Carl schreef:Dag Caprice,
ze komen inderdaad terug, al die beelden die geen hout snijden.
Beelden die geen hout snijden?

Dat doen ze ook niet, maar er staat 'houten beelden'. Niet: 'houtsnijdende beelden'.
Moderator: Moderafo's
Carl schreef:Raptor schreef:Maar hoe denk jij dan over satan (mede ook gezien in dit licht)?
Objektief gesproken: ik weet het niet.
Mijn vermoeden hierover is als volgt: ook bijbelschrijvers slaan aan vaak het interpreteren.
Laten we ons eens voorstellen dat er een individu buiten ons bestaat dat de personificatie is van het kwaad. Stel nu echter dat er niemand is die het kwaad zou doen. Wat denk je....zou dit wezen dan een lang leven hebben? Volgens mij zou hij zelfs niet eens kunnen bestaan.
En omdat hij niet zou kunnen bestaan, zou niemand dus ooit kwaad kunnen doen. Conclusie: het kwaad als persoon bestaat niet.
Toch wordt er in de bijbel gesproken over satan als een persoon. Soms worden God en satan zelfs met elkaar verwisseld; let eens op de figuur die koning David (meen ik) aanzet om het volk Israel te tellen. In het ene boek is dit God, in het andere de satan. Ook daarin is de bijbel dus niet duidelijk.
M.i. is er een psychologisch proces aan de hand.
Niemand wil graag kwaad doen; het ligt niet in onze natuur. Allemaal willen we 'braaf' zijn. Daarom projecteren we onze duistere kant (die gevaarlijk is en niet altijd bedwoingen kan worden) het liefste buiten onszelf. Dan is het nl. een ander, en scheelt dat een wereld aan verantwoordelijkheid. En dat naar buiten geprojecteerde noemen we dan 'satan'.
Ik meen in Spreuken staat dat iemand die zichzelf overwint, sterker is dan die een stad inneemt.
........................
Carl schreef:Dag Solus,
bedankt voor je inleiding in de gereformeerde dogmatiek.
Nu het volle leven. Het is me nu helemaal duidelijk.
je broer
Carl
Retep schreef:Hoi Jonne,
Het eerste punt wat je noemt is eigenlijk iets dat heel erg is. Christus zelf heeft ons tijdens Zijn aanwezigheid op aarde gemaand tot broederschap. Ook de apostelen (vooral Paulus) hebben erg gewaarschuwd voor verdeeldheid. Probleem is echter dat we mensen blijven. En mensen hebben elk hun eigen ideeën over bepaalde zaken. Daardoor ontstaan er maar al te snel meningsverschillen, ook over kerk en geloof. Dat is echter geen excuus voor al de scheidingen!
Waarom zou het christelijk geloof het ware geloof zijn? Iedereen beweert immers de waarheid te verkondigen? Islamieten, boedhisten, hindoeïsten. Zomaar een paar voorbeelden. Wat voor mij echter het meest eruit springt is dat al deze religies een grote onzekerheidsfactor hebben. Allemaal draait het om een goed leven leiden op aarde en uiteindelijk zie je dan wel of Allah of welke god dan ook het goede met je voor heeft. Bij het christendom ligt dat anders. De hele geschiedenis van het christelijk geloof is gebaseerd op een vaste hoop, en dat is Jezus. Voor Zijn komst naar de aarde mochten de gelovigen daar hun hoop op stellen - vooruitblikkend - en dat is nu nog - terugblikkend. Er ligt zekerheid in het geloof in Jezus! En dat is iets wat ik bij heel veel andere godsdiensten mis!
yhcmarc schreef:Retep schreef:Hoi Jonne,
Het eerste punt wat je noemt is eigenlijk iets dat heel erg is. Christus zelf heeft ons tijdens Zijn aanwezigheid op aarde gemaand tot broederschap. Ook de apostelen (vooral Paulus) hebben erg gewaarschuwd voor verdeeldheid. Probleem is echter dat we mensen blijven. En mensen hebben elk hun eigen ideeën over bepaalde zaken. Daardoor ontstaan er maar al te snel meningsverschillen, ook over kerk en geloof. Dat is echter geen excuus voor al de scheidingen!
Waarom zou het christelijk geloof het ware geloof zijn? Iedereen beweert immers de waarheid te verkondigen? Islamieten, boedhisten, hindoeïsten. Zomaar een paar voorbeelden. Wat voor mij echter het meest eruit springt is dat al deze religies een grote onzekerheidsfactor hebben. Allemaal draait het om een goed leven leiden op aarde en uiteindelijk zie je dan wel of Allah of welke god dan ook het goede met je voor heeft. Bij het christendom ligt dat anders. De hele geschiedenis van het christelijk geloof is gebaseerd op een vaste hoop, en dat is Jezus. Voor Zijn komst naar de aarde mochten de gelovigen daar hun hoop op stellen - vooruitblikkend - en dat is nu nog - terugblikkend. Er ligt zekerheid in het geloof in Jezus! En dat is iets wat ik bij heel veel andere godsdiensten mis!
De enige vastheid is die dat al je zonden je vergeven zullen worden aan het eind. "Before you see the light, you must die" .. wat er op neer komt dat je je hele leven slecht kan leiden en door die ene laatste boetedoening toch nog in de hemel kan komen ..
frekje schreef:Waarom mijn God de ware God is?
Omdat ik in Hem geloof en merk dat Hij God is.
In de natuur alleen al als je Zijn grote hand daarin ziet
En ook in Zijn werk, hoe ik zie dat Hij dwars door alles heen toch nog mensen zaligmaakt.
frekje schreef:Waarom mijn God de ware God is?
En ook in Zijn werk, hoe ik zie dat Hij dwars door alles heen toch nog mensen zaligmaakt.
CIV schreef:frekje schreef:Waarom mijn God de ware God is?
een moslim zal hetzelfde geloven van zijn God. wat maakt jou God dan de ware, jij bent immers niets meer dan hem.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten