Bekering van Joden bij wederkomst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 02 mar 2003 20:10

Gelukkig zijn er ook messiasbelijdende joden, maar over hen sprak ik zeker niet.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 02 mar 2003 22:21

Ik ben ook erg blij met mijn orthodoxe broeders. Van hen kunnen wij nog veel leren :wink:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 03 mar 2003 22:45

Het is Ironisch.
De joden zijn het uitverkoren volk?

Waartoe?

- Om altijd te worden veracht?

- Nooit rust te vinden en altijd in haar bestaan te worden bedreigd. Het zij door rechts, het zij door links, zoals vandaag de dag?

- Om De Christus te kruisigen, dus, plebs gezegd, om de hete kastanjes uit het vuur te halen voor de mensheid?

Wat dat betreft is de visie in het jongste boek van de Graaf iets om over na te denken. Hij oppert de visie dat de joden, door hun lijden hier op aarde, in feite via de oudtestamentische weg tot de zaligheid in kunnen gaan.

Ik ben overtuigd dat men buiten Christus niet tot de vader komt. Maar die joodse kwestie blijft interessant.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 03 mar 2003 23:05

Van der Graaf kan wel mooi zeggen dat de Joden via de oudtestamentische weg zalig worden omdat ze zo lijden. Maar er is maar een weg voor Jood en heiden en dat is Christus. In het OT keken de Joden uit naar de Verlosser. Simeon en Anna mochten Hem in de werkelijkheid zien en daarna rustig heengaan!

Vandaag de dag kijken de Joden nog steeds uit naar de Messias en verwerpen (zoals dat in 2 Kor. 4 staat) daarmee Jezus Christus die de Messias is, maar Hem willen ze niet erkennen. De verharding is over een groot deel van de Joden gekomen, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn, alzo zal geheel Israel zalig worden (Rom. 11:25 en 26).

Wat is dat geheel Israel? Ik houd het ervoor dat het een massale opwekking onder het volk Israel is. Maar het gaat erom dat het merkbaar zal zijn in de wereld. Als deze belofte wordt vervuld, zullen we dat merken en ik wil me er niet op vastpinnen dat het hoofd voor hoofd een ieder van het volk zal zijn.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mar 2003 23:29

Wilko:
De verharding is over een groot deel van de Joden gekomen, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn, alzo zal geheel Israel zalig worden (Rom. 11:25 en 26). Wat is dat geheel Israel? Ik houd het ervoor dat het een massale opwekking onder het volk Israel is.

Het gaat over Joden, heidenen en Israël. Drie verschillende aanduidingen dus. Uit het voorgaande blijkt dat Paulus onder Israël diegenen verstaat die zalig worden. Dat kunnen mensen zijn die van nature tot de goede olijfboom behoren (Joden) of mensen die ingeplant worden (gelovigen uit de heidenen).

Als Paulus dan concludeert dat geheel Israël zalig zal worden dan bedoelt hij m.i. dat de gelovige Joden en de gelovige heidenen samen zalig zullen worden. Er staat niet dat alle Joden zalig zullen worden.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 04 mar 2003 01:10

"Het gaat over Joden, heidenen en Israël. Drie verschillende aanduidingen dus. Uit het voorgaande blijkt dat Paulus onder Israël diegenen verstaat die zalig worden. Dat kunnen mensen zijn die van nature tot de goede olijfboom behoren (Joden) of mensen die ingeplant worden (gelovigen uit de heidenen)."

Toch denk ik niet dat je hiermee recht doet aan Rom. 11.
Kijk bijv. naar vers 7, dan is je stelling onhoudbaar:
Hetgeen Israel zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.

Ik vraag me ook af waar in Rom. 9-11 een onderscheid wordt gemaakt tussen een Jood of een Israeliet. Alles wijst erop dat met het volk Israel, ook daadwerkelijk de beminden om der vaderen wil bedoeld worden. Zie Rom. 11 vers 1, 7, 11, 14, 15 etc. etc.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 04 mar 2003 12:05

Wilko schreef:
Ik vraag me ook af waar in Rom. 9-11 een onderscheid wordt gemaakt tussen een Jood of een Israeliet. Alles wijst erop dat met het volk Israel, ook daadwerkelijk de beminden om der vaderen wil bedoeld worden. Zie Rom. 11 vers 1, 7, 11, 14, 15 etc. etc.

Ik zal je ff helpen.

Een Jood is een Israëliet, maar een Israëliet hoeft geen Jood te zijn. Joden zijn eigenlijk afstammelingen van Juda en Levi. Zoals Friezen Hollanders zijn, maar Hollanders kunnen ook Uterechternaren zijn.

Een Jood/Israëliet ben je door je mama of wanneer je je toetreed tot de religie van Israël; het Jodendom. Deze mensen zijn genetisch geen Joden/Isrtaëlieten, maar proselieten (Jodengenoten).

Gemakshalve zeggen wij tegen ALLE Israëlieten ´Joden´. De Bijbel niet. De Bijbel is consequent. Echter kan je Rom 9-11 echt begrijpen wanneer je meer weet over Huis van Israël en Huis van Juda (de 2 houten die 1 worden enz. De verdorde beenderen van Ezechiël). Eerder kunnen jullie dit niet snappen, daar hierin duidelijk de scheiding gemaakt wordt tussen deze 2 Huizen, maar ook zegt dat zij één zullen zijn.

Succes met jullie studie en ik lees ondertussen mee :mrgreen:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 mar 2003 12:58

Kena:
Eerder kunnen jullie dit niet snappen, daar hierin duidelijk de scheiding gemaakt wordt tussen deze 2 Huizen, maar ook zegt dat zij één zullen zijn.

Waaruit leidt je af dat in Rom. ook dit onderscheid tussen de 2 huizen aan de orde is?

Klaas

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 04 mar 2003 14:31

Vandaag de dag kijken de Joden nog steeds uit naar de Messias en verwerpen (zoals dat in 2 Kor. 4 staat) daarmee Jezus Christus die de Messias is, maar Hem willen ze niet erkennen. De verharding is over een groot deel van de Joden gekomen, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn, alzo zal geheel Israel zalig worden (Rom. 11:25 en 26).

Wat is dat geheel Israel? Ik houd het ervoor dat het een massale opwekking onder het volk Israel is. Maar het gaat erom dat het merkbaar zal zijn in de wereld. Als deze belofte wordt vervuld, zullen we dat merken en ik wil me er niet op vastpinnen dat het hoofd voor hoofd een ieder van het volk zal zijn.[/quote]

Ik waag me er eveneens niet aan, maar ik vraag me af of er dan nog wel heidenen bekeerd kunnen worden. Er staat: ' totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn'. Het woordje 'totdat' geeft aan dat het hier over tijd gaat. Zullen er dan dus geen heidenen meer bekeerd worden?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 04 mar 2003 16:35

Klaas schreef:Kena:
Eerder kunnen jullie dit niet snappen, daar hierin duidelijk de scheiding gemaakt wordt tussen deze 2 Huizen, maar ook zegt dat zij één zullen zijn.

Waaruit leidt je af dat in Rom. ook dit onderscheid tussen de 2 huizen aan de orde is?

Klaas

Als je de Bijbel kent, heb je geleerd over het Huis van Israël en het Huis van Juda (de Joden). Rom.2 spreekt bv over Joden en Rom.9-11 over Israël.

:mrgreen:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 mar 2003 16:48

Maar begrijp ik goed dat je uit de woorden Israël en Jood afleidt dat het de ene keer om het Huis van Juda gaat en de andere keer om het Huis van Israël?

Dat lijkt me dan niet echt overtuigend. Het lijkt verdacht veel op een cirkelredenering.

