Kanseltaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 14:25

Sabra schreef:
caprice schreef:Zijn er dan christen die hier niets van kennen?

Leg uit!

Lees het eerst nog eens na:
http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/bunyan-reis05.html

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jan 2005 14:28

Dat zeg ik, Caprice. Het is een roman, met bijbelse beelden weliswaar. Ook zo te interpreteren.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 10 jan 2005 15:19

Sabra schreef:Door de hel naar de hemel: Moet je eerst naar de hel voordat je in de hemel komt; gelooft deze man in het vagevuur?
Je moet met een strop om je keel naar de hemel: hoe moet ik dat voor me zien?
Je geeft er in ieder geval blijk van de uitdrukkingen niet te kennen. Het zou je sieren als je naar betekenis en context vroeg. Het betekent in ieder geval zoveel als, dat je als gelovige steeds meer en dieper leert dat je een eeuwige dood hebt verdiend, maar dat je door het bloed van Christus gereinigd bent en genade hebt gekregen. Op deze manier wordt dat wonder voor jezelf steeds groter.

Sabra schreef:de gang naar de hemel is allesbehalve een moeilijke weg, ook al is het leven hard en moeilijk en vol twijfel, God staat je bij.
Het is moeilijk en tegelijk niet moeilijk? Leg eens uit. Met een vagevuur heeft het overigens in het geheel niets te maken.

Sabra schreef:Het gaat hier helemaal niet over de begrippen 'zonde' en 'genade' maar over zelfverzonnen begrippen.

Het is helemaal niet erg als we begrippen of zegswijzen zelf verzinnen, als ze maar een bijbelse lading/betekenis hebben en in de goede context gebruikt worden. Overigens ben ik bang dat de begrippen zonde en genade minder bekend zijn dan je veronderstelt. Als ze al bekend zijn dan vaak oppervlakkig.

Optimatus schreef:Ik denk dat als de kerk werkelijk in het hedendaagse leven wil staan, zij ook de taal van het moment moet spreken. Anders verwordt zij snel tot een groepje wereldvreemden die in de marge opereren en dat kan niet de bedoeling zijn.
We moeten denk ik beseffen dat de boodschap van het christendom een boodschap is die de wereld vreemd is. Dat veroorzaakt een existentieel onbegrip. Dat dit dan ook uiting vindt in een andere woordkeuze is toch niet zo vreemd?

Optimatus schreef:God is toch niet een God die het mensen onnodig moeilijk maakt?
Nee, maar wij maken het God onnodig moeilijk. Of geldt dat niet voor jou?

Optimatus schreef:Precies, anders zou onze God een verschrikkelijke sadist zijn geweest. Daar kan ik niet in geloven.
De Heere kastijdt een iegelijk zoon die Hij liefheeft.

Job 5 17 Zie, gelukzalig is de mens, denwelken God straft; daarom verwerp de kastijding des Almachtigen niet.
Spreuken 3 11 Mijn zoon! verwerp de tucht des HEEREN niet, en wees niet verdrietig over Zijn kastijding; Spreuken 3 12 Want de HEERE kastijdt dengene, dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon, [in] [denwelken] hij een welbehagen heeft.
Jeremia 30 11 Want Ik ben met u, spreekt de HEERE, om u te verlossen; want Ik zal een voleinding maken met al de heidenen, waarhenen Ik u verstrooid heb; maar met u zal Ik geen voleinding maken; maar Ik zal u kastijden met mate, en u niet gans onschuldig houden.
Jeremia 30 14 Al uw liefhebbers hebben u vergeten, zij vragen niet naar u; want Ik heb u geslagen [met] eens vijands plage, [met] de kastijding eens wreden; om de grootheid uwer ongerechtigheid, [omdat] uw zonden machtig veel zijn.
Jeremia 46 28 Gij [dan] Mijn knecht Jakob! vrees niet, spreekt de HEERE; want Ik ben met u; want Ik zal een voleinding maken met al de heidenen, waarhenen Ik u gedreven zal hebben, doch met u zal Ik geen voleinding maken, maar u kastijden met mate, en u niet gans onschuldig houden.
Hebreen 12 5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt;
Hebreen 12 6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.
Hebreen 12 7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)
Hebreen 12 8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
Hebreen 12 9 Voorts, wij hebben de vaders onzes vleses wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij [dan] niet veel meer den Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
Hebreen 12 10 Want genen hebben [ons] wel voor een korten tijd, naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt [ons] tot [ons] nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
Hebreen 12 11 En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen [zaak] van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen, die door dezelve geoefend zijn.
Openbaring 3 19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.

Lees vooral eens Hebt. 12:8. Daar staat het wel heel sterk nietwaar? Daar is de kastijding zelfs een kenmerk van het ware. Er zou over dit punt nog veel meer te zeggen zijn, maar dan moeten we daar een apart topic over openen, want dit wordt wel aardig off-topic.

