jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2005 15:46

Inderdaad, die doelgroepen had ik nog niet eens genoemd.... maar ook die mogen wel aandacht krijgen in de kerkdiensten hoor. En een voordeel, je hebt 2 diensten op zondag... dus je kan als je wil ook nog wat varieren :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 16:07

Marnix schreef:Lekker makkelijk argument om maar niets te veranderen... God moet het maar doen.... God vraagt van ons wel toewijding en inzet. Dan begraven we ons talent in de grond... in plaats van er wat mee te doen.... Want dacht die man uit de gelijkenis dat ook niet? Ik ben ongeschikt... dus ik begraaf mijn talent maar in de grond? Als het ons er om gaat om kinderen bij de kerkdienst te betrekken staat God dus centraal want de kerkdienst is een dienst tot eer van Hem....

Ik heb juist het idee dat het momenteel andersom is.... dat het eigenbelang en hoogmoedigheid is waardoor kinderen zo weinig aan kerkdiensten kunnen hebben, het niet begrijpen... en zich onbelangrijk en niet betrokken voelen.... we hebben een mooie hoogdrempelige kerkdienst... en het is ons eigen belang dat het bij dat oude vertrouwde blijft.... ten behoeve van de kinderen dat veranderen willen we niet... want dan moeten we zelf concessies doen. En dat is wel het laatste wat we willen. Daarom roepen we dat de kinderen maar moeten leren te leven met deze manier van kerken... en dan wennen ze er vanzelf aan en later gaan ze het ook wel begrijpen... later.... Caprice... hou je hart maar vast..... eigenbelang regeert al tijden in veel kerkdiensten... Want dat de kerkdiensten voor kinderen saai en moeilijk zijn... is niet Gods belang.

Wat kunnen mensen bepaalde dingen toch mooi zeggen... Amen!

André

Berichtdoor André » 04 jan 2005 16:12

Marnix schreef:Ik heb juist het idee dat het momenteel andersom is.... dat het eigenbelang en hoogmoedigheid is waardoor kinderen zo weinig aan kerkdiensten kunnen hebben, het niet begrijpen... en zich onbelangrijk en niet betrokken voelen.... we hebben een mooie hoogdrempelige kerkdienst... en het is ons eigen belang dat het bij dat oude vertrouwde blijft.... ten behoeve van de kinderen dat veranderen willen we niet... want dan moeten we zelf concessies doen.

Pcies, en dan wordt er door "volwassenen" tijdens een kennismakings avond voor een nieuw te beroepen predikant gevraagd, zijn de preken van Ds. X wel christocentrisch? :?
1 Daar wordt ik dus enorm verdrietig van, van dat soort geleuter.
2 Hoe kom je dr op, op zo'n woord
3 Ik respecteer de keus van de Ds. om niet te komen.

Hoezo laat de kinderen tot Mij komen!

Zoooo dat lucht op!

caprice

Berichtdoor caprice » 04 jan 2005 20:28

Marnix schreef:
caprice schreef:
Andre schreef:Allerlei dingen is misschien wel héél veel, maar de jongeren proberen bij God te houden is toch wel het minste wat God van je vraagt

Dan is het een verloren zaak als wíj de kerk in stand moesten houden. Alleen God kan jongeren bij de kerk houden. De mens is daarvoor totaal ongeschikt.

Lekker makkelijk argument om maar niets te veranderen... God moet het maar doen.... God vraagt van ons wel toewijding en inzet. Dan begraven we ons talent in de grond... in plaats van er wat mee te doen.... Want dacht die man uit de gelijkenis dat ook niet? Ik ben ongeschikt... dus ik begraaf mijn talent maar in de grond? Als het ons er om gaat om kinderen bij de kerkdienst te betrekken staat God dus centraal want de kerkdienst is een dienst tot eer van Hem....

