Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 08 jan 2005 13:56

ahuibers schreef:
waarnemer schreef:
ahuibers,
Waar lees jij in de Bijbel, dat Hij in de wereld kwam om alleen voor de uitverkorenen te voldoen?

Waar lees je dat dat niet zo is?

In de grondtekst staat het woord Kosmos, niet uitverkoren kosmos.

Ik heb de gegeven tekst proberen te weerleggen.

Geprobeerd ja, maar echt overtuigend vind ik het niet :? .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Aanbod van genade

Berichtdoor frekje » 08 jan 2005 13:58

Happy One schreef:
Hij kwam niet om te oordelen want die niet gelooft is alrede veroordeeldvs. 18. Hij kwam dus op aarde om voor de uitverkorenen te voldoen, dat zij in Hem behouden zouden worden.

Wie snapt deze redenatie :roll: ?

Er wordt waarschijnlijk op de uitverkiezing gedoeld. Dat iedereen die niet uitverkoren is, al geoordeeld is. Maar pas er voor op om die uitverkiezing op de voorgrond te plaatsen!!!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 08 jan 2005 13:59

Equilibrist schreef:
Absoluut schreef:Wat me opvalt, is dat mensen hier de Bijbel graag lezen zonder kanttekeningen...

Ja, omdat de Bijbel ook gelezen kan (moet?) worden zonder kanttekeningen. Die hebben helemaal de waarde van het Woord niet.

Even logisch: Waarom zitten er kanttekeningen bij de Bijbel? Om ze niet te lezen??? :shock: :roll:

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 08 jan 2005 14:00

Solus schreef:
Maja de Bij schreef:
Loezje schreef:Als je geen ellende kent weet je nl. ook niet dat je ervan moet worden verlost...

Maar evenzo : wie verlost is, weet pas hoe ellendig hij was.

Er vindt dan weliswaar een verdieping plaats van de ellendekennis. Maar er moet ook ware ellendekennis zijn, wil iemand tot Jezus komen. Dat is geen voorwaarde die gepreekt moet worden, het is wèl de weg waarlangs de Geest plaatsmaakt voor Christus in het hart. De Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel (Joh. 16). Dat je je ellende pas zou kennen na je verlossing staat op gespannen voet met honderden bijbelplaatsen (zie o.a. de brief van Jacobus), waaronder:
Jeremia 3:13 Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden, en uw wegen verstrooid hebt tot de vreemden, onder allen groenen boom, maar gij zijt Mijner stem niet gehoorzaam geweest, spreekt de HEERE.

Ik heb overigens van degenen die ontkennen dat er ellendekennis moet zijn voor er van verlossingskennis sprake kan zijn nog geen Schriftuurlijke onderbouwing gekregen. Ze vragen er mij wel steeds om, maar zelf, hó maar....

Dit ben ik met Solus eens. 'k Denk dat hij voldoende onderbouwing heeft gegeven.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 08 jan 2005 14:02

Loezje schreef:
frekje schreef:Hoe weet je dat allemaal zo zeker. Is er soms een standaard bekering? Kun je dat misschien ook bewijzen wat je allemaal beweert?

Zie de Bijbel. Verder de HC met verwijzingsteksten. En ja, daaruit kan ik dat bewijzen. Nee, 'standaard-bekeringen' zijn er niet; voor iedere bekeerde zal de ervaring, de tijd etc anders zijn. Maar één ding is wel standaard: zonder ellende hoef je nergens van te worden verlost en zonder verlossing hoef je nergens dankbaar voor te zijn.

Dat is zeker wel waar. Alleen hanteer die ellendekennis dan niet als voorwaarde. Ik weet dat je dan zegt: dat doe ik ook niet, maar je vindt het wel heel erg belangrijk.
Het argument: zie Bijbel is wel heel slap natuurlijk. Misschien kun je dat ook aantonen met bijbelteksten? En de HC is niet het geïnspireerde Woord, dus daarop kun je je nooit op gronden, hoewel het soms wel kan verduidelijken.

