Boektips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 03 dec 2004 15:28

Ja, doe dat, Napoleon. :D
'Het hondje van Sollie' vond ik ook erg goed.

Ik heb me ooit tranen gelachen om een aantal fantastische verhalen van Meint R. van den Berg in het boekje 'het laatste oordeel'. Dat moet je ook zeker eens lezen!
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 03 dec 2004 15:59

Net gelezen:

Stephen King - The Shining (vond er weinig aan)
Tom Engelshoven - Doe Maar, het virus (boeiend om te lezen)

Ga nu denk ik beginnen met Dan Brown - Het Bernini Mysterie.

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 03 dec 2004 16:57

Stephen King: Donkere Toren serie... heel bijzondere mengeling van actie, SF en Fantasy...
En gruwelijk spannend soms. :shock: :shock:
Declare this an Emergency...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 jan 2005 20:55

Het leven kent geen pauze
geschreven door: a.m de moor-ringnalda. heerlijk romannetje :mrgreen:

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 07 jan 2005 23:13

Aanraders:

Boudewijn Buch:
Alles! :P
"Het geheim van Eberwein" is erg gaaf.
"Zingende Botten", een boekenweekessay

Geert Mak:
"Hoe God verdween uit Jorwerd"
"De eeuw van mijn vader"
Leuke manier om geschiedenis te lezen. HGVUJ is een biografie van een doorsnee plattelandsdorp. Helaas wel erg weemoedig geschreven.
Wat dat betreft is "Een jongen van het dorp" van Chris van Esterik een betere.

Orwell:
1984
Animalfarm
Moet je gewoon gelezen hebben.

Geen aanrader:
Mein Kampf
Heb hem gedownload in het Nederlands.
Totale wartaal maar zeer gevaarlijk in verkeerde handen.
Laatst gewijzigd door Javaca op 09 jan 2005 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 09 jan 2005 15:27

'Overwinteren' van Gertjan Segers vind ik (nog steeds) een heel goed boek. Het gaat over het Leidse studentenleven.

Verder lees ik nu 'de onbekende God' van Alister McGrath. Is een heel mooi boek, kheb ook een hele mooie uitgave (met plaatjes enzo :)).
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 jan 2005 16:02

Boeken van Randy Alcorn (Thuiskomst, Deadline en het Isbahne complot). Goed en spannend geschreven boeken met een sterk christelijke inhoud!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 10 jan 2005 22:35

Ik ben nu zelf hard bezig voor mijn boekenlijst en ben ook tot de conclusie gekomen dat Hermans een geniaal schrijver is. Ik vind m persoonlijk beter dan Harry Mullish, iets waar mijn leraar Nederlands het geloof ik niet helemaal mee een is. Persoonlijk heb ik niet 'de donkere kamer van damocles' gelezen, maar wel 'onder professoren'. Dit boek is ook geniaal, maar draagt wel een levensstijl uit die beslist niet christelijk is...
Een boek dat ik ook geniaal vond, maar alleen een beetje fragmetarisch geschreven was 'sluitertijd' van Erwin Mortier. Hij is een belg en dat hoor je ook aan alles in het boek, maar die moet je ook echt een keer lezen.
verder vind ik Lord of the Rings ook heel goed, maar dan moet je m wel in het Engels lezen vind ik eigenlijk, want dan zie je veel beter de verschillende dialecten en manieren van spreken van de karakters. Ik ben nu bezig in The Silmarillion, maar dat schiet nog niet echt heel hard op, omdat ik dus tegelijk voor mijn lijst voor Nederlands bezig ben, maar ik mag het wel lezen tijdens de lessen Engels, dus dat scheelt een heleboel (ipv het oefenen met de examenbundel, want dat is echt zwaar saai, vooral het maken van teksten... zo gigantisch simpel...) Maar ja, dan zeurt mijn lerares Engels dat het niet opschiet... duh, ik lees alleen tijdens de les, amper thuis... Maar nu heb ik weer een boek uit voor Nederlands en dan ben ik alleen nog maar bezig in the Silmarillion, dus dan heb ik daar even wat meer tijd voor, totdat ik weer een boek voor Nederlands heb gevonden...
Verder vond ik 1984 (in het engels uiteraard :wink:) ook mega goed, alleen ik kan zulke einden niet echt uitstaan.. Laat het voor mij maar lekker positief eindigen, want anders ben ik na zo'n boek een beetje down..
Verder heb ik net 'Danseres zonder benen' van Clara Asscher-Pinkhof gelezen.. Een goede schrijfster, maar een erg triest en helaas waargebeurd verhaal... Bijna al haar boeken schrijft ze naar aanleiding van eigen ervaringen volgens mij, en dat maakt het wel heel persoonlijk maar toch ook wel wat irritant af en toe.
Dat waren wel even de boeken die ik op dit moment mooi vind.. Vroeger was ik totaal idolaat van Thea Beckman, maar haar boeken zijn volgens mij wel geschreven voor een wat jongere leeftijdsgroep en dat merk je wel...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 jan 2005 00:05

ezri schreef:Verder lees ik nu 'de onbekende God' van Alister McGrath. Is een heel mooi boek, kheb ook een hele mooie uitgave (met plaatjes enzo :)).

