Het 1e: de afgoden van spel en vermaak, vleselijke begeerten
Het 2e: het buigen voor de god dezer wereld, de satan
het 3e: het gevloek en getier wanneer de gemoederen door de drank verhit raken, of zelfs al zonder dat.
het 4e: men trekt zich in een kroeg niets van de dag des Heeren aan. Al gaat men een kwartier voor middernacht dicht, dan nog moet het personeel tot na middernacht werken.
het 5e: hoeveel kinderen zullen tot groot verdriet van hun ouders die ijdele plaatsen bezoeken.
het 6e: ruzies, vechtpartijen, lees de kranten op maandag en kijk wat zich in het uitgaansleven heeft afgespeeld.
het 7e: het zich verlekkeren aan vrouwen of mannen die anderen toebehoren.
het 8e: duistere zaken worden vaak in de kroeg beklonken. Ook de zwartverkopers komen daar hun waar aanbieden, voor prijzen waardoor men zeker weet dat het gestolen goed is.
het 9e: liegen, geroddel over anderen, kwaadsprekerij, het bedenken van smoezen om aan vrouw of man of vader of moeder op te dissen waarom het zo laat is geworden.
het 10e: Jaloezie op andermans vrouw, man, auto, of ander soort van bezit. Het speelt zich allemaal af in deze spelonken van satan.
1. Is het ook een vleselijke begeerte om thuis een pilsje te drinken? Zo nee, dan mag je dat elders ook doen. Als je niet kaart in de kroeg is het spel ook weg. Met elkaar ergens vertoeven hoeft geen zondig vermaak te zijn. Als het aan de plaats ligt waar dit alles gebeurt, dan is het vertoeven in een treincoupe ook verkeerd, daar gebeurt dit alles ook.
2. Als het gaan naar de kroeg inderdaad verkeerd is, dan is een gang naar de kroeg een buiging voor satan. Maar zolang dit niet het geval is, vervalt deze opmerking.
3. Het gevloek zonder verder gevolg aanhoren is inderdaad niet goed. Je laadt dus een grote verantwoordelijkheid op je door naar de kroeg te gaan, maar dit maakt de gang naar de kroeg zelf nog niet tot zonde.
4. Bij het tuincentrum trekt men zich ook niets van de zondag aan, maar niemand mijdt daarom het tuincentrum. Zit je zelf tot 11:45u in de kroeg op zaterdagavond, dan heeft je argument wel zin. Maar dit zegt nog niets over een vrijdagavondbezoek.
5. Velen, maar dat het maakt het nog niet verkeerd voor degenen die met toestemming van de ouders gaan.
6. Als ik de redenering volg dan mag ik niet meer naar Amsterdam. Zie wat daar aan vechtpartijen zijn. Ik mag niet meer naar de supermarkt, want daar zijn medewerkers die klanten in elkaar slaan. Met andere woorden, dat er in de kroeg zo nu en dan gevochten wordt, maar mij nog niet tot een vechtersbaas als ik daar heen ga.
7. Daarvoor zou ik niet naar de kroeg gaan. En vervolgens kan dat ook prima op het perron op het station. Daar mag je toch wel komen?
8. Zwartverkopers zijn overal. Slechte zaken worden ook in nette restaurants beklonken. En als ergens dieven aanwezig zijn, is dat hun verantwoordelijkheid, niet de mijne.
9. Als ik op tijd uit de kroeg vertrek hoef ik niet te liegen. Als ik langer bij een vriend blijf hangen zou ik dan ook moeten liegen? Dit argument van jou houdt geen stand.
10. Wederom maak je een redeneerfout. Als de kroeg verkeerd is, dan is het een spelonk van satan. Zolang dit in de discussie nog niet is vastgesteld dan is dit een ononderbouwd waardeoordeel. Nogmaals, begeren kun je ook op het perron. En op het perron wordt een hoop begeerd (lees de hartkloppingen in RAILS maar eens door...). Op verjaardagen wordt net zogoed begeerd, dus daar moeten we ook maar niet meer heen gaan dan...
Je hebt wel gelijk dat veel zaken in de kroeg gebeuren, maar dat maakt daarmee de plaats kroeg nog niet direct slecht. Dat zou pas gebeuren als de kroeg daarvoor gemaakt was, zoals het bordeel gemaakt is voor hoererij.
*TK heeft weer eens een lange verhaal getiept, was al even terug*