Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 22:29

Alexandra schreef:Voor degenen die zich dan persé niet willen bekeren uit angst voor schijngeloof en zelfbedrieging: bid de hele dag, week uit week, jaar in jaar uit tot de Vader om de Heilige Geest; Jezus heeft zelf gezegd dat de Vader die niet zal weigeren! De Heilige Geest zál je zeker inzicht geven in je zonde en liefde tot Christus. Bid gelovig, d.w.z. verwácht ook echt van de Vader dat Hij de Heilige Geest zal schenken. Ik verzeker je, dat duurt geen jaren...

En zo is dat. Geloof Hem op Zijn Woord, Hij kan niet liegen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 jan 2005 23:05

Soms bekruipt me het gevoeld dat sommige weten wat Gods verborgen besluiten zijn en daarop mogen concluderen dat Zijn geopenbaarde een leugen is.

Want er staat geschreven dat er vele geroepen zijn en weinigen uitverkoren. En Als dan Jezus zegt; komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn. (niet die uitverkoren zijn) en in groot verdriet roept. Jeruzalem Jeruzalem. Hoe menig maal hebt Ik U bijeen willen vergaderen..... dan moet worden geconcludeerd dat de verborgen wil van God niet strookt met deze uitspraken. En dat de Heere Jezus toneel staat te spelen.

Ik weet zeker dat bijvoorbeeld Loesje dit een verschrikkelijk blasfemistische uitspraak vind. (en laten we wel wezen dat is het natuurlijk ook) Maar leg me nou eens uit hoe jij anders denkt. Ik kan niet anders dan deze conclusie uit jouw woorden trekken.

Is de doop niet al een teken een zegel. Het lijkt me zonne klaar dat de Heere niet de verzwaring van het oordeel daarmee op het oog heeft, nee integendeel daar heeft Hij ons behoudt mee op het oog. Maar waar blijkt dat tegenwoordig in onze kerken nog uit. We dopen tegenwoordig aan de ouders van de gemeente, (niet meer aan de gelovigen, wat er wel oorspronkelijk staat) We hebben het over een verbond. Veel ds's in de gg (om maar bij mijn eigen gemeente te bljiven) komen niet verder terwijl het gewoon HET GENADE VERBOND is. Als we de wet lezen stellen we ons onder de Tucht van de wet. Maar als de belijdenis word gelezen dan krijg je in stees meer gevallen niet meer WIJ DOEN BELIJDENIS VAN HET GELOOF maar wij lezen u de geloofsbelijdenis.

Ik blijf dit een zorgelijke ontwikkeling vinden. Blijkbaar slaan we een weg in waar slechts nog gesproken wordt over de weg die God met zijn Volk gaat. Maar er is geen ruimte mee voor evangelie verkondiging. Stel dat mensen Jezus stelen, of een papieren Jezus hebben of een Jezus van 5 letters of over een juigend Christendom gaan spreken. (zulke uitspraken vind ik pure blasfemie) Terwijl er toch overduidelijk deze opdracht is voor de ds's in de kerk: Lu 14:23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;

Zoals ook Jezus tegen de Emaus gangers zegt

En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.

Is dat nog wel de boodschap. Nee er word aan symptoom bestrijding gedaan. Zoal laatst ook weer in het jongerenblad de Daniel waar een ds aangeeft dat het zo gevaarlijk is dat tegenwoordig Jezus maar zo makkelijk word aangenomen. Hij wilde er expliciet voor waarschuwen. Nee nu niet een keer tegen de andere kant. Maar nu juist tegen deze kant van de sloot. Maar dan denk ik Beste ds. Ik kan me niet meer herinneren dat er voor hypercalvinisme wordt gewaarschuuwd in uw blad. En ik lees het blad toch al jaren. Het is zo eenzijdig wat u doet.

tot zover deze klaagzang.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 jan 2005 23:14

jacobH schreef:Soms bekruipt me het gevoeld dat sommige weten wat Gods verborgen besluiten zijn en daarop mogen concluderen dat Zijn geopenbaarde een leugen is.

