Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 17:42

jas schreef:
Optimatus schreef:Tja, dan heb ik toch een voorkeur voor een vriendelijke aartsbisschop in Utrecht die niet op wil vallen en zijn mijter dan wel eens "vergeet".

Bedoel je die man met die witte lange baard en witte lokken, en een lange rode mantel aan?

Nee, een vriendelijke Vlaming die weliswaar slecht zingt maar geweldig preekt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 17:45

Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:Tja, dan heb ik toch een voorkeur voor een vriendelijke aartsbisschop in Utrecht die niet op wil vallen en zijn mijter dan wel eens "vergeet".

Bedoel je die man met die witte lange baard en witte lokken, en een lange rode mantel aan?

Nee, een vriendelijke Vlaming die weliswaar slecht zingt maar geweldig preekt.

Heet hij misschien Sjef of Gaston?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 18:55

Joris.

Maar even voor de discussie:

We zitten bijna op 100 pagina's.

Zullen we nog even de verschillen op een rijtje zetten, dan zijn we er eindelijk uit.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 jan 2005 18:57

eindelijk na 97 pagina's? :P misschien komen er nog wel 97 bij :mrgreen:

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 13 jan 2005 21:08

Als iemand dit alles gevolgd heeft, zou ik daarvoor zeer erkentelijk zijn aangezien ik nog enkel pagina's 1 en 97 heb gelezen en graag ook meer speerpunten tot mij zou willen zien komen zonder een hele dag te besteden aan het doornemen van deze topic. Daarbij hebben belangrijke dingen geen haast, maar ik zou geen nee zeggen tegen een opsomming :D
sol lucet omnibus

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 22:43

Wishori Wasesu schreef:Als iemand dit alles gevolgd heeft, zou ik daarvoor zeer erkentelijk zijn aangezien ik nog enkel pagina's 1 en 97 heb gelezen en graag ook meer speerpunten tot mij zou willen zien komen zonder een hele dag te besteden aan het doornemen van deze topic. Daarbij hebben belangrijke dingen geen haast, maar ik zou geen nee zeggen tegen een opsomming :D

De belangrijkste verschillen waren:
het aanbod van genade mag in de GGiN alleen aan uitverkorenen gepreekt worden.
Verder ligt in de GGin het accent in de prediking op de uitverkiezing, meer dan op de oproep tot bekering.
Achteraf gezien was de hele discussie niet nodig geweest, want ik begrijp dat de GG inmiddels bijna op één lijn zit met de GGiN op voornoemde punten. Jammer van die scheuring in 1953, was eigenlijk niet nodig geweest dan.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 13 jan 2005 23:12

Jas,
Jij houdt er van om zout in wonden te strooien. ds. Golverdingen schrijft een boekje, wordt met instemming in de saambinder besproken. Ik lees hier dat ds. Mallan het geschiedvervalsing noemt (kan iemand dat op deze topic zetten?) Jij zegt hou maar op "alles één pot nat".

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 23:16

waarnemer schreef:Jas,
Jij houdt er van om zout in wonden te strooien. ds. Golverdingen schrijft een boekje, wordt met instemming in de saambinder besproken. Ik lees hier dat ds. Mallan het geschiedvervalsing noemt (kan iemand dat op deze topic zetten?) Jij zegt hou maar op "alles één pot nat".

Nee joh, maar ik meen dat ds. Moerkerken toch aardig op één lijn zit met de GGiN.
Wat Mallan betreft, ik vind het afschuwelijk dat hij dit soort dingen zegt. Ik heb al vaak genoeg laten merken hoe ik over Mallan denk, maar ik ga dat nu niet weer doen. Mijn posting was niet bedoeld om zout in wonden te strooien hoor. Hoewel ze daar beter van worden dan van suiker, want dat geeft giga ontstekingen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 jan 2005 23:18

waarnemer schreef:Jas,
ds. Golverdingen schrijft een boekje, wordt met instemming in de saambinder besproken.

En, wat zegt dat? Is een instemmende bespreking in de Saambinder een garantie voor - voor wat?
We zijn langzamerhand zover dat we vooral belangstelling zouden moeten krijgen voor boeken die in de Saambinder ofwel negatief worden besproken (v.d. Zwaag) of waarover men maar zwijgt (Harinck).
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 23:22

En daar gaan we weer

*leunt genoegzaam achterover en aanschouwt de kemphanen*

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 jan 2005 23:26

Optimatus schreef:En daar gaan we weer

*leunt genoegzaam achterover en aanschouwt de kemphanen*

Soms is 't nog niet zo verkeerd om OKK te zijn :wink:
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 13 jan 2005 23:35

Optimatus schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:(hoewel ik hem wel een keer ga beluisteren als hij in Berkenwoude voorgaat).

Misschien moet je dan toch een keertje wat verder rijden, want of hij in Berkenwoude komt betwijfel ik.

En waarom zal de herder zijn schaapjes aan het Westeinde in Berkenwoude alleenlijk laten grazen? Wij hebben hier ook een GGiN en ook die zal toch af en toe een dominee van dichtbij willen zien.

Maar jij wilde juist ds. Mallan beluisteren, toch? Er zal om de zoveel tijd heus wel een dominee komen, maar ik denk dat er meer kans op is dat dit ds. Roos, ds. Schultink of ds. Van Voorden is. Ds. Treur staat in Canada, maar ik weet niet welke van de drie bovengenoemde predikanten het dichtste in de buurt staat. Goed de krant in de gaten houden dus (of een abonnement op de Wachter :wink: )

jas schreef:Nee joh, maar ik meen dat ds. Moerkerken toch aardig op één lijn zit met de GGiN.

Ja, naar eigen zeggen (meen ik) voor 98%, maar die laatste twee procent nog steeds niet. Daar zit hét verschil. Aanbod van genade dus weer.

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten van de gevoerde gesprekken, die deze maand in de synode van de Gereformeerde Gemeenten besproken staan te worden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jan 2005 23:54

caprice schreef:Maar jij wilde juist ds. Mallan beluisteren, toch? Er zal om de zoveel tijd heus wel een dominee komen, maar ik denk dat er meer kans op is dat dit ds. Roos, ds. Schultink of ds. Van Voorden is.

Ik zou naar Schultink gaan als ik Optimatus was. Zo'n goede dominee heb je echt nog nooit gehoord. Dat er nog zo'n licht op de nederlandse kansels mag staan. Niemand kan in de schaduw van die man staan.
Fenomenaal!

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2005 00:06

jas schreef:
caprice schreef:Maar jij wilde juist ds. Mallan beluisteren, toch? Er zal om de zoveel tijd heus wel een dominee komen, maar ik denk dat er meer kans op is dat dit ds. Roos, ds. Schultink of ds. Van Voorden is.

Ik zou naar Schultink gaan als ik Optimatus was. Zo'n goede dominee heb je echt nog nooit gehoord. Dat er nog zo'n licht op de nederlandse kansels mag staan. Niemand kan in de schaduw van die man staan.
Fenomenaal!

Meen je dit nu wel of niet serieus?

Ik heb vanavond een preek van hem gehoord (bandje), maar hij heeft wel een separerende prediking.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jan 2005 00:15

Ik ben tot op heden behoorlijk gecharmeerd van onze eigenste predikant Ds. A.W. Lubbinge die sedert afgelopen zondag met bijzondere opdracht naar Weert (Krijgsmacht) is vertrokken...

Verder vind ik Em. Ps. J. Spaans een bevlogen, waarheidslievende verkondiger des Woords en ook met Dr. P.J. van Midden kan ik goed door één smalle deur.

Terug naar “Archief”