Refoweb's Dr. Love vragenrubriek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

Re: nieuwe vraag

Berichtdoor mystery » 14 jan 2005 21:49

verknipterefo schreef:Hey Mystery!

Het klopt dat intimiteit niet alleen lichamelijk is. En ik bedoelde in mijn vraag dus inderdaad lichameiljke intimiteit.

Tot nu vond ik dat lichamelijke intimiteit alleen binnen een relatie pastte. Maar ik ben nu mijn mening aan het herzien. Nadat drie jaar geleden mijn laatste relatie uit ging, had ik gewoon geen behoefte meer aan een relatie. Maar wat doet een jongen van 25 dan met zijn hormonen. Jezelf bevredigen wordt je ook een keertje zat.

Toen ik net op kamers woonde, leefde ik veel losser dan ik nu leef. Ik dacht dat ik gelukkiger zou worden als ik daarmee ophield, maar het tegendeel is waar. Ik vind nu dat intimiteit met 'zomaar iemand' ook moet kunnen. Maar ik wil ook niet iemand 'gebruiken'.

Ik heb geen zin in een relatie omdat het zoveel gezeur geeft en omdat ik heel erg gesteld ben op mijn vrijheid!

verknipterefo

Ha verknipterefo!

Ik begrijp je verhaal! Ik vraag me alleen af: hoe zie jij intimiteit te krijgen met een 'zomaar iemand'?

Mij lijkt dat je pas intiem kunt zijn met iemand die je vertrouwt... wil je er echt bevrediging uit zien te halen. Ik denk dat het gauw op 'gebruiken' komt als je zomaar iemand neemt om je gevoelens op los te laten.
Ik vind het wel gaaf dat je er niet voor kiest om iemand te gebruiken omdat jij zo nodig je gevoelens kwijt moet!

Begrijp ik goed dat je in je relatie je vrijheid niet kreeg? Ik denk dat je in een relatie echt nog wel je vrijheid kunt behouden. het ligt er maar net aan wat de ander wil. Ik denk dat er zat mensen zijn die ook hun vrijheid willen behouden binnen een relatie. Ik ben van mening dat die combinatie echt wel op kan gaan.
Wat bedoel je met gezeur? Welk gezeur geeft een relatie? Heeft dat alles te maken met je vrijheid?

Groetjes,

mystery
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jan 2005 13:50

Hm, ik denk dat ik het gevoel van verknipterefo wel snap, maar ik denk niet dat het gaat werken. Wat versta je eigenlijk onder lichamelijk intimiteit in dit verband?

Ik denk dat lichamelijke intimiteit pas echt bevredigend is als de ander ook een goede vriend(in) is en je emotioneel min of meer aansluiting hebt. Als je ervanuit gaat dat lichamelijke intimiteit een uiting is van emotionele intimiteit is dat sowieso zo.
Als het is met iemand die je amper kent is het eerder 'just enough to get you through the night'. Dat kun je soms misschien ook nodig hebben, maar het is geen structurele oplossing.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2005 17:07

Ik heb geen zin in een relatie omdat het zoveel gezeur geeft en omdat ik heel erg gesteld ben op mijn vrijheid!

Dat dacht ik dus ook, maar je kunt echt gewoon alles blijven doen, wat is vrij heid? achter alle meiden aan? dat wil je niet meer als je relatie hebt, eindelijk een beetje vaste grond.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 17 jan 2005 09:53

ja das ook waar, en de meeste ex-verkering-hebbers missen wel iets, dus of je nog over vrijheid kunt sspreken, een vrouw is trouwens toch geen dwangbuis ofzo?
What a wonderfull girl!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 12:31

Tja, veel vrijgezellen zijn eigenlijk ook niet vrij, maar worden als een willoos slachtoffer van hun hormonale driften rusteloos voortgedreven van de ene verliefdheid naar de andere zwijmelpartij, onafgebroken jagend, hunkerend en vergetend dat de ware vrijheid en rust niet zit in het jagen maar in het gevrijwaard zijn van het jagen. 8)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 jan 2005 13:37

Ik proef hier een bepaalde ongezonde houding en tevens een lichte vorm van cynisme. Kan dat kloppen? :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 13:44

Gershwin schreef:Ik proef hier een bepaalde ongezonde houding en tevens een lichte vorm van cynisme. Kan dat kloppen? :)

Ehm, in jouw belevingswereld misschien wel, in de mijne niet. :)

Ten eerste proef ik in de term 'ongezonde houding' de veronderstelling dat het gezond is om je hormonen achterna te rennen, terwijl er meer redenen zijn om te denken dat er iets mis is met je hormonenstelsel. Voorts is er een onderscheid te maken tussen geestelijke en lichamelijke gezondheid en het is genoegzaam bekend dat metnale kracht slechts daar optimaal kan functioneren als het niet wordt verstoord door fysieke behoeften en zich slechts concentreerd op het wezenlijke.

En cynisme.. ach, dat valt toch wel mee? :)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 jan 2005 14:56

In de term 'ongezonde houding' zou je daarbenevens natuurlijk iets kunnen proeven van het al van overlang bekende feit dat het volledig onderdrukken van hormonale spanningen zonder ooit voor een oplossing te zorgen uiteindelijk tot de meest wilde uitbarstingen leidt en dus zeker niet gezien kan worden als een gezonde manier van met menselijke emoties omgaan. Als je eigenlijk bedoelde 'ik ben frigide en heb geen hormonen' verandert dat de zaak natuurlijk :P dan mag jij je fijn op je ratio concentreren, want zul je toch nooit ergens anders bevrediging vinden voor je zieke geest 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 22 jan 2005 00:54

He Mystery,

Dankjewel voor je reactie. Ik antwoord wel een beetje heel erg laat.

mystery schreef:Mij lijkt dat je pas intiem kunt zijn met iemand die je vertrouwt...

