Hoezo is jullie God de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 21:49

Carl schreef:Dag Caprice,

ze komen inderdaad terug, al die beelden die geen hout snijden.

Beelden die geen hout snijden? :roll:
Dat doen ze ook niet, maar er staat 'houten beelden'. Niet: 'houtsnijdende beelden'.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 09:51

Carl schreef:
Raptor schreef:Maar hoe denk jij dan over satan (mede ook gezien in dit licht)?

Objektief gesproken: ik weet het niet.
Mijn vermoeden hierover is als volgt: ook bijbelschrijvers slaan aan vaak het interpreteren.
Laten we ons eens voorstellen dat er een individu buiten ons bestaat dat de personificatie is van het kwaad. Stel nu echter dat er niemand is die het kwaad zou doen. Wat denk je....zou dit wezen dan een lang leven hebben? Volgens mij zou hij zelfs niet eens kunnen bestaan.
En omdat hij niet zou kunnen bestaan, zou niemand dus ooit kwaad kunnen doen. Conclusie: het kwaad als persoon bestaat niet.

Met je conclusie ben ik het eens. Het kwade zit in een persoon... Net zoals de slang satan niet was, maar de satan zat in de slang!

Toch wordt er in de bijbel gesproken over satan als een persoon. Soms worden God en satan zelfs met elkaar verwisseld; let eens op de figuur die koning David (meen ik) aanzet om het volk Israel te tellen. In het ene boek is dit God, in het andere de satan. Ook daarin is de bijbel dus niet duidelijk.
M.i. is er een psychologisch proces aan de hand.
Niemand wil graag kwaad doen; het ligt niet in onze natuur. Allemaal willen we 'braaf' zijn. Daarom projecteren we onze duistere kant (die gevaarlijk is en niet altijd bedwoingen kan worden) het liefste buiten onszelf. Dan is het nl. een ander, en scheelt dat een wereld aan verantwoordelijkheid. En dat naar buiten geprojecteerde noemen we dan 'satan'.
Ik meen in Spreuken staat dat iemand die zichzelf overwint, sterker is dan die een stad inneemt.
........................

Het is natuurlijk wel gemakkelijk om de bijbel als mensenwerk te beschouwen (wat in de letter zo is), omdat je dan zelf uit kan zoeken wat voor jou als goddelijk geldt en wat niet. Wat is dan de waarheid en wie bepaald dat? Eigenlijk zou het dus inhouden dat die er niet is... Hoe zou God zich openbaren anders dan door Zijn woord en door Zijn schepping? Ik zou het niet meer weten!

Jezus zegt het volgende over satan, maar dat zal dan ook wel een interpretatie zijn:

"Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen." (Johannes 8 vers 44)

Petrus hierover:

"Want indien God de engelen, die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar, die in de hel geworpen hebbende, overgegeven heeft aan de ketenen der duisternis, om tot het oordeel bewaard te worden;" (2 Petrus 2 vers 4)

Judas:

"En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard." (Judas vers 6)

Er is hier natuurlijk nog veel meer over te zeggen, maar dan wijken we weer erg af van het onderwerp van dit topic!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 04 jan 2005 10:18

Carl schreef:Dag Solus,

bedankt voor je inleiding in de gereformeerde dogmatiek.
Nu het volle leven. Het is me nu helemaal duidelijk. :)

je broer
Carl

het volle leven, zo heb ik duidelijk gemaakt, is dat je niet in je maag hoeft te zitten met oudtestamentische passages: accepteer ze ten volle als Gods Woord, maar zie ze ook vanuit het licht van het Nieuwe Testament, en niet van je eigen kromme redeneringen! We moesten wat meer doordrongen zijn van het feit dat niet ons verdorven verstand leidend moet zijn, maar het gezag van Gods Woord en het licht van de Heilige Geest.

Dat is de praktijk. Welkom in de echte wereld. Het Koninkrijk van God is al gekomen!
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2005 10:24

Dat zou toch volmaakt zijn?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 04 jan 2005 10:49

Raido schreef:Dat zou toch volmaakt zijn?

Dat is zeker volmaakt - als we er toe mogen behoren!

Mattheus 6:33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2005 10:53

Ok, je bedoeld dus het koninkrijk van god in je hart en niet het vrede rijk wat met het Koninkrijk van God wordt bedoeld.

yhcmarc
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yhcmarc » 05 jan 2005 13:02

Retep schreef:Hoi Jonne,

Het eerste punt wat je noemt is eigenlijk iets dat heel erg is. Christus zelf heeft ons tijdens Zijn aanwezigheid op aarde gemaand tot broederschap. Ook de apostelen (vooral Paulus) hebben erg gewaarschuwd voor verdeeldheid. Probleem is echter dat we mensen blijven. En mensen hebben elk hun eigen ideeën over bepaalde zaken. Daardoor ontstaan er maar al te snel meningsverschillen, ook over kerk en geloof. Dat is echter geen excuus voor al de scheidingen!

Waarom zou het christelijk geloof het ware geloof zijn? Iedereen beweert immers de waarheid te verkondigen? Islamieten, boedhisten, hindoeïsten. Zomaar een paar voorbeelden. Wat voor mij echter het meest eruit springt is dat al deze religies een grote onzekerheidsfactor hebben. Allemaal draait het om een goed leven leiden op aarde en uiteindelijk zie je dan wel of Allah of welke god dan ook het goede met je voor heeft. Bij het christendom ligt dat anders. De hele geschiedenis van het christelijk geloof is gebaseerd op een vaste hoop, en dat is Jezus. Voor Zijn komst naar de aarde mochten de gelovigen daar hun hoop op stellen - vooruitblikkend - en dat is nu nog - terugblikkend. Er ligt zekerheid in het geloof in Jezus! En dat is iets wat ik bij heel veel andere godsdiensten mis!

De enige vastheid is die dat al je zonden je vergeven zullen worden aan het eind. "Before you see the light, you must die" .. wat er op neer komt dat je je hele leven slecht kan leiden en door die ene laatste boetedoening toch nog in de hemel kan komen ..

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 13:50

yhcmarc schreef:
Retep schreef:Hoi Jonne,

Het eerste punt wat je noemt is eigenlijk iets dat heel erg is. Christus zelf heeft ons tijdens Zijn aanwezigheid op aarde gemaand tot broederschap. Ook de apostelen (vooral Paulus) hebben erg gewaarschuwd voor verdeeldheid. Probleem is echter dat we mensen blijven. En mensen hebben elk hun eigen ideeën over bepaalde zaken. Daardoor ontstaan er maar al te snel meningsverschillen, ook over kerk en geloof. Dat is echter geen excuus voor al de scheidingen!

Waarom zou het christelijk geloof het ware geloof zijn? Iedereen beweert immers de waarheid te verkondigen? Islamieten, boedhisten, hindoeïsten. Zomaar een paar voorbeelden. Wat voor mij echter het meest eruit springt is dat al deze religies een grote onzekerheidsfactor hebben. Allemaal draait het om een goed leven leiden op aarde en uiteindelijk zie je dan wel of Allah of welke god dan ook het goede met je voor heeft. Bij het christendom ligt dat anders. De hele geschiedenis van het christelijk geloof is gebaseerd op een vaste hoop, en dat is Jezus. Voor Zijn komst naar de aarde mochten de gelovigen daar hun hoop op stellen - vooruitblikkend - en dat is nu nog - terugblikkend. Er ligt zekerheid in het geloof in Jezus! En dat is iets wat ik bij heel veel andere godsdiensten mis!

De enige vastheid is die dat al je zonden je vergeven zullen worden aan het eind. "Before you see the light, you must die" .. wat er op neer komt dat je je hele leven slecht kan leiden en door die ene laatste boetedoening toch nog in de hemel kan komen ..

In welke bijbel kan ik dit vinden? Klinkt interessant!

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 05 jan 2005 14:30

yhcmarc schreef:"Before you see the light, you must die"

Slayer - South of heaven 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jan 2005 14:41

DavidOpposite schreef:
yhcmarc schreef:"Before you see the light, you must die"

Slayer - South of heaven 8)
Echt Refo :D

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 07 jan 2005 20:29

en nu even serieus...??

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 08 jan 2005 20:17

Waarom mijn God de ware God is?

Omdat ik in Hem geloof en merk dat Hij God is.

In de natuur alleen al als je Zijn grote hand daarin ziet
En ook in Zijn werk, hoe ik zie dat Hij dwars door alles heen toch nog mensen zaligmaakt.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

CIV

Berichtdoor CIV » 09 jan 2005 12:33

frekje schreef:Waarom mijn God de ware God is?

En ook in Zijn werk, hoe ik zie dat Hij dwars door alles heen toch nog mensen zaligmaakt.

een moslim zal hetzelfde geloven van zijn God. wat maakt jou God dan de ware, jij bent immers niets meer dan hem.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 09 jan 2005 18:53

Ieder praat maar over zijn GOD , alsof je Hem beheert zo komt het bij over mij niet speciaal in deze posting maar in een heleboel postings hierover .

HIJ is God en wij zijn Zijn schepselen . wij zijn dus van Hem .

gelukkig maar .

:D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 10 jan 2005 19:02

CIV schreef:

een moslim zal hetzelfde geloven van zijn God. wat maakt jou God dan de ware, jij bent immers niets meer dan hem.

Mijn God is alleen al de ware omdat ik in Hem geloof. Daarom is Hij ook de enige ware God. (Ik weet dat het een slap argument is om te verdedigen dat deze God de ware is, maar dit geloof ik wel!)

Wat het verschil is met onze godsdienst is dat wij niets hoeven te doen voor onze zaligheid. Het is enkel genade! En dat is zo mooi van deze godsdienst!
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”