Godsdienstig inzicht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Godsdienstig inzicht

Berichtdoor caprice » 05 jan 2005 22:23

Een aparte naam misschien, maar dit onderwerp is een gevolg van het off-topic gaan in het onderwerp 'Onverantwoorde films'.

Voor de inhoud van dit onderwerp, zie wat er in het volgende bericht aan de orde komt.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jan 2005 22:23

Spons schreef:
Om dan maar niet te spreken hoe hedendaagse dominee's preken

kijk dat klinkt mij in de oren als , al die dominees zijn fout bezig en zijn niet de ware leer, jammer komt op mij niet over als respectvol. Dus omdat ik toevalig hervormd ben zijn onze dominees niet goed, stel dat ik nu zeg dat alle chriselijkt gereformeerden niet goed zijn, dan ben ik toch goed bezig he, nee niet dus,

Nee, dan ben je inderdaad niet zo goed bezig. Ik heb namelijk geen enkele naam of kerkverband genoemd, maar je gaat er vanzelfsprekend van uit dat ik predikanten uit de Hervormde kerk bedoel.

Spons schreef:Besef je wel dat we op een forum zitten met zeer diverse geloven behalve het katholieke geloof (als je dat als geloof kan zien, ben er te weinig van op de hoogte om daaar over te oordelen ) en dat maakt het juist zo intr. om je mening te vormen. Als je niet open staat voor de mening van een ander , ook al hoef je het daar niet mee eens te zijn ben je net zo slecht bezig als een fundementalist van de Islam. Ik ben overigens eens zo vrij geweest om in je profiel te kijken en keek even op eindeloosgeluk.nl en die foto's aan de rechterkant doen echt zeer, daar ben ik het absoluut niet mee eens,

Er is maar één waar geloof, en dat is het geloof in de Heere Jezus Christus.

Die foto's op de website zijn realiteit. Dat gebeurt er nu met veel mensen.
Waarom doen ze zeer? Omdat je dit bij veel mensen ziet gebeuren?
Waarom ben je het er absoluut niet mee eens? Tonen die foto's, en dan voornamelijk het onderschrift, geen waarheid?

Spons schreef:daar spreekt geen enkele woord van vreugde uit, het lijkt wel of ik naar de hel kijk met al die teksten erbij, zei ik fanatiek, je begint meer op een godsdiensfanatiekeling te lijken, en dan in de negatieve betekenis van het woord.

Oneens (lang verhaal waar ik nu even geen zin in heb, misschien later).
Of zijn er mensen die dit herkennen? Zeg het gerust en/of stuur een pb.

Oorspronkelijk bericht: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=476292#476292

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 jan 2005 22:38

Nee, dan ben je inderdaad niet zo goed bezig. Ik heb namelijk geen enkele naam of kerkverband genoemd, maar je gaat er vanzelfsprekend van uit dat ik predikanten uit de Hervormde kerk bedoel.
nee ik gaf mezelf maar als voorbeeld aan ,

Er is maar één waar geloof, en dat is het geloof in de Heere Jezus Christus.
ik ben het zowaar met je eens , alleen zijn er vele wegen die naar rome leiden , korte , lange gemakkelijke, gevaarlijke, moeizame, maar als je hem volgt kom je in rome nietwaar alleen welke route neem je en respecteer je dat een ander een andere weg kiest ook al is het niet jouw keuze ?

Die foto's op de website zijn realiteit. Dat gebeurt er nu met veel mensen.
Waarom doen ze zeer? Omdat je dit bij veel mensen ziet gebeuren?

omdat er gesuggereerd wordt dat niemand aan God denkt en dat is absoluut niet waar en als ik die fotos dan zie, mag je dan niet voetballen, mag je niet als twee mensen genieten van een zonsondergang, bij elke foto wordt meteen een negatief iets neergezet en dan gaan mijn haren rijzen. zou die man in de hangmat niet kunnen nadenken over god, zou die man die dat geld heeft er geen armen mee kunnen helpen en waarom zou die vrouw die in die rolstoel zit niet in God geloven, je kan zelfs op je laatste dag als ongelovig iemand nog bekeerd worden tot God. Waarom zo negatief

waarom zijn er mesen die in het zwart gekleed gaan door het leven met een gezicht alsof ze de hele last van de wereld op zich dragen vanwege hun geloofsovertuiging, heeft God niet juist alle kleuren in de schepping gebracht , in de natuur om van te genieten of moeten we alles maar zwart en wit gaan zien.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 08:38

Psalm 42
10 Ik zal zeggen tot God: Mijn Steenrots! waarom vergeet Gij mij? Waarom ga ik in het zwart, vanwege des vijands onderdrukking?

