Zonder gemeente ben je geen goed christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 21 feb 2003 11:18

Thedudehimself schreef:
Corne van 't Hof schreef:wat is iedereen toch niewsgierig naar mijn favourite kerk zeg? ik ben van geen enkele kerk lid hoor, als jullie mijn reacties lezen dan kan je ook zien dat ik vind dat elke kerk in NL geen bijbelse doctrine heeft. 's Zondags kerk ik op verschillende plaatsen, waar ik het nog redelijk kan uithouden wat doctrine en praxis pietica betreft.

Waarom Johannes1 klink er vertwijfeling door in je reactie of ik bij de Ware Kerk zou behoren?

Toch vind ik het een beetje een rare redenering Corne. Aan de ene kant zeg je... ik ga niet naar de kerk omdat een en ander niet zuiver genoeg naar mijn zin is. Aan de andere kant ben je zelf niet zuiver in de leer door niet naar een kerk te gaan.

Ik vind dat jij zelf de verantwoordelijkheid op je moet nemen om je andere geloofsgenoten te wijzen op onzuiverheden. Door jouw opstelling kun je dat niet doen en neem je niet de verantwoordelijkheid op je die je zou moeten nemen... en dus ben je zelf niet zuiver. Is het niet onze taak om vooreerst zelf zuiver te worden?

Nog ter overdenking, een zin uit de film A beautiful Mind: overmatig sterke overtuiging is voor mensen die aan de kantlijn staan.

Corne wil je hier nog op reageren?
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 21 feb 2003 13:13

Waarom zou Corne dat per se in een kerkgenootschap moeten doen?
Hij doet het hier, en ik waardeer hem daarvoor. Hij komt hier ook bijeen met medechristenen.

Ik denk dat ik enigszins dezelfde instelling heb. Bij mij komt dat ook voort uit ervaring. Voordat de gevestigde orde in een kerk bereid blijkt een bepaalde routine te wijzigen moet er heel wat gebeuren. Moet je waarschijnlijk jaren meelopen om vertrouwen genoeg te kunnen winnen. Na zoveel tijd is de heilige verontwaardiging bij jezelf al lang gedoofd en doe je er waarschijnlijk niets meer aan.

Voor mij speelt er nog een belangrijk Bijbelvers mee, Op.18:

4 En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 21 feb 2003 13:20

Torenspits schreef:Waarom zou Corne dat per se in een kerkgenootschap moeten doen?
Hij doet het hier, en ik waardeer hem daarvoor. Hij komt hier ook bijeen met medechristenen.

Ik denk dat ik enigszins dezelfde instelling heb. Bij mij komt dat ook voort uit ervaring. Voordat de gevestigde orde in een kerk bereid blijkt een bepaalde routine te wijzigen moet er heel wat gebeuren. Moet je waarschijnlijk jaren meelopen om vertrouwen genoeg te kunnen winnen. Na zoveel tijd is de heilige verontwaardiging bij jezelf al lang gedoofd en doe je er waarschijnlijk niets meer aan.

Voor mij speelt er nog een belangrijk Bijbelvers mee, Op.18:

4 En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.

Daar heb je inderdaad een keerzijde van de medaille... als er inderdaad sprake is van zonden, dan moet je je ergens van afwenden. Maar toch, het is wel een opdracht om met elkaar samen te komen, het brood te nuttigen en de wijn te drinken ter nagedachtenis van Hem. Lees wederom efeze 4. Heeft iemand dat uberhaupt al gedaan?????

Hoe krijg jij de gemeenschap met de gelovigen zonder gemeente? Hoe kun jij dezelfde eenheid krijgen zoals beschreven in Efeze 4, zonder gemeente. Als je een optie hebt houd ik me aanbevolen. Als je die optie niet hebt... dan blijft de vraag openstaan waarom je niet je medegelovigen zoekt in eenheid van Jezus Christus.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 22 feb 2003 15:00

Het zijn goede vragen die je stelt, dude.
Ik heb er helaas voor jou geen bevredigend antwoord op.

Zonder gemeente bewerkstellig je natuurlijk geen eenheid in die gemeente. Maar wat is gemeente?
Als je gemeente opvat als wereldwijd geestelijk lichaam van Christus, dan heb ik daar mijn aandeel in en streef ik ook naar eenheid.
Als je gemeente opvat als plaatselijke afdeling van een of andere bestaande denominatie, dan sta ik daar momenteel buiten. Dat wil niet zeggen dat ik er niet voor open blijf staan. Maar mijn zoeken ernaar heeft gewoon niet de hoogste prioriteit, momenteel.
Als ex-katholiek en ex-mormoon heb ik mijn portie kerken voorlopig wel gehad. Het lid zijn van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen heb ik als zeer leerzaam en warm ervaren en ik vind het nog vaak jammer dat ik daar op aanwijzing van de HG moest vertrekken.

Ik denk dat het de bedoeling is dat alle Christenen in een woongemeenschap tenminste 1 gemeente zouden moeten zijn. Zeker in mijn dorp zou dat qua aantallen makkelijk kunnen, maar qua geloofopvatting en traditie lijkt me dat vooralsnog onmogelijk. Ik blijf naar mogelijkheden zoeken.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 24 feb 2003 12:06

Torenspits schreef:Het zijn goede vragen die je stelt, dude.
Ik heb er helaas voor jou geen bevredigend antwoord op.

Zonder gemeente bewerkstellig je natuurlijk geen eenheid in die gemeente. Maar wat is gemeente?
Als je gemeente opvat als wereldwijd geestelijk lichaam van Christus, dan heb ik daar mijn aandeel in en streef ik ook naar eenheid.
Als je gemeente opvat als plaatselijke afdeling van een of andere bestaande denominatie, dan sta ik daar momenteel buiten. Dat wil niet zeggen dat ik er niet voor open blijf staan. Maar mijn zoeken ernaar heeft gewoon niet de hoogste prioriteit, momenteel.
Als ex-katholiek en ex-mormoon heb ik mijn portie kerken voorlopig wel gehad. Het lid zijn van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen heb ik als zeer leerzaam en warm ervaren en ik vind het nog vaak jammer dat ik daar op aanwijzing van de HG moest vertrekken.

Ik denk dat het de bedoeling is dat alle Christenen in een woongemeenschap tenminste 1 gemeente zouden moeten zijn. Zeker in mijn dorp zou dat qua aantallen makkelijk kunnen, maar qua geloofopvatting en traditie lijkt me dat vooralsnog onmogelijk. Ik blijf naar mogelijkheden zoeken.

Wat bedoel je met HG? Heilige Geest?

Het is verder jammer om te horen, ook uit andere reacties, hoe sommige kerken zo tekort schieten... Een en ander heeft te maken met inderdaad de verschillende denominaties. De een wil het geloof zus belijden en de ander zo... maar toch om dan de kerk de rug toe te keren? Dat vind ik echt jammer. Ik denk ook dat je jezelf tekort doet.... het leert je allereerst en hoop liefde en geduld :wink: En ten tweede kun je opbouwen en opgebouwd worden. Misschien wordt je juist wel opgebouwd als je zo weinig opbouw merkt :?:
Kortom, na wat gedachten,.... Torenspits ik hoop dat God, door de Heilige Geest, je naar een goede gemeente leidt. En misschien istie wel dichter bij dan je denkt.

Hartelijke groet,

Dude

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 feb 2003 13:56

Ik had best veel commentaar op de kerk van mijn ouders, waar ik ook lid van ben. Op een gegeven moment ben ik echter naar de positieve kanten gaan kijken in plaats van naar de dingen die niet zo goed gingen. Het is altijd lastig om de balans te vinden tussen ruimte/openheid en radicaliteit. Geen enkele kerk is perfect en je kunt misschien juist een bijzondere rol vervullen als je over sommige dingen niet hetzelfde denkt als de meeste anderen in je kerk. (is dit een beetje duidelijk?)

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 24 feb 2003 14:00

Is wel redelijk duidelijk ja.

Ik heb de volgende uitspraak vaak gehoord van een vriend, als die het over zijn kerk heeft:
Mijn kerk is de slechtst die er is, maar ik ken geen betere...
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 24 feb 2003 16:17

Met HG bedoel ik de Heilige Geest, inderdaad.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 24 feb 2003 18:45

Je wil de Heer dienen, toch?!.

Wat kun je meer dan een gezonde cel zijn binnen de gemeente waar je kerkt. Er is zoals iedereen hier beaamt niet 1 kerk met een priester aan het hoofd die de Weg Waarheid en het Leven aanrijkt zoals Jezus. Laten we toch de HG in ons werken, dat Jezus wel tot Zijn volle recht kan komen.
Al het genoemde onder deze topic lijkt me nooit reden genoeg om af te zien van deelname aan een gemeente. Zoeken doe ik ook, maar het moet een keer ophouden. Anders sta ik naar mijn mening stil.
sol lucet omnibus

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 26 feb 2003 11:15

Wishori Wasesu schreef:Je wil de Heer dienen, toch?!.

