Welk nut heeft de wet Gods?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 06 mar 2003 13:14

Alsof een naam bepaald dat iets minder duf is. Ik heb alleen maar herhaalt wat in de Bijbel staat.
En wat jou antwoordt met de wet te maken heeft snap ik niet echt.
De wet houdt ons een spiegel voor.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mar 2003 13:30

joepie schreef:Alsof een naam bepaald dat iets minder duf is. Ik heb alleen maar herhaalt wat in de Bijbel staat.

Maar in de bijbel staan nog veel meer dingen over de Thora:
Psalm 119:1
1 Welzalig zij, die onberispelijk van wandel zijn, die in de wet des HEREN gaan.
2 Welzalig zij, die zijn getuigenissen bewaren , die Hem van ganser harte zoeken;
3 die ook geen onrecht plegen, maar wandelen in zijn wegen.
4 Gij hebt uw bevelen geboden, opdat men die ijverig onderhoude.
5 Och, dat mijn wegen vast waren om uw inzettingen te onderhouden.
6 Dan zou ik niet beschaamd staan, als ik op al uw geboden zie.

Matteus 5:17-20
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.
19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen .
20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.

Dit zijn woorden van Jezus, wie ben ik om anders te denken.
Handelingen 21:20 En zij loofden God, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: Gij ziet , broeder, hoevele duizenden er onder de Joden gelovig zijn geworden en allen zijn zij ijveraars voor de wet;

Dat kom je heden ten dage niet meer tegen dat christenen ijveraars voor de Thora zijn.
Handelingen 21:24 neem hen mede, heilig u met hen en draag de kosten voor hen, opdat zij hun hoofd kunnen laten scheren; dan zullen allen bemerken, dat van alles, wat men hun van u verteld heeft, niets waar is, maar dat gij ook zelf medegaat in de onderhouding van de wet.

Zelfs Paulus, ondanks dat hij christen was onderhield de Thora. Hier volgt hij de richtlijnen op voor het beeindigen van het Nazireerschap (Numeri 6).
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mar 2003 13:30

joepie schreef:Alsof een naam bepaald dat iets minder duf is. Ik heb alleen maar herhaalt wat in de Bijbel staat.

Maar in de bijbel staan nog veel meer dingen over het onderhouden van de Thora:
1 Welzalig zij, die onberispelijk van wandel zijn, die in de wet des HEREN gaan.
2 Welzalig zij, die zijn getuigenissen bewaren , die Hem van ganser harte zoeken;

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.
19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen .
20 Want Ik zeg u: Indien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der schriftgeleerden en Farizeeen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.

Handelingen 21:20 En zij loofden God, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: Gij ziet , broeder, hoevele duizenden er onder de Joden gelovig zijn geworden en allen zijn zij ijveraars voor de wet;

Dat kom je heden ten dage niet meer tegen dat christenen ijveraars voor de Thora zijn.
Handelingen 21:24 neem hen mede, heilig u met hen en draag de kosten voor hen, opdat zij hun hoofd kunnen laten scheren; dan zullen allen bemerken, dat van alles, wat men hun van u verteld heeft, niets waar is, maar dat gij ook zelf medegaat in de onderhouding van de wet.

Zelfs Paulus, ondanks dat hij christen was onderhield de Thora. Hier volgt hij de richtlijnen op voor het beeindigen van het Nazireerschap (Numeri 6).

joepie

Berichtdoor joepie » 06 mar 2003 14:00

Ik denk dat er gelukkig vele Christenen zijn die de wet van God trachten te houden. En naar zijn wet willen leven.
Want uit de wet ken ik mijn ellende.
Wat eist de wet Gods van ons?
Dat leert ons CHistus in een samenvatting, Mattheus 22: 37-40;
Gij zult de Here, uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met gehaal uw verstand. DIt is het grootste en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 06 mar 2003 14:16

Jacobus 2:10: Iemand die heel de wet in acht neemt maar op één punt struikelt, maakt zich schuldig aan overtreding van alle wetten.

Ik ken er 613 :mrgreen:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

joepie

Berichtdoor joepie » 06 mar 2003 14:20

Ik ken er tien, welke samengevat worden in mijn vorige stukje.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mar 2003 23:33

joepie schreef:Ik ken er tien, welke samengevat worden in mijn vorige stukje.

Dat kan kloppen, want het is een samenvatting van die 613.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 06 mar 2003 23:59

Ik ken er tien, welke samengevat worden in mijn vorige stukje.

Dat kan kloppen, want het is een samenvatting van die 613.

Maranatha,

Waar staat dat de Tien Geboden een samenvatting zijn van die 613 andere?

Ik dacht dat er nog zoiets was als een onderscheid tussen ceremoniele/burgerlijke wetten die met de komst van Christus waren afgeschaft, omdat deze wetten afschaduwingen van Christus zijn.
En dan is er de zedelijke wet = Tien Geboden. Deze geboden gelden voor altijd en zijn bestemd om ons de volmaakte wil van God voor ons leven bekend te maken.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 07 mar 2003 00:09

Wilko schreef:Waar staat dat de Tien Geboden een samenvatting zijn van die 613 andere?

De wetten van ons land zijn ook zo ingedeeld. Alle wetten staan vast in de grondwet. De hele verdere wetgeving rond deze grondwet is tekst en uitleg. Dus deels ben ik het met je eens het is de andere kant op. God gaf zijn grondwet in 10 wetten, die de basis is voor de rest. In die uitwerkingen staan bijvoorbeeld richtlijnen voor politie en justitie hoe te handelen bij overtreding (klopt met de thora) of hoe om te gaan met je medemens

Boudewijn

Welk nut heeft de wet Gods?

Berichtdoor Boudewijn » 04 sep 2003 14:59

Nu dan, indien gij aandachtig naar Mij luistert en mijn verbond bewaart, dan zult gij uit alle volken Mij ten eigendom zijn, want de ganse aarde behoort Mij toe (Exodus 19:5).

God wil graag dat we, wederkerig met ons omgaan in ee nauwe en vetrouwde relatie. Daarom heeft Hij een eeuwig Verbond gemaakt; dat in alle gevallen door ons geschonden wordt!

De wet van het verbond luidt aldus:

Opdat gij zoudt weten, dat ik de Here , uw God, de ENIGE God is, de trouwe God, die het verbond en de goedentierenheid houdt jegens wie Hem liefhebben en zijn GEBODEN onderhouden, tot in 1000 geslachten (Deuteronomium 7:9)

God maakte zijn volk bekend met VASTE regels en structuren voor het (aardse, maar ook reeds) hemelse leven, tot welzijn van Zijn kinderen.

Het teken van een verbond met God (bijv de Doop -door onderdompeling) of trouw zijn aan de wet (10 geboden) is de Sabbat, het vierde Gebod der decaloog. De Heilige Sabbat! Immers dat is de SPIL der geboden en verbindt God met de mens, in Zijn beloften maar ook, wederkerig van de mens naar God toe.

De Heilige Sabbat is een teken van trouw:

Aan de wet
Aan alle verbonden
De belofte van verlossing
Een gedenkdag voor ALLE mensen

quantum
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor quantum » 06 sep 2003 12:20

Heb het wel eens alsvolgt gehoord:

voor onbekeerde mensen is de wet tuchtmeester tot CHRISTUS.
voor bekeerde mensen leefregel der dankbaarheid.

Boudewijn

Welk een nut heeft Gods wet

Berichtdoor Boudewijn » 06 sep 2003 22:34

Ja zeker Quantum,

Vandaar dat de wet ookl (de) grondwet is voor het Hemelrijk van God.

@@voor onbekeerde mensen is de wet tuchtmeester tot CHRISTUS.
voor bekeerde mensen leefregel der dankbaarheid.@@

Vraag is nu: Bent u bekeerd, dat wil zeggen, groeit u daadwerkelijk in de gerechtighjeid van Jezus (persoonlijk) en ziet u daardoor dan ook het Koninkrijk der hemelen, waardoor u de gave der profetie, tot kenmerk van uw dagelijkse Bijbelstudie, de wet en geboden fundament van uw (nu reeds al) bewoner van een Geestelijk Israël, als maatstaf ziet en daardoor (alleen) een -altoos- decaloog van regels kan zijn voor uw (bekeerde) Geestelijke leven! En ziet dan ook de tegenstand van deze wereld, en desondanks groei in uw werk; zoals Jezus in Matthëus 28 ons leert tot kern van de opdracht die ook wij als Geestelijke Joden van een Hemels Israël (Jezus zelf) mensen tot discipelen van Jezus maken.

Hierbij is het niet zeker of we het Koninkrijk beerven want niet een ieder die zegt Here Here zal het Koninkrijk be-erven. Met andere woorden; niemand van ons kan oordelen of hij of zij bekeerd is in de essentie van wat Jezus ons als voorbeeld heeft gesteld. "Tevergeenfs eren zij Mij; omdat zij geboden van mensen houden"(Matt 15:9-16).
De vraag is nu: Hoe onderscheidt u nu, op grond van de kennis der profetie (1 Thes 5:1-6) of u nu geboden van mensen onderhoud en zodoende de wet dagelijks overtreedt!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 sep 2003 20:26

Maranatha schreef:Maar in de bijbel staan nog veel meer dingen over het onderhouden van de Thora:

19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen

Ik ben het er absoluut niet mee eens, uit zijn brieven blijkt duidelijk dat Paulus zich niet aan de hele wet hield. Ik kan bovendien met teksten bewijzen dat christenen de wet NIET hoeven te houden, en dat Paulus dat ook NIET deed.
Galaten 2 schreef:11 En toen Petrus te Antiochië gekomen was, wederstond ik hem in het aangezicht, omdat hij te bestraffen was.
12 Want eer sommigen van Jakobus gekomen waren, at hij mede met de heidenen; maar toen zij gekomen waren, onttrok hij zich en scheidde zichzelven af, vrezende degenen, die uit de besnijdenis waren.
13 En ook de andere Joden veinsden met hem; alzo dat ook Barnabas mede afgetrokken werd door hun veinzing.
14 Maar als ik zag, dat zij niet recht wandelden naar de waarheid van het Evangelie, zeide ik tot Petrus in aller tegenwoordigheid: Indien gij, die een Jood zijt, naar heidense wijze leeft, en niet naar Joodse wijze, waarom noodzaakt gij de heidenen naar de Joodse wijze te leven?

Galaten 4 schreef:9 En nu, als gij God kent, ja, veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen?
10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.
11 Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.

Galaten 5 schreef:1 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
2 Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.
3 En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.

Romeinen 14 schreef:2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
...
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.

Lees ook 1 Kor.8
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 sep 2003 21:34

Maranatha:
De gehele thora is een beeld van het werk van Jezus.

En dus is ook de gehele Thora vervuld in Christus.

Maranatha:
Zo nu jullie weer.

Bij deze.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 10 sep 2003 21:52

God heeft ook veel wetten gegeven die alleen maar goed zijn voor ons. Denk bijvoorbeeld aan overspel. Als iedereen zich aan Gods geboden hierover gehouden had was er bijvoorbeeld geen aids geweest. Ook had het een hoop andere ellende en narigheid voorkomen.
He died for me, I life for Him!

Terug naar “Archief”