Berichtdoor Marnix » 06 jan 2005 16:46
Huh.... je kan het niet aannemen maar wel verwerpen? Dat begrijp ik niet... als je het kan verwerpen... kan je het ook aannemen... wat het is dan zoals Deuteronomium ook zegt, een keuze voor of tegen God. En God roept ons niet op te kiezen als we dat niet kunnen... we kunnen dat wel.... waarom? Omdat Hij ons die mogelijkheid geeft.... Hij biedt aan.... en zegt: Pak het nou aan. Dat kun je doen... dan kun je ook niet doen. Daarin heb jij de keuze, de bijbel laat duidelijk zien dat je daarin ook verantwoordelijkheid hebt.... maar het feit DAT je kan kiezen is puur omdat God je genade aanbiedt... en Hij stimuleert, pusht je om het aan te pakken... Maar Hij laat je wel de keus.
De mens kan niets uit zichzelf... want het is afhankelijk van dat aanbod van God.... Het "we kunnen het niet maar moeten het wel proberen" is niet iets wat ik uit de bijbel haal.... We kunnen van onszelf niet kiezen... want we kunnen de genade niet verdienen... maar als God die genade aanbiedt en zegt: Toe, pak het aan.... dan kunnen we wel kiezen.... we kunnen dus zelf kiezen en zijn daar ook voor verantwoordelijk (zie weer de gelijkenissen en deuteronomium waar ik eerder op wees)... maar het feit dat we kunnen kiezen is komt niet door ons, dat verdienen we niet.... dat is de genade die God aanbiedt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”