Alleen: zonder verlossing hoef je ook geen ellende te hebben!!!
Afbeelding

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 08 jan 2005 14:04

Er vindt dan weliswaar een verdieping plaats van de ellendekennis. Maar er moet ook ware ellendekennis zijn, wil iemand tot Jezus komen. Dat is geen voorwaarde die gepreekt moet worden, het is wèl de weg waarlangs de Geest plaatsmaakt voor Christus in het hart. De Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel (Joh. 16). Dat je je ellende pas zou kennen na je verlossing staat op gespannen voet met honderden bijbelplaatsen (zie o.a. de brief van Jacobus), waaronder:
Jeremia 3:13 Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden, en uw wegen verstrooid hebt tot de vreemden, onder allen groenen boom, maar gij zijt Mijner stem niet gehoorzaam geweest, spreekt de HEERE.

Ik heb overigens van degenen die ontkennen dat er ellendekennis moet zijn voor er van verlossingskennis sprake kan zijn nog geen Schriftuurlijke onderbouwing gekregen. Ze vragen er mij wel steeds om, maar zelf, hó maar....

Ik ben heel nieuwgierig naar de honderden Bijbelteksten :) . Hopelijk zijn die wat overtuigender dan het ene voorbeeld wat aangegeven wordt (Jeremia 3:13), want daar wordt helemaal niet gezegd dat dit overtuigende werk voor de bekering plaatsvindt. God zegt hier dat het voldoende is je ongerechtigheid te erkennen voor Hem, en spreekt helemaal niet over een volgorde.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 08 jan 2005 14:06

frekje schreef:Alleen: zonder verlossing hoef je ook geen ellende te hebben!!!

Wat je daar zegt is helemaal waar... De niet-verlosten (dus onbekeerden) hebben hun ellende niet ècht gekend en hoefden (dus) niet te worden verlost. Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 08 jan 2005 14:13

Loezje schreef:
frekje schreef:Alleen: zonder verlossing hoef je ook geen ellende te hebben!!!

Wat je daar zegt is helemaal waar... De niet-verlosten (dus onbekeerden) hebben hun ellende niet ècht gekend en hoefden (dus) niet te worden verlost. Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?

Wat ik hiermee wil zeggen is dat als er geen verlossing geweest zou zijn, er ook geen ellende nodig was. Volgens mij zie je pas hoe groot je ellenden geweest zijn als je ervan verlost wordt.

Voorbeeld: Je bent heel ernstig ziek en ligt in het ziekenhuis. Jou wordt verteld dat je nooit meer beter zult kunnen worden en dat je binnen 3 maanden sterft. Maar na drie maanden gaat het steeds beter en op een gegeven moment wordt je zelfs ontslagen uit het ziekenhuis. Je bent verlost van je kwaal! Als je dan weer thuis bent, merk je pas hoe ziek je bent geweest! Je kunt nu ineens alles weer gewoon doen.

Zo is het ook met het geloof. Vanuit onszelf komt geen ellendekennis. Die komt van Christus. Maar waarom zou Christus ons ellendekennis geven als we om bekering vragen? Christus bekeert ons eerst, en vervolgens zien we in hoe ellendig we toch eigenlijk wel geweest zijn.

Ik wil hiermee het niet onderuit halen dat je wel moet weten dat je zondig bent voor God. Maar daar houdt het voor mij ook echt mee op. Je kunt toch niet vanuit jezelf je diepe ellendestaat doorgronden.

Alleen is dan de vraag: hoe diep moet mijn ellendekennis gaan voordat ik bekeerd ben? nog wel over. Hierover zijn ook veel kerkelijke verschillen. Het enige wat ik hier over wil zeggen is dat ik geloof dat Christus niet onszelf nodig heeft om de zonden te ontdekken. Christus laat onze zonden zien. Daarom geloof ik dat we moeten weten dat we zondig zijn, meer niet! En dat weten we allemaal. Voor je bekering begin je niet met ellendekennis: DIT KOMT ECHT PAS ERNA!!!
(Een citaat uit mijn geschreven stukje)
Afbeelding

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 08 jan 2005 14:13

Happy One schreef:
ahuibers schreef:
waarnemer schreef:
ahuibers,
Waar lees jij in de Bijbel, dat Hij in de wereld kwam om alleen voor de uitverkorenen te voldoen?

Waar lees je dat dat niet zo is?