Caprice schreef:Zijn er dan christen die hier niets van kennen?
Die bestaan niet, volgens Hebr. 12.
The one thing you can give and still keep is your word.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jan 2005 15:35

Maarten schreef:Je geeft er in ieder geval blijk van de uitdrukkingen niet te kennen. Het zou je sieren als je naar betekenis en context vroeg. Het betekent in ieder geval zoveel als, dat je als gelovige steeds meer en dieper leert dat je een eeuwige dood hebt verdiend, maar dat je door het bloed van Christus gereinigd bent en genade hebt gekregen. Op deze manier wordt dat wonder voor jezelf steeds groter.

Klopt, en ik heb ook niet de behoefte om dergelijke begrippen te kennen. Wat ik overigens niet snap is dat men een dergelijke uitleg durft te geven aan dit begrip. Door de hel naar de hemel. Dat houdt in dat je eerst door een plaats moet waar God totaal afwezig is, om te komen tot een plaats waar God in al zijn heerlijkheid aanwezig is.

Het is overigens ook maar net waar de je nadruk op legt. Ik leg de nadruk op de reiniging van mijn zonden door het werk van Christus, en niet op mijn verdiende plaats in de hel.

Maarten schreef:Het is moeilijk en tegelijk niet moeilijk? Leg eens uit. Met een vagevuur heeft het overigens in het geheel niets te maken.

Het leven op aarde kan erg moeilijk zijn. Daar hoef ik geen voorbeelden van te noemen, daar kan iedereen zich wel een voorstelling van maken. Waar het mij om gaat is dat als je God mag ervaren in je leven, het leven te aanvaarden is. Een leven met God is geen moeilijk leven, ook als is het leven naar menselijke maatstaven gerekend erg zwaar en moeilijk.

Met het vagevuur doelde ik op de eerste term: door de hel naar de hemel gaan.

Maarten schreef:Het is helemaal niet erg als we begrippen of zegswijzen zelf verzinnen, als ze maar een bijbelse lading/betekenis hebben en in de goede context gebruikt worden. Overigens ben ik bang dat de begrippen zonde en genade minder bekend zijn dan je veronderstelt. Als ze al bekend zijn dan vaak oppervlakkig.

Dus als ik de term Pietje Puk in het vervolg gebruik voor het werk van Jezus aan het kruis, dan is het goed? Zonder Pietje Puk kan niemand in de hemel komen. Dat is misschien een stom voorbeeld, en voor sommigen zelfs godslasterend, maar zo bedoel ik dat niet. Ik wil enkel laten zien dat terminologie niet juist is.

Ik denk wel dat elke christen besef heeft van de termen 'zonde' en 'genade'. Hier draait toch de verlossing om.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 10 jan 2005 17:00

Sabra schreef:Klopt, en ik heb ook niet de behoefte om dergelijke begrippen te kennen. Wat ik overigens niet snap is dat men een dergelijke uitleg durft te geven aan dit begrip. Door de hel naar de hemel. Dat houdt in dat je eerst door een plaats moet waar God totaal afwezig is, om te komen tot een plaats waar God in al zijn heerlijkheid aanwezig is.
Als je niet de behoefte hebt om zegswijzen te leren kennen, moet je ze ook niet afkraken. Dat is dan alleen maar moddergooien.

Sabra schreef:Het is overigens ook maar net waar de je nadruk op legt. Ik leg de nadruk op de reiniging van mijn zonden door het werk van Christus, en niet op mijn verdiende plaats in de hel.
Dat is een valse tegenstelling met wat ik stelde. Mijn stelling is dat juist de waarde van de reiniging groter wordt ervaren als we ook zien hoe we waren. Als we nooit meer beseffen wie we waren worden we zo gemakkelijk hoogmoedige christenen die zo ontzettend goed geloven. Maar als we beseffen wie we zelf zijn ("Ik ellendig mens"), dan wordt het wonder alleen maar groter ("Ik dank God door Christus Jezus..."). Wij worden nederiger en ootmoediger en God wordt groter en heerlijker en ontvangt dan van ons alle eer.

Sabra schreef:Het leven op aarde kan erg moeilijk zijn. Daar hoef ik geen voorbeelden van te noemen, daar kan iedereen zich wel een voorstelling van maken. Waar het mij om gaat is dat als je God mag ervaren in je leven, het leven te aanvaarden is. Een leven met God is geen moeilijk leven, ook als is het leven naar menselijke maatstaven gerekend erg zwaar en moeilijk.
Daar ben ik het mee eens. En het is ook dit onderscheid wat vaak ontbreekt. We praten zo vaak langs elkaar heen. In dit kader ben ik wel benieuwd wat je van de door mij opgesomde teksten vindt.

Sabra schreef:Dus als ik de term Pietje Puk in het vervolg gebruik voor het werk van Jezus aan het kruis, dan is het goed? Zonder Pietje Puk kan niemand in de hemel komen. Dat is misschien een stom voorbeeld, en voor sommigen zelfs godslasterend, maar zo bedoel ik dat niet. Ik wil enkel laten zien dat terminologie niet juist is.
Probleem met de term Pietje Puk is dat het een uitdrukking is die volledig van buiten de context komt. In de tweede plaats moeten zegswijzen met eerbied gebruikt worden. Als je ze niet met eerbied kunt gebruiken moet je het niet doen. Ook als je een bijbelse uitdrukking niet eerbiedig kunt gebruiken is het zonde. In de derde plaats moet een uitdrukking bijbels zijn. Jij praat toch ook niet in bijbelteksten over je geloof? Je gebruikt altijd zegswijzen.

Sabra schreef:Ik denk wel dat elke christen besef heeft van de termen 'zonde' en 'genade'. Hier draait toch de verlossing om.
Punt is juist dat het gaat om niet-christenen. Daar ging het topic immers over.
The one thing you can give and still keep is your word.

Retep
Mineur
Mineur

Re: Kanseltaal

Berichtdoor Retep » 10 jan 2005 17:18

Raido schreef:Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel

Haha. Ik zat er ook. En het was niet de makkelijkste preek idd :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2005 20:15

Schandalig hè? Waar zat je? :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 10 jan 2005 20:30

Optimatus schreef:God is toch niet een God die het mensen onnodig moeilijk maakt?

Vergeet niet dat er ook een duivel is, en dat de aarde zijn terrein is :( .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jan 2005 00:01

Vooralsnog is de duivel gebonden en kan hij wedergeboren christenen niet meer 'soldaat' maken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Kanseltaal

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 01:40

Raido schreef:Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel en verwonderde me over de verschikkelijke termen die in de preken voorkomen, ik volg het wel (Ds. Lamain). Maar stel dat je iemand mee neemt naar je kerk, en die hoort een preek lezen of live, met de volgende termen.

1. De doodsjordaan.
2. Door de Hel naar de Hemel
3. Je moet met een strop om je keel naar de Hemel
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen
6. Geestelijke boosheden in de lucht
7. Nimmereindigende eeuwigheid

Enz...

Snapt die persoon dan ook maar iets van die preek? Zal hij ooit weerkomen?

Lamains preken zijn een opeenstapeling van clichés. Voor de rest had de man niet veel zinnigs te vertellen, dan; hmm, ken je dr wa fan mensuh? hm?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 01:40

Sabra schreef:Vooralsnog is de duivel gebonden en kan hij wedergeboren christenen niet meer 'soldaat' maken.

Leef jij momenteel in het 1000jarig vrederijk dan?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 jan 2005 01:48

jas schreef:
Sabra schreef:Vooralsnog is de duivel gebonden en kan hij wedergeboren christenen niet meer 'soldaat' maken.

Met de overwinning van Christus is het 1000-jarig rijk ingetreden, toch?

Voorts ben ik van mening dat preektaal verboden zou moeten worden. Dergelijk misbruik van de Nederlandse taal is toch ten hemel schreiend?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jan 2005 01:53

Ik zie de 1000 jaar zoals genoemd niet als een periode van letterlijk duizend jaar.

Wanneer ik Openbaring 20 vers 1 tot en met 3 lees kan ik niet anders concluderen dat de duivel momenteel gebonden is.

Wanneer je om je heen kijkt lijkt dat natuurlijk anders, maar de satan is momenteel niet bij machte om christenen en andere mensen te verhinderen om met God in contact te treden.

In dit kader moet je denk ik ook lezen:

Mattheus 12:22-30
Johannes 12: 30 en 31
1 Johannes 3:8
Kolossenzen 2:14 en 15

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 jan 2005 02:14

fraternoster schreef:
jas schreef:

Met de overwinning van Christus is het 1000-jarig rijk ingetreden, toch?

Ik ben zo vrij om hierover van mening met je te verschillen. Er is tot nu toe geen enkele periode in de wereldgeschiedenis geweest die voldoet aan het criterium van 100 jaar vrede, laat staan 1000.
Bovendien, ik zie niet in hoe alles wat voor dat 1000-jarig rijk gebeuren moet, vervuld zou zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2005 11:22

Hm het gaat opeens over hele andere dingen :)

Wat ik in ieder geval niet begrijp is wat nou het nut is van dit soort ouderwets taalgebruik... het komt echt op mij over als: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan... wan t de termen die Raido noemt zijn best op makkelijker en begrijpelijker wijze te vertalen.... waarom dan moeilijke woorden gebruiken? Ik krijg soms het idee dat sommige predikanten het gewoon interessant vinden om met moeilijke woorden te smijten... waarmee ze de boodschap voor minder mensen toegankelijk maken.... maar ja het klinkt wel gewichtig....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”