Moderator: Moderafo's
Alexandra schreef:Het is denk ik onvermijdelijk dat je als kerk een jargontaal hebt, naar de stijl waarin de bijbel geschreven is: de SV plechtig, de NBV meer hedendaags; in beide gevallen heb je het over de drie-enigheid of drie-eenheid van God, in beide gevallen heb je het over genade, enz.
Kerkjargon dat niet rechtstreeks uit de bijbel komt, maar ontstaat door traditie, daar moet je gewoon mee uitkijken en mee stoppen.
<knip>
Als mensen interesse hebben in het christelijk geloof, zullen ze het ook onderzoeken!
Raido schreef::? juist ja... ofwel, onkerkelijke mensen hebben gewoon lekker pech? Ik heb pas een aantal vrienden van mij mee genomen naar de kerk, er was er eentje die het nog aardig kon volgen, maar die had dan zelf ook een semi-kerkelijke achtergrond.
Marnix schreef:Inderdaad.... ik heb nog steeds geen goede redenen gehoord om taalgebruik van 150 jaar geleden te gaan praten in de kerkdienst.... Waarom kan normaal praten in jeugdgerichten diensten of op cathechisatie vaak wel.... maar moet het in de kerkdienst toch een hoop ouderwetser.... klinkt dat gewichtiger? Soms zou ik bijna gaan denken dat dat de reden is.
Maja de Bij schreef:
Tsja, misschien wil men ook wel verhullen dat men geen boodschap te verkondigen heeft. Of wil men zich in iedere zin dogmatisch indekken tegen een valse leer.
Maar eerlijk is eerlijk, houdt elke zondag maar eens een goede preek in gewoon nederlands, das echt moeilijker dan je denkt. Korter preken is ook geen optie, een korte preek maken is moeilijker dan een lange.
Sabra schreef:Ten eerste is hedendaags Nederlans denk ik gemakkelijker voor een voorganger én voor de luisteraars. Daarnaast is korter preken zeker een optie, omdat de spanningsboog van een mens ongeveer een half uur is. Langer moet een preek niet duren, anders verliest de meerderheid van de lusiteraars de aandacht.
Tot slot is een korte preek maken niet moeilijker dan het maken van een lange preek, dat hangt meer af van het verstandelijke vermogen van een voorganger.
Maja de Bij schreef:
Ook elke zondag twee keer een goed verhaal van een half uur houden is niet gemakkelijk, houdt zelf maar eens een voordracht van een half uur. Ga der maar aan staan om elke keer (110 keer per jaar, dus tenminste 55uur, meer dan twee dagen praten) wat zinnigs en wat nieuws te brengen. Ik kan me goed voorstellen dat een predikant gauw in jargon vervalt, zeker als de week ervoor er weinig tijd overbleef voor preek maken.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten