Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 jan 2005 17:17

Raptor schreef:Tja, en in al die eeuwen daarvoor (wat er waarschijnlijk iets meer zijn) ging het anders...

En toen kwam de messias!
Misschien was in de dagsindeling toen de 'eerste dag der week' juist wel de zaterdag zoals wij die nu noemen... Ooit over nagedacht?

Onzin. Het was 'laat na de sabbat', die de 7e dag was, ofwel: de zaterdag. Dus op zondag is Jezus opgestaan.
Waar staat dit in de bijbel?

Het valt op dat het NT vooral hamert op kuisheid, soberheid en het onderhouden van de samenkomsten, maar nergens staat dat je de sabbat in OT-ische zin moet onderhouden.
Dus als je de sabbat wel houdt, ben je wetticistisch bezig? Dan doe ik vandaag nog de Wet des Heeren de deur uit!

Prima. Als heidenchristen hoef je je niet met OT-ische inzettingen te 'vermoeien', zie Hand. 15.
Beide onderhouden is dus overbodig, want dan zou je op zaterdag naar de synagoge moeten gaan. Dat lijkt me voor een heidenchristen niet noodzakelijk.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 17:23

fraternoster schreef:
Raptor schreef:Tja, en in al die eeuwen daarvoor (wat er waarschijnlijk iets meer zijn) ging het anders...

En toen kwam de messias!

Die was er daarvoor ook al hoor...
Onzin. Het was 'laat na de sabbat', die de 7e dag was, ofwel: de zaterdag. Dus op zondag is Jezus opgestaan.

Het is maar hoe je er tegen aan kijkt! Wat versta jij onder 'laat na'?
Het valt op dat het NT vooral hamert op kuisheid, soberheid en het onderhouden van de samenkomsten, maar nergens staat dat je de sabbat in OT-ische zin moet onderhouden.

Nogmaals: waar staat dit in de bijbel?
Prima. Als heidenchristen hoef je je niet met OT-ische inzettingen te 'vermoeien', zie Hand. 15.
Beide onderhouden is dus overbodig, want dan zou je op zaterdag naar de synagoge moeten gaan. Dat lijkt me voor een heidenchristen niet noodzakelijk.

Hoe kijk jij dan tegen de wet des Heeren aan? Wat is het verschil tussen een synagoge en een kerk?

Fraternoster, lees ook het begin van dit topic eens door!
Mocht je dan nog vragen hierover hebben, zal ik proberen aan de hand van bijbelse argumenten (die hier al eerder naar voren zijn gekomen, maar goed...) te verklaren waarom het in mijn ogen beter is de sabbat te houden dan de zondag te vieren. Alhoewel ik beide doe!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 jan 2005 21:11

Raptor schreef:
fraternoster schreef: En toen kwam de messias!

Die was er daarvoor ook al hoor...

Ik bedoelde dat de komst van de Messias in het vlees een cruciale wending is in de (heils)geschiedenis. Dat dan de OT-ische sabbat vervalt en men voortaan (om belangrijke redenen) de eerste dag der week als belangrijke dag van de week ziet, lijkt me niet verwonderlijk.
Wat versta jij onder 'laat na'?

Matt. 28,1: 'Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. ' Deze vertaling is grammaticaal en lexicaal correct.

Nogmaals: waar staat dit in de bijbel?

Voor de ethiek: lees alle brieven van Paulus, bijv. Ef. 3-6; Rom. 12-16 enz. Voor het onderhouden van de samenkomsten: Hebr 10,25: 'en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.'
Daarentegen zien we géén aansporingen tot het onderhouden van de sabbat zoals in het OT. Veeleer zegt Paulus dat de bedeling der schaduwen heeft plaats gemaakt voor het Licht. Dit betekent dan weer niet per se dat de sabbat onderhouden zinloos is, maar het is niet noodzakelijk. Het valt op dat Paulus en zijn broeders op de zendingsreizen vooral op de sabbatten in de synagogen spraken. Daar blijkt o.a. uit, dat Paulus de joodse wetten niet opzij zet, maar hij wil ze met zijn prediking in het licht van Christus plaatsen.

De eerste dag van de week blijkt een heel aparte dag te zijn in het NT:

De opstanding is op de eerste dag van de week: Mat 28,1; Luk 24,1; Mrk 16,2; Joh 20, 1. Verder blijkt dat de eerste dag der week belangrijk is:

Joh 20,19: 'Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: ‘Ik wens jullie vrede!’ '

Hnd 20,17: 'Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde.'

1 Kor 16,2: 'laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzij leggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.

Als de viering van de christelijke gemeente op zondag onjuist is, hoe verklaar je dan bovenstaande teksten. Dit lijkt me meer dan een toevalligheid.
Als laatste wil ik nog noemen Op 1,10: 'Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering.' Deze woorden zijn omstreden, maar ik wil er wel enige opmerkingen over maken.
1. Dag van de Heer is niet de oordeelsdag, anders zou Joh. wel naar analogie van de Septuagint gewoon hêmera kuriou geschreven hebben.
2. Dag van de Heer is naar analogie van de maaltijd van de Heer (1 Kor 11,20), de maaltijd die aan de Heer gewijd is (allebei adjectief kuriakos). Ofwel: de dag die aan de Heer gewijd is.
3. Wijding gebeurt in de eredienst, ofwel de dag van de Heer is de dag van de eredienst. Gezien de specifiek christelijke (géén joods gebruik voor de sabbat!) term kuriakos moeten we dan denken aan de dag die aan de herdinking van Christus gewijd is: de opstandingsdag.
4. In de tweede eeuw betekent deze uitdrukking zeker de zondag.

Hoe kijk jij dan tegen de wet des Heeren aan? Wat is het verschil tussen een synagoge en een kerk?

Op het moment dat in de synagoge Christus gepredikt wordt, valt het inhoudelijke verschil weg. Of de joodse wetten dan gehandhaafd blijven voor de joden, is een volgende vraag. Petrus mocht van onreine dieren eten (niet kosjer!). Dus... ik neig ernaar de joodse wetten facultatief te stellen, naar ieders geweten. De decaloog blijft evenwel het hart van de wet. Als deze in acht genomen wordt met heel de liefde van het hart tot God en de naaste, vind ik het geen probleem dat men als jood óók de sabbat onderhoudt. Niettemin is het dan om de opstanding van Christus te herdenken gepast en m.i. uit het NT voortvloeiend om ook op de eerste dag der week samenkomsten te houden.
Fraternoster, lees ook het begin van dit topic eens door!
Mocht je dan nog vragen hierover hebben, zal ik proberen aan de hand van bijbelse argumenten (die hier al eerder naar voren zijn gekomen, maar goed...) te verklaren waarom het in mijn ogen beter is de sabbat te houden dan de zondag te vieren. Alhoewel ik beide doe!

Heb ik gedaan, maar ik vond er weinig bruikbaars bij zitten. En gezien bovenstaande acht ik het niet beter om sabbat te houden.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 05 jan 2005 21:54

Commentaar part I.
"Dag des Heren" in het boek Openbaring, lijkt mij juist wel de context van het boek gelijk aan "De dag van HASJEM" (Jes.2:12; 13:6,9; Jo'el 2:1,11,31; Amos 5:20; Ob.1:15; Zef.1:14), en nergens wordt volgens mij met deze terminilogie de Sjabbath geduid in T'NaCh (O.T.)!!!!
Ook kwa context klopt dit. Openbaringen gaat toch over het laatst der dagen.
Dat Jochannan (Johannes) niet de Septoeagint quote verbaast me niets. Veel T'NaCH omzettingen van Hebreeuws naar het Grieks in de Boeken van het Nieuwe Verbond (N.T.) zijn anders dan de Gr. vertaling van de Septoegint. Niet iedereen had in die dagen een Septoeagint op zak, weet je. We moeten niet vergeten dat de Septoeagint vertaald is door Rabbijnen die in Egypte woonden waar Alexander de Grote reeds een behoorlijke Griekse stempel had gezet. De Septoeagint is geschreven in een Grieks van een hoog en zuiver gehalte. De Boeken van het Nieuwe Verbond in Koine Grieks, de Galileers en Judeers spraken voornamelijk Aramees en Grieks op een veelal lager niveau. Het is dus niet juist de Septoeagint erbij te halen: Johannes was geen Hellenistische Jiesraeliet maar een Galilese.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 jan 2005 22:22

Taytelbaum schreef: "Dag des Heren" in het boek Openbaring, lijkt mij juist wel de context van het boek gelijk aan "De dag van HASJEM" (Jes.2:12; 13:6,9; Jo'el 2:1,11,31; Amos 5:20; Ob.1:15; Zef.1:14), en nergens wordt volgens mij met deze terminilogie de Sjabbath geduid in T'NaCh (O.T.)!!!!

Met het eerste heb je nog niet mijn opmerking 1 weerlegd. Dat het in het boek Openbaring over het oordeel gaat, is juist, maar hier gaat het om een simpele aanduiding van de dag van het visioen. De dag des oordeels wordt elders aangeduid met 'de grote dag van de toorn/van de almachtige God' (6,17; 16,14).
Het tweede klopt, omdat er toen nog niet de dag die aan de Heer Christus gewijd was bestond.
Dat Jochannan (Johannes) niet de Septoeagint quote verbaast me niets. Veel T'NaCH omzettingen van Hebreeuws naar het Grieks in de Boeken van het Nieuwe Verbond (N.T.) zijn anders dan de Gr. vertaling van de Septoegint.

Idd, maar het woordgebruik vertoont vaak wel grote overeenkomsten en dit lijkt een uniek christelijk woord (overigens ook bruikbaar in profane kringen, dus uniek t.o.v. het OT)
De Septoeagint is geschreven in een Grieks van een hoog en zuiver gehalte.

Onzin. Het stikt van de hebraeïsmen. De taal van het NT is juist doordrenkt van de Septuagint.
Johannes was geen Hellenistische Jiesraeliet maar een Galilese.

Hij was denk ik al wel een heel eind geïntegreerd in de hellenistische samenleving in Efeze...

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 05 jan 2005 22:53

Fraternoster,
Studeer je Theologie of N.T. Gr.?
maar hier gaat het om een simpele aanduiding van de dag van het visioen.
Een hol statement, niet gestaaft aan enig voorafgaand bewijs, alleen in niet Joodse kring in de 2e eeuw, toen het bestuur na de Joodse oorlogen met de Romeinen in handen was gekomen van verscheidene groepen gelovigen uit de die steeds meer van de oorsprong afdreven, dit nog eens onderstrepende door hun eigen Joodse broers van wie zij in oorsprong de boodschap ontvangen hadden van de concilietafels te weren en twisten welke traditie wel en welke niet verkwanseld moesten worden voor de "heilige" eenheid.
Er is in de Schrift geen enkele profetie over de afschaffing van de Sjabbath noch een Woord van de Heer hiertoe.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Sapman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sapman » 06 jan 2005 00:55

In de bijbel ligt een enorme symboliek verborgen, ik ben niet zo geleerd als jullie (lijken te) zijn. Maar ik zie een prachtige symboliek :lol:

De sabbat:

6 Dagen werken - 7e dag rust

Symboliek van het verbond uit het O.T.

Je moest offeren om je zonden te laten vergeven, en nog veel meer wetten en geboden waaraan je je moest houden je moest eigelijk werken voor je zaligheid (klinkt krom dat weet ik).en dan pas kreeg je je rust.

De zondag:

1e dag rust - 6 dagen werken

Symboliek van het nieuwe verbond uit het N.T.

De rust is, dat Christus al je zonden heeft gedragen, je hoeft en mag dr zelf niks an doen. je krijgt rust, dat is het evangelie, maar vanuit je rust (vanuit je bekering dus) ga je werken.

Zo zie ik het, en ik denk dat als wij protestants zijn, dat wij er zelfs helemaal geen goed aan doen om de sabbath te houden. Dan hebben we een nieuw verbond met met een gewoonte uit het oude verbond, wat we zijn vergeten te vervangen.

Ik heb gezegd.
Wie als vriend hier binnengaat, komt nooit te vroeg, altijd te laat!!! :D

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 jan 2005 01:17

Ik zie wel wat in die symboliek, Sapman.

Taytelbaum schreef:Fraternoster,
Studeer je Theologie of N.T. Gr.?

Nee, maar ik ben wel qua studie met het Grieks bezig.
Een hol statement, niet gestaaft aan enig voorafgaand bewijs,

Hier volg ik je niet. Wat is niet bewezen?
Er is in de Schrift geen enkele profetie over de afschaffing van de Sjabbath noch een Woord van de Heer hiertoe.

De verhouding jood/christen is helaas niet altijd zo fraai geweest. Maar ik vraag me af in hoeverre de door jou geschetste situatie historisch juist is.

Geen afschaffing van de sabbat in het OT geprofeteerd, maar misschien wel een transformatie? Er zijn zoveel dingen waarvan niet geschreven staan dat ze afgeschafd zijn. Lees de Torah maar eens hoevele malen er niet staat dat iets een eeuwigdurende inzetting is, terwijl toch bij de komst van Christus die inzettingen vervuld zijn en i.i.g. voor de heidenchristenen niet meer gelden.
De tekst uit Openb. is trouwens niet mijn belangrijkste steunpilaar, maar dat zijn de andere genoemde teksten, om te denken dat de christelijke samenkomsten i.i.g. op de zondag werden gehouden.

Sapman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sapman » 06 jan 2005 01:28

Ik heb ze al eerder genoemd fraternoster, in een vorig topic, ik heb mn hele antwoord van toen maar gequoted, anders past het verhaal niet meer :wink:

Sapman schreef:Waarom wij de zondag op zondag vieren?

Bijbelse teksten zijn er niet voor, maar ik kan er goede argumenten over zeggen:

ik wil er deze teksten voor gebruiken:

Johannes 20:1 En op de eerste dag der week ging Maria van Magdala vroeg, terwijl het nog donker was, naar het graf en zij zag de steen van het graf weggenomen.

Johannes 20:19 Toen het dan avond was op die eerste dag der week en ter plaatse, waar de discipelen zich bevonden, de deuren gesloten waren uit vrees voor de Joden, kwam Jezus en stond in hun midden en zeide tot hen: Vrede zij u!

Handelingen 20:7 En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht.

1 Corinthe 16:2 elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, opdat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden.

Openbaring 1:10 Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin,
(Dag des Heren, de dag dat Jezus opstond, dus de eerste dag der week)

Hier wordt constant over gesproken over de zondag, waarom? Waarschijnlijk omdat de apostelen al op zondag de rustdag hielden!

ff uitleg bij de tekst uit Corinthe, daar worden gewoon collectes mee bedoelt. Zoals wij het ook doen op zondag

En dan is er ook nog de symboliek van het oude en nieuwe verbond.

Het oude verbond was : eerst werken (dieren offeren, wetten enz.) en dan rusten (rusten: je zonden zijn vergeven)
het nieuwe verbond, het evangelie is: eerst rusten, en dan werken. Als men bekeerd wordt, hoeft met niks meer te doen, Christus heeft geboet voor je zonden. en vanuit je bekering ga je werken!

Ik heb gezegd :lol:
Wie als vriend hier binnengaat, komt nooit te vroeg, altijd te laat!!! :D

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 06 jan 2005 05:51

fraternoster schreef:Hnd 20,17: 'Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde.'
Je bedoelt ws Hand.21:7 (en niet 17)
Inderdaad, men kwam dagelijks samen om brood te breken:
En dagelijks eendrachtig in de Tempel volhardende en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid van de harten (Hand.2:46)

Brood was vroeger in Israel het hoofdbestanddeel van een maaltijd. Tevens getuigde het van gemeenschapszin en liefde en gastvrijheid dit te delen. De vroege gemeente brak dan ook dagelijks brood aan de huizen. Let wel, wijn wordt dan niet genoemd. In de Joodse gemeenschap is motsi maken (brood met elkaar breken) nog steeds gemeengoed. De kerk is na vele omvormingen deze gewoonte (het brood breken en het dagelijks samenkomen) verloren. “En op de eersten [dag] van de week, toen de leerlingen bijeengekomen waren om brood te breken,” (Hand.20:7), wijst hier dus niet op een vast staande gewoonte om op de 1e te vergaderen, maar op de gewoonte om bijeen te komen om brood te breken; die dag dat Paulos kwam de eerste dag van de week zijnde.
Niet alleen Hand.2:46 getuigd van dat dagelijks samenkomen, verderop lezen we:
En zij hielden niet op, elke dag, in de Tempel en bij de huizen, te leren, en Jesjoe de Gezalfde te verkondigen (Hand.5:42).

Vele jaren later lezen we het nog steeds als opdracht aan de in Jesjoea gelovende Joden:
Maar vermaant elkaar elke dag, zolang als het heden genoemd wordt, ... (Hebr.3:13)

En in het begin 2e eeuw vinden wij hiet nog getuigenis aan wanneer Barnabas in zijn brief verordineert:
..., en zoek elke dag de omgang met de heiligen ... (Barn.19:10)
fraternoster schreef:1 Kor 16,2: 'laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzij leggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.
Dit zegt dus niets over samenkomen; er staat juist letterlijk vertaald: Laat op elke eerste van de week een ieder van u, [iets]bij zichzelf leggen. Bij zichzelf slaat dus op prive en heeft niets met samenkomen te maken. Zoiets heet sparen, dacht ik.

Sam

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 10:28

Nogmaals: ik zie de symboliek ook wel en die is ook mooi. Maar helaas een leer van mensen. Het feit blijft recht overeind dat het houden van de sabbat door God geboden wordt en nooit is afgeschaft en dat het vieren van de eerste dag der week nooit als verplichting is ingevoerd. De vroeg-christelijke kerk vierde en de 'eerste dag der week' en de sabbat... Dat vind ik een nog veel mooiere symboliek!

Ik had beloofd om met (hier al eerder genoemde) bijbelse argumenten te komen, dus doe ik dat. Misschien overbodig, maar ik zou zeggen: doe er mee wat u goed acht!

DE SHABAT – HASHABAT

t b > h

Instelling van de Shabat

"Toen G’d op de zevende dag (dat is Yom haSh’vi’i yiyb>h ,vy) het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. En G’d zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat G’d scheppende tot stand had gebracht. (ty>arb B’reshit [Genesis] 2:2-3). Deze zevende dag, die de Eeuwige tot rustdag heeft verklaard, is niet de zondag, zoals u misschien veronderstelde, maar de zater-dag. Nou, u denkt nu misschien: het ligt er maar aan vanaf welke dag men begint te tellen. Als men ervan uitgaat, dat de eerste dag in de week een maandag zou zijn, wat volgens de gebruikelijke kalender ook het geval is, dan komt men inderdaad uit op de zondag als zevende dag. Dat wordt echter door het opstandingsverhaal in h>dxh tyrb B’rit haChadasha [het Nieuwe Testament] tegengesproken. We lezen namelijk o.a. in Lucas 24:1-3, dat Yeshua haMashiach [Jezus Christus] bij het aanbreken van de zondag uit het graf is opgestaan: "En op de Shabat rustten zij naar het gebod, maar op de eerste dag der week (]v>ar ,vy Yom Rishon) gingen zij reeds vroeg in de morgenstond met de specerijen, die zij gereedgemaakt hadden, naar het graf. Zij vonden de steen van het graf afgewenteld, en toe zij er ingegaan waren, vonden zij het lichaam van Yeshua haAdon [de Here Jezus] niet." Heeft men het hier over een maandag? Neen, want uit vers 1 blijkt duidelijk, dat de opstanding plaats vond op de dag ná de Shabat [zaterdag], dus op zondag en niet op maandag. Als de zondag hier de eerste dag wordt genoemd, dan kan hij dus niet de zevende dag zijn. Bovendien is hier de Joodse tijdrekening van toepassing. De dagen van de week zijn in het Hebreeuws als volgt:

1e dag zondag yom rishon ]>ar ,vy

2e dag maandag yom sheni yn> ,vy

3e dag dinsdag yom sh’lishi y>yl> ,vy

4e dag woensdag yom r’vi’i yibr ,vy

5e dag donderdag yom chamishi y>ymx ,vy

6e dag vrijdag yom shishi y>y> ,vy

7e dag zaterdag yom shabat tb> ,vy

De zevende dag heet in het Hebreeuws dus tb> ,vy Yom Shabat of yiyb>h ,vy Yom haSh’vi’i, maar hij wordt in de Nederlandstalige bijbels sabbat genoemd. De instelling van de Shabat als wekelijkse rustdag vinden wij in de 10 Woorden ofwel de 10 Geboden zowel in tvm> Sh’mot [Exodus] 20:8-11 alsook in ,yrbd D’varim [Deuteronomium] 5:12-15. Daar lezen wij: "Gedenk Yom Shabat [de sabbatdag] dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de Shabat [sabbat] van de HERE, uw G’d; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE Yom Shabat [de sabbatdag] en heiligde die". In tvm> Sh’mot - Exodus 31:12-17 vinden wij een herinnering aan het Shabatgebod: "De HERE zeide tot Moshe [Mozes]: Gij dan, spreek tot de Israëlieten: maar Mijn Shabatot [sabatten] moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de HERE ben, die u heilig. Gij zult de Shabat onderhouden, want deze is iets heiligs voor u; wie hem ontheiligt, zal zeker ter dood gebracht worden, want ieder die daarop werk verricht, zal uitgeroeid worden uit het midden van zijn volksgenoten. Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige Shabat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op Yom Shabat [de sabbatdag] werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden. De Israëlieten zullen de Shabat onderhouden, door de Shabat te vieren, zij en hun nageslacht, als een altoosdurend verbond. Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft HIJ gerust en adem geschept." De Shabat is de rode draad, die dwars door de hele geloofs-structuur van Israël loopt en alleen al in de Tora wordt er 32 keer over de Shabat gesproken. De dvmlt Talmud zegt hier-over: "Meer dan Israël de Shabat gehou-den heeft, heeft de Shabat Israël behou-den en bijeen gehouden".

Shabat alléén voor Israël?

Een van de problemen waar men tegen aan loopt, als men zich als Christen oriënteert op de Joodse wortels van zijn geloof, is het feit dat beide g’dsdiensten een verschillende wekelijkse rustdag hebben: het Jodendom de Shabat, die vrijdagavond bij zonsondergang begint en weer zaterdagavond bij zonsondergang eindigt, en het Christendom de zondag welke duurt van middernacht tot midder-nacht. Als wij dezelfde G’d aanbidden en beiden dezelfde bijbel als G’ds woord beschouwen en de inhoud daarvan in ons leven toepassen, dan rijst onmiddellijk de vraag: waarom houden wij niet dezelfde rustdag? Of is de Shabat alléén voor de Joden? Volstrekt niet! Het is een historisch feit, dat de eerste christenen ruim 300 jaar lang de Shabat vierden (dus óók niet-joden). En Yeshayahu haNavi (de profeet Jesaja) zei reeds meer dan 2700 jaar geleden: "Welzalig die sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de Shabat, zodat hij hem niet ontheiligt" (vhyi>y Yeshayahu [Jesaja] 56:2). Let wel: hij zegt niet "Welzalig de Israëliet", maar hij zegt heel universeel en wereldomvattend: "Welzalig ieder mensenkind, dat de Shabat houdt!" - In vers 6 gaat hij verder: "En de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen, en om de naam des HEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de Shabat onderhouden, zodat ze hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan Mijn verbond: hen zal Ik brengen naar Mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in Mijn bedehuis..." Hier staat dus niet: de vreemdelingen die zich bij Israël aansloten, maar: de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten, ...allen die de Shabat onderhouden! Een veelgehoord argument is namelijk, dat je als christen alleen maar de Shabat hoeft te onderhouden als je in Israël woont en je daar dus moet aanpassen. Y’shayahu [Jesaja] profeteerde echter, dat zelfs op de nieuwe aarde de gelovigen uit alle volken (dus niet alleen de Joden) nog steeds de wekelijkse Shabat zullen vieren: "Want zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor Mijn aangezicht zullen blijven bestaan, luidt het woord des HEREN, zo zal uw nageslacht en uw naam blijven bestaan. En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van Shabat tot Shabat, dat al wat leeft zal komen om zich voor Mijn aangezicht neer te buigen, zegt de HERE" (vhyi>y Yeshayahu [Jesaja] 66:22-23). Het shabatgebod is dus in het verleden, in het heden, maar ook in de toekomst niet alleen voor de Joden van toepassing, maar voor een ieder die de HERE wil dienen: "Zes dagen mag arbeid verricht worden, maar op de zevende dag zal er een volkomen Shabat zijn: een heilige samenkomst; generlei arbeid zult gij verrichten, het is een Shabat voor de Here in al uw woonplaatsen". (arqyv Vayiq’ra [Leviticus] 23:3). Hier staat dus niet alleen, dat de Shabat de dag om te rusten is, maar ook, dat de heilige samenkomst op Shabat dient te worden gehouden!!! Opnieuw rijst de vraag: als G’ds woord zo duidelijk is over de Shabat, waar komt de zondag dan als wekelijkse rustdag en dag van de samenkomst voor de christenen vandaan?

Shabat vervangen door zondag

Tot aan het concilie van Nicea in het jaar 321 vierden de messiasbelijdende Joden alsook de gelovigen uit de volken nog geheel de Shabat. Toen de gemeen-schappen van de eerste gelovigen buiten Israël meer en meer uit heidenen gingen bestaan, ebde de betekenis van de Shabat steeds verder weg. Ondanks hun geloof in Yeshua vierden zij weer de reeds in de vóórchristelijke tijd bij de heidenen bekende "Dies Solis" [de zonnedag] ter ere van de zonnegod, en noemden hem nu "Dominica Dies" [Dag des Heren]. Later, in het zog van de versmelting tussen staat en kerk, verbood keizer Constantijn in 321 op advies van Eusebius álle christenen, dus óók de Joodse gelovigen, het vieren van de Shabat, om daardoor het Christendom geheel van zijn Joodse wortels los te maken. Het doel hiervan was om tegenstrijdige belangen te verenigen. Zoals bekend vereerden de heidenen de zon, en de zondag behoorde tot de ver-eringscultus. Door de Shabat af te schaffen en de zondag te heiligen hoopte men dat daardoor méér heidenen (in naam) tot de kerk zouden toetreden. Keizer Constantijn had hierdoor de zeker-heid, dat de rust in het Romeinse Rijk zou wederkeren. Een stap verder ging Paus Sylvester (314-335), die verklaarde dat "de Shabat voor de Christenen een dag is van afschuw jegens de Joden. Men behoort die dag niet te houden, want het is een verwerpelijk gebruik". Nog bonter maakte het Paus Innocentius I (402-417). Hij veroordende dat er op de Shabat geen g’dsdienstige samenkomst mag worden gehouden en dat de sacramenten niet mogen worden uitgereikt. We zien hier-aan, dat de Shabat dus juist in die tijd nog steeds door Christenen gehouden werd en daarom "moest" worden verboden. We zien ook, dat er geen heilige en oprechte motieven zoals de herdenking van de opstanding des Heren tot de invoering van de zondag als kerkdag hebben geleid, maar een afschuw van de Joden, dus puur antisemitisme alsmede afgoderij! Tijdens de Reformatie is veel hersteld, wat door de rooms-katholieke kerk was afgeschaft, maar het herstel van de Shabat hoorde daar helaas niet bij. Integendeel! Nu be-gon men de zondagsrust te verdedigen op grond van bijbelteksten. Wij zullen deze teksten nader bekijken.

Kolossenzen 2:16-17

Men is nogal van mening, dat een christen de vrijheid geniet om zelf te bepalen welke dag men als wekelijkse rustdag mag kie-zen, namelijk de zondag in plaats van de Shabat. Wij zijn immers "vrij van de wet", zegt men. Om deze opvatting te staven, wordt vaak Kolossenzen 2:16-17 aange-haald, waarin Sha’ul [Paulus] zegt: "Laat dan niemand u blijven oordelen in zake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is" (NBG-vertaling). Men gebruikt deze tekst echter niet alleen om de zon-dagsrust te rechtvaardigen, maar vooral ook om te bewijzen, dat de Kash’rut [spijs-wetten], Rosh Chodesh (nieuwe maan), de bijbelse feestdagen en uiteraard ook de Shabat door het geloof in Yeshua achter-haald en afgeschaft zouden zijn! De NBG-vertaling suggereerd daarom ook, dat de genoemde inzettingen SLECHTS een schaduw zouden zijn van hetgeen komen moest. Maar wat staat er in het Grieks? Daar wordt het woordje "slechts" (m o n a c a of m o n o n ) helemaal niet gebruikt: "Mh oun tiv umav krinetw en brwsei h en posei h en merei eorthv h noumhniav h sabbatwn a estin skia twn mellontwn to de swma tou cristou"." De Statenvertaling is op dit punt correct, door het woord "slechts" niet toe te voegen. Hier lezen wij aldus: "Dat u niemand oordeele in spijs of in drank, of in het stuk des feestdags, of der nieuwe maan, of der sabatten; welke zijn eene schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus". Het idee, dat een schaduw iets negatiefs is, komt uit het Griekse denken, zoals Plato dit heeft onderwezen. Hij beschreef een grot waarin wij mensen zitten, met ons gezicht naar de muur. Achter ons is de opening, maar we zien hem niet. In de buitenlucht zijn zaken die op de muur worden gepro-jecteerd als schaduwen. En de meeste mensen - die niet zo slim zijn als Plato - denken, dat die schaduwen de realiteit zijn. In dit soort Grieks denken, dat onze bijbelvertalers heeft beïnvloed, bestaat het misverstand dat schaduwen waardeloze dingen zijn en dat je alleen maar hoeft om te keren om "het licht" te zien. Zowel TeNaCH (O.T.) alsook B’rit haChadasha (N.T.) leren ons echter, dat de afschadu-wing van wat er komen zal, ons door de Eeuwige is gegeven als iets zeer waarde-vols. Zo is de Shabat een afschaduwing van het Duizendjarig Vrederijk. Door het vieren van de Shabat mogen we als het ware door een kier naar de troonzaal van de Eeuwige kijken. Het is een dag die je het Koninkrijk van de Almachtige laat zien, voelen en ruiken, ervaren in allerlei opzichten. Het is niet een instelling die in de eerste plaats dichtgeplakt hoort te zijn met allerlei ge- en verboden. En nu komen we eigenlijk tot de kern van hetgeen Sha’ul haShaliach (de apostel Paulus) in feite bedoelde met de geciteerde tekst. Sha’ul trok het bestaansrecht van de Shabat, de feestdagen en de Kash’rut niet in twijfel, maar waarschuwde de gemeente veeleer voor de overdreven manier waar-op deze door het orthodoxe jodendom werd en wordt toegepast. Door de eeuwen heen hebben de rabbijnen allerlei wetten en wetjes opgesteld in een poging om aan te vullen wat de Eeuwige zou zijn vergeten. De woorden "het stuk des feestdags" (Statenvertaling) laten duidelijk zien, dat Sha’ul hier kritiek leverde op de practische indeling van een feestdag en de overige inzettingen. Dat blijkt ook uit de tussenkop: "De dwaasheid van menselijke inzettingen" (NBG-vertaling). Wie de Bijbel serieus neemt als het Woord van G’d, moet erkennen dat zowel de spijswetten alsook de bijbelse feestdagen en de Shabat geen menselijke, maar g’ddelijke inzettingen zijn en derhalve in boven-staande tekst niet bedoeld kunnen zijn! Sha’ul heeft het dus over de practische invulling daarvan, waarvoor allerlei regels werden opgesteld, die zo vèrgaand waren, dat de Joden als het ware een juk werd opgelegd. Zijn kritiek sluit dus naadloos aan bij die van Yeshua. Voor de Eeuwige gaat het er niet om hoe men bepaalde dingen doet, maar waarom men ze doet. Ze moeten wijzen naar het hoofd van het lichaam: Yeshua! In deze context kunnen we Kolossenzen 2:16-17 ook in de Luther-vertaling lezen: "Zoo laat nu niemand u een gewetenszaak maken van spijs of van drank, of ten opzichte van feestdagen of nieuwemaandagen of sabatten; hetwelk is de schaduw van hetgeen toekomende was; maar het lichaam is in Christus". De vertaling van "Het Boek" bezondigt zich aan een nog veel uitgesprokener anti-Tora houding dan de reeds eerder geciteerde vertalingen: "Laat u dus door niemand bekritiseren over wat u eet of drinkt. En of u zich al of niet aan feestdagen en rustdagen moet houden. Dit soort dingen zijn immers maar tijdelijk. Zij zijn slechts een schaduw van toekomstige zaken. Maar ons lichaam behoort aan Christus toe". Deze tekst uit de vertaling van "Het Boek" gaat wel heel erg ver: hierin wordt niet alleen gesteld, dat je mag eten en drinken wat je maar wilt, het staat je zelfs vrij of je feestdagen en rustdagen überhaupt wilt houden of niet. Je mag het helemaal zelf weten! Dat is dus iets heel anders dan wat er in de oorspronkelijke Griekse grondtekst staat en wat Sha’ul [Paulus] bedoeld heeft. We moeten dus erg zorgvuldig omgaan met de keuze van de juiste bijbelvertaling om G’ds woord en Zijn bedoelingen goed te kunnen verstaan!

I Korintiërs 16:1-2

Onder het tussenkopje "Collecte en reisplannen" lezen wij: "Wat nu de inzameling voor de heiligen betreft, doet ook gij, evenals ik het in de gemeenten van Galatië geregeld heb: elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, opdat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden". Deze tekst wordt gaarne aangehaald omdat er behalve de vermelding van de zondag vooral de collecte genoemd wordt en dan denkt men daarbij nogal gauw aan een collecte zoals die in de huidige kerken een vast onderdeel van de dienst vormen. Het gaat hier inderdaad over de eerste dag van week, dus de zondag, er wordt echter niet gesproken over een samenkomst, maar over het thuis opzij leggen van geld, iets, wat je nu eenmaal niet op de Shabat doet!

Handelingen 20:7-8

"En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Sha’ul [Paulus] een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht. En er waren verscheidene lampen in de bovenzaal, waar wij vergaderd waren." - Dit is de enige tekst waaruit blijkt dat er inderdaad op de eerste dag der week, dus op de zondag, messiasbelijdende Joden samengekomen waren om brood te breken. Maar is dit echt een bewijs dat reeds toen de shabatviering door de zondagsviering was vervangen? Geenszins! Het is niet zo verwonderlijk, dat zij op die dag bij elkaar kwamen om brood te breken, want in Handelingen 2:46 lezen wij, dat ze dit praktisch elke dag deden: "...en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en ge-bruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, en zij loofden G’d en stonden in de gunst bij het gehele volk." Dat in Handelingen 20:7 de eerste dag der week nadrukkelijk genoemd wordt, heeft een andere reden. De volgelingen van Yeshua bleven als Toragetrouwe Joden (Handelingen 21:20) ook na Zijn dood en opstanding nog geheel de Shabat vieren. Daar de dagen van de Joodse kalender telkens op de avond beginnen, begint reeds op zaterdagavond omstreeks 18.30 uur de Yom Rishon [eerste dag der week]. Zo hielden zij in direkte aansluiting op de algemene Shabat speciale samenkomsten bij een van hen thuis, waar zij "met elkaar brood braken", dat wil zeggen een maaltijd hielden, de Schriften en de mondelinge overleveringen bestudeerden. Daartoe behoorde ook het leven en de leer van Rabbi Yeshua, die zij aan elkaar doorvertelden en met elkaar bediskussieerden. Ook andere Joodse groeperingen hielden zulke bijeenkomsten, hetzij op de shabatavond, hetzij op andere avonden. Het is heel goed denkbaar dat de Joodse volgelingen van Yeshua al vroeg op de zaterdagavond, direct na zonsondergang, dat is dus na afloop van de Shabat, voor deze bijeenkomsten gingen bestemmen. De bo-vengenoemde beschrijving van een dergelijke bijeenkomst in Handelingen 20:7-8 is daar een duidelijk voorbeeld van. Eerst wordt vermeld, dat zij op de eerste dag van de week samengekomen waren om brood te breken (Hand. 20:7a). De misvatting zou nu kunnen ontstaan dat dit op zondagochtend was, maar het vervolg van het verhaal wijst uit, dat deze samenkomst ‘s avonds plaatsvond. Omdat Sha’ul de volgende dag (dag in de zin van ‘overdag’, dus zondagochtend) van plan was te ver-trekken, zette hij zijn toespraak voort tot middernacht (Hand. 20:7b). Ter meerdere sfeertekening van het nachtelijke karakter van de bijeenkomst worden de lampen in de bovenzaal vermeld (Hand. 20:8). Deze avondbijeenkomsten kan men dus letterlijk avondmaalsdiensten noemen, maar staan verder los van de samenkomsten ter her-denking van de opstanding des Heren. Vrome Joden (messiasbelijdend of niet) zijn gewoon elke dag bij het aanbreken van de ochtend de nieuwe dag te begin-nen met het ochtendgebed oftewel tyrx> Shacharit, welke tegenwoordig keurig zo-wel in het Hebreeuws alsook in het Neder-lands in de Sidur staat, het Joodse gebedenboek. Als er een sjoel [synagoge] in de buurt is, dan gaat men daarheen om samen met andere Joden het Shacharit te bidden. Is dit niet het geval, dan doet men het thuis. Ongetwijfeld heeft het ochtendgebed op de ochtend van de eerste dag der week voor messiasbelijdende Joden een speciale betekenis gekregen, omdat Yeshua op dit tijdstip is opgestaan uit het graf. Maar aanleiding om van de Shacharit op zondagochtend een uitgebreide er-dienst te maken ter vervanging van de shabatviering was er niet, zolang de eerste gemeente hoofdzakelijk uit Joden bestond. Zo is ook de tekst uit Handelingen 20:7-8 geen geldige rechtvaardiging voor de huidige christelijke zondagsviering en zondagsrust. Dat is en blijft een menselijke inzetting!