Wat kun je meer dan een gezonde cel zijn binnen de gemeente waar je kerkt. Er is zoals iedereen hier beaamt niet 1 kerk met een priester aan het hoofd die de Weg Waarheid en het Leven aanrijkt zoals Jezus. Laten we toch de HG in ons werken, dat Jezus wel tot Zijn volle recht kan komen.

vind ik ook ;wie weet; pikken de gemeenteleden ook wat van jou op; in positieve zin
gr geertje
:idea:
Al het genoemde onder deze topic lijkt me nooit reden genoeg om af te zien van deelname aan een gemeente. Zoeken doe ik ook, maar het moet een keer ophouden. Anders sta ik naar mijn mening stil.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 28 feb 2003 14:02

Wishori Wasesu schreef:Je wil de Heer dienen, toch?!.

Wat je dus zegt: zonder gemeente geen groei in het geloof.

Ik ben het van harte met je eens!

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 28 feb 2003 19:07

En ik ben het er totaal mee oneens.
Als ik kijk wat mij de afgelopen 3 jaar zonder gemeente allemaal is gebeurd, dan ben ik zelfs geneigd om het tegendeel te promoten.

Een gemiddelde gemeente kan je geloof doen krimpen. Er is niet voor niks zo'n gigantische leegloop.
Natuurlijk zal er groei zijn in een goed functionerende gemeente. Maar daarvan zijn er zo weinig, is mijn ervaring.

Het ligt in ieder geval ook aan de persoon. Ga je zelf met de Heer op pad, of heb je impulsen nodig vanuit de gemeente?

Echt, ik zou graag deel uitmaken van een Bijbelse gemeente, maar zonder voel ik me nog steeds niet minder Christen.

Hoe zien jullie bijvoorbeeld de roeping van de twee getuigen in Op.11?
Zijn zij ook minder zonder gemeente?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 feb 2003 19:10

Ik ervoer ook meer een krimp dan een groei van mijn geestelijke leven.

Ik vind liever zelf uit wie God is, dan dat een ander die vaak nog geeneens echt betrokken daarbij is, mij verteld hoe het allemaal in elkaar zit. Want dat is toch vaak de situatie.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 01 mar 2003 09:56

Surfer,

surfer schreef:Ik vind liever zelf uit wie God is, dan dat een ander die vaak nog geeneens echt betrokken daarbij is, mij verteld hoe het allemaal in elkaar zit

Ik neem aan dat je de situatie bedoelt waarin je als gemeentelid geacht wordt de zienswijze van de predikant te volgen of te gehoorzamen omdat hij gezag over jou heeft? (Ben ik eveneens huiverig voor geworden)

Want ik ben ook maar zeer minimaal bij jou betrokken, en ik vertel aan de refowebbers -en dus ook aan jou- hoe het volgens mij allemaal in elkaar zit. Daar luister je wel naar omdat je mijn mening gemakkelijk naast je neer kunt leggen, als je het zelf anders ziet. Zoiets bedoel je, toch?

Dus de mening van de ander is niet erg zolang die maar niet aan ons opgedrongen wordt.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 01 mar 2003 15:59

Torenspits schreef:Surfer,

surfer schreef:Ik vind liever zelf uit wie God is, dan dat een ander die vaak nog geeneens echt betrokken daarbij is, mij verteld hoe het allemaal in elkaar zit

Ik neem aan dat je de situatie bedoelt waarin je als gemeentelid geacht wordt de zienswijze van de predikant te volgen of te gehoorzamen omdat hij gezag over jou heeft? (Ben ik eveneens huiverig voor geworden)

een predikant kent zijn eigen tekortkomingen wel. hij is een dienstknecht van god maar dat wil nog niet zeggen dat hij volmaakt is.
volgens mij zijn zij zich daar heus wel van bewust. hij moet met de komst van jezus net zo goed zich verantwoorden.
alleen kan je nooit groeien in het woord van god. daar heb je de heilige geest en de leer van de bijbel[kerk] voor nodig. gr geertje

Want ik ben ook maar zeer minimaal bij jou betrokken, en ik vertel aan de refowebbers -en dus ook aan jou- hoe het volgens mij allemaal in elkaar zit. Daar luister je wel naar omdat je mijn mening gemakkelijk naast je neer kunt leggen, als je het zelf anders ziet. Zoiets bedoel je, toch?

ik niet; er is niets zo leerzaam; dan naar elkaar te luisteren
gr geertje

Dus de mening van de ander is niet erg zolang die maar niet aan ons opgedrongen wordt.

Terug naar “Archief”