Stelling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-Rianne-

Stelling

Berichtdoor -Rianne- » 05 okt 2002 20:24

Ik heb eens telling, benieuwd naar jullie reacties.

De Tien Geboden zijn eigenlijk de Tien Vrijheden, te vergelijken met de rechten van de mens.

galactica
Verkenner
Verkenner

mee eens

Berichtdoor galactica » 06 okt 2002 11:40

Mee eens,

wat mensenrechten betreft, heeft iedereen zijn eigen visie dat hoeft op zich niet te botsen maar alleen God weet wat een mens nodig heeft om gelukkig te zijn. Zijn grenzen geven veiligheid, maar ook ruimte en vrijheid.

Daarnaast moeten we ook rekening houden met de rechten van God: zijn geboden en dat hij de Schepper is, waard om te aanbidden. Niet omdat hij dat zonodig eist of nodig heeft (God kan zonder ons) maar omdat Hij goed is, wie Hem leert kennen valt vanzelf op zijn knieen van liefde, ontzag en dankbaarheid.
Bij God staat ons heil voorop, daar gaf Hij zelfs zijn Zoon voor. Hoe kun je nou zo'n God niet liefhebben? :!:

Galactica

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 07 okt 2002 21:23

Goede stelling, Rianne!
Maar geldt dat voor iedereen?
Is het niet zo dat voor Gods kinderen geldt dat de wet vervuld is en dus 'een werk der dankbaarheid' is, maar dat voor ongelovigen van de wet gezegd wordt 'een iegelijk die niet doet al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen..........'?

Je bedoelt met 'vrijheid' natuurlijk geen 'vrijwilligheid'?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 okt 2002 11:50

Ik stem met Elsa in.
De tien geboden zijn een keiharde wet voor een ieder die Christus niet kent. Zij zullen ernaar geoordeeld worden!
Maar voor ieder die Hem kent en liefheeft zijn het de basisbeginselen van het leven.

Jopie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jopie » 08 okt 2002 20:59

In de Bijbel en met name in het oude testament lees ik in bijvoorbeeld de profeten, dat wanneer het volk Gods geboden niet naleeft er sprake is van onheil. Als er vervolgens inkeer komt zie je heilsverkondiging. Zou je dit principe toepassen in Nederland of je/mijn eigen leven dan geloof ik dat het inderdaad vrijheid geeft als ik God betrek in mijn dagelijkse leven en probeer (door de kracht van Gods Geest) te leven zoals Jezus ons dat leert door Zijn leven. Gods leefregels volgen lijkt of is soms zo moeilijk en confronterend, maar als je het goed bekijkt is puur liefde en bescherming. God kent zijn pappenheimers om het maar eens populair te zeggen. Ik ben het met de stelling eens en geloof dat het inderdaad vrijheid geeft. :!:
tja, het kan altijd beter.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 okt 2002 21:57

Elsa schreef: Is het niet zo dat voor Gods kinderen geldt dat de wet vervuld is en dus 'een werk der dankbaarheid' is, maar dat voor ongelovigen van de wet gezegd wordt 'een iegelijk die niet doet al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen..........'?

TK schreef: De tien geboden zijn een keiharde wet voor een ieder die Christus niet kent. Zij zullen ernaar geoordeeld worden!

Ik kan het daar toch niet helemaal mee eens zijn. (Het zou ook eens wel ;-)) Als het in de bijbel gaat over 'hen die onder de wet zijn' of 'zij die de wet hebben' gaat het altijd over Joden. In de eerste hoofdstukken van zijn brief aan de Romeinen is dit erg duidelijk. Enerzijds zijn er de heidenen die geen wet kennen en anderzijds zijn er de Joden die de wet wél kennen. Alleen die laatste groep wordt beoordeeld op het houden van de wet (voorzover zij niet in Jezus geloven). Heidenen worden daar niet op beoordeeld.

Datzelfde geldt denk ik ook vandaag de dag. Toegegeven, de nieuwe heidenen kennen grotendeels de wet wel, maar ik geloof toch niet dat ze daarop beoordeeld worden. Dat is speciefiek gericht op de Joden. Wij verkondigen dan ook niet zozeer de wet alswel 'Jezus Christus en die gekruisigd'. Wij worden dan ook niet geoordeeld op ons wel of niet houden van de wet; ook ongelovige kerkmensen niet. Het enige wat voor ons telt is of we Jezus Christus kennen als onze verlosser. De wet staat in onze context m.i. altijd in het kader van de dankbaarheid.

Groet,
Klaas

PS Voor de volledigheid nog even de uitzondering op de regel. Die is te vinden in de context van de tekst die Elsa aanhaalt. Paulus spreekt daar tot gelovigen die hun vertrouwen (weer) op de wet gesteld hebben i.p.v. op de genade van God (in Christus). Zij stellen zichzelf weer onder de wet. Iets wat volgens Paulus zo ongeveer het stomste is wat je kunt doen, omdat door de werken der wet niemand gerechtvaardigd wordt.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 okt 2002 12:00

Klaas,

inderdaad een onvolkomenheid in mijn verhaal. Enkel de mensen die de wet der tien geboden kennen zullen daarover geoordeeld worden. Anderen worden alleen geoordeeld over datgene wat ze van God weten. Zie romeinen 1 (is al vaker hier op het forum aangehaald)

Dus: een xtra verantwoordelijkheid voor hen die het Woord horen. Zijt niet alleen hoorders, maar ook daders!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 okt 2002 14:06

Hoi TK,

Jij: Enkel de mensen die de wet der tien geboden kennen zullen daarover geoordeeld worden.

Ik ga nog wel wat verder dan dat. Ik stel dat alleen de Joden geoordeeld zullen worden naar de wet. Kerkmensen en niet-kerkmensen die de wet wel kennen, worden volgens mij ook niet naar die wet geoordeeld. Ze worden geoordeeld op het feit of ze in God geloven.

Groet,
Klaas

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 okt 2002 16:18

hoi klaas
Ik ga nog wel wat verder dan dat. Ik stel dat alleen de Joden geoordeeld zullen worden naar de wet. Kerkmensen en niet-kerkmensen die de wet wel kennen, worden volgens mij ook niet naar die wet geoordeeld. Ze worden geoordeeld op het feit of ze in God geloven.

wordt deze wet ons iedere zondag niet geleerd en moeten we hem dan niet onderdanig zijn deze wet? dan ken je ook wel zeggen dat deze wet alleen voor mozes was, omdat God hem tegen hem vertelde. dit gaat veel te ver. deze wet was voor het volk en zijn wij dat niet dan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 okt 2002 11:29

Klaas,

mi wordt een ieder die wet en evangelie hoort, en het evangelie niet geloofd geoordeeld naar die wet. Een ieder die de wet hoort is schuldig die te houden. Alleen voor diegenen die in hem (mogen) geloven heeft Christus de vloek op de zonde (de dood) gedragen. Zodoende zal een ieder geoordeeld worden naar wat hij van God weet, behalve diegenen die gered zijn in het bloed van Christus.
Een ieder die het evangelie hoort, maar niet geloofd, zal dus de zwaarste straf ontvangen. De heiden die van niets weet, zal de minste straf ontvangen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 okt 2002 15:24

Hoi TK,

Jij: mi wordt een ieder die wet en evangelie hoort, en het evangelie niet geloofd geoordeeld naar die wet.

Dat denk ik niet. Ik denk dat hij of zij beoordeeld wordt op zijn of haar geloof. Daarin ligt ten diepste de veroordeling. De wet is niet een soort tweede weg om buiten het geloof om toch gered te worden. Maar misschien heb je een bijbelse onderbouwing voor jouw stelling?

Jij: Een ieder die de wet hoort is schuldig die te houden.

Dat klinkt me bekend in de oren. Staat dat ergens in het NT?

Jij: Alleen voor diegenen die in hem (mogen) geloven heeft Christus de vloek op de zonde (de dood) gedragen.

Jezus Chistus is voor onze zonden gestorven. Maar niet alleen voor de onze, maar ook voor die van de hele wereld. Tenminste, dat staat in de bijbel...

Jij: Een ieder die het evangelie hoort, maar niet geloofd, zal dus de zwaarste straf ontvangen.

Mischien wel, maar dan omdat hij dat evangelie (en dus God) verworpen heeft en niet omdat hij een aantal regels niet gehouden heeft.

Groet,
Klaas

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2002 20:20

Mischien wel, maar dan omdat hij dat evangelie (en dus God) verworpen heeft en niet omdat hij een aantal regels niet gehouden heeft.

in deuterononium 6 vers 2 lezen we: Opdat gij den Heere, uw God, vrezet, om te houden al Zijn inzettingen, en Zijn geboden, die ik u gebiede; gij, en uw kind, en kindkinderen, al de dagen uws levens; en opdat uw dagen verlengd worden.

dan is jou reactie op Tk niet goed, want je leest dat je al zijn geboden moet houden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 okt 2002 10:06

Klaas schreef:Dat denk ik niet. Ik denk dat hij of zij beoordeeld wordt op zijn of haar geloof. Daarin ligt ten diepste de veroordeling. De wet is niet een soort tweede weg om buiten het geloof om toch gered te worden. Maar misschien heb je een bijbelse onderbouwing voor jouw stelling?

Klaas schreef: Mischien wel, maar dan omdat hij dat evangelie (en dus God) verworpen heeft en niet omdat hij een aantal regels niet gehouden heeft.

Ik zie het zo: een ieder wordt geoordeeld naar zijn/haar werken. (Het houden van de wet.) Iedereen is dus schuldig! Maar nu heeft Christus voor diegenen die in Hem (mogen) geloven die schuld gedragen. En dus is voor hun het geloof in Christus de weg voor hun behoud.
Verder klinkt inderdaad in het evangelie (en de rest van de Bijbel) de oproep tot geloof. Wanneer je deze oproep niet volgt, zal je daar ook voor gestraft worden. Dus daarom krijg je een zwaardere straf!

Jezus Chistus is voor onze zonden gestorven. Maar niet alleen voor de onze, maar ook voor die van de hele wereld. Tenminste, dat staat in de bijbel...

Hij heeft genoeg geleden om voor de zonden van de gehele wereld te betalen, maar enkel diegenen die in hem geloven zullen op Zijn voorspraak vrij gesproken worden door de Vader.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 okt 2002 20:41

Hoi TK,

Je reactie roept een vraag bij me op. Je stelt dat iedereen geoordeeld
wordt naar zijn/haar werken. Tegelijkertijd zul je het met me eens zijn dat
die werken nooit tot zaligheid zullen leiden. Waarom zou je een ongelovige
(kerkganger) dan toch de 10 geboden op willen leggen? Heeft hij daar baat
bij t.a.v. het laatste oordeel? Krijgt hij een minder zware straf als hij
zich toch min of meer gehouden heeft aan die geboden?

Jij: Hij heeft genoeg geleden om voor de zonden van de gehele wereld te
betalen, maar enkel diegenen die in hem geloven zullen op Zijn voorspraak
vrij gesproken worden door de Vader.

Ik denk dat je staande moet houden dat Jezus voor de zonden van de gehele
mensheid gestorven is. Het inbouwen van een voorbehoud zoals jij dat doet is
volgens mij niet bijbels, maar het gevolg van een theologie die met zo'n
algehele genoegdoening niet overweg kan. Nergens in de bijbel lezen we
echter dat Jezus slechts voor een deel van de mensheid gestorven is. Waar je
over kunt twisten is de vraag hoe dat sterven (en die genoegdoening)
togerekend worden.

Groet,
Klaas

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Stelling

Berichtdoor Toriso » 21 okt 2002 22:19

-Rianne- schreef:Ik heb eens telling, benieuwd naar jullie reacties.

De Tien Geboden zijn eigenlijk de Tien Vrijheden, te vergelijken met de rechten van de mens.

Het zijn trouwens 5 ge-boden en 5 ver-boden. De eerste hebben betrekking op de verticale relatie(s). De tweede hebben betrekking op de horzontale relatie(s).

Waarom Vrijheden, klinkt dat beter? Om verwarring te voorkomen lijkt het me niet handig. Hmm, vrijheden: Gij zult niet... Thou shalt not..

K'zou liever linken naar de 9 zaligsprekingen.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Terug naar “Archief”