Gehoorzaamheid

Voor u en voor mij blijft daarom de vraag: wie moeten wij meer gehoorzamen, G’d of de mensen? Begrijp me goed: het is beslist niet mijn bedoeling, u door middel van deze bijbelstudie "opnieuw onder de wet te plaatsen" en een "nieuw juk op te leggen". Integendeel! Natuurlijk zijn wij vrijgekocht door het bloed van Yeshua en gelukkig hoeven we onze behoudenis niet door goede werken en het houden van allerlei wetten en regels zelf verdienen. Sterker nog: we zouden het niet eens kunnen! Juist daarom is G’d ons daarin tegemoet gekomen en heeft Zijn Zoon op aarde gestuurd om dat te doen wat voor ons onmogelijk is! Door Zijn offer aan het kruis heeft Hij ons waarlijk vrijgemaakt. Maar onze vrijheid in Yeshua wil nog niet zeggen dat wij de Tien Geboden nu maar rustig opzij kunnen schuiven en kunnen doen en laten wat wij willen! Vrijheid, blijheid? Volstrekt niet! Alle tien Geboden zijn (inclusief het Shabatgebod) ook voor ons nog steeds van toepassing! Wat G’d toen opgedragen heeft zal Hij nu niet afkeuren en wat Hij toen verboden heeft, zal Hij nu niet goedkeuren: "Gij zult geen vreemde goden aanbidden, gij zult niet stelen, gij zult niet echtbreken" enz. heeft Yeshua nooit afgeschaft! De mensen zijn veranderlijk, maar G’d niet! Hij blijft altijd dezelfde en spreekt zichzelf niet tegen! Het is waar: wij staan niet meer onder de wet, maar wij staan ook niet boven de wet! In al Zijn liefde verwacht onze hemelse Vader nog steeds gehoorzaamheid van Zijn kinderen, zoals elke vader dat doet! Yeshua heeft ooit gezegt: "Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is" (vhyttm Matit’yahu - Matthéüs 7:21). De wil van de Vader staat in Zijn Woord. Hij verlangt van ons niets wat onbillijk is. Aan ons de keuze: aan de ene zijde hebben wij het volmaakte Woord van G’d, dat ons de rust op de zevende dag, de Shabat, leert en aan de andere zijde de kerkelijke traditie, die de zondag, de eerste dag der week als rustdag vordert. Gelooft u de Bijbel nog steeds "van kaft tot kaft"? Kies dan heden wien gij dienen zult...

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 06 jan 2005 11:15

:shock: Wat dacht je? laat ik ook eens wat posten?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 06 jan 2005 12:38

mini schreef::shock: Wat dacht je? laat ik ook eens wat posten?

Idd, vrij zinloos. Zulke lange verhalen gaat niemand lezen! :?
Al hoewel het ongetwijfeld goed bedoeld is.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 12:46

Acire schreef:
mini schreef::shock: Wat dacht je? laat ik ook eens wat posten?

Idd, vrij zinloos. Zulke lange verhalen gaat niemand lezen! :?
Al hoewel het ongetwijfeld goed bedoeld is.

Dit had ik ook al aangegeven... Maar is dat mijn probleem? Je kan niet alles in het kort zeggen, zeker niet als je iets goed wilt onderbouwen. Ik in ieder geval niet!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 13:26

Waar heb je dat vandaan geplukt?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”