Ligt de lat hoog?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Ligt de lat hoog?

Berichtdoor Annemieke86 » 10 jan 2005 20:09

Zoals jullie misschien al gelezen hebben in het 'Stel je even voor' topic dat ik Belijdenis doe. Daar hebben we vele interessante discussies. Zo ook deze:
- Ligt de lat van God hoog voor ons Christenen om in Hem te blijven geloven en zo uiteindelijk eeuwig leven?

Wat vinden jullie daarvan? Ik vind dat de lat inderdaad hoog ligt MAAR anders zouden wij Christenen er toch veel te gemakkelijk over denken? Dan gaan we leven als: "Het komt toch wel goed." of "Nu even niet. Ik ben met iets anders bezig."

Meningsverschillen? Mijn mening delen? Graag :)C :D
Afbeelding

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 10 jan 2005 20:23

Ik begrijp je vraag ongeveer, en ik zal proberen iets te vertellen van mijn eigen ervaring met belijdenis en wat God van je vraagt.

Ik heb echt welbewust belijdenis gedaan, en voelde dat ik de goede keus maakte, en dat God ook mij verkoren had om Zijn kind te zijn.
Toch blijft het in mijn dagelijks leven erg moeilijk om te vervullen wat ik heb beloofd. Ik laat me snel afleiden door andere dingen. Die nemen allemaal erg veel tijd in beslag. Je kunt van alles de schuld daarvan geven, maar uiteindelijk ben je daarvoor zelf verantwoordelijk.

De laat bij God hoog? Nee , ik denk het niet...Hij zei tenslotte: geloof alleen. Toch moet je er veel voor doen. als het goed is komen deze dingen vanzelf uit je geloof voort, maar ook dan kost het best wel moeite om je gedachten erbij te houden. Iedere dag je verkeerde dingen te belijden, vaak weet ik ze aan het eind van de dag niet eens meer om te noemen.

Dan denk ik weleens aan die belofte die ik heb gemaakt...en dan schaam ik me kapot...welk normaal mens zou mij dat vergeven?
Geen, maar Hij wel...! En dat is dan aan het einde van de dag ook weer een grote troost...

De lat legt God niet hoog, onze bereidwilligheid is te laag...
Engaged @ 07-01-2005

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 10 jan 2005 20:24

amen het is allemaal heel erg simpel maar wij zijn het die het moeilijk maken
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 11 jan 2005 11:15

te hoog?

ik denk eerder dat de lat te laag ligt voor ons idee. Wij hoeven alleen maar te geloven. Alleen maar één blik op de slang in de woestijn, één blik op het kruis en het is GENOEG.
Maar wij, mensen willen er graag wat voor doen. Wij willen het graag verdienen. Wij wilden wel dat de lat hoger was.
Dan was het immer wat om te bereiken, iets om te presteren?!
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 11:28

De lat ligt hoog... omdat we het zelf niet kunnen verdienen en we dat wel graag willen doen.... de lat ligt zelfs zo hoog dat we er zelf nooit overheen kunnen komen.

En toch is er over heen komen niet moeilijk.... want Jezus wil je daar overheen tillen. Alleen willen het zo graag zelf.... En kunnen we niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 jan 2005 12:05

[quote]De lat ligt hoog... omdat we het zelf niet kunnen verdienen en we dat wel graag willen doen.... de lat ligt zelfs zo hoog dat we er zelf nooit overheen kunnen komen.

waar haal je dat dan vandaan?
Engaged @ 07-01-2005

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 jan 2005 16:43

Waarvoor denk je dat Jezus gekomen is Marije :wink: om ons over die lat te tillen want zelf kom je er niet over heen.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 11 jan 2005 16:51

M@rije schreef:
De lat ligt hoog... omdat we het zelf niet kunnen verdienen en we dat wel graag willen doen.... de lat ligt zelfs zo hoog dat we er zelf nooit overheen kunnen komen.

waar haal je dat dan vandaan?

Als je het tegen mij had, dan wil ik daar graag op antwoorden: Het was een discussie die de dominee begon. Hij had een stelling en wij konden daar op reageren. Ik stel m hier ook omdat ik graag jullie antwoorden wil horen.
Afbeelding

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 jan 2005 17:56

ze quote marnix :wink:

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 jan 2005 19:13

Ik vind de lat niet hoog liggen als Jezus zegt: geloof alleen! Hij maakt het ons zo simpel.
Wij maken het onszelf te moeilijk...
En ik geloof zeker dat je het niet zonder de kracht van de Heer kan, maar dat is niet de lat hoog van God naar mijn idee.
Dat is de zwakheid van het vlees, waarvan we zelf de oorzaak zijn.
Engaged @ 07-01-2005

André

Berichtdoor André » 11 jan 2005 20:03

Nee, mijn ervaring is dat de lat niet te hoog ligt, als je je handen ophoud en zo je geloof aanvaard en gelooft dat Hij jou God en Vader wil zijn.
Mag je zelfs al met een kinderlijk geloof tot Hem komen!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 20:28

M@rije schreef:Ik vind de lat niet hoog liggen als Jezus zegt: geloof alleen! Hij maakt het ons zo simpel.
Wij maken het onszelf te moeilijk...
En ik geloof zeker dat je het niet zonder de kracht van de Heer kan, maar dat is niet de lat hoog van God naar mijn idee.
Dat is de zwakheid van het vlees, waarvan we zelf de oorzaak zijn.

Ik ben het met je eens hoor.... ik wilde het van 2 kanten laten zien.... de lat ligt hoog omdat we het zelf niet kunnen verdienen en dat wel graag willen. Dat is de ene kant. Aan de andere kant, Jezus wil je over die lat helpen. Dat kostte Hem heel veel..... maar als je dat aanneemt en gelooft hoef je verder niets te doen.... meer is niet nodig, ga naar Hem toe en Hij helpt je er overheen!

Dat is inderdaad niet heel moeilijk.... Alleen vinden we het zo moeilijk om te accepteren dat we afhankelijk zijn van Hem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 13 jan 2005 23:45

hoog, laag > moeilijk makkelijk

Er is een lat zolang we leven. Daarin ervaren we beiden geloof ik.
Zoals God ontzettend dichtbij kan komen en ons kan raken in het hart met erg persoonlijke tekens die ons ertoe zet om de meest persoonlijke dingen met Hem te delen. Net als en nog meer dan met de persoon waar we het meeste van houden. want dat doe je graag, dat gaat gemakkelijk, de woorden blijven komen.
Tegelijkertijd is Hij ver verheven boven ons, zelfs uit ons zicht vaak als wij onszelf bewijzen dat we het niet waardig zijn dat Hij tot ons komt. Dan is het zo ontzettend moeilijk, haast een vijand waaraan we ons bloot moeten geven, maar dat is geen verplichting die helemaal met tegenzin gaat. Zijn werk in ons leven doet ons geloven en tilt ons over die hoogste lat heen.
Weet altijd dat datgene dat wij echt nodig hebben komen zal van Hem!
sol lucet omnibus

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2005 00:08

Marnix schreef:De lat ligt hoog... omdat we het zelf niet kunnen verdienen en we dat wel graag willen doen.... de lat ligt zelfs zo hoog dat we er zelf nooit overheen kunnen komen.

En toch is er over heen komen niet moeilijk.... want Jezus wil je daar overheen tillen. Alleen willen het zo graag zelf.... En kunnen we niet.

Mee eens.

Het is door Hem, door Hem alleen, om het eeuwig welbehagen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2005 13:26

Amen!

Terug naar “Archief”