Psalm 38

7 Ik ben krom geworden, ik ben uitermate zeer nedergebogen; ik ga den gansen dag in het zwart.
8 Want mijn darmen zijn vol van een verachtelijke plage, en er is niets geheels in mijn vlees.
9 Ik ben verzwakt, en uitermate zeer verbrijzeld; ik brul van het geruis mijns harten.
10 HEERE! voor U is al mijn begeerte; en mijn zuchten is voor U niet verborgen.

Veel mensen kijken dan naar deze tekst, maar dit is toch niet de enigste tekst?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 06 jan 2005 10:02

over welke foto's hebben we het? Die site kan ik niet vinden en in het profiel van Caprice zie ik alleen een link naar de Tabernakel stichting (en das juist een mooie site)
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 jan 2005 10:26

je komt er op via een link via de door jouw genoemde site, zie ook in bijbelsectie, waar ik een topic er over maakte, www.eindeloosgelukkig.nl

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 06 jan 2005 10:58

Ik snap je reactie wel Spons, maar ik denk eerder dat de foto's zo bedoelt zijn als waarschuwing dat het zo kan gaan als je niet uitkijkt. Het is toch zo dat je vaak druk, druk, druk of moe, moe, moe bent en dan geen zin hebt om te bidden of uit je bijbel te lezen. Als ik van mezelf uitga zie ik ook dat ik vaak denk: "ow, morgen lees ik wel weer, nu ben ik zo moe dat ik toch alleen maar in slaap zou vallen onder het lezen of bidden". Dat is natuurlijk een foute instelling. Want zo kun je wel dag in, dag uit leven.

Over mensen in het zwart. Sommige mensen denken dat dat moet. Als zij dat denken, laat ze. De een beleeft zijn geloof nu eenmaal anders dan de ander. Er zijn mensen waar ik diep respect voor heb die altijd in het zwart lopen. Zij hebben een super-levend geloof waar ik altijd een voorbeeld aan kan nemen. Er zijn ook mensen die in het zwart lopen die liegen en bedriegen en me verschrikkelijk teleurgesteld hebben. Dat zwart zegt voor mij dus niks. Alleen kan ik de standpunten van de mensen die geloven en in het zwart lopen wel begrijpen.
Over die dominee's dat snap ik niet zo... waarom zijn er veel dominee's die verkeerd preken?
En wat je wil met het topic is me ook nog niet helemaal duidelijk.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 06 jan 2005 12:33

Spons schreef:je komt er op via een link via de door jouw genoemde site, zie ook in bijbelsectie, waar ik een topic er over maakte, www.eindeloosgelukkig.nl
Wat is er mis met die foto's? Het is realiteit, de Here Jezus waarschuwde ook duidelijk en gebruikte nog wel hardere termen (om maar te zwijgen over de oude profeten). Dat moet je niet zien als iets hatelijks ofzo... het is juist liefde om mensen te waarschuwen voor komend onheil. Er wordt immers niet alleen gewaarschuwd maar ook een uitweg geboden, de site heet niet voor niet oneindig gelukkig...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

kleine junior
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kleine junior » 06 jan 2005 12:54

Ik denk dat die foto's er staan om je aan het denken te zetten. Je mag best die dingen doen die op die foto's staan, maar dat moet niet het belangrijkste zijn in je leven. Tuurlijk mag je voetballen, gelukkig zijn enzovoorts, maar je moet wel goed in de gaten houden dat God het belangrijkste is. En daar moet je ook voldoende tijd voor vrijmaken.
"Wie in Mij gelooft, zal leven, zelfs als hij gestorven is. Wie leeft en in Mij gelooft, zal nooit sterven. Geloof je dat?"

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 jan 2005 15:09

ik beweerde niet dat die dominee's verkeerd preekten dat zei iemand anders, ik ben het daar niet mee eens, moet ik gaan zeggen van alleen de hervormde kerk of de christelijk gereformeerde kerk is het enige ware geloof ? Ik kijk wel uit om daar over te oordeln,

en van die foto's dat vindt ik echt zo negatief over komen in plaats van iets positiefs te zeggen altijd maar dreigen met hel, verdoemenis en de duivel daar jaag je mijns inziens mensen mee de kerk uit.

over mensen in het zwart ik vroeg me gewoon af wat hun beweegreden was , terwijl God juist zoveel kleur in het leven gemaakt heeft. ander zou God wel alles zwart wit gemaakt hebben denk ik dan bij me zelf maar goed daar is nu dus antwoord op gegeven, dan weet ik dat ook weer

wat ik wil met dit topic is discusieren over die foto's en waarom altijd de hel en de zonde de nadruk krijgt in bepaalde kringen ipv het heil en licht dat gekomen is op onze aarde door de here Jezus. Ben het wel eens dat de hel ook eenmaal thuis hoort op aarde maar de balans is naar mijn gevoel toch wel weg in bepaalde stromingen. Er zijn zelfs stromingen waar je geen foto's mag hebben (ik geloof het gekrookte riet in krimpen aan den ijssel maar weet dit niet zeker ) dan sla je denk ik te veel door, een christen hoort ook in de samenleving te staan en niet erbuiten. maar goed dat zijn gewoon puntjes waar we met zijn allen over kunnen uitwisseln van gedachtengang

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 15:21

kleine junior schreef:Ik denk dat die foto's er staan om je aan het denken te zetten. Je mag best die dingen doen die op die foto's staan, maar dat moet niet het belangrijkste zijn in je leven. Tuurlijk mag je voetballen, gelukkig zijn enzovoorts, maar je moet wel goed in de gaten houden dat God het belangrijkste is. En daar moet je ook voldoende tijd voor vrijmaken.

Ik wist dat apen veel verstand hebben, maar zoveel... :wink: Zoals hier staat, zo is het ook bedoeld door de makers van de 'film'!

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 06 jan 2005 16:42

ow sorry spons, de laatste 2 opmerkingen waren voor caprice, niet helemaal duidelijk neej.

kleine junior
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kleine junior » 06 jan 2005 16:42

Raptor schreef:
kleine junior schreef:Ik denk dat die foto's er staan om je aan het denken te zetten. Je mag best die dingen doen die op die foto's staan, maar dat moet niet het belangrijkste zijn in je leven. Tuurlijk mag je voetballen, gelukkig zijn enzovoorts, maar je moet wel goed in de gaten houden dat God het belangrijkste is. En daar moet je ook voldoende tijd voor vrijmaken.

Ik wist dat apen veel verstand hebben, maar zoveel... :wink: Zoals hier staat, zo is het ook bedoeld door de makers van de 'film'!

Ik heb een aap als avatar. Dat wil nog niet zeggen dat ik zelf ook een aap ben hoor! :?
"Wie in Mij gelooft, zal leven, zelfs als hij gestorven is. Wie leeft en in Mij gelooft, zal nooit sterven. Geloof je dat?"

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 06 jan 2005 18:50

Spons schreef:en van die foto's dat vindt ik echt zo negatief over komen in plaats van iets positiefs te zeggen altijd maar dreigen met hel, verdoemenis en de duivel daar jaag je mijns inziens mensen mee de kerk uit.

Sommige mensen hebben zo'n positieve kijk op het leven, dat ze misschien een beetje dreiging nodig hebben om uit hun luie stoel geholpen te worden :D Ik ken genoeg mensen die hun leven zo geweldig leuk en supergaaf vinden, dat ze aan een blijde boodschap niets hebben, omdat ze niet inzien hoe de werkelijkheid in elkaar steekt. Wat dat betreft denk ik dat het blijde evangelie eerder aanslaat bij mensen die negatiever ingesteld zijn (like me :| ), terwijl vertellen over de hel, je zonde en de wet meer zal inslaan bij mensen die het leven te zonnig inzien.

Daarom (zegt onze dominee altijd...) moet een goede preek altijd uit 2 elementen bestaan: waarheid (wet, zonde, hel) en evangelie (Jezus, verlossing, hemel).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 08:18

Ik zou haast gaan denken dat je dominee Clements hebt, die zegt dat ook altijd zo mooi, dat er geplokkeld mag worden op de harp van het evangelie... wet en evangelie... Onze dominee (Van Dieren) blijft meestal hangen in eindeloze helenverdoemenismonologen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”