Sabra schreef:caprice schreef:Zijn er dan christen die hier niets van kennen?
Leg uit!
Lees het eerst nog eens na:
http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/bunyan-reis05.html
Moderator: Moderafo's
Sabra schreef:caprice schreef:Zijn er dan christen die hier niets van kennen?
Leg uit!
Je geeft er in ieder geval blijk van de uitdrukkingen niet te kennen. Het zou je sieren als je naar betekenis en context vroeg. Het betekent in ieder geval zoveel als, dat je als gelovige steeds meer en dieper leert dat je een eeuwige dood hebt verdiend, maar dat je door het bloed van Christus gereinigd bent en genade hebt gekregen. Op deze manier wordt dat wonder voor jezelf steeds groter.Sabra schreef:Door de hel naar de hemel: Moet je eerst naar de hel voordat je in de hemel komt; gelooft deze man in het vagevuur?
Je moet met een strop om je keel naar de hemel: hoe moet ik dat voor me zien?
Het is moeilijk en tegelijk niet moeilijk? Leg eens uit. Met een vagevuur heeft het overigens in het geheel niets te maken.Sabra schreef:de gang naar de hemel is allesbehalve een moeilijke weg, ook al is het leven hard en moeilijk en vol twijfel, God staat je bij.
Sabra schreef:Het gaat hier helemaal niet over de begrippen 'zonde' en 'genade' maar over zelfverzonnen begrippen.
We moeten denk ik beseffen dat de boodschap van het christendom een boodschap is die de wereld vreemd is. Dat veroorzaakt een existentieel onbegrip. Dat dit dan ook uiting vindt in een andere woordkeuze is toch niet zo vreemd?Optimatus schreef:Ik denk dat als de kerk werkelijk in het hedendaagse leven wil staan, zij ook de taal van het moment moet spreken. Anders verwordt zij snel tot een groepje wereldvreemden die in de marge opereren en dat kan niet de bedoeling zijn.
Nee, maar wij maken het God onnodig moeilijk. Of geldt dat niet voor jou?Optimatus schreef:God is toch niet een God die het mensen onnodig moeilijk maakt?
De Heere kastijdt een iegelijk zoon die Hij liefheeft.Optimatus schreef:Precies, anders zou onze God een verschrikkelijke sadist zijn geweest. Daar kan ik niet in geloven.
Die bestaan niet, volgens Hebr. 12.Caprice schreef:Zijn er dan christen die hier niets van kennen?
Maarten schreef:Je geeft er in ieder geval blijk van de uitdrukkingen niet te kennen. Het zou je sieren als je naar betekenis en context vroeg. Het betekent in ieder geval zoveel als, dat je als gelovige steeds meer en dieper leert dat je een eeuwige dood hebt verdiend, maar dat je door het bloed van Christus gereinigd bent en genade hebt gekregen. Op deze manier wordt dat wonder voor jezelf steeds groter.
Maarten schreef:Het is moeilijk en tegelijk niet moeilijk? Leg eens uit. Met een vagevuur heeft het overigens in het geheel niets te maken.
Maarten schreef:Het is helemaal niet erg als we begrippen of zegswijzen zelf verzinnen, als ze maar een bijbelse lading/betekenis hebben en in de goede context gebruikt worden. Overigens ben ik bang dat de begrippen zonde en genade minder bekend zijn dan je veronderstelt. Als ze al bekend zijn dan vaak oppervlakkig.
Als je niet de behoefte hebt om zegswijzen te leren kennen, moet je ze ook niet afkraken. Dat is dan alleen maar moddergooien.Sabra schreef:Klopt, en ik heb ook niet de behoefte om dergelijke begrippen te kennen. Wat ik overigens niet snap is dat men een dergelijke uitleg durft te geven aan dit begrip. Door de hel naar de hemel. Dat houdt in dat je eerst door een plaats moet waar God totaal afwezig is, om te komen tot een plaats waar God in al zijn heerlijkheid aanwezig is.
Dat is een valse tegenstelling met wat ik stelde. Mijn stelling is dat juist de waarde van de reiniging groter wordt ervaren als we ook zien hoe we waren. Als we nooit meer beseffen wie we waren worden we zo gemakkelijk hoogmoedige christenen die zo ontzettend goed geloven. Maar als we beseffen wie we zelf zijn ("Ik ellendig mens"), dan wordt het wonder alleen maar groter ("Ik dank God door Christus Jezus..."). Wij worden nederiger en ootmoediger en God wordt groter en heerlijker en ontvangt dan van ons alle eer.Sabra schreef:Het is overigens ook maar net waar de je nadruk op legt. Ik leg de nadruk op de reiniging van mijn zonden door het werk van Christus, en niet op mijn verdiende plaats in de hel.
Daar ben ik het mee eens. En het is ook dit onderscheid wat vaak ontbreekt. We praten zo vaak langs elkaar heen. In dit kader ben ik wel benieuwd wat je van de door mij opgesomde teksten vindt.Sabra schreef:Het leven op aarde kan erg moeilijk zijn. Daar hoef ik geen voorbeelden van te noemen, daar kan iedereen zich wel een voorstelling van maken. Waar het mij om gaat is dat als je God mag ervaren in je leven, het leven te aanvaarden is. Een leven met God is geen moeilijk leven, ook als is het leven naar menselijke maatstaven gerekend erg zwaar en moeilijk.
Probleem met de term Pietje Puk is dat het een uitdrukking is die volledig van buiten de context komt. In de tweede plaats moeten zegswijzen met eerbied gebruikt worden. Als je ze niet met eerbied kunt gebruiken moet je het niet doen. Ook als je een bijbelse uitdrukking niet eerbiedig kunt gebruiken is het zonde. In de derde plaats moet een uitdrukking bijbels zijn. Jij praat toch ook niet in bijbelteksten over je geloof? Je gebruikt altijd zegswijzen.Sabra schreef:Dus als ik de term Pietje Puk in het vervolg gebruik voor het werk van Jezus aan het kruis, dan is het goed? Zonder Pietje Puk kan niemand in de hemel komen. Dat is misschien een stom voorbeeld, en voor sommigen zelfs godslasterend, maar zo bedoel ik dat niet. Ik wil enkel laten zien dat terminologie niet juist is.
Punt is juist dat het gaat om niet-christenen. Daar ging het topic immers over.Sabra schreef:Ik denk wel dat elke christen besef heeft van de termen 'zonde' en 'genade'. Hier draait toch de verlossing om.
Raido schreef:Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel
Raido schreef:Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel en verwonderde me over de verschikkelijke termen die in de preken voorkomen, ik volg het wel (Ds. Lamain). Maar stel dat je iemand mee neemt naar je kerk, en die hoort een preek lezen of live, met de volgende termen.
1. De doodsjordaan.
2. Door de Hel naar de Hemel
3. Je moet met een strop om je keel naar de Hemel
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen
6. Geestelijke boosheden in de lucht
7. Nimmereindigende eeuwigheid
Enz...
Snapt die persoon dan ook maar iets van die preek? Zal hij ooit weerkomen?
jas schreef:Sabra schreef:Vooralsnog is de duivel gebonden en kan hij wedergeboren christenen niet meer 'soldaat' maken.
Leef jij momenteel in het 1000jarig vrederijk dan?
fraternoster schreef:jas schreef:Sabra schreef:Vooralsnog is de duivel gebonden en kan hij wedergeboren christenen niet meer 'soldaat' maken.
Leef jij momenteel in het 1000jarig vrederijk dan?
Met de overwinning van Christus is het 1000-jarig rijk ingetreden, toch?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten