Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 13:51

Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:God denkt niet anders.... maar hadden ze 30 of 40 jaar geleden dan op alle punten gelijk? Dat de bioscoop het hol van de duivel is en kroegen al net zo goed? Ik ben er van overtuigd dat je daar als christen heen kan gaan... maar dat het wel afhangt van waar je precies bent en wat je er precies doet..... en wat dat betreft is de kroeg niet anders dan allerlei andere plaatsen in de wereld...

Het verschil met de kroeg en andere plaatsen in de wereld is, dat je daar niet persé noodzakelijk moet zijn om toch aan het maatschappelijk leven te kunnen deelnemen. Ik vind dat dus een zwak argument van je.

Hoezo? Je kan kleding ook via internet bestellen, boodschappen doen ook... je kan thuis werken.... kortom, als ideale christenen zouden we de deur niet meer uitkomen?

Het gaat mij er dan ook niet om of je er moet komen of niet.... Als we alleen nog maar op plaatsen zouden komen waar we perse moeten komen.... zie ik niet veel van de wereld meer. Het gaat er om waar je mag komen. Nee ik moet niet naar de kroeg.... dat ik daar zit is inderdaad een keuze van mezelf, die ik voor God kan verantwoorden. Want Hij vraagt niet: MOEST je daarheen?

Ik vind het allemaal best Marnix. Het is tenslotte jouw verantwoording, niet de mijne. Ik ben echt blij voor je dat jij van jouw God gewoon de plaatsen der ijdelheid mag bezoeken. Het komt ook allemaal niet zo nauw joh. Maar wat betekent nou toch deze tekst: "En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen?
(1 Petr. 4:18 ) Kun jij daar eens je licht over laten schijnen want ik snap er niks van. We hebben toch christelijke vrijheid, dan mogen we toch zeker wel doen wat we willen? En nou zegt die domme Petrus hier dat de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt. Ik vraag me af waar die zn theologieopleiding gedaan heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2005 13:54

Jammer dat jij of iemand een rechtvaardige of een zondaar is gaat gaat beoordelen aan de hand van de vraag of zo iemand wel eens in de kroeg zit.

Petrus heeft namelijk helemaal gelijk... Maar hij wist dat je niet door het wegblijven uit de kroeg gerechtvaardigd wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 14 jan 2005 14:09

Ik moet er niet aan denken om de oudvaders in te ruilen voor de dominees uit deze tijd. Het is juist door de oudvaders dat ik in het hart gegrepen ben en waardoor ze mij ook zo dierbaar zijn geworden.
En thuis zitten mokken doe ik al helemaal niet, want ik heb zoveel te lezen dat ik jaren vooruit kan zonder ook maar 1 x in herhaling te moeten vallen. Misschien zou jij je beter eens in de oudvaders verdiepen en dan zou je ontdekken dat veel van wat in de huidige prediking aan 'diepzinnigheid' ligt, van hen gestolen is.

@jas Wel mischien heb jij je (af)God op aarde al gevonden zo te horen . en ach vooruit kijken moet je vooral niet doen, kijk vooral terug naar de middeleeuwen want daar was alles goed nietwaar ? jammer dat je zo vast blijft zitten in je eigen beschermde wereld, niks willen aannemen, of uberhaupt over nadenken dat een ander mischien ook wel eens gelijk zou kunnen hebben. De hele aarde is verdorven en de maatschapij bestaat niet meer. Ooit gehoord van het woord samenleving en er midden in staan als christen ? zo te horen aan al je uitspraken niet, vast houden aan oude tijden is het enige waaraan jij je nog vast kan houden.

of wou je zeggen dat jij van deze tijd bent ? zo ja dan mag je me dat eens uitleggen

Ik vind dit loze aantijgingen. Het enige wat ik probeer is een discussie voeren waarbij Gods Woord de enige norm is. Die norm heb ik niet verzonnen. Met klachten kun je bij God terecht. Verder heb ik geen zin om op deze onzin in te gaan.
Ik geloof dat iedereen hier een discussie probeert te houden , maar een ander toelaten op je terrein is heel wat anders dan verkondigen dat jouw mening de enige waarheid is want dan moet je maar gaan praten met gelijksgezinden van jouw stroming .

Gods norm gaan we geloof ik allemaal van uit, alleen hoe je die uitvoert is weer een ander verhaal en volgens jou is er maar 1 manier om dat te doen. Ik geloof dat ik wat aan jou vroeg en niet aan God, dat doe ik wel als ik bid of in de kerk zit. en waarom zou het onzin zijn wat ik zeg ? mischien toch geprikkeld geworden door mijn woorden ?
Laatst gewijzigd door Spons op 14 jan 2005 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 14:12

Marnix schreef:Jammer dat jij of iemand een rechtvaardige of een zondaar is gaat gaat beoordelen aan de hand van de vraag of zo iemand wel eens in de kroeg zit.

Ik wil er maar mee aangeven dat onze wandel in de hemel moet zijn, nu al.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 14:20

Spons schreef:
Ik moet er niet aan denken om de oudvaders in te ruilen voor de dominees uit deze tijd. Het is juist door de oudvaders dat ik in het hart gegrepen ben en waardoor ze mij ook zo dierbaar zijn geworden.
En thuis zitten mokken doe ik al helemaal niet, want ik heb zoveel te lezen dat ik jaren vooruit kan zonder ook maar 1 x in herhaling te moeten vallen. Misschien zou jij je beter eens in de oudvaders verdiepen en dan zou je ontdekken dat veel van wat in de huidige prediking aan 'diepzinnigheid' ligt, van hen gestolen is.

@jas Wel mischien heb jij je (af)God op aarde al gevonden zo te horen . en ach vooruit kijken moet je vooral niet doen, kijk vooral terug naar de middeleeuwen want daar was alles goed nietwaar ? jammer dat je zo vast blijft zitten in je eigen beschermde wereld, niks willen aannemen, of uberhaupt over nadenken dat een ander mischien ook wel eens gelijk zou kunnen hebben. De hele aarde is verdorven en de maatschapij bestaat niet meer. Ooit gehoord van het woord samenleving en er midden in staan als christen ? zo te horen aan al je uitspraken niet, vast houden aan oude tijden is het enige waaraan jij je nog vast kan houden.

of wou je zeggen dat jij van deze tijd bent ? zo ja dan mag je me dat eens uitleggen

Ik ben volledig van deze tijd, ik kijk ook vooruit, niet naar een werelds rijk maar naar een hemels rijk. Het verleden was net zo fout als het heden, de aarde is idd verdorven. Het aardrijk is vervloekt om onzentwil. Of heb jij een andere Bijbel? Ik sta midden in de maatschappij, maar dat wil niet zeggen dat ik aan alles moet meedoen wat die maatschappij doet. Ik ben een modern mens, maar ik zie op religieus gebied dat alles achteruit holt. Er is geen vreze Gods meer voor ogen. Zijn geboden hebben ons weinig of niets meer te zeggen. De genade nemen we klakkeloos aan dat die voor ons ook wel bestemd is, zonder dat we ons hart aan Hem geven. Tja, wat ik niet begrijp is waarom je zo'n moeite hebt met mijn standpunt, dat ik dat nou niet geloof.
De wedergeboorte, het ingeplant zijn in de ware Wijnstok, werkt een droefheid naar God, een haat tegen de zonde, een strijd tegen het vlees. Ik zie bij de voorstanders van het kroegbezoek niets van dit alles. Maar ja, ik geloof in een heilig en een rechtvaardig God die met de minste zonde geen gemeenschap kan hebben. Dom van mij.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 14:21

hoi allemaal.Afbeelding
Ik had dubbel geklikt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2005 14:30

jas schreef:
Marnix schreef:Jammer dat jij of iemand een rechtvaardige of een zondaar is gaat gaat beoordelen aan de hand van de vraag of zo iemand wel eens in de kroeg zit.

Ik wist het wel! Dan is de bruiloft in Kana toch niet goed geweest.... er werd flink gedronken EN er staat in de bijbel dat er in de hemel niet meer wordt gehuwd en ten huwelijk wordt genomen :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 14:35

Marnix schreef:
jas schreef:

Ik wist het wel! Dan is de bruiloft in Kana toch niet goed geweest.... er werd flink gedronken EN er staat in de bijbel dat er in de hemel niet meer wordt gehuwd en ten huwelijk wordt genomen :D

Wijs me die tekst eens aan, dat er flink gedronken werd? Ik kan het niet vinden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jan 2005 14:38

Het staat ook niet letterlijk in de tekst, onderzoek het maar eens, ik verklap nog niets :wink:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 14:42

Filip. 3:18-20; "Want velen wandelen anders: van dewelke ik u dikmaals gezegd heb, en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden des kruises van Christus zijn: Welker einde is het verderf, welker God is de buik, en welker heerlijkheid is in hun schande, dewelken aardse dingen bedenken. Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus".

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 14 jan 2005 14:57

Van de tienden van uw koren, wijn en olie en uw eerstgeboren runderen, schapen en geiten moet u een feestmaal aanrichten ten overstaan van de HEER, uw God, op de plaats die hij zal uitkiezen om er zijn naam te laten wonen. Zo leert u steeds opnieuw te leven in ontzag voor de HEER, uw God.
en
1 Op de derde dag was er een bruiloft in Kana, in Galilea. De moeder van Jezus was er, 2 en ook Jezus en zijn leerlingen waren op de bruiloft uitgenodigd. 3 Toen de wijn bijna op was, zei de moeder van Jezus tegen hem: ‘Ze hebben geen wijn meer.’ 4 ‘Wat wilt u van me?’ zei Jezus. ‘Mijn tijd is nog niet gekomen.’ 5 Daarop sprak zijn moeder de bedienden aan: ‘Doe maar wat hij jullie zegt, wat het ook is.’ 6 Nu stonden daar voor het Joodse reinigingsritueel zes stenen watervaten, elk met een inhoud van twee à drie metrete. 7 Jezus zei tegen de bedienden: ‘Vul de vaten met water.’ Ze vulden ze tot de rand. 8 Toen zei hij: ‘Schep er nu wat uit, en breng dat naar de ceremoniemeester.’ Dat deden ze. 9 En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom 10 en zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’ 11 Dit heeft Jezus in Kana, in Galilea, gedaan als eerste wonderteken; hij toonde zo zijn grootheid en zijn leerlingen geloofden in hem.
12 Daarna ging hij naar Kafarnaüm, met zijn moeder, zijn broers en zijn leerlingen, en daar bleven ze een paar dagen.
snap je wat raido bedoelde

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2005 15:28

jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:

Wijs me die tekst eens aan, dat er flink gedronken werd? Ik kan het niet vinden.

Reken jij maar eens uit hoeveel wijn Jezus maakte.... en vraag je eens af hoeveel wijn er van te voren geweest zou zijn. Als je je even in de cultuur van toen en daar verdiept ontdek je ook waarom dit zo'n probleem was.... Je gasten niet voldoende voor kunnen zetten was in die tijd iets heel ergs.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 jan 2005 16:18

jas schreef:Filip. 3:18-20; "Want velen wandelen anders: van dewelke ik u dikmaals gezegd heb, en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden des kruises van Christus zijn: Welker einde is het verderf, welker God is de buik, en welker heerlijkheid is in hun schande, dewelken aardse dingen bedenken. Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus".
Vind je dit niet een beetje ongepast met als die vetgedrukte woorden enzo? Ik lees dat als een indirecte oordeling over mensen...

"raak dit niet aan, proef dat niet"... daar gaat het dus niet om! Wat echt belangrijk is... of u een nieuwe schepping bent. Wie in een kroeg een lichtend licht en zoutend zout kan zijn moet daar vooral naar toe gaan. Kijk toch niet altijd zo naar je zelf Jas, ga er toch eens van uit dat God in andere mensen ook werkt en hun misschien wel een andere plaats geeft... En als je dat echt niet voor kan stellen, spreek mensen dan in ieder geval in liefde aan...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 jan 2005 16:19

Spons schreef:
Van de tienden van uw koren, wijn en olie en uw eerstgeboren runderen, schapen en geiten moet u een feestmaal aanrichten ten overstaan van de HEER, uw God, op de plaats die hij zal uitkiezen om er zijn naam te laten wonen. Zo leert u steeds opnieuw te leven in ontzag voor de HEER, uw God.
en
1 Op de derde dag was er een bruiloft in Kana, in Galilea. De moeder van Jezus was er, 2 en ook Jezus en zijn leerlingen waren op de bruiloft uitgenodigd. 3 Toen de wijn bijna op was, zei de moeder van Jezus tegen hem: ‘Ze hebben geen wijn meer.’ 4 ‘Wat wilt u van me?’ zei Jezus. ‘Mijn tijd is nog niet gekomen.’ 5 Daarop sprak zijn moeder de bedienden aan: ‘Doe maar wat hij jullie zegt, wat het ook is.’ 6 Nu stonden daar voor het Joodse reinigingsritueel zes stenen watervaten, elk met een inhoud van twee à drie metrete. 7 Jezus zei tegen de bedienden: ‘Vul de vaten met water.’ Ze vulden ze tot de rand. 8 Toen zei hij: ‘Schep er nu wat uit, en breng dat naar de ceremoniemeester.’ Dat deden ze. 9 En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom 10 en zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’ 11 Dit heeft Jezus in Kana, in Galilea, gedaan als eerste wonderteken; hij toonde zo zijn grootheid en zijn leerlingen geloofden in hem.
12 Daarna ging hij naar Kafarnaüm, met zijn moeder, zijn broers en zijn leerlingen, en daar bleven ze een paar dagen.
snap je wat raido bedoelde

In mijn Bijbel staat niet dat ze dronken waren.
Maar ja, een spons heeft nooit genoeg.

André

Berichtdoor André » 14 jan 2005 16:43

jas schreef:Ik ben volledig van deze tijd, ik kijk ook vooruit, niet naar een werelds rijk maar naar een hemels rijk.

@jas, nog een persoonlijke vraag als het mag.
Vind jij het van belang wat erom je heen gebeurd, als het gaat om je familie en vrienden?

Terug naar “Archief”