Ik wil even reageren op twee onderwerpen:
Enerzijds:
De verleidingen van televisieprogramma's
Anderzijds:
Internet versus televisie
essiebessie schreef:Ik denk inderdaad dat het een hele persoonlijke zaak is of je internet/TV hebt.
Wanneer je van jezelf weet dat je naar ongepaste uitzendingen gaat kijken of rare site's gaat bekijken, dan kun je er beter geen een nemen. Maar weet je dat je heel sterk bent en zulke dingen en zo ding kunt gebruiken voor goede dingen, waarom zou je het dan niet doen.
Alleen moet je er wel altijd van bewust blijven of de situatie niet wijzigd en je steeds meer gaat bekijken.
Helemaal mee eens, zoiets had ik ook willen zeggen!
Wat die
verleidingen betreft van ongepaste uitzendingen: Die zijn gedeeltelijk (of misschien zelfs geheel: ik ken voorbeelden)
af te vangen door een TV gids te hebben. Veel mensen zijn best bestand tegen de verleiding om naar een raar sexprogramma te kijken (of een ander genre), maar worden tijdens het zappen toch geconfronteerd met beelden die te lang op hun netvlies blijven hangen. Of blijven tijdens het zappen zelfs hangen bij iets wat ze eigenlijk niet hadden willen zien.
Het_doet schreef:Ik herinner me nog heel goed dat ik vroeger een keer een stukje (misschien vijf seconden) van een horrorfilm zag en dat dit kleine stukje film wel een half jaar of langer in mijn droom was terug te vinden.
Wanneer je een
televisiegids hebt, en voor het kijken in de gids
aanstreept wat je wilt zien, en op welke zenders dat is, dan weet je bij voorbaat dat je alleen daarmee geconfronteerd zult worden. Kun je dus
selectief kijken. In de EO-gids staat zelfs bij de programma's aangegeven of er geweld, sex, occultisme of andere dingen in voorkomen die in galaten 5 worden afgekeurd.
kootje schreef:Met internet kun je ontzettend nuttige dingen doen (denk alleen al aan refoweb! :lol: ), met tv is dat stukken minder. Dus de motivatie is volgens mij belangrijk, waar gebruik je 'm voor.
Dat geef ik toe: met internet kun je veel nuttiger dingen doen.
MAAR:
als je al niet bestand bent tegen de verleidingen van tv-programma's, ga dan zeker geen internet nemen! Je kunt bij allerlei informatie, op elk uur van de dag. Je kunt live in gesprek komen met allerlei mensen, ook met mensen die het met normen en waarden niet zo nauw nemen. Zelfs hier op Refoweb: je kunt erg gemakkelijk aan het twijfelen gebracht worden over alle zekerheden die je je hele vroegere leven had.
Het grote voordeel van
TV kijken is juist dat je
je horizon verbreedt. Op internet zoek je naar dingen die jou interesseren. Op TV zie je dingen die een ander intereseert, en die jou daar wat over wil vertellen. Bijvoorbeeld documentaires over
natuur, milieu, politiek samenleving en techniek. Heb je alleen internet, dan zul je meer binnen je eigen interesses blijven rondcirkelen. En dan nog iets:
Hoe kun je ooit evangeliseren als je niet weet wat 'de wereld' bezig houdt?