Ben ik ook aan het lezen, mooi dun boekje ;)

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 11 jan 2005 09:58

Happy One schreef:Boeken van Randy Alcorn (Thuiskomst, Deadline en het Isbahne complot). Goed en spannend geschreven boeken met een sterk christelijke inhoud!

Maar wel met een evangelisch-Amerikaans tintje. Het valt me op dat het goede en het kwade als gelijkwaardige machten tegenover elkaar worden gezet in deze boeken. De hel is hier geen straf van God, maar overwinning voor de satan. Ik zou zeggen: lees ze kritisch!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jan 2005 11:43

hananja schreef:Ik ben nu zelf hard bezig voor mijn boekenlijst en ben ook tot de conclusie gekomen dat Hermans een geniaal schrijver is. Ik vind m persoonlijk beter dan Harry Mullish, iets waar mijn leraar Nederlands het geloof ik niet helemaal mee een is. Persoonlijk heb ik niet 'de donkere kamer van damocles' gelezen, maar wel 'onder professoren'. Dit boek is ook geniaal, maar draagt wel een levensstijl uit die beslist niet christelijk is...
Een boek dat ik ook geniaal vond, maar alleen een beetje fragmetarisch geschreven was 'sluitertijd' van Erwin Mortier. Hij is een belg en dat hoor je ook aan alles in het boek, maar die moet je ook echt een keer lezen.
verder vind ik Lord of the Rings ook heel goed, maar dan moet je m wel in het Engels lezen vind ik eigenlijk, want dan zie je veel beter de verschillende dialecten en manieren van spreken van de karakters. Ik ben nu bezig in The Silmarillion, maar dat schiet nog niet echt heel hard op, omdat ik dus tegelijk voor mijn lijst voor Nederlands bezig ben, maar ik mag het wel lezen tijdens de lessen Engels, dus dat scheelt een heleboel (ipv het oefenen met de examenbundel, want dat is echt zwaar saai, vooral het maken van teksten... zo gigantisch simpel...) Maar ja, dan zeurt mijn lerares Engels dat het niet opschiet... duh, ik lees alleen tijdens de les, amper thuis... Maar nu heb ik weer een boek uit voor Nederlands en dan ben ik alleen nog maar bezig in the Silmarillion, dus dan heb ik daar even wat meer tijd voor, totdat ik weer een boek voor Nederlands heb gevonden...
Verder vond ik 1984 (in het engels uiteraard :wink:) ook mega goed, alleen ik kan zulke einden niet echt uitstaan.. Laat het voor mij maar lekker positief eindigen, want anders ben ik na zo'n boek een beetje down..
Verder heb ik net 'Danseres zonder benen' van Clara Asscher-Pinkhof gelezen.. Een goede schrijfster, maar een erg triest en helaas waargebeurd verhaal... Bijna al haar boeken schrijft ze naar aanleiding van eigen ervaringen volgens mij, en dat maakt het wel heel persoonlijk maar toch ook wel wat irritant af en toe.
Dat waren wel even de boeken die ik op dit moment mooi vind.. Vroeger was ik totaal idolaat van Thea Beckman, maar haar boeken zijn volgens mij wel geschreven voor een wat jongere leeftijdsgroep en dat merk je wel...

Yeah, een lezertje. :) Beckman alleen voor jongeren? Mijn moeder stond vroeger te springen om boeken van Beckman voor te lezen. :mrgreen: Ik wil absoluut die triologie van haar in mijn bezit hebben...

Maar leg eens uit: waarom vind je Hermans beter dan Mullisch? (Ik zeg niet of ik het wel of niet met je eens ben ;))

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 11 jan 2005 16:24

kurtyo schreef:Yeah, een lezertje. :) Beckman alleen voor jongeren? Mijn moeder stond vroeger te springen om boeken van Beckman voor te lezen. :mrgreen: Ik wil absoluut die triologie van haar in mijn bezit hebben...

