The Dudehimself schreef:
Mijns inziens is dit de grootste leugen van deze tijd: jezelf ontplooien. Wij zijn slaaf geworden van ons eigen ik.
Mijn gedachten gaan twee kanten op. Allereerst is zelfontplooiing iets wat God wil. Hij heeft ons ontzettend veel mogelijkheden gegeven en Hij wil niets liever dan dat we die gebruiken. Hij heeft ons geschapen als mensen om ook écht mens te zijn. God is niet een God die lust schept in het feit dat mensen zichzelf of anderen onderdrukken. God is een God van vrijheid.
Daarentegen begrijp ik je stelling wel. Vaak zijn we druk om iets te bereiken puur om onszelf te bewijzen of om iets te lijken wat we eigenlijk niet zijn. "When you're wanting to be something, you get good at pretend" schreef één van mijn favoriete songwriters. En ik denk dat heel veel mensen zo leven. Kennis van God zou hier echter uiterst heilzaam moeten werken.
Enerzijds leren we dat we niet behoeven te voldoen aan de criteria die mensen ons opleggen. God accepteert ons zoals we zijn. Voor Hem behoeven we ons niet anders voor te doen dan we zijn. Je mag er zijn, zoals je bent. Jij hoeft het niet te doen omdat Hij alles reeds gedaan heeft. Als je vanuit die wetenschap leeft zul je pas echt ervaren wat vrijheid is.
Anderzijds leren we pas om echt mens te zijn als we de Echte Mens leren kennen. Als we Jezus zien zien we de mens zoals God die bedoeld heeft. Dat is inderdaad een heel ander beeld dan de meeste mensen hebben van de ideale mens, maar pas zo komen we echt tot ons recht als mens. Leven in liefde tot God en de naaste, zo heeft God het bedoeld. Jezus kan wat dat betreft een echte eye-opener zijn.
Een engelse schrijver schreef ooit een verhaal over een leeuwenwelpje dat opgevoed werd door een kudde geiten. Omdat het niet beter wist leerde het die ook gras eten en blaten. Pas toen de kudde geiten oog in oog kwamen te staan met een leeuw, realiseerde de jonge leeuw zich pas wat hij eigenlijk was.
Groet,
Klaas