In de grondtekst staat het woord Kosmos, niet uitverkoren kosmos.

Ik heb de gegeven tekst proberen te weerleggen.

Geprobeerd ja, maar echt overtuigend vind ik het niet :? .

Het woord wereld komt ongeveer 50 keer voor.
het heeft 6 verschillende betekenissen.

"Want alzolief heeft God de Wereld (dat is niet alleen de Joden maar ook de heidenen in de hele wereld) Gehad dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieglijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Maar God heeft Zijn Zoon niet gezonde in de Wereld opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld (dat is, die uit de wereld in Hem geloven, zowel de heidenen als de Joden) door Hem zou behouden worden.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 08 jan 2005 14:13

ahuibers schreef:
Denk eens aan Levi: hij zat in zijn tolhuis, en zonder dat Christus hem met zijn zondenood confronteerde klonk het: volg Mij!
En zo zijn er gerust meer voorbeelden te geven.

Hoe weet je dat zo zeker?
Waar staat deze tekst ergens in de Bijbel?
Het kan toch zeker zo zijn dat de elendekennis inwendig al is geweest.

Staat in Math 9. Er staat nadrukkelijk bij dat hij in zijn tolhuis zat, en er staat niets in de Bijbel van inwendige ellendekennis. Dan was hij al lang uit dat tolhuis geweest :) .

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 08 jan 2005 14:17

Het woord wereld komt ongeveer 50 keer voor.
het heeft 6 verschillende betekenissen.

Ik zou het prettig vinden als je de Griekse woorden en hun betekenis hier neerzet. Leer ik ook nog wat :) .

"Want alzolief heeft God de Wereld (dat is niet alleen de Joden maar ook de heidenen in de hele wereld)

Is dat jouw interpretatie of is dit wat de oorspronkelijke Griekse tekst zegt?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 08 jan 2005 14:18

Happy One schreef:
ahuibers schreef:
Denk eens aan Levi: hij zat in zijn tolhuis, en zonder dat Christus hem met zijn zondenood confronteerde klonk het: volg Mij!

Staat in Math 9. Er staat nadrukkelijk bij dat hij in zijn tolhuis zat, en er staat niets in de Bijbel van inwendige ellendekennis. Dan was hij al lang uit dat tolhuis geweest :) .

welk vers?
Ik zie het namelijk niet staan.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 08 jan 2005 14:20

frekje schreef:(...) Het argument: zie Bijbel is wel heel slap natuurlijk. Misschien kun je dat ook aantonen met bijbelteksten? En de HC is niet het geïnspireerde Woord, dus daarop kun je je nooit op gronden, hoewel het soms wel kan verduidelijken. (...)

Goed, mij ontbreekt de tijd om bv een heel stuk van Romeinen over te typen (staat wel ongeveer alles in wat voor dit topic van belang is), maar op www.refoweb.nl is ook een Bijbel met kanttekeningen te vinden. Je zegt zelf al dat de HC e.e.a. kan verduidelijken, dus nemen we even de kortst route:
Als je HC zondag 1 leest (vraag 2) zie je dat de eerste tekst die naar de ellende verwijst Joh.9:41 is. "Jezus zeide tot hen: indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uwe zonde." Pakken we daar de kanttekeningen bij:
Indien gij blind Dat is, indien gij uit enkel onwetendheid mijne leer niet aannaamt; of indien gij uwe onwetendheid en blindheid kendet.
geen zonde hebben; Dat is, geen zo grote en ongeneeslijke zonde;
blijft dan uw zonde. Namelijk op u liggende als een ongeneeslijke ziekte.
Lijkt me voldoende duidelijk.
Overigens geeft de Bijbel op refoweb ook nog de mogelijkheid door te klikken naar verwijzingsteksten in de kanttekeningen. Aangezien iedereen zo te zien met internet overweg kan, moeten die doorverwijzingen ook geen al te grote problemen opleveren. :P :wink:

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 08 jan 2005 14:20

ahuibers schreef:
Happy One schreef:
ahuibers schreef:

welk vers?

Vers 9

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 08 jan 2005 14:21

ahuibers schreef: welk vers?

En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Mattheus; en zei tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem. (vers 9 idd)
Afbeelding

Terug naar “Archief”