Berichtdoor Mariamagdalena » 11 jan 2005 16:45
Lorijntje, komt omdat ik ouder ben, 46, en in die tijd, speelde de meisjes met poppen en de jongens met auto's en boompje klimmen en voetballen op straat.
En ik hoef niet gepensioneerd te zijn om oma te worden, ik kan het ieder moment worden (heb al een zoon van bijna 28 ) dus het kan maar zo.
Toen ik jong was, ging men er van uit dat je moeder zou worden, daarom gingen de meeste meisjes, ook al konden ze nog zo goed leren, automatisch naar de huishoudschool. Jongens moesten leren, en meisjes wat anders. Op de basisschool leerde ik borduren, sokken stoppen ( doet niemand nu meer ) sokken breien ( was ik heeeel slecht in ) pannelappen haken, etc.
De jongens leerde handarbeid als de meisjes handwerken hadden. Op openbare scholen hadden jongens en meisjes apart gym.
Ik heb in het buitenland gewoond, en op schoelen gezeten waar zelfs ALLEEN maar meisjes zaten, geen jongens te bekennen.
Dat waren andere tijden. De tijden van Swiebertje. En zwartwit tv met 1 kanaal, later kwam de REM erbij en veel later een tweede net.
Toen ik heel klein was, waren wij de enige in de straat met een auto en tv, dan kwamen alle kinderen uit de buurt bij ons pipo de clown kijken en de verrekijker.
En s avonds luisterde je naar Paulus de Boskabouter op de radio, en dan het klokje van 7 uur, en dan naar bed.
Limonade kreeg je alleen op zaterdag.
Niet te vergelijken met nu.