Televisie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 feb 2003 17:53

Om 12 uur vanmiddag is in Jeruzalem de hel losgebarsten toen een man uit de lucht neerdaalde en beweerde Jezus Christus te zijn. Hij zou hier zijn om de apocalyps voor te bereiden. Zo dadelijk een exclusief interview."
Zo zal het zeker niet zijn, denk ik. Het zal voor iedereen meteen duidelijk zijn wie hij is...

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 25 feb 2003 19:45

Het is raar dat veel mensen hier wel een internetverbindng hebben, maar geen TV-aansluiting!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Simson

Berichtdoor Simson » 25 feb 2003 19:56

Tv weet je het zelf echt niet of het goed of fout is?
Zou Jezus er een hebben?
Dan die reclame! Krijg jij er nooit een ..... van?
Of als je zapt dat je net die ene aflevering ziet.
Pers. heb ik er geen moeite mee maar kan mensen heel goed begrijpen.
Zeker fout volgens de bijbel.
Lijd mij niet in verzoeking hoef je dan niet meer te bidden.
Dat si het zelfde als bidden om behoud en met blindoek om snelweg over te steken!

Mzzl,
Simsonnetje

D. Duck ga zo door!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 feb 2003 19:59

Zou Jezus er een hebben?
Hij zou er in ieder geval regelmatig op te zien geweest zijn :!:

Simson

Berichtdoor Simson » 25 feb 2003 20:19

Als er in een satanskerk een video van Hem gedraait word tussen de dienst is dat ook geen excuus om er heen te gaan!

Mzzl,
Simson

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 25 feb 2003 21:38

Lotte schreef:Voor jou wel, als dit je topvermaak is, ist wel zielig met je gesteld!

Wat heerlijk dat lotte dat voor anderen kan bepalen!!

D.Duck

Berichtdoor D.Duck » 25 feb 2003 21:42

Corne van 't Hof schreef:T.V.=

T=Ter
V=Verderf

T=Ter
V=Verdoemenis

O zo goed dus!

Zo kan Het ook

T=Ter
V=Vermaak

T= Tegen
V=Verveling

TeVrede(n)!!!!

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 25 feb 2003 21:48

Maranatha schreef:Ook staat er in de 10 geboden gij zult niet begeren. Kijk eens naar al die reclames, tell sells ed. Allemaal bedoelt om onze begeerte op te wekken, want als we dat en dat niet hebben dan hoor ik er niet meer bij.

Het is mooi dat je weet van het bestaan van de 10 geboden, helaas citeer je ze alleen niet correct. Het gebod over begeren stopt niet na 'Gij zult niet begeren...' maar luidt: 'Gij zult niet begeren het huis van uw naaste; gij zult niet begeren de vrouw van uw naaste, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.' Je zit dus duidelijk je eigen mening in de tien geboden te leggen, dat het slecht zou zijn Ajax Vloerreiniger te begeren ofzo. Of weet ik veel wat. En als je de nieuwste Mercedes niet rijdt hoor je er niet bij, dan heb je wel zielige vrienden...[/i]

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 25 feb 2003 21:58

Als je het tiende gebod erbij haalt: ,,gij zult niet begeren...". Dan moet je niet alleen TV afkeuren, maar ook kranten, reclamefolders, internet, reclame op auto's, etc.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

joepie

Berichtdoor joepie » 26 feb 2003 22:23

Ik verbaas mij er inderdaad over dat de tv het weer moet ontgelden. Hebben jullie weleens naar radio noordzee geluisterd en dan jensen in de ochtend. Of het zwarte gat? Of veronica?
Kan genoeg radio progammas die echt slecht zijn. Waar je dus als christen niet naar kunt luisteren.
Zo is het ook met de tv. Er zit gelukkig een knop op die ik kan bedienen.
Ik zou eerder het internet dan maar afschaffen, want hoe vaak ik al vervelende mailtjes heb gehad die ik dan weg probeer te klikken en vervolgens overgoten wordt door zeer onthullende plaatjes, popups of zo.

Het is mij opgevallen dat er in veel refo gezinnen die tegen tv zijn wel het internet is ingevoerd. En dan zullen er zijn die het met filter hebben, maar die kunnen kinderen al snel omzeilen. En de gezinnen waar geen filter op zit zijn er plenty. Daarbij komt dan ook dat die kinderen gewoon op hun kamer zitten te internetten en dat er genoeg ouders zijn die er de balle verstand niet van hebben. Dus waarschijnlijk ook nooit de geschiedenis teruglezen.
Nee als er een medium is die onderschat wordt is dat wel internet.

Maar het is nu eenmaal zo dat we in deze wereld behoren te leven als christenen.We horen leesbare brieven te zijn. Zodat een ander aan ons kan zien dat we anders zijn. En dat niet door dingen niet te gebruiken, maar door de dingen op de juiste manier te gebruiken.

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 26 feb 2003 23:09

Televisie wordt vaak als eerste genoemd omdat er bewegende beelden op te zien zijn. Bewegende beelden zijn eigenlijk heel makkelijk. Zonder iets te doen, zonder te denken, zie je het gewoon gebeuren. Bij een boek moet je bijvoorbeeld vaak maar gissen hoe het landschap, de mensen, de huizen eruit zien. Dat is misschien wat vermoeiender.
Het is ook enorm wat bewegende beelden met mensen doen. Een foto kan je lang in je geheugen hebben, maar met een bewegend beeld is dat nog veel langer en levensechter.
Ik herinner me nog heel goed dat ik vroeger een keer een stukje (misschien vijf seconden) van een horrorfilm zag en dat dit kleine stukje film wel een half jaar of langer in mijn droom was terug te vinden.
Als je ouder wordt, denk je misschien meer over andere dingen, waardoor je dat beeld wat sneller vergeet. Maar het kan toch ongemerkt door blijven zweven in je brein. Waarom zou het voor kinderen niet goed zijn en voor volwassenen wel?

Wat het nieuws betreft, daar kunnen ook bloederige plaatjes op te zien zijn of andere vunzige dingen (bijvoorbeeld dat beeld dat in Rotterdam komt te staan; voor degenen die het nog niet weten, dat moet je zo houden). Daarom is het misschien maar het beste om het zekere voor het onzekere te nemen en de dag erna de krant te lezen. Waarom wachten we niet gewoon op het gecensureerde Reformatorisch Dagblad van morgen? Daarbij wil ik niet zeggen dat ik dat gelijk ook doe. Want zelf kijk ik ook regelmatig televisie. Ik ga ook niemand veroordelen, want ik ben zelf tien keer erger. Er zijn ook genoeg boeken, reclamefolders, kranten, radioprogramma's die fout zijn. Misschien moeten we alles maar afschaffen.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 27 feb 2003 10:41

Ik denk dat hier de vraag 'Waarom schaf ik tv/internet/radio aan belangrijk is. Doe je het voor amusement of is het echt nodig voor werk/studie en andere nuttige dingen.
Daarom kan ik begrijpen dat mensen wél een internetaansluiting hebben, maar pertinent tegen tv-bezit zijn. Met internet kun je ontzettend nuttige dingen doen (denk alleen al aan refoweb! :lol: ), met tv is dat stukken minder. (komt misschien omdat ikzelf geen tv heb, misschien kan iemand me van het tegendeel overtuigen)
Dus de motivatie is volgens mij belangrijk, waar gebruik je 'm voor.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 27 feb 2003 13:47

Ik denk inderdaad dat het een hele persoonlijke zaak is of je internet/TV hebt.
Wanneer je van jezelf weet dat je naar ongepaste uitzendingen gaat kijken of rare site's gaat bekijken, dan kun je er beter geen een nemen. Maar weet je dat je heel sterk bent en zulke dingen en zo ding kunt gebruiken voor goede dingen, waarom zou je het dan niet doen.
Alleen moet je er wel altijd van bewust blijven of de situatie niet wijzigd en je steeds meer gaat bekijken.

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 27 feb 2003 14:02

Zelf zal ik later waarschijnlijk geen tv maar wel internet nemen. Omdat internet gewoon pure noodzaak is. Anders moet je altijd iemand bellen en ontmoeten om files uit te wisselen. Nu stuur je het gewoon op via de mail en je kan weer verder. Tv is ontspanning, er komen wel leuke programma's op, maar het is totaal niet noodzakelijk.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 27 feb 2003 14:47

Ik wil even reageren op twee onderwerpen:
Enerzijds: De verleidingen van televisieprogramma's
Anderzijds: Internet versus televisie

essiebessie schreef:Ik denk inderdaad dat het een hele persoonlijke zaak is of je internet/TV hebt.
Wanneer je van jezelf weet dat je naar ongepaste uitzendingen gaat kijken of rare site's gaat bekijken, dan kun je er beter geen een nemen. Maar weet je dat je heel sterk bent en zulke dingen en zo ding kunt gebruiken voor goede dingen, waarom zou je het dan niet doen.
Alleen moet je er wel altijd van bewust blijven of de situatie niet wijzigd en je steeds meer gaat bekijken.

Helemaal mee eens, zoiets had ik ook willen zeggen!
Wat die verleidingen betreft van ongepaste uitzendingen: Die zijn gedeeltelijk (of misschien zelfs geheel: ik ken voorbeelden) af te vangen door een TV gids te hebben. Veel mensen zijn best bestand tegen de verleiding om naar een raar sexprogramma te kijken (of een ander genre), maar worden tijdens het zappen toch geconfronteerd met beelden die te lang op hun netvlies blijven hangen. Of blijven tijdens het zappen zelfs hangen bij iets wat ze eigenlijk niet hadden willen zien.

Het_doet schreef:Ik herinner me nog heel goed dat ik vroeger een keer een stukje (misschien vijf seconden) van een horrorfilm zag en dat dit kleine stukje film wel een half jaar of langer in mijn droom was terug te vinden.

Wanneer je een televisiegids hebt, en voor het kijken in de gids aanstreept wat je wilt zien, en op welke zenders dat is, dan weet je bij voorbaat dat je alleen daarmee geconfronteerd zult worden. Kun je dus selectief kijken. In de EO-gids staat zelfs bij de programma's aangegeven of er geweld, sex, occultisme of andere dingen in voorkomen die in galaten 5 worden afgekeurd.

kootje schreef:Met internet kun je ontzettend nuttige dingen doen (denk alleen al aan refoweb! :lol: ), met tv is dat stukken minder. Dus de motivatie is volgens mij belangrijk, waar gebruik je 'm voor.

Dat geef ik toe: met internet kun je veel nuttiger dingen doen.
MAAR: als je al niet bestand bent tegen de verleidingen van tv-programma's, ga dan zeker geen internet nemen! Je kunt bij allerlei informatie, op elk uur van de dag. Je kunt live in gesprek komen met allerlei mensen, ook met mensen die het met normen en waarden niet zo nauw nemen. Zelfs hier op Refoweb: je kunt erg gemakkelijk aan het twijfelen gebracht worden over alle zekerheden die je je hele vroegere leven had.

Het grote voordeel van TV kijken is juist dat je je horizon verbreedt. Op internet zoek je naar dingen die jou interesseren. Op TV zie je dingen die een ander intereseert, en die jou daar wat over wil vertellen. Bijvoorbeeld documentaires over natuur, milieu, politiek samenleving en techniek. Heb je alleen internet, dan zul je meer binnen je eigen interesses blijven rondcirkelen. En dan nog iets: Hoe kun je ooit evangeliseren als je niet weet wat 'de wereld' bezig houdt?

Terug naar “Archief”