Maar leg eens uit: waarom vind je Hermans beter dan Mullisch? (Ik zeg niet of ik het wel of niet met je eens ben ;))

tja, de boeken van Beckman... nog steeds wel heel gaaf, daar heb je wel gelijk in ergens, maar je merkt wel aan de stijl van schrijven dat ze voor kinderen geschreven zijn vind ik.
En over Hermans.. (ik ben net trouwens gisteren begonnen in de donkere kamer van Damocles, want die bleken we gewoon thuis te hebben staan) Ik vind dat hij wat leesbaarder schrijft dan Mulisch. En je merkt ook dat er veel minder een grootheidswaanzin achter zit, dat vind ik ook wel wat lekkerder lezen :mrgreen: Ik heb van hen allebei nog niet zo enorm veel gelezen moet ik eerlijk zeggen (van allebei een boek om eerlijk te zijn...) Maar daar krijg je denk ik toch al wel aardig een indruk van. Van Mulisch zijn we nu met school Siegfried aan het lezen, maar daar is het einde zo taai van dat veel mensen uit mijn klas totaal de draad kwijt raken... Ik denk dat dat komt door de vele verwijzingen naar nietsze en andere filosofen, incl. citaten, en door het misschien soms wat moeilijke taalgebruik. bij Hermans merkte ik daar minder van, al was de vertelstijl in onder professoren wel wat chaotisch en het verhaal niet helemaal duidelijk. (Als ik het na zou moeten vertellen denk ik dat dat erg lastig gaat worden... :oops:) Maar toch durf ik te stellen dat hoogstens de dikte mensen af zal schrikken om het boek te lezen. Wat ik ook fijner vind aan Hermans is dat er veel meer humor in zijn boeken zit. Dat kom ik eigenlijk tot nu toe iig niet duidelijk tegen in Siegfried. Ik denk dat dat ook komt doordat Mulisch een apart gevoel voor humor heeft dat je tussen de regels door moet lezen...

Ik ben benieuwt hoe jullie hier over denken :)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 11 jan 2005 17:38

Ik vind Hermans ook beter dan Mulisch. :)
Hermans is subtieler, Mulisch smijt altijd maar met motieven en uitspraken waar ik verder weinig mee kan. Dat leest wel lekker weg, maar het is onbevredigend.
De thematiek van Hermans vind ik ook herkenbaarder.

Maarre Hananja, als jij van boeken met een positief einde houdt, hoe kun je dan de boeken van Hermans waarderen? :)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 13 mei 2005 11:20

Ik heb net het boek 'Een schitterend gebrek' gelezen van Arthur Japin. Echt een heel goed boek, knap geschreven.

Korte inhoud

Een schitterend gebrek (2003) is een historische roman rondom de figuur van Giacomo Casanova, wereldwijd bekend als vrouwenversierder. In zijn Mémoires vertelt hij kort over een meisje dat hij onrecht aangedaan heeft. Maar wat er werkelijk gebeurd is, wordt niet duidelijk.

Japin heeft van dit historische gegeven een roman gemaakt: hij laat het meisje, Lucia, vertellen wat er tussen haar en Casanova gebeurd is.

Lucia en Giacomo ontmoeten elkaar op een feest in een plaats in de omgeving van Venetië. Ze worden meteen hevig verliefd op elkaar en beloven elkaar eeuwige trouw. Maar dan wordt Lucia getroffen door de pokken en vreselijk verminkt in haar gezicht. Ze wil zich zó niet meer vertonen aan Giacomo en vlucht.

Jaren later ontmoeten ze elkaar in Amsterdam, zonder dat Casanova haar herkent. En dan ontstaat er opnieuw een opmerkelijke relatie tussen hen.

Er zitten heel veel levenslessen in het boek (ben ik gek op :))
En ook nog over de materie 'verstand-gevoel' (zwaar interessant :))

Echt een aanrader.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 13 mei 2005 12:07

ezri schreef:Ik heb net het boek 'Een schitterend gebrek' gelezen van Arthur Japin. Echt een heel goed boek, knap geschreven.

*knip*

Er zitten heel veel levenslessen in het boek (ben ik gek op :))
En ook nog over de materie 'verstand-gevoel' (zwaar interessant :))

Echt een aanrader.

Ik heb eerst 'De zwart met het witte hart' gelezen van Arthur Japin. Daar zag ik inderdaad ook van die levenslessen in waar jij het over had. Echt een geweldig boek, maar eerst moet je wel een beetje doorzetten. In het begin is hij wat langdradig.

De verwachtingen bij mij waren dus hoog gespannen toen ik 'Een schitterend gebrek' ging lezen, omdat ik 'De zwarte met het witte hart' ook zo goed vond. Maar ik vond 'Een schitterend gebrek' zo tegenvallen. Echt, ik vond het helemaal niets eigelijk. Het boek kwam op mij wat geforceert over op de één of andere manier.

Maar zo zie je maar weer dat smaak iets heel persoonlijks is, want jij vond hem wel goed. 'De zwarte met het witte hart' kan ik wel aanraden!
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Terug naar “Archief”