Want er staat geschreven dat er vele geroepen zijn en weinigen uitverkoren. En Als dan Jezus zegt; komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn. (niet die uitverkoren zijn) en in groot verdriet roept. Jeruzalem Jeruzalem. Hoe menig maal hebt Ik U bijeen willen vergaderen..... dan moet worden geconcludeerd dat de verborgen wil van God niet strookt met deze uitspraken. En dat de Heere Jezus toneel staat te spelen.

Ik weet zeker dat bijvoorbeeld Loesje dit een verschrikkelijk blasfemistische uitspraak vind. (en laten we wel wezen dat is het natuurlijk ook) Maar leg me nou eens uit hoe jij anders denkt. Ik kan niet anders dan deze conclusie uit jouw woorden trekken.

Ik vind dit spotten, want weende Jezus niet: Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

En daar ligt het nu aan. Aan ons bedorven bestaan. Wij willen niet van nature. Het is zo'n groot wonder als dat door genade anders mag worden.

Wij weten niet wie de uitverkorenen zijn (gelukkig), want dat ligt in Gods verborgen raad besloten. Daarom mag een íeder toegaan tot die genadetroon. En als we niet gaan ligt het toch aan ons?
Of dacht je de Christus een aantal mensen weggestuurd zou hebben met de woorden: 'Je was niet verkoren.'?

Laten we toch niet bij de uitverkiezing beginnen. Dan proberen we te beginnen aan de kant waar God eindigt.
Laat ons de oproep gehoorzamen die de Heere gebiedt, die geen lust heeft in de dood van de goddelozen:

BEKEERT U

De tijd is voorts kort. Haast u, spoed u om uws levens wil!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2005 23:21

jacobH schreef:Zoal laatst ook weer in het jongerenblad de Daniel waar een ds aangeeft dat het zo gevaarlijk is dat tegenwoordig Jezus maar zo makkelijk word aangenomen. Hij wilde er expliciet voor waarschuwen. Nee nu niet een keer tegen de andere kant. Maar nu juist tegen deze kant van de sloot. Maar dan denk ik Beste ds. Ik kan me niet meer herinneren dat er voor hypercalvinisme wordt gewaarschuuwd in uw blad. En ik lees het blad toch al jaren. Het is zo eenzijdig wat u doet.

Misschien is het omdat de reformatorische kerken zich duidelijk willen profileren tegenover de toenemende invloed van 'linksere' stromingen op hun jongeren?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 23:23

caprice schreef:
jacobH schreef:Soms bekruipt me het gevoeld dat sommige weten wat Gods verborgen besluiten zijn en daarop mogen concluderen dat Zijn geopenbaarde een leugen is.

Ik vind dit spotten, want weende Jezus niet: Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

En daar ligt het nu aan. Aan ons bedorven bestaan. Wij willen niet van nature. Het is zo'n groot wonder als dat door genade anders mag worden.

Wij weten niet wie de uitverkorenen zijn (gelukkig), want dat ligt in Gods verborgen raad besloten. Daarom mag een íeder toegaan tot die genadetroon. En als we niet gaan ligt het toch aan ons?
Of dacht je de Christus een aantal mensen weggestuurd zou hebben met de woorden: 'Je was niet verkoren.'?

Laten we toch niet bij de uitverkiezing beginnen. Dan proberen we te beginnen aan de kant waar God eindigt.
Laat ons de oproep gehoorzamen die de Heere gebiedt, die geen lust heeft in de dood van de goddelozen:

BEKEERT U

Caprice, dat zegt JacobH toch ook? Waarom is dat dan spotten? Hij wil alleen iets duidelijk maken volgens mij.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 jan 2005 23:23

caprice schreef:

BEKEERT U

caprice: blasfemie is God laster. Dus we zijn het eens.
We moeten niet beginnen met de uiterkiezing todat God ons verteld dat we uitverkoren zijn. EERDER NIET. En het is de schande van deze tijd dat dit word omgedraaid.

Als je ECHT bekeerd wilt worden dan zal dat ook zeker gebeuren. Dus het loont weldegelijk om ondanks alle voorwaarden die je mist tot Christus te gaan. En als je dat niet doet is dat niet op de schuld van het uitblijven van Gods genade. NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEH DAT IS EIGENSCHULD. Ik verfoei zulke schijnbaar vrome uitspraken Caprice.

