Een Westers christen is een slaaf van eigen zelfontplooiing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Een Westers christen is een slaaf van eigen zelfontplooiing

Berichtdoor Thedudehimself » 27 feb 2003 15:10

Mijns inziens is dit de grootste leugen van deze tijd: jezelf ontplooien. Wij zijn slaaf geworden van ons eigen ik. Ik moet dit bereiken... Ik wil een glansrijke carriere, kinderen, geld, mooie vrouw (of man), gelukkig zijn. Herken jij dit ook in jezelf. Ik in ieder geval wel. Wat is het christelijke antwoord hierop?
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 feb 2003 15:31

ik zie weinig ontplooide mensen :(

Wel mensen die 'carriere' hebben gemaakt, veel geld hebben, een groot huis etc. Maar pak je alle dingen af die van buiten komen, dan blijft er weinig over.

Er zijn steeds meer mogelijkheden waar steeds minder gebruik van gemaakt wordt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2003 15:34

Ik herken het en ik denk dat het niet fout is. In de bijbel word je toch ook opgeroepen om je talenten te ontwikkelen.
Maar jij doelt hier meer op de ik-gerichtheid en het zich mooi voordoen voor de buitenwereld. Je moet dus opletten waarom je je talenten zo graag wilt ontwikkelen: is dat omdat je zo graag complimentjes wilt binnenhalen of omdat je God wilt dienen?

Een glansrijke carriere hoeft voor mij niet zo, als ik maar leuk en nuttig(!)werk doe en m'n dagelijkse brood kan verdienen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 feb 2003 15:35

de talenten waar de Bijbel op doelt zijn weinig populair in de maatschappij.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 27 feb 2003 15:38

Zelfontplooiing en ook de zogenaamde gaven in de gemeenten is niet zelden gericht op het dienen van ons belang i.p.v. Christus. Het gaat ook vaak inderdaad om de innerlijke motivatie... maar hoeveel christenen, en ik reken mijzelf er ook toe!!, zullen NOOIT in hun leven de offers brengen die God van hen vraagt?

We zijn zo ontzettend lauw!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2003 16:02

kunnen jullie iets concreter zijn? Termen als 'de offers die God vraagt' en 'talenten waar God op doelt in de bijbel' vind ik nogal vaag...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 feb 2003 16:26

de titel van het topic is trouwens een contradictie: hoe verder je jezelf ontplooid, hoe minder je daar een slaaf van zou kunnen zijn.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 27 feb 2003 17:11

surfer schreef:de titel van het topic is trouwens een contradictie: hoe verder je jezelf ontplooid, hoe minder je daar een slaaf van zou kunnen zijn.

Goed gevonden :mrgreen: was namelijk ook de bedoeling.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 feb 2003 17:28

Aha. Dus je bedoelt te zeggen: eigenlijk is er geen sprake van ontplooiing. Want dat zou je vrij moeten maken in plaats van gebonden.

Lalage, de talenten uit de Bijbel zijn voor ieder mens weer anders, maar je kunt bv. hieraan denken: als je de gave van het woord hebt en geroepen word door God, dan ga je bv. geen dik betaalde seminars geven in het bedrijfsleven maar wordt je bv een slecht betaalde evangelist. Je kunt dan je talent wat God je gegeven heeft ten volle ontplooien, terwijl je anders veel geld zou verdienen, een hoge sociale status zou hebben, maar geestelijk zou verarmen.

De gelijkenis van de talenten wordt in de geref. gezindte toch vaak een beetje uitgelegd als dat je maatschappelijke carriere zou moeten maken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2003 17:41

Maar is een carriere in het bedrijfsleven dan helemaal fout? Ik denk het niet.... overal zijn christenen nodig. Christenen moeten een zoutend zout zijn en zout moet goed verspreid zijn door het eten om het optimaal te laten smaken.
Je kunt als christen best carriere maken, maar je moet uitkijken met welke intentie je dat doet.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Een Westers christen is een slaaf van eigen zelfontplooi

Berichtdoor Cybercurse » 27 feb 2003 18:01

Thedudehimself schreef:Mijns inziens is dit de grootste leugen van deze tijd: jezelf ontplooien. Wij zijn slaaf geworden van ons eigen ik. Ik moet dit bereiken... Ik wil een glansrijke carriere, kinderen, geld, mooie vrouw (of man), gelukkig zijn. Herken jij dit ook in jezelf. Ik in ieder geval wel. Wat is het christelijke antwoord hierop?

