Loezje schreef:Jas schreef:Loezje schreef:Er is niets mis met het woord kolder of nonsens. Smytegelt zei: Gij zot, wendt u tot God. Dat zou nu ook niet meer mogen.
Maar wij gaan verloren hierom: Joh. 3:18 "Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God."
En wat je zegt over het Paradijs geeft mooi aan dat je nog steeds zit onder een verbroken werkverbond. Ons ongeloof in Christus is de enige zonde, omdat alle andere zonden door het geloof in Hem vergeven zouden worden. Daarom is het ongeloof t.o.v. de zaligheid van veel crucialer belang dan de zonde in het paradijs. En o ja, ik weet het ook uit ondervinding hoor, schuldig aan alle geboden, ook aan het overtreden van het proefgebod, maar het wordt ook altijd maar weer gebruikt als een mooi vroom praatje om niet naar Christus te kunnen gaan, omdat men niet wil.
Nee, taaltechnisch is er inderdaad niets mis met minder vleiende woorden. Je mag ze van mij ook best gebruiken, zo vaak je wilt; kijk alleen even uit waar je het doet. Zeg je dit soort dingen ook tegen zakelijke relaties? Want zo zie ik dit forum toch; gewoon als grote mensen discussiëren over verschillende zaken. Overigens heb ik dssen van kerkverbanden ook nog niet uitgemaakt voor acteurs, maar jouw antwoord biedt perspectief![]()
![]()
Klopt, niemand wil van nature naar Christus gaan. Heb je absoluut gelijk in. Maar wanneer word je gewillig gemaakt...? M.i. als Christus overkomt.
Je zou eens meer op inhoud kunnen reageren en minder op bijzaken. Eigenlijk interesseren die dominees me geen lor en kerkverbanden ook niet. Het gaat er om dat mensen tot Christus komen.
Ga dan als een onwillige.
Zeg; "Heere, ik ben onwillig, maak me toch gewillig", maar blijf niet op een stoel zitten wachten. Zo geef je God de schuld van het feit dat je niet bekeerd wordt.
Je onmacht is niet bedoeld om je achter te verschuilen maar om je uit te drijven tot Christus en geweld doen op het Koninkrijk der hemelen.
O het is vechten tegen de bierkaai met mensen zoals jij.
En het zou je erg moeten verontrusten als ik zeg dat het niet vaak voorkomt dat zij die jouw argumenten zo gemakkelijk gebruiken, tot waarachtige bekering komen. Ik heb echt diep medelijden met je en met mensen die zo denken.
Besef toch dat God geen leugenaar is, dat Christus enkel Waarheid, ja de Waarheid is.
Als je onmacht je dan geen last is, laat dan je onwil je een last zijn. Als je gevoel van zonde je geen last is, laat dan de afwezigheid van dat gevoel je een last zijn.
Als je ellende je geen last is, laat dan het gemis van je ellende je tot een last zijn.
En als je geen enkele last voelt, laat dat je dan tot een last zijn om tot Christus te gaan. Nooit zal Hij iemand die zo'n beroep op Hem doet uitwerpen. Maar, zelfs nu ik dit zo schrijf, voel ik mij volstromen met Zijn liefde.
Loezje, ik weet dat ik vaak hard overkom, maar ik wil je slechts aantonen dat je altijd maar redenen buiten jezelf zoekt om niet tot Hem te gaan. Ga, als je geen redenen kunt aandragen om te gaan, zonder redenen en laat dat je last zijn.
Ik herinner me nog wel die tijd dat ik sprak als jij. Hoe vermoeiend ervaar ik die tijd nu er op terugziend. Wat een last was het waar ik onder gebukt ging, maar die ik niet bemerkte dan tot Hij Zich over me ontfermde.