houdt zelf maar eens een voordracht van een half uur. Ga der maar aan staan om elke keer (110 keer per jaar, dus tenminste 55uur, meer dan twee dagen praten) wat zinnigs en wat nieuws te brengen. Ik kan me goed voorstellen dat een predikant gauw in jargon vervalt, zeker als de week ervoor er weinig tijd overbleef voor preek maken.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2005 16:11

Is er eigenlijk iemand die de kanseltaal verdedigd? Ik lees heel veel reacties van mensen die het nut van kanseltaal niet inzien.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 17 jan 2005 16:14

Vertel met het nut ervan en ik kijk of ik het wil verdedigen :D

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 17 jan 2005 16:23

Het enige nut is misschien dat vaste kerkgangers al aan kunnen zien komen welke woorden er komen gaan? :roll:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 jan 2005 16:38

Maja de Bij schreef:
Ook elke zondag twee keer een goed verhaal van een half uur houden is niet gemakkelijk, houdt zelf maar eens een voordracht van een half uur. Ga der maar aan staan om elke keer (110 keer per jaar, dus tenminste 55uur, meer dan twee dagen praten) wat zinnigs en wat nieuws te brengen. Ik kan me goed voorstellen dat een predikant gauw in jargon vervalt, zeker als de week ervoor er weinig tijd overbleef voor preek maken.

Het lijkt me geen probleem om 2 keer per week een preek te houden van een half uur. Het is een kwestie van studeren, en op dat punt vallen nogal wat dominees door de mand. Daarom vervallen ze in jargon. Als dominee heb je de plicht je gemeente te onderwijzen, maar als je niet verder komt dan wat standaardwoorden en standaard uitdrukkingen dan heb je duidelijk niet gestudeerd en verzaak je je plicht. Je kunt beter niet preken, dan weer alle oude koeien uit de sloot halen. Sommige dominees kunnen niet preken en/of studeren omdat ze cognitief te zwak zijn. Ze vervallen dan automatisch in dergelijke bewoordingen, het zij zo. Daar kunnen ze niet veel aan doen.

Ik houd regelmatig een presentatie van meer dan een kwartier, en het valt niet zo moeilijk om je boodschap aan je publiek duidelijk te maken.

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 17 jan 2005 17:03

Augustinus' preken waren kort, maar ze bevatten vaak een veel rijkere boodschap dan sommige preken die ik tegenwoordig aanhoor. Dat heeft wat te zeggen, denk ik :roll:

Overigens heb ik geen bezwaar tegen een kerkdienst van anderhalf uur, als-ie maar nuttig gevuld wordt

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 jan 2005 17:05

Retep schreef:Overigens heb ik geen bezwaar tegen een kerkdienst van anderhalf uur, als-ie maar nuttig gevuld wordt

Ik kom regelmatig in een dienst die steevast 2 uur duurt. Maar daar mag je ook veel zingen, opstaan, in je handen klappen, en 30 minuten luisteren.

Terug naar “Archief”