Ik heb juist het idee dat het momenteel andersom is.... dat het eigenbelang en hoogmoedigheid is waardoor kinderen zo weinig aan kerkdiensten kunnen hebben, het niet begrijpen... en zich onbelangrijk en niet betrokken voelen.... we hebben een mooie hoogdrempelige kerkdienst... en het is ons eigen belang dat het bij dat oude vertrouwde blijft.... ten behoeve van de kinderen dat veranderen willen we niet... want dan moeten we zelf concessies doen. En dat is wel het laatste wat we willen. Daarom roepen we dat de kinderen maar moeten leren te leven met deze manier van kerken... en dan wennen ze er vanzelf aan en later gaan ze het ook wel begrijpen... later.... Caprice... hou je hart maar vast..... eigenbelang regeert al tijden in veel kerkdiensten... Want dat de kerkdiensten voor kinderen saai en moeilijk zijn... is niet Gods belang.

Maak er maar weer mensenwerk van. :(

Natuurlijk is het niet zo dat je er van af bent. Het zal een terugkerende zaak in het gebedsleven moeten zijn. Om die noden aan de Heere voor te leggen.

De mens is wel ongeschikt, maar het heeft de Heere behaagd om middelijk te werken, en daar gebruikt Hij mensen voor, in Zijn wijngaard. Juist die mensen die uit loutere genade hebben mogen inleven hoe ongeschikt ze zijn. Die gebruikt de Heere tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk, en de instandhouding van Zijn werk. Ook onder kinderen, die trouwens meer van een preek begrijpen dan menigeen denkt.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 jan 2005 20:36

caprice schreef: De mens is wel ongeschikt, maar het heeft de Heere behaagd om middelijk te werken, en daar gebruikt Hij mensen voor, in Zijn wijngaard. Juist die mensen die uit loutere genade hebben mogen inleven hoe ongeschikt ze zijn. Die gebruikt de Heere tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk, en de instandhouding van Zijn werk. Ook onder kinderen, die trouwens meer van een preek begrijpen dan menigeen denkt.

Ik geloof niet dat kinderen veel van een preek begrijpen. Als je ze vraagt waar de preek over ging weten ze dat vaak echt niet.

De mens is zeker ongeschikt, maar de Heere roept ons wel op, ook de kinderen, om tot Hem te komen. Maar nu ga je voorwaarden stellen tot het komen tot Christus. Men moet eerst inzien dat men ongeschikt is. En dat vraagt God niet van ons. God vraagt van ons: Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je hart!!! (Niet om zondekennis!)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

caprice

Berichtdoor caprice » 04 jan 2005 20:45

Mijn zusje van twee weet al dat er een Heere in de hemel is, dat alle mensen moeten sterven, en dat je een nieuw hartje moet krijgen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2005 03:12

caprice schreef:
Marnix schreef:
caprice schreef:
Andre schreef:Allerlei dingen is misschien wel héél veel, maar de jongeren proberen bij God te houden is toch wel het minste wat God van je vraagt

Dan is het een verloren zaak als wíj de kerk in stand moesten houden. Alleen God kan jongeren bij de kerk houden. De mens is daarvoor totaal ongeschikt.

Lekker makkelijk argument om maar niets te veranderen... God moet het maar doen.... God vraagt van ons wel toewijding en inzet. Dan begraven we ons talent in de grond... in plaats van er wat mee te doen.... Want dacht die man uit de gelijkenis dat ook niet? Ik ben ongeschikt... dus ik begraaf mijn talent maar in de grond? Als het ons er om gaat om kinderen bij de kerkdienst te betrekken staat God dus centraal want de kerkdienst is een dienst tot eer van Hem....

Maak er maar weer mensenwerk van. :(

Natuurlijk is het niet zo dat je er van af bent. Het zal een terugkerende zaak in het gebedsleven moeten zijn. Om die noden aan de Heere voor te leggen.

De mens is wel ongeschikt, maar het heeft de Heere behaagd om middelijk te werken, en daar gebruikt Hij mensen voor, in Zijn wijngaard. Juist die mensen die uit loutere genade hebben mogen inleven hoe ongeschikt ze zijn. Die gebruikt de Heere tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk, en de instandhouding van Zijn werk. Ook onder kinderen, die trouwens meer van een preek begrijpen dan menigeen denkt.

Niet alleen bidden... ook actie... Ik hoor regelmatig mensen zeggen: Laten we daar maar veel om bidden.... en vervolgens doen ze zelf verder niets.. Het is niet enkel bidden en aan God voorleggen..... en dan maar afwachten of hij doet wat we gewoon zelf kunnen doen.

Wat je als laatst beschrijft, daar ben ik het mee eens.... maar hoe laat je ze dat inzien, hoe komt iemand er toe zijn/haar hart aan God te geven? Dat zul je ze duidelijk moeten maken... daarom mogen de kinderen ook in de kerkdienst/preek wel wat meer aandacht krijgen... zodat ze dit evangelie op begrijpelijke wijze kunnen horen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 09:07

Even een simpel praktijk verhaal.
Ik heb 2 dochters, 4 en 5 jaar. Allebei gaan ze de hele dienst mee naar de ker, de oudste vanaf haar 2e jaar, de jongste vanaf dat ze 3,5 is. De oudste verteld mij haarfijn na de dienst waar de kern van de preek over ging. Uiteraard ook wel eens niet, maar daar heb ik zelf ook wel eens last van :oops:
De jongste kan ik vragen wat ik wil, slechts soms weet ze waar het over gaat.

Moeten we dan voor die jongste een nevendienst opzetten?

Ok, vervolgens lees ik een stuk voor uit de kinderbijbel. De één zit links, de ander rechts in d'r neus te peuteren. De oudste weet weer precies waar het over gaat, maar de jongste soms niet. Die luisterd simpelweg niet.

Zou het opgelost zijn met een nevendienst? Ik zeg NEE.
Kunnen wij dit überhaupt oplossen? Ik zeg NEE.

Wat ik hiermee wil zeggen is dit. Als kinderen niet geïnterreseerd zijn in een verhaal, kan je de meest leuke dingen gaan bedenken, maar je bereikt ze echt niet altijd. Ik mijn voorbeeld heb ik mijn eigen kinderen gebruikt, maar ik weet van veel vrienden die met een dergelijke situatie te maken hebben. Of helemaal niet luisteren, of juist wel.

Daarnaast heb je altijd nog de categorie die in de kerk zitten te slapen, naast de slapende pappa of mamma. Afijn, daar verwacht ik dus niet veel van.

Mijn stelling is: We kunnen nog zoveel nevendiensten opzetten, als God niet werkt in het hart van een kind (maar ook oudere) bereiken we toch niets.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 09:26

Mee eens, mee eens, mee eens! Met zowel PeterD, caprice en Marnix. Jullie bedoelen volgens mij wezenlijk hetzelfde, alleen zeggen het in andere bewoordingen. Wij kunnen geen mensen bekeren, dat is Godswerk. Dat zal ook niemand ontkennen (hoop ik). Marnix' 'probleem' kan ik me goed indenken, want hoe moet je omgaan met deze zaken als je God nog niet hebt leren kennen als jouw Zaligmaker... Moet je dan niets doen? Bid en werk is een term die ik vaak gebruik! Er wordt vaak van uitgegaan dat wij niets kunnen, en dat is niet zo. We kunnen geen mensen bekeren, maar dat wil nog niet zeggen dat we er niet alles aan moeten doen om God groot te maken en Hem te 'verkondigen onder alle volken'! Het is geen excuus, om het zo maar te zeggen... Dit in alle gebrek, daar ben ik me van bewust!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 10:37

Raptor schreef:Mee eens, mee eens, mee eens! Met zowel PeterD, caprice en Marnix.

Conclusie: Je weet niet wat je wilt.

Marnix, caprice en ik hebben niet één en dezelfde mening.

Marnix is voor een kindernevendienst, ik tegen. Waar ben je het nu mee eens?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 jan 2005 12:21

Ik vind absoluut niet dat de kerkdiensten moeten aangepast worden aan een mogelijk buiten- of randkerkelijke die eens binnen komt vallen.
Het is te gek voor woorden, dat mensen die nooit in de kerk komen de inhoud van de dienst gaan bepalen. Als het God is, die ze op een goede of kwade dag in de kerk brengt, 'pakt' Hij ze ook wel door de boodschap wanneer die in betreffende kerk op de gebruikelijk wijze gebracht wordt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 12:50

jas schreef:Ik vind absoluut niet dat de kerkdiensten moeten aangepast worden aan een mogelijk buiten- of randkerkelijke die eens binnen komt vallen.
Het is te gek voor woorden, dat mensen die nooit in de kerk komen de inhoud van de dienst gaan bepalen. Als het God is, die ze op een goede of kwade dag in de kerk brengt, 'pakt' Hij ze ook wel door de boodschap wanneer die in betreffende kerk op de gebruikelijk wijze gebracht wordt.

Ehm jas, volgens mij gaat het hier meer om de jeugd :mrgreen:

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 12:59

PeterD schreef:Conclusie: Je weet niet wat je wilt.

Marnix, caprice en ik hebben niet één en dezelfde mening.

Marnix is voor een kindernevendienst, ik tegen. Waar ben je het nu mee eens?

Kindernevendienst? Dan heb ik het verkeerd begrepen... :oops:
Voor de duidelijkheid gebruik ik de vrijheid om een gedeelte van Marnix te quoten:
Marnix schreef:Niet alleen bidden... ook actie... Ik hoor regelmatig mensen zeggen: Laten we daar maar veel om bidden.... en vervolgens doen ze zelf verder niets.. Het is niet enkel bidden en aan God voorleggen..... en dan maar afwachten of hij doet wat we gewoon zelf kunnen doen.

Wat je als laatst beschrijft, daar ben ik het mee eens.... maar hoe laat je ze dat inzien, hoe komt iemand er toe zijn/haar hart aan God te geven? Dat zul je ze duidelijk moeten maken... daarom mogen de kinderen ook in de kerkdienst/preek wel wat meer aandacht krijgen... zodat ze dit evangelie op begrijpelijke wijze kunnen horen.

Daar kun je toch niet op tegen zijn? En te lezen aan jouw postings ben jij dat ook niet, en caprice ook niet... Is mijn laatste posting dan geen samenvatting van wat jullie alledrie zeggen?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 05 jan 2005 13:08

Bij ons is er ook een zondagsschool voor kinderen. Daar leren ze volgens mij ook meer dan in de kerk. Maar als ze alleen maar nevendiensten op gaat zetten, komen ze later nooit meer in de kerk omdat ze dat gewoonweg niet gewend zijn.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 jan 2005 13:15

Raptor schreef:Kindernevendienst? Dan heb ik het verkeerd begrepen... :oops:

Ik quote even een stukje van Marnix:
Marnix schreef:Wat echte kinderen betreft, ik ben wel een voorstander van kindernevendiensten... kinderen komen naar de kerk om te leren, niet om zich te vervelen zoals zo vaak gebeurt.... haal je dan jonge kiinderen uit de kerk? Veel jonge kinderen gaan naar de creche.... nu kun je ze gewoon meenemen naar de kerk..... nadat de dominee bijvoorbeeld 5 tot 10 minuten zich tot de kinderen heeft gericht gaan ze naar de creche.... wordt daar het bijbelverhaal verteld en mogen ze een kleurplaat van het verhaal maken bijvoorbeeld... en na de preek komen ze weer terug in de kerk. Zo krijgen ze veel meer mee van het kerk zijn, bij de sacramenten kijken etc... in plaats van een keuze: De hele kerkdienst meemaken of de hele kerkdienst niet meemaken kunnen ze nu kiezen uit het meemaken van de hele kerkdienst of een gedeelte daarvan.... op die manier weer je kinderen niet uit de eredienst maar breng je ze er juist in en betrek je ze erbij. En dat is ontzettend belangrijk... veel jongeren en kinderen voelen zich juist vaak niet in het kerkgebeuren betrokken... en zien de kerk als iets voor als je later groot bent... dat kan nooit de bedoeling zijn.

Terug naar “Archief”