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens! Nu heb ik best veel mensen die ik helemaal vertrouw. Het probleem is alleen dat de grens tussen intimiteit en seksualiteit vervaagt.

mystery schreef:Begrijp ik goed dat je in je relatie je vrijheid niet kreeg? Ik denk dat je in een relatie echt nog wel je vrijheid kunt behouden.

Met vrijheid bedoel ik: met niemand rekening hoeven te houden en altijd alleen maar doen waar je zelf zin in hebt. Ik weet het, het klinkt heel egoïstisch, maar het is nu eenmaal een manier van leven waar ik gewend aan geraakt ben.

mystery schreef:Wat bedoel je met gezeur? Welk gezeur geeft een relatie? Heeft dat alles te maken met je vrijheid?

Met gezeur bedoel ik de tijden dat het minder gaat in een relatie. Als je je weer eens moet opofferen ten behoeve van die ander. Als je tegen verschillen aanloopt

Ik betrap mezelf erop dat ik vaak heel negatief ben over relaties. Dit, terwijl ik mijn laatste relatie toch als een hele fijne periode in mijn leven heb ervaren. Ik begrijp zelf dan ook niet waar dat negatieve gevoel vandaan komt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2005 03:12

verknipterefo schreef:Met vrijheid bedoel ik: met niemand rekening hoeven te houden en altijd alleen maar doen waar je zelf zin in hebt. Ik weet het, het klinkt heel egoïstisch, maar het is nu eenmaal een manier van leven waar ik gewend aan geraakt ben.

Tja, maar als je echt van iemand houdt offer je graag bepaalde dingen op en als het wederzijds is zal diegene jou ook vrijlaten in de dingen die je belangrijk vindt. Ik ben van mening dat het in een goede relatie niet perse een probleem hoeft te zijn, maar dat ligt ook aan het karakter van beiden.

mystery schreef:Wat bedoel je met gezeur? Welk gezeur geeft een relatie? Heeft dat alles te maken met je vrijheid?

Met gezeur bedoel ik de tijden dat het minder gaat in een relatie. Als je je weer eens moet opofferen ten behoeve van die ander. Als je tegen verschillen aanloopt

Dat is idd bijzonder irriterend, maar het is ook geen evenwichtige relatie als de een zich steeds moet opofferen en als verschillen een obstakel vormen.

Ik betrap mezelf erop dat ik vaak heel negatief ben over relaties. Dit, terwijl ik mijn laatste relatie toch als een hele fijne periode in mijn leven heb ervaren. Ik begrijp zelf dan ook niet waar dat negatieve gevoel vandaan komt.

Komt misschien omdat je nu, nu je niemand kent waar je veel voor op zou willen offeren, geen zin hebt om je vrijheid in te leveren? Ikzelf heb er momenteel ook even geen zin in, gewoon omdat ik belangrijkere dingen aan m'n hoofd heb en geen zin heb om veel energie in een relatie te steken en me daaraan te binden.

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 24 jan 2005 18:38

Aragorn schreef:Dat is idd bijzonder irriterend, maar het is ook geen evenwichtige relatie als de een zich steeds moet opofferen en als verschillen een obstakel vormen.

Ik denk dat een relatie niet bestaat zonder dat je een deel van jezelf er aan opoffert.

Aragorn schreef:
verknipterefo schreef:Ik betrap mezelf erop dat ik vaak heel negatief ben over relaties. Dit, terwijl ik mijn laatste relatie toch als een hele fijne periode in mijn leven heb ervaren. Ik begrijp zelf dan ook niet waar dat negatieve gevoel vandaan komt.

Komt misschien omdat je nu, nu je niemand kent waar je veel voor op zou willen offeren, geen zin hebt om je vrijheid in te leveren?

Dat lijkt me een aannemelijke verklaring ja.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jan 2005 18:44

verknipterefo schreef:
Aragorn schreef:Dat is idd bijzonder irriterend, maar het is ook geen evenwichtige relatie als de een zich steeds moet opofferen en als verschillen een obstakel vormen.

Ik denk dat een relatie niet bestaat zonder dat je een deel van jezelf er aan opoffert.

Nee, tuurlijk, maar het is een verschil of dat van beide kanten is of dat de een zich constant opoffert voor de andere.

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 24 jan 2005 21:10

Aragorn schreef:Nee, tuurlijk, maar het is een verschil of dat van beide kanten is of dat de een zich constant opoffert voor de andere.

Ik heb wel eens gehoord dat een relatie 90% geven is en 10% ontvangen. 't Lijkt mijn zo slecht rendement en ook heb ik het idee dat er een hoop verloren gaat....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2005 21:11

Ja dus? als je allebei geeft en allebei ontvangt en allebei gelukkig bent, samen... dan is het goed.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 25 jan 2005 09:14

Raido schreef:Ja dus? als je allebei geeft en allebei ontvangt en allebei gelukkig bent, samen... dan is het goed.

In de praktijk blijkt dus dat dat niet meevalt....

Terug naar “Archief”