We hebben met een God van doen die gewillig is om mensen zalig te maken. Maar de mens zelf wilde niet. Dat is heel wat anders om God de bal terug te spelen dat Hij blijkbaar niet gewillig is om Zijn genade te schenken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 jan 2005 23:35

jas schreef:
Absoluut schreef:
jas schreef:Ik vind het echt een heel goedkope smoes. Zo leg je voor 100% de schuld bij God. Een mens kan wel degelijk dingen tegen zn zin doen. Dat moet je ook hierbij doen. Niet omdat je daardoor zalig wordt, maar omdat God dat eist. Maar ach, zinloze discussie.

Even kort en duidelijk: Als je op deze manier verder gaat met discussieren, discussieer ik niet meer met je.

Iemands woorden uitmaken voor een smoes.
Zeggen dat iemand een loze vooronderstelling heeft.
Op iemand zijn postings voor de helft ingaan.
Op de man spelen.
Afsluiten met opmerkingen die met de discussie niks te maken hebben.
Overkomen als degene die het alleen weet.

Jas, bovenstaande dingen zijn misschien een overdenking voor jou waard. Is dat de juiste manier van discussieren?

Dit slaat echt helemaal nergens op. Wat heb ik nu verkeerd gezegd dan? Wou jij dan beweren dat je recht hebt om nee te zeggen tegen Christus.Wel, hierbij nog een keer dan:
Elke reden die genoemd wordt om niet tot Christus te gaan, is een smoes.
En als je, doordat ik dit zeg, niet met me wil discussiëren, zegt dat wat over jouw staat voor de eeuwigheid, je onbekeerlijkheid, je hardigheid des harten. Dit schijngeloof zal velen op wolken van onbekeerlijkheid zachtjes naar de hel dragen.
Sorry, maar ik pas Gods boodschap niet aan. Daarvoor moet je bij de zachte heelmeesters wezen.
Ik zeg met Luther: ik kan niet anders.

Jas, het mag jou inmiddels ook voor 100% duidelijk zijn (we hebben het vaak genoeg gezegd), dat we God niet de schuld geven. Eens hebben wij de keuze gemaakt, helemaal vrijwillig.

En elke reden om niet tot Christus te gaan is een smoes? 'k Denk dat het alleen maar eerlijkheid is. Het geloof moet worden gegeven. Het geloof kan nooit een oorzaak van je bekering zijn (je kunt het jezelf niet geven), het is een middel. Er is maar één oorzaak van bekering en dat is Christus. En dat wij het bevel tot geloof en bekering niet willen en niet kunnen opvolgen en dat er tòch nog mensen worden bekeerd, laat dàt nu het grote wonder zijn wat niemand kan begrijpen. Wij willen het allemaal zo graag beredeneren, zelf vluchten, zelf geloven, maar dan is het geen wonder meer.

Overigens heb ik vanavond een ds van de GGiN (die door Jas het minst wordt gewraakt) horen preken en tja... die heb ik toch echt niet iets anders horen beweren. Jas, ik begrijp dat je vindt dat hij naar de Geest preekt, dat vind ik ook; het was ècht.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 jan 2005 23:50

Maja de Bij schreef:
Absoluut schreef:Inderdaad gek. Zolang je iets verstandelijk weet hoeft het in je hart nog niet zo bekend te zijn. Je kunt iets verstandelijk wel weten, maar of je het dan wil? Dat is iets heel anders, beste Jas. Al weet ik dat het beter voor mij is om tot Jezus te gaan, daarom doe ik het nog niet. Ik wil het namelijk helemaal niet. Wat heb je dan aan een oproep om tot Jezus te gaan? Niemand wil dit. En tegen je natuur ingaan kun je uit jezelf niet.

Elke keer als ik dit soort uitspraken lees, lopen me de rillingen weer over de rug. Dit kan en mag niet waar zijn! Ik moet denken aan een tekst van Paulus : ontwaakt, gij die slaapt en staat op uit de dood en Christus zal over u lichten. Dat is echt wel wat anders dan jij hier schrijft.
Jou opvatting moeten je of volslagen lijdelijk maken ("ik zie wel of ik uitverkoren ben") of wanhopig als ware dit leven alleen slechts een voorportaal van de hel. Want er is zo geen enkele grond tot hopen meer, je hebt Gods beloften voor je buiten werking gesteld door ze niet te geloven. Je haalt je doelbewust de vloek van de Heere op de hals, en je zegt : ik wil niet anders. Ik snap dat echt niet. Waarom toch?
Tegen deze onwil is dan ook geen kruid gewassen, verwijt Jezus zelf ook niet de Joden : gij hebt niet gewild?

Korte reactie op een (volgens mij) cruciale stelling in je betoog: er is nog maar één grond om te hopen en dat is Christus. Als je het zelf helemaal niet meer kunt, als je nergens meer weg weet met je narigheid is Christus er nog. Maar voor we zover zijn willen we het zo graag zelf oplossen. We willen niet omkomen, daarom zoeken we steeds zelf vluchtroutes. Het 'kom ik om, zo kom ik om' van Esther wil er bij ons niet zo snel in. En pas als Christus de énige vluchtroute opent zíén we die. Geen moment eerder.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 jan 2005 23:56

Solus schreef:Ik ben het doorgaans wel met Loezje eens, maar niet als zij zegt dat de genade alleen aan de uitverkorenen aangeboden moet worden. Dat is onbijbels. De genade wordt aan iedereen aangeboden. Er is een recht van toegang voor iedereen (zie de preken van de gebr. Erskine). Dat wil niet zeggen dat iedereen komt. Er is nl. ook een recht van bezit. En dat is niet voor iedereen, maar alleen voor de uitverkorenen. Die zullen komen! En in welke weg? In een weg van smeking en geween, zegt Jeremia. Het zijn gebrokenen van hart, armen van geest, zo leert Jezus ons in de bergrede. In de veroordeling van zichzelf zullen ze hun heil in Christus zoeken. Mijn persoonlijke ervaring is dat de Heere je eerst de schuldbrief thuisbezorgt, en je gaat leren tegen een goeddoend God zwaar en menigmaal gezondigd te hebben, vooraleer je geloofsogen krijgt voor de dierbaarheid en gepastheid van Christus. Lees het eerste nachtgezicht van Zacharia eens. Waar was de man op het paard (Christus) te vinden? Juist ja: in de diepte, waar de mirten groeien.... Mochten we er allen gebracht worden.

Solus, wanneer de (bijzondere, ik bedoel niet de algemene) genade aan iedereen wordt aangeboden, hebben we dan niet te maken met een falende Christus? Want dat zou m.i. betekenen dat Christus aanbiedt en dat de zondaar weigert. Hiermee bedoel ik dus niet dat iedereen het aanbod in woorden hoort preken, maar dat het echt in het hart wordt gebracht. Kan na zo'n aanbod een zondaar nog weigeren? Lijkt mij niet, want dan wordt eerst zijn hart geopend, terwijl het daarna weer wordt gesloten? De genade van God is onwederstandelijk; we kunnen het dus niet tegenhouden.
Misschien lees ik jouw betoog anders dan jij bedoelde, laat het dan even weten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 23:58

Loezje schreef:En elke reden om niet tot Christus te gaan is een smoes? 'k Denk dat het alleen maar eerlijkheid is. Het geloof moet worden gegeven. Het geloof kan nooit een oorzaak van je bekering zijn (je kunt het jezelf niet geven), het is een middel. Er is maar één oorzaak van bekering en dat is Christus. En dat wij het bevel tot geloof en bekering niet willen en niet kunnen opvolgen en dat er tòch nog mensen worden bekeerd, laat dàt nu het grote wonder zijn wat niemand kan begrijpen. Wij willen het allemaal zo graag beredeneren, zelf vluchten, zelf geloven, maar dan is het geen wonder meer.