Ja dat probeer ik te ontplooien. Een mooie vrouw heb ik al, het geld, de glansrijke carriere en de kinderen liggen nog in de planning ;)

Mijn antwoord: benut je talenten! ;)

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 feb 2003 19:25

Maar is een carriere in het bedrijfsleven dan helemaal fout? Ik denk het niet.... overal zijn christenen nodig.

Ja.
Het is niet de vraag of ze overal nodig zijn, maar of ze overal thuishoren.
Het bedrijfsleven zit vol concurrentie. Cuncurrentie is een algemeen begrip en niet weg te denken uit onze maatschappij. Maar is het wel zo logisch dat die concurrentie er is?

Dat verander je niet, ik weet het :( , maar het beinvloed wel mijn keuze in wat voor bedrijf ik zou willen werken.[/quote]
sol lucet omnibus

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2003 20:12

Wat is er mis met concurrentie dan?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 feb 2003 21:34

The Dudehimself schreef:
Mijns inziens is dit de grootste leugen van deze tijd: jezelf ontplooien. Wij zijn slaaf geworden van ons eigen ik.

Mijn gedachten gaan twee kanten op. Allereerst is zelfontplooiing iets wat God wil. Hij heeft ons ontzettend veel mogelijkheden gegeven en Hij wil niets liever dan dat we die gebruiken. Hij heeft ons geschapen als mensen om ook écht mens te zijn. God is niet een God die lust schept in het feit dat mensen zichzelf of anderen onderdrukken. God is een God van vrijheid.

Daarentegen begrijp ik je stelling wel. Vaak zijn we druk om iets te bereiken puur om onszelf te bewijzen of om iets te lijken wat we eigenlijk niet zijn. "When you're wanting to be something, you get good at pretend" schreef één van mijn favoriete songwriters. En ik denk dat heel veel mensen zo leven. Kennis van God zou hier echter uiterst heilzaam moeten werken.

Enerzijds leren we dat we niet behoeven te voldoen aan de criteria die mensen ons opleggen. God accepteert ons zoals we zijn. Voor Hem behoeven we ons niet anders voor te doen dan we zijn. Je mag er zijn, zoals je bent. Jij hoeft het niet te doen omdat Hij alles reeds gedaan heeft. Als je vanuit die wetenschap leeft zul je pas echt ervaren wat vrijheid is.

Anderzijds leren we pas om echt mens te zijn als we de Echte Mens leren kennen. Als we Jezus zien zien we de mens zoals God die bedoeld heeft. Dat is inderdaad een heel ander beeld dan de meeste mensen hebben van de ideale mens, maar pas zo komen we echt tot ons recht als mens. Leven in liefde tot God en de naaste, zo heeft God het bedoeld. Jezus kan wat dat betreft een echte eye-opener zijn.

Een engelse schrijver schreef ooit een verhaal over een leeuwenwelpje dat opgevoed werd door een kudde geiten. Omdat het niet beter wist leerde het die ook gras eten en blaten. Pas toen de kudde geiten oog in oog kwamen te staan met een leeuw, realiseerde de jonge leeuw zich pas wat hij eigenlijk was.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 feb 2003 00:09

Om op die Echte mens voort te borduren.

Wat er niet goed is aan concurrentie?
Concurrentie in het bedrijfsleven is niet iets dat ik mijn Echte ik zou zien bedrijven. Je hebt zelf vast ook je ideeen van een ideale wereld. Daarin zie ik dus geen noodzaak dat we als verschillende bedrijven elkaar beconcurreren. We willen toch een dienst bieden aan de mensen en ons bestaan in het bedrijf een zekerheid bieden. Niet elkaar het brood voor de neus weghalen en elkaar wegconcurreren/monopolie bedrijven? Of onszelf op een plaats in de markt wringen dat anderen weer moeten sneuvelen? Waar is je respect voor de medemens en het beste voorhebben met iedereen dan. Lijkt meer gebaseerd op survival of the fittest. Moeilijk integreerbaar tegenwoordig, maar concurrentie hoort er voor mij qua oorsprong niet bij.
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”