Loezje schreef: Misschien zie jij het als het één boven het ander stellen, terwijl Solus en ik het over volgtijdigheid hebben.
Nee, wij kúnnen niets toevoegen.
Ehm.. we zijn het toch wel eens over de doodstaat van de mens, of dat ook niet?

We zijn het ergens over eens

: Idd, de mens is diep in de zonden gevallen in Adam. Maar dat geeft voor mij geen reden om te zeggen dat je je niet moet bekeren.
Oke, jullie hebben het over volgtijdigheid. Maar ik vat het toch wel op dt jullie de ellendekennis eerst stellen, en vervolgens de Christuskennis.
Nu geloven jullie misschien dat ik niet geloof dat de ellendekennis eerst komt. Die komt zeker wel eerst alleen is deze ellendekennis genoeg: weten dat ik zondaar ben. Weet iedereen dat? Nee. Is dat dan een voorwaarde? Nee ook niet. Het is iets waardoor we Christus nodig gaan hebben.
Moet je dan eerst veel ellendekennis hebben om bekeerd te worden?
Een voorbeeld: Als je ziek ben ga je naar de dokter. Die geeft je hopelijk de juiste medicijnen en vaak ben je na enkele dagen weer beter.
Maar als je nu niet naar die dokter gaat, en nog enkele dagen wacht, komt je erachter dat je alleen maar zieker bent geworden. Dan ga je ook nog steeds zeker naar die dokter. Je hebt hem nodig. Maar nu kom je er achter dat je een heel groot genezingsproces moet ondergaan. Dat gaat veel langer duren.
Misschien is dit verhaal je duidelijk. Maar het is dus zo dat als je weet dat je ziek bent (oke weten we van nature niet), dat je al naar die dokter gaat. Je wacht niet totdat je ernstig ziek wordt. Je gaat meteen. Daarom vind ik ook dat je niet eerst nog meer ellendekennis moet hebben om naar die grote Dokter te gaan.
En wat vind je van de redenering van Maja de Bij??? (Ben ik het helemaal mee eens!)