Ik heb nog nooit zoveel smoezen achter elkaar gezien. Op zich zijn ze allemaal waar, maar ze worden zo makkelijk opgesomd. Ik denk dat je ze zelfs droomt. Wat je zei over eerlijkheid, daar ben ik het niet mee eens. Het blijft staan dat elke reden om niet tot Christus te gaan een smoes is, die niet voortkomt uit eerlijkheid maar uit onze verdorvenheid. Zolang wij niet in Christus zijn, kunnen we hierin niet eerlijk zijn. Als we eerlijk waren, zouden we ook onze verdorvenheid inzien en tot Christus vluchten. Overigens heb ik nergens gezegd dat het geloof de oorzaak van de bekering is dus probeer me een dergelijke grove dwaling niet in de schoenen te schuiven. Het is onmogelijk dat het geloof een oorzaak van de bekering is, omdat het er een gevolg van is. Je last dit heel subtiel in als een argument om mij te weerleggen zodat het lijkt alsof dat mijn mening is terwijl ik dat juist één van de grootste dwalingen vind die er bestaan.
Wij hoeven niet alles wat wij doen ook meteen te geloven. Als iemand ziek is, en naar de dokter gaat wil dat nog niet zeggen dat hij ook meteen gelooft dat die dokter hem beter kan maken. Het gaat mij erom dat je weet dat je geestelijk ziek bent. Alleen al daarom moet je tot Christus gaan. Beklaag je bij Hem over je toestand van ongevoeligheid over je ziekte maar wacht niet met gaan tot je zelf denkt dat je ziek genoeg bent om te gaan. Dan kon het wel eens te laat zijn. Terugkijkend zal geen enkele oprechte gelovige kunnen zeggen dat hijzelf de eerste stap gezet heeft. Elke handeling die je doet doe je onder de toelating Gods of omdat Hij wil dat je die doet. Ik geloof in God als een absolute Almacht. Jij moet dus niet denken dat je iets kunt doen zonder dat Hij dat wil. Zo kun je ook niet tot Christus gaan, zonder dat Hij dat wil. Als je dus gaat, is dat omdat Hij dat wil. Dus GA!

Loezje schreef:Overigens heb ik vanavond een ds van de GGiN (die door Jas het minst wordt gewraakt) horen preken en tja... die heb ik toch echt niet iets anders horen beweren. Jas, ik begrijp dat je vindt dat hij naar de Geest preekt, dat vind ik ook; het was ècht.

Hoe weet je dat? Ben je plotseling wedergeboren dan? Heb je geestesoren en ogen gekregen? Hoe weet je dan of het echt was?
Niet dat ik niet geloof dat het niet echt was hoor, ik vraag me slechts af hoe jij dat kunt beoordelen. Je bent immers geestelijk dood?

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 jan 2005 00:09

jas schreef:
Loezje schreef:Overigens heb ik vanavond een ds van de GGiN (die door Jas het minst wordt gewraakt) horen preken en tja... die heb ik toch echt niet iets anders horen beweren. Jas, ik begrijp dat je vindt dat hij naar de Geest preekt, dat vind ik ook; het was ècht.

Hoe weet je dat? Ben je plotseling wedergeboren dan? Heb je geestesoren en ogen gekregen? Hoe weet je dan of het echt was?
Niet dat ik niet geloof dat het niet echt was hoor, ik vraag me slechts af hoe jij dat kunt beoordelen. Je bent immers geestelijk dood?

Hoe ik dat kan beoordelen? Op dezelfde manier als jij dat kunt. Kan ik dus heel kort over zijn.

jas schreef:Dus GA!

Jas, ik ben bang dat we alweer te lang in elkaars vaarwater hebben gezeten. Voordat er meer insinuaties van mijn kant en beledigingen van jouw kant op dit forum komen wil ik de wijste zijn: ik ga al. Al bedoelde jij er wat anders mee; het was zo vetgedrukt dat ik eerst wat anders dacht :P . Wij hebben elkaar weer voor enige tijd niets, maar dan ook helemaal niets te zeggen. We kennen elkaars meningen door-en-door en kunnen waarschijnlijk allebei onze tijd beter besteden dan aan elkaar en op dit forum.

een groet aan iedereen,
Loezje

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 00:11

Loezje schreef:Solus, wanneer de (bijzondere, ik bedoel niet de algemene) genade aan iedereen wordt aangeboden, hebben we dan niet te maken met een falende Christus? Want dat zou m.i. betekenen dat Christus aanbiedt en dat de zondaar weigert. Hiermee bedoel ik dus niet dat iedereen het aanbod in woorden hoort preken, maar dat het echt in het hart wordt gebracht. Kan na zo'n aanbod een zondaar nog weigeren? Lijkt mij niet, want dan wordt eerst zijn hart geopend, terwijl het daarna weer wordt gesloten? De genade van God is onwederstandelijk; we kunnen het dus niet tegenhouden.
Misschien lees ik jouw betoog anders dan jij bedoelde, laat het dan even weten.

Jij verwart de aanbieding van de Geest in het hart met die van de predikant aan zijn hoorders. Het onderscheid wat de Geest wel maakt, kan en mag de predikant niet maken. Daarom moet Christus zaligmakend aangeboden worden aan allen. Het is de Geest die de verborgen Raad Gods uitwerkt en de genade in het hart brengt bij wie Hij wil.
Daar komt nog bij, dat het verwerpen van Christus geen zonde zou zijn, als er niet ook een welmenende opdracht tot geloof in Hem als Zaligmaker, aan vooraf zou gaan.
Wat jij doet, is proberen Gods verborgen Raad te onderzoeken, wat puur goddeloze nieuwsgierigheid is. Nooit zal God tegen een uitverkorene die nog niet tot geloof is gekomen zeggen dat hij uitverkoren is. De uitverkiezing wordt pas bevestigd door het geloof, niet eerder.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 00:21

Loezje schreef:
jas schreef:

Hoe ik dat kan beoordelen? Op dezelfde manier als jij dat kunt. Kan ik dus heel kort over zijn.

jas schreef:Dus GA!

Jas, ik ben bang dat we alweer te lang in elkaars vaarwater hebben gezeten. Voordat er meer insinuaties van mijn kant en beledigingen van jouw kant op dit forum komen wil ik de wijste zijn: ik ga al. Al bedoelde jij er wat anders mee; het was zo vetgedrukt dat ik eerst wat anders dacht :P . Wij hebben elkaar weer voor enige tijd niets, maar dan ook helemaal niets te zeggen. We kennen elkaars meningen door-en-door en kunnen waarschijnlijk allebei onze tijd beter besteden dan aan elkaar en op dit forum.

een groet aan iedereen,
Loezje

Je bedriegt jezelf op een ongelooflijke manier voor de eeuwigheid. Je wilt niet aan je valse gronden ontdekt worden en in je binnenste weet je dat dit zo is. Dat je mijn reactie als een belediging opvat is ongekend hypocriet van je. En hoe ik dingen wel kan beoordelen, wel dat is mijn veranwoording niet? Ik zeg niet dat ik Gods genade niet ken in mijn leven, ik zou niet durven om Mijn Heere voor leugenaar uit te maken.
Ik hoop dat je harde hart eens verbroken mag worden.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 jan 2005 01:07

Loezje schreef: hebben we dan niet te maken met een falende Christus? Want dat zou m.i. betekenen dat Christus aanbiedt en dat de zondaar weigert.

Een falende Christus? Lees eerst eens even het hoofdstuk over de roeping uit de Redelijke Godsdienst van Brakel (http://www.theologienet.nl/documenten/b ... oeping.pdf), en stop dan met het spuien val al die duivelse ketterijen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jan 2005 01:18

fraternoster schreef:
Loezje schreef: hebben we dan niet te maken met een falende Christus? Want dat zou m.i. betekenen dat Christus aanbiedt en dat de zondaar weigert.

Een falende Christus? Lees eerst eens even het hoofdstuk over de roeping uit de Redelijke Godsdienst van Brakel (http://www.theologienet.nl/documenten/b ... oeping.pdf), en stop dan met het spuien val al die duivelse ketterijen.

Ik vind het vreselijk dat mensen zo hun best doen om de schuld maar bij God te leggen. Het maakt me moedeloos. Ze kennen de Schrift totaal niet.
Weet je wat ik nou zo frappant vind?
Door het getheologiseer wat ze doen, ontkrachten ze hun eigen leer. De geestelijke doodstaat van de mens wordt door hun juist ontkend. Immers, ze vinden toch dat ze zoveel licht hebben dat ze zich over deze dingen een oordeel kunnen aanmatigen? Waar hebben ze dan dat licht vandaan? Als ze echt geestelijk dood waren, zouden ze dat toch niet kunnen weten?

Terug naar “Archief”