Moderator: Moderafo's
kurtyo schreef:Bijna alle vragen zijn legitiem... Ik snap je punt. Maar ik vind dat een band/songwriter heel erg ver mag gaan in zijn artistieke vrijheid. Zodra artistieke vrijheid gaat botsen met meningen van mensen ben ik toch geneigd om de kant van de band/artiest te kiezen.
Maar de heer Schimmel had in zijn documentaire ook vast de bedoeling om mensen te shockeren. Waarom mag hij in zijn artistieke vrijheid niet juist de gevaren van muziek laten zien.
Klaas schreef:Maar de heer Schimmel had in zijn documentaire ook vast de bedoeling om mensen te shockeren. Waarom mag hij in zijn artistieke vrijheid niet juist de gevaren van muziek laten zien.
Nee. Het begrip 'artistieke vrijheid' is bij Schimmel volkomen misplaatst. Deze man pretendeert feiten te presenteren. Zijn productie is een documentaire en geen kunst en zodoende is er geen sprake van 'artistieke vrijheid'.
Klaas
reform schreef:Maar suggeren veel popgroepen in hun teksten òòk geen feiten. In kunst zitten toch ook indirect feiten ten grondslag.
En ik geloof ook niet echt dat de beste man kwaadwillig onjuiste feiten probeert te presenteren. Volgens mij probeert Schimmel met de beste bedoelingen vanuit zijn 'bril' te wijzen op de gevaren van muziek door middel van een shockerende documentaire. Dus de documentaire kan zeker van 'artistieke waarde' gezien worden.
Tenminste, ik neem aan dat hij het niet zou waarderen als we zouden gaan zeggen dat hij slechts zijn waarheid is en dat hij expres de volle waarheid ombuigt om zijn deelwaarheid in het licht te zetten.![]()
Daarbij gaat deze opmerking in dit geval niet op. En ik heb jou en anderen nog niet echt een degelijke ontkrachting zien geven van mijn argumenten en de argumenten van bijvoorbeeld mijn Bron DeButler, absoluut een inspirerend christen... (En zie voor het gemak mij in dit geval dan ook maar als christen).
Ik vind de veelheid onderzoek niet veel zeggen over de grondigheid/gedegenheid van het onderzoek. Ik geloof niet dat er gedegen (goed doordacht) onderzoek is gedaan. Het onderzoek is belachelijk eenzijdig, of het nu 100, 1000 of 1000000 uren zijn. Met zoveel uren hadden ze er veel meer en veel eerlijkere informatie uit kunnen halen. Ze hebben vast 'alle' interviews doorlopen en er op manipulerende wijze stukjes uitgeknipt (waarom reageer je niet op de voorbeelden die ik aangeef? Je hebt de film gezien toch?)
Ik had meer de indruk dat hij die nuance vooral in de vorm van een vraag stelt: zou dat wat in de documentaire letterlijk genomen wordt niet ironisch of bewust provocerend bedoeld zijn? Ik geef toe dat je het ook anders kunt lezen, maar op deze manier is het zinnige kritiek.
Teksten schrijf je denk ik inderdaad niet zomaar. Maar het is wel een verschil of je ze schrijft om te shockeren of om daadwerkelijk Satan te eren o.i.d.
Totaal mee eens, maar het probleem is dat er meer is dan Christina Aquilera (toch zo?) en dat er meer is dan seksteksten, anarchie, Spijs Meiden, Bintje Spiers, Jenifer Loopneus... ook deze mensen zouden misschien een zinnige tekst kunnen voortbrengen (heel moeilijk), maar er zijn nummers die echt wel inhoud hebben. Het is te makkelijk om het kindje met het badwater weg te gooien.Maar om op mijn punt terug te komen:
Zijn de positieve punten geen goede reden om de film te bekijken?
Ik denk dat het goed is om eens (opnieuw) te zien hoe kleine kinderen geindoctrineerd worden door niet-bijbelse waarden als girlpower, anarchie en vrije seks (zie voorbeeld spice girls, bintje spiers en Christina Aquilera)
Als je ziet wat kleine kinderen meezingen is dat aardig schokkend. De reacties van Butler daarop zijn uiterst mager (en vooral slecht).
Mee eens, maar, mits en edoch... De PKN is niet de kerk waar alles volgens de Bijbel gaat, mag je dan de hele PKN afschrijven? of mag je dan het hele fenomeen 'kerk' afschrijven?Ik vind het ook interessant om te zien wat bepaalde artiesten drijft. Een reden te meer om extra kritisch naar hun muziek te kijken.
Ook iets om over na te denken is de totale van-god-los-heid die vanaf de jaren '60 bezig is en de opkomst van de popmuziek. Dat er een link is, is niet te ontkennen. Misschien toch niet altijd zo onschuldig als het lijkt?(suggestie,red.)
Het is toch opmerkelijk dat een man zoals Crowley regelmatig terugkeert bij hele grote bands/artiesten terwijl het hier gaat om een iemand die alles deed wat God verboden heeft (hij verheerlijkte o.a. pedoseksualiteit). Toeval? (suggestie, red.)
Het voert te ver om op ieder voorbeeld in te gaan. Pik er anders even 2 uit of zo.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten