Kanseltaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Re: Kanseltaal

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 22:57

jas schreef:
wh schreef:
jas schreef:
Raido schreef:Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel en verwonderde me over de verschikkelijke termen die in de preken voorkomen, ik volg het wel (Ds. Lamain). Maar stel dat je iemand mee neemt naar je kerk, en die hoort een preek lezen of live, met de volgende termen.

1. De doodsjordaan.
2. Door de Hel naar de Hemel
3. Je moet met een strop om je keel naar de Hemel
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen
6. Geestelijke boosheden in de lucht
7. Nimmereindigende eeuwigheid

Enz...

Snapt die persoon dan ook maar iets van die preek? Zal hij ooit weerkomen?

Lamains preken zijn een opeenstapeling van clichés. Voor de rest had de man niet veel zinnigs te vertellen, dan; hmm, ken je dr wa fan mensuh? hm?

Het gaat weer goed momenteel, lekker weer om je heen schoppen naar zoveel mogelijk dominee`s en kerken waarin je eens al een keer gezeten hebt.
Er zullen altijd mensen blijven waar geen 1 kerk goed genoeg voor is.
Misschien moet je een keer bij je zelf te raden gaan, wat er bij jezelf niet
klopt!!!

Ds Lamain had wel zeker iets zinnigs te vertellen, hij mocht preken Zijn Woord.

Nou leuk, ik vind van niet. Ik heb alleen maar onzin van hem gehoord maar geen enkele schriftuurlijke uitleg.

Het gaat er niet om wat jij er van vindt, maar wat God er van vindt. Die getrouwe knecht des Heeren mag al reeds vele jaren juichen voor Gods troon.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 23:06

caprice schreef:Het gaat er niet om wat jij er van vindt, maar wat God er van vindt. Die getrouwe knecht des Heeren mag al reeds vele jaren juichen voor Gods troon.

Van mij mag ie best in de hemel zijn hoor. Dat geloof ik ook wel. Maar een getrouwe knecht, daar versta ik toch iets anders onder.
Ik vond hem zeker niet zuiver in de leer.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 23:17

jas schreef:
caprice schreef:Het gaat er niet om wat jij er van vindt, maar wat God er van vindt. Die getrouwe knecht des Heeren mag al reeds vele jaren juichen voor Gods troon.

Van mij mag ie best in de hemel zijn hoor. Dat geloof ik ook wel. Maar een getrouwe knecht, daar versta ik toch iets anders onder.

Jij vindt wel vaker wat.
Maar jij bent zuiver in de leer, hoor. :?

Vele laatsten zullen de eersten zijn, en vele eerste de laatsten.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 11 jan 2005 23:20

jullie doen nou net of jullie God zelf zijn , wie van jullie is het nu ?

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 23:23

Spons schreef:jullie doen nou net of jullie God zelf zijn , wie van jullie is het nu ?

Gelukkig zijn we het geen van beiden.

Anders zou het slecht aflopen met de wereld.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 23:26

caprice schreef:
jas schreef:

Jij vindt wel vaker wat.
Maar jij bent zuiver in de leer, hoor. :?

Dank je. Als het anders is, hoop ik dat je het ook zegt. :D

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 11 jan 2005 23:30

Anders zou het slecht aflopen met de wereld.
Dus als jij God zou zijn zou het er nog erger aan toe gaan in de wereld met rampen etc, etc,

Dat klinkt echt als het eerste en 2e gebod, heb u naaste lief als uzelf , nee dit getuigt van liefde wat jij nu zegt, Oh wacht met dreigende taal bekeer je mensen :(

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 23:44

Genoeg gekrakeeld. Kanseltaal, daar ging het over. Kanseltaal kan de boodschap verhullen, dat is mijn mening. Laten we het niet langer hebben over dominee x of y, maar over het onderwerp. Kanseltaal moet niet een soort vakjargon worden wat alleen nog te begrijpen is voor ingewijden. Jezus, maar ook later Paulus, sprak de mensen aan in een taal die ze begrepen en met voorbeelden die ze aansprak. Gods Woord is geen magische kode, al zouden sommigen dat soms wel willen, het is de bekendmaking van Zijn wil aan een goddeloze wereld die Hij liefheeft.
Laten we dat vooropstellen, dat het er om gaat, mensen tot bekering te brengen door dat Woord. Het moet een levendmakend Woord worden. Zodat met recht gezegd kan worden dat het niet ledig tot Hem zal wederkeren. Het zal ook niet ledig tot Hem wederkeren, want Hij zegt Zelf dat dat niet zal gebeuren. Maar dan moet het ook wel onversneden gebracht worden en niet verkapt of verhuld in warrige verhaaltjes of niet ter zake doende cliché's.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 12 jan 2005 00:13

Even voor de liefhebbers een bevindelijke predikant zonder verhullingen en onduidelijkheden: wijlen ds Huisman. (www.dshuisman.nl)

Een heel mooie preek van 'm: http://www.dshuisman.nl/PDF/BOEK2/6_Matt9.pdf

Een paar heel mooie stukken uit bovengenoemde preek (sorry voor de lange stukken, maar dit is zo'n mooie preek!!):

Er zijn mensen die zeggen: Ach, de Heere werkt niet meer in deze tijd, de Geest des Heeren werkt niet meer, of, het is een Geesteloze tijd. Waar hoor je nog van een ware bekering tot God? Geliefden, pas op, als je met zo'n geest bezet bent, dan kunt u niet zalig worden. Als je niets meer van God verwacht, dan doet God ook niets meer. Onthoud dat goed. Want God wil, dat je in het komen tot Hem iets van Hem verwacht. Daar heeft God recht op. God heeft Zichzelf toch nooit tot een leugenaar gemaakt, tot een bedrieglijk man die zijn woord niet houdt. Je kunt toch God niet beschuldigen, dat het aan Hem ligt, dat je Hem niet vreest, niet dient, niet nawandelt en Zijn werken niet ziet. Ach, denk toch zo niet van God. Nee, denk liever net zoals deze twee blinden. Ze hebben geen enkel bewijs, dat ze welkom waren.
Begin niet van achteren! Er zijn hier wellicht mensen, die zeggen: Ja, maar kijk, ik zou de Heere wel aanroepen, als ik maar wist, dat het echt bij mij was, en ik zou wel dag en nacht aanhouden als ik maar wist, dat de Heere wel een keer zou horen.
(..)
Da Costa heeft eens gezegd: Wie moet er beginnen in het werk der zaligheid, u of de Heere? En dan zegt hij: U moet beginnen en u begonnen zijnde, zal ervaren, dat niet u begonnen zijt, maar dat God begonnen is. Dat is echte theologie, dat is kennis van God en goddelijke zaken. O, dat is vast en zeker waar: geen sterveling zal ooit uit zichzelf begeren om door Christus verlost en gered te worden. Dat ben ik van ganser harte met u eens! Dat is Gods zaak. Maar er zal ook geen sterveling gered worden, die niet tot Hem komt, en dat is úw zaak! Want het is úw zaak nìet, om te geloven de verborgenheden van God, maar het is uw zaak wèl, om op de roepstem van de Heere naar Jezus te komen. Dát is de zaak.
Ik heb vroeger, als ouderling, wel eens een preek gelezen van Aving en ik herinner me nog, dat boven die preek stond: De uitwendige roeping, de grond des geloofs. De uitwendige roeping is de grond des geloofs. Die uitwendige roeping, waarmee God heden tot een ieder van u komt, is voor u een grond des geloofs. Op die uitwendige roeping moet en moogt gij komen en àls gij komt, dan zult u achteraf bevinden, dat die roeping een waarachtige, goddelijke, door de Heilige Geest gewerkte roeping is geweest.
(..)
Dan roept Jezus u op dit ogenblik en Hij wacht op een antwoord, voordat ik straks Amen zeg. Hij wacht, op wat uw antwoord zal zijn. Gelooft gij, gelooft gíj? Nee, nu niet naar dit kind van God kijken of naar die man, waarvan u weet, dat God in hem werkte; de Heere vraagt het heden aan u. Daar die vrouw en daar dat kind en daar die man en aan u hoofd voor hoofd, zoals ge hier nu zit: Gelooft gij, dat IK dàt doen kan? Ik ken uw hart niet, ik weet niet wat scheiding maakt tussen God en uw ziel. Maar ú moet het weten, als u er van af wil, dan is hier het redmiddel: Gelooft u, dat IK dàt doen kan? En werkelijk laat het geen dode terminologie zijn dan is er geen zonde te groot. Al waren dan werkelijk al de zonden van Adams nakroost op uw ziel saam gebonden; het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden.
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 00:24

The_Pim schreef:Even voor de liefhebbers een bevindelijke predikant zonder verhullingen en onduidelijkheden: wijlen ds Huisman. (www.dshuisman.nl)

Een paar heel mooie stukken uit bovengenoemde preek (sorry voor de lange stukken, maar dit is zo'n mooie preek!!):

Er zijn mensen die zeggen: Ach, de Heere werkt niet meer in deze tijd, de Geest des Heeren werkt niet meer, of, het is een Geesteloze tijd. Waar hoor je nog van een ware bekering tot God? Geliefden, pas op, als je met zo'n geest bezet bent, dan kunt u niet zalig worden. Als je niets meer van God verwacht, dan doet God ook niets meer. Onthoud dat goed. Want God wil, dat je in het komen tot Hem iets van Hem verwacht. Daar heeft God recht op. God heeft Zichzelf toch nooit tot een leugenaar gemaakt, tot een bedrieglijk man die zijn woord niet houdt. Je kunt toch God niet beschuldigen, dat het aan Hem ligt, dat je Hem niet vreest, niet dient, niet nawandelt en Zijn werken niet ziet. Ach, denk toch zo niet van God. Nee, denk liever net zoals deze twee blinden. Ze hebben geen enkel bewijs, dat ze welkom waren.
Begin niet van achteren! Er zijn hier wellicht mensen, die zeggen: Ja, maar kijk, ik zou de Heere wel aanroepen, als ik maar wist, dat het echt bij mij was, en ik zou wel dag en nacht aanhouden als ik maar wist, dat de Heere wel een keer zou horen.
(..)
Da Costa heeft eens gezegd: Wie moet er beginnen in het werk der zaligheid, u of de Heere? En dan zegt hij: U moet beginnen en u begonnen zijnde, zal ervaren, dat niet u begonnen zijt, maar dat God begonnen is. Dat is echte theologie, dat is kennis van God en goddelijke zaken. O, dat is vast en zeker waar: geen sterveling zal ooit uit zichzelf begeren om door Christus verlost en gered te worden. Dat ben ik van ganser harte met u eens! Dat is Gods zaak. Maar er zal ook geen sterveling gered worden, die niet tot Hem komt, en dat is úw zaak! Want het is úw zaak nìet, om te geloven de verborgenheden van God, maar het is uw zaak wèl, om op de roepstem van de Heere naar Jezus te komen. Dát is de zaak.
Ik heb vroeger, als ouderling, wel eens een preek gelezen van Aving en ik herinner me nog, dat boven die preek stond: De uitwendige roeping, de grond des geloofs. De uitwendige roeping is de grond des geloofs. Die uitwendige roeping, waarmee God heden tot een ieder van u komt, is voor u een grond des geloofs. Op die uitwendige roeping moet en moogt gij komen en àls gij komt, dan zult u achteraf bevinden, dat die roeping een waarachtige, goddelijke, door de Heilige Geest gewerkte roeping is geweest.
(..)
Dan roept Jezus u op dit ogenblik en Hij wacht op een antwoord, voordat ik straks Amen zeg. Hij wacht, op wat uw antwoord zal zijn. Gelooft gij, gelooft gíj? Nee, nu niet naar dit kind van God kijken of naar die man, waarvan u weet, dat God in hem werkte; de Heere vraagt het heden aan u. Daar die vrouw en daar dat kind en daar die man en aan u hoofd voor hoofd, zoals ge hier nu zit: Gelooft gij, dat IK dàt doen kan? Ik ken uw hart niet, ik weet niet wat scheiding maakt tussen God en uw ziel. Maar ú moet het weten, als u er van af wil, dan is hier het redmiddel: Gelooft u, dat IK dàt doen kan? En werkelijk laat het geen dode terminologie zijn dan is er geen zonde te groot. Al waren dan werkelijk al de zonden van Adams nakroost op uw ziel saam gebonden; het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden.

En hier stem ik helemaal mee in.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2005 08:14

Net als jij dus...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 12 jan 2005 10:08

The_Pim schreef:Even voor de liefhebbers een bevindelijke predikant zonder verhullingen en onduidelijkheden: wijlen ds Huisman. (www.dshuisman.nl)

Ja, schitterend!
Maar WAAR wordt deze prediking nu nog gehoord in de GerGem? Niet bij ons! En leren de huidige studenten van de Theologische School nog dat dìt de manier is om de mensen te dwingen om in te komen? Ik vrees van niet! Sterker nog, ik vrees dat ze ervoor worden gewaarschuwd om zo te spreken. En dat is een reden tot grote zorg.
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2005 10:28

Nog zo'n woord : bevindelijke ...

(..)
(..)

Juist ... doet me denken aan de reclame van DSM ... dat kan makkelijker..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 12 jan 2005 15:07

Volgens mij zijn we een beetje off-topic...

Maar ik sta inderdaad ook te kijken van deze preek.
Is dit een Ger Gem preek?
Dit heb ik nog never gehoord!!!
the most important things in life are not things

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 15:14

Raido schreef:Dan roept Jezus u op dit ogenblik en Hij wacht op een antwoord, voordat ik straks Amen zeg. Hij wacht, op wat uw antwoord zal zijn. Gelooft gij, gelooft gíj?

Als je maar weet dat die oproep ook jouw persoonlijk geldt.

Terug naar “Archief”