toon en inhoud van discussies over religie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 06 mar 2003 13:17

Cynisme komt voort uit trots. Trots dat gekrenkt is omdat wij aangevallen worden op onze zorgvuldig geformuleerde gedachten.

helemaal mee eens!

Het probleem is dat mensen niet naar een ander luisteren en diens argumenten niet lezen! Vervolgens geven ze wel hun eigen visie en daarmee klaar. Discussie is op zich niet slecht, maar je moet wel naar elkaar luisteren. Alleen maar spuien van eigen meningen heeft geen zin, als je niet naar elkaar luistert en mekaar eventueel vragen stelt over bepaalde antwoorden.

Bovendien is een discussie soms verhelderend en kan je wat leren van inzichten van een ander ( niet altijd natuurlijk). En een ander wat van jou inzichten.
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 06 mar 2003 14:18

Zolang cynisme lijdt tot prikkelende discussie kan het geen kwaad... je moet ook tegen een goedbedoeld grapje kunnen.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2003 16:56

Gershwin schreef:Het zou af en toe wat minder cynisch kunnen, inderdaad. Verder heb ik het idee dat de discussies niet meer echt inhoudelijk gevoerd worden, maar dat er vaak op de persoon gespeeld wordt, of dat het een welles-nietes-spelletje wordt, of dat mensen langs elkaar heen praten. Als je geen argumenten hebt, kun je beter niet reageren, denk ik altijd, maar dat schijnen de meesten niet zo goed te begrijpen.

Misschien is dat dan een tip voor de moderatoren? Dat ze erop toezien dat mensen alleen wat neerzetten als het een zinnige bijdrage is? Of is dat te truttig en te gecontroleerd? Ik heb onlangs een college over drogredeneringen gehad (dat zijn argumenten die logisch lijken, maar het toch niet ziijn), misschien is het leuk dat ik al die soorten drogredeneringen eens op het web zet, kijken of we ons eraan kunnen houden... *knipoog*

Het kan denk ik ook geen kwaad dat forummers vaker de optie "PM" gebruiken, zeker bij het op de man spelen..., of zeggen dat "iemand geen antwoord geeft op de vraag".

Een van de redenen dat het mij de laatste tijd minder aanspreekt om te forummen :(

Gisteravond toevallig naar B&W gekeken? Bij dat programma bekruipt me ook iedere keer weer dat gevoel... *denkfrons*

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 07 mar 2003 17:18

Wat betreft op de persoon spelen... dat doe ik ook wel eens. Hoe zien jullie dat. Ik vind dat het erbij hoort. Je discussieert met alles wat je hebt, toch? Dus ook je persoon... Anders wordt het allemaal zo vrijblijvend. Je kunt dan zoveel beweren zonder persoonlijk geraakt te worden. Wat mij betreft mogen jullie ook tegen mij op de persoon spelen.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2003 17:27

Thedudehimself schreef:Wat betreft op de persoon spelen... dat doe ik ook wel eens. Hoe zien jullie dat. Ik vind dat het erbij hoort. Je discussieert met alles wat je hebt, toch? Dus ook je persoon... Anders wordt het allemaal zo vrijblijvend. Je kunt dan zoveel beweren zonder persoonlijk geraakt te worden. Wat mij betreft mogen jullie ook tegen mij op de persoon spelen.

Met op de persoon spelen bedoel ik het volgende:
Jantje: "Alle vrouwen in de gemeente zouden een rok moeten dragen. Paulus heeft dat zo ingesteld, opdat er onderscheid is tussen mannen en vrouwen."
Pietje: "Ach, de reformatorische eikel roept ook wat"

Ofwel: Pietje speelt op de man af en gaat niet in op de argumenten van Jantje. Maar zijn doel is bereikt, want door op het forum Jantje als persoon in twijfel te trekken, zijn zijn argumenten ook automatisch mee in twijfel getrokken. Op de man spelen (Argumentum ad Hominem, voor de latinisten onder ons) is dus een heel gemeen truukje, die je vooral goed kunt gebruiken als je zelf geen tegen-argumenten meer over hebt.

Voormannen van de LPF zijn hier overigens ook heel bedreven in...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2003 17:27

Persoonlijk vindt ik het niet nodig om op de persoon te spelen. Staat meestal een zwakke argumentatie achter...

Thedude, dit zijn dus drogrederingen (uit topic gaven van de Geest):

Wat wel zo is en dat bedoelen denk ik veel gefrustreerde mensen hier op deze topic dat het spreken in tongen soms gebruikt wordt met verkeerde motieven in verkeerde settings.

Mensen veracht de stem van God nooit!

Hiermee suggereer je dat mensen die een andere mening hebben:
- gefrustreerd zijn
- te weinig eerbied voor God hebben

Dit vind ikzelf volstrekt overbodig.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 07 mar 2003 17:43

surfer schreef:Persoonlijk vindt ik het niet nodig om op de persoon te spelen. Staat meestal een zwakke argumentatie achter...

Hangt ervan af... soms ontdek je de drogreden door het op de persoon te spelen... het moet inderdaad niet andersom zijn.

Thedude, dit zijn dus drogrederingen (uit topic gaven van de Geest):
Wat wel zo is en dat bedoelen denk ik veel gefrustreerde mensen hier op deze topic dat het spreken in tongen soms gebruikt wordt met verkeerde motieven in verkeerde settings!

Nou dit was juist niet negatief bedoeld... probeer het nog wat beter te lezen a.u.b. en niet gelijk van het negatieve uitgaan.

Mensen veracht de stem van God nooit!

Had misschien anders gemoeten... was te direct maar, ik vind dat wel een belangrijke notie in de discussie. Je moet ook consequenties van bepaalde redeneringen aan de orde brengen. Het had inderdaad wel subtieler gekund, daar heb je een punt.

Hiermee suggereer je dat mensen die een andere mening hebben:
- gefrustreerd zijn
- te weinig eerbied voor God hebben

Dit vind ikzelf volstrekt overbodig.

Zucht, je gaat wel van het meest negatieve scenario uit... je kunt het ook zo opvatten...
- ik suggereer dat mensen gefrustreerd raken door het feit dat ze merken dat er geen liefde achter het beoefenen van een gave zit
- dat je misschien wel Gods stem zou kunnen missen als je het spreken in tongen per definitie uitsluit.

Surfer... volgens mij zijn dit geen drogredenenen. De eerste is een signalering... mensen raken gefrustreerd door het ontbreken van liefde. De tweede is het aangeven van een consequentie. Deze is overigens inderdaad te direct gesteld en daarvoor mijn excuses.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2003 17:51

nou ja, niet dat ik het me aantrek. Ik signaleer het alleen.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 07 mar 2003 18:05

surfer schreef:nou ja, niet dat ik het me aantrek. Ik signaleer het alleen.

??

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 mar 2003 18:12

TheEdge schreef:Misschien is dat dan een tip voor de moderatoren? Dat ze erop toezien dat mensen alleen wat neerzetten als het een zinnige bijdrage is? Of is dat te truttig en te gecontroleerd? Ik heb onlangs een college over drogredeneringen gehad (dat zijn argumenten die logisch lijken, maar het toch niet ziijn)

Niet iedereen heeft natuurlijk een college gelopen zoals jij. Ik heb toevallig ook een aantal cursusjes logisch redeneren en een betoog opbouwen gehad, maar dat kan je niet van iedereen verwachten.
Ik denk trouwens dat iemand die constant onzin verkoopt, vanzelf wel in zal binden. Het is niet leuk als je woorden iedere keer afgebrand worden ;-)

off topic wordt wel verwijderd. Als iemand bijv. in een discussie over niet-vloeken roept dat het niet uitmaakt omdat God toch niet bestaat, wordt dat verwijderd.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2003 19:54

henkie schreef:Niet iedereen heeft natuurlijk een college gelopen zoals jij. Ik heb toevallig ook een aantal cursusjes logisch redeneren en een betoog opbouwen gehad, maar dat kan je niet van iedereen verwachten.
Ik denk trouwens dat iemand die constant onzin verkoopt, vanzelf wel in zal binden. Het is niet leuk als je woorden iedere keer afgebrand worden ;-)

Ihihihii! De fik der in!

Nee, ik dacht: ik kan misschien wat van die dingen ergens in "Algemeen" zetten ofzo, ik denk dat meer mensen wel geinteresseerd zijn in verschillende vormen van drogredeneringen. Of denk je van niet?

henkie schreef:off topic wordt wel verwijderd. Als iemand bijv. in een discussie over niet-vloeken roept dat het niet uitmaakt omdat God toch niet bestaat, wordt dat verwijderd.

Okee, dat wist ik niet. Lijkt me ook wel grappig, moderaten. Hoe doe je dat? Of moet je daar een refoweb-medewerker voor zijn?

Simson

Berichtdoor Simson » 09 mar 2003 13:24

Soms is dat nodig.
Anders begrijpen er het niet.
Komt omdat we niet veel kunnen hebben van elkaar, en in bijzonder Christenen van ex- of niet Christenen denk/ merk ik.

Mzzl,

Simson

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 09 mar 2003 13:31

In principe moet je alles kunnen hebben van elkaar, zolang we elkaar maar respectvol behandelen.

Simson

Berichtdoor Simson » 09 mar 2003 13:35

chickie schreef:In principe moet je alles kunnen hebben van elkaar, zolang we elkaar maar respectvol behandelen.

Alles????
Alles is veel hoor.

Mzzl,

Simson

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 09 mar 2003 13:36

Zoals ik al zei, als je zaken met respect brengt zal het allemaal wel meevallen. Mensen moeten ook een beetje tegen een stootje kunnen.

Terug naar “Archief”