frekje schreef:Alleen vraag ik me af waarom we zo moeilijk doen op dit forum. Als je gaat evangeliseren vraag zeg je toch ook niet dat je eerst ellendekennis moet krijgen? Ga toch tot Christus, en bid of Hij je zonden wil vergeven. Heeft God ooit een bidder laten staan?
De ellendekennis komt dan vanzelf wel, gewerkt door de Heilige Geest. Maar ga niet bidden: Heere, schenk Mij de ellendekennis, want dan doe je God tekort in Zijn kunnen om mensen zalig te maken.
Denk je ook dat God jou ellendekennis en je tranen nodig heeft? Die heeft Hij echt niet nodig om je te laten bekeren.
Nogmaals: Waarom doen we zo moeilijk met die ellendekennis? Omdat dat een voorwaarde is? Nee. Wel omdat het gewerkt moet worden volgens meerdere mensen. Maar is dat dan heel belangrijk voor je zaligheid?
Nee hoor, je hoeft het niet als voorwaarde te preken, zoals ik al eerder aangegeven heb. Je mag idd in de evangelisatie mensen gewoon aansporen tot Christus te gaan. En je hebt ook gelijk dat ze dan de ellendekennis vanzelf zullen leren. Maar je moet niet de indruk wekken dat Christuskennis vóór ellendekennis gaat want zo leert de bijbel het niet. God maakt plaats voor Jezus in ons hart. Simpelweg omdat er geen plaats voor Hem is in ons hart. Lees Jesaja 53: we zien van nature geen heerlijkheid in Hem! Je kunt iemand wel aansporen naar Hem te gaan (wat goed is), maar zo iemand zal dat uit zich zelf nooit doen! Dan zal de Heilige Geest eerst de noodzaak ervan eens in het hart af moeten drukken! Lees ook Joh. 1: daar staat ook dat niemand naar Jezus' komst gevraagd heeft, en geen enkele noodzaak ziet van het geloof in Hem. Vergelijk overigens Psalm 14 en Rom. 3.
Hoe weet je of je Christuskennis wel ècht is, en niet zomaar wat verstandelijk gepraat? (want iedereen kan wel over Jezus praten, maar de Bijbel leert duidelijk dat niet alles Israel is wat Israel heet (Rom. 9: 6))
Je weet of je Christuskennis echt is, als je de walgelijkheid van je zonde beleefd hebt voor Gods aangezicht, jezelf aangeklaagd hebt bij God dat je de eeuwige straf verdiend hebt, en zo door genade de toevlucht genomen hebt tot Hem, die je door het Woord aangewezen werd: het Lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt.
Dáárom is het zo noodzakelijk dat de ellendekennis gepreekt wordt. Paulus zegt: door de wet is de kennis der zonde. En hij zegt ook dat de wet streng en hard is. Maar dan ook: dat je het leven moet zoeken in Hem, die de wet vervuld heeft!