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 mar 2003 16:59

Een absurde gedachte over de eindtijd is te vinden op:

http://www.apologetique.org/nl/artikele ... Israel.htm
The one thing you can give and still keep is your word.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 mar 2003 17:05

Hm, ik had er al eens eerder naar verwezen. Ik vond het wel aardig ;-)

Klaas

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 04 mar 2003 18:34

Klaas schreef:Maar begrijp ik goed dat je uit de woorden Israël en Jood afleidt dat het de ene keer om het Huis van Juda gaat en de andere keer om het Huis van Israël?

Dat lijkt me dan niet echt overtuigend. Het lijkt verdacht veel op een cirkelredenering.

Klaas

Nee, je begrijpt het niet.

Israël is Joden incl. Lees mijn vorige postings over. Joden zijn Israëlieten. Zoals Benjaminieten enz. Friezen zijn Hollanders, Hollanders zijn geen Friezen. Israël is sinds na Salomo tot op de dag van vandaag opgedeeld in
  1. Huis van Israël, 10 stammen en
  2. Huis van Juda: de Joden (Juda), Levieten en Benjaminieten.

Dit LIJKT op 13 stammen, maar in de 10 stammen zitten de 2 halfstammen Manasseh en Efraïm (stam Jozef in feite).

Dus het is verre van cirkelredenering en het is een kwestie van de Bijbel grondig te bestuderen. De Bijbel staat vol van dit fenomeen. Hier draait het NA de Verlossing van Yeshua om!

Maar eerst dien je dìt te snappen alvorens we ons kunnen gaan begeven op Rom. brieven, want daar worden ze ook apart genoemd. Wanneer je het niet snapt, gaat men de Rom.brieven of op zichzelf toepassen (vervangingstheorie) en/of verkeerd uitleggen.

Nogmaals, succes! Ik lees wel wat jullie ervan maken.

:mrgreen:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 04 mar 2003 19:42

Als ik zo de reacties doorlees van zowel dit onderwerp als de anderen geloof ik dat er een groot probleem is.
Naar mijn mening is God een dynamische God, flexibeler dan wij ooit kunnen denken. Wij mensen denken zwart-wit en erg wettisch.

Hoe God omgaat met wie wel behouden zijn en op basis waarvan, denk ik dat als Hij terug komt wij nog vreemd op zullen kijken over Zijn oordeel en dat Hij plots toch Zijn volk nog op nr. 1 heeft staan ondanks het feit dat ze Jezus nog niet aangenomen hebben (althans een deel van Israel zoals in de profetie geschreven in de brieven).

Mijn mening is dat het aardse volk van God nog steeds de joden zijn en niet de heidense christenen. Nergens in de bijbel vindt ik dat God Israel ooit in de steek zal laten.
Van alle koninkrijken, van babel, perzie tot in deze eeuw zijn allemaal ten onder gegaan. Het volk van Israel is bij ons tot op de dag van vandaag en heeft alle koninkrijken overleeft. De koninkrijken zijn opgelost in de volkeren.

De theologie van de heidense christenen heeft hen blind gemaakt op datgene wat God werkelijk zal gaan doen en dat is Zijn belofte aan Abraham gestand doen, dat Zijn volk weer zijn plaats inneemt (en dit is al gebeurd, Israel is weer een natie). Israel zal weer gaan heersen over het deel in het midden oosten dat God vantevoren voor hen heeft uitgekozen.

Wat de scheiding tussen de stammen betreft. Momenteel is er maar 1 staat en dat is Israel. Ik geloof dat God momenteel alle stammen aan het verzamelen is en herenigd in Israel. Als dat gebeurt is zullen ze hun Koning krijgen van God, Yeshua Messiach.

Sjema Jisrael, Adonai Elloheenoe, Adonai Echad
Baroech Sjem Kewod malchoeto le'olaam wa'ed